Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Zoomobjektiv (fx 70-300) til Nikon D70
Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 23-02-05 20:05

Jeg er på jagt efter et zoomobjektiv til mit Nikon D70. Jeg har
naturligvis overvejet Nikon 80-200 f/2.8, men den er alt for dyr og
stor.

Derfor er der - så vidt jeg kan se - disse to objektiver fra Nikon:

Zoom Telephoto AF Zoom Nikkor 70-300mm f/4-5.6G

Zoom Telephoto AF Zoom Nikkor 70-300mm f/4.0-5.6D ED

Er der en betydelig forskel på de to objektiver? ED versionen er en
del dyrere end G versionen. Hvad er jeres erfaringer?

Og hvad med fx. et Sigma eller Tamron objektiv? Kravet er, at det skal
være forholdsvis billigt og ikke voldsomt stort.

Håber på at høre fra jeres erfaringer.

Esben

Fra : Thomas

Dato : 23-02-05 20:14

"Esben Kolind Laustrup (slet HD23A)" <mail@HD23Aezben.dk> wrote in message

> [...]
>
> Er der en betydelig forskel på de to objektiver? ED versionen er en
> del dyrere end G versionen. Hvad er jeres erfaringer?

Jeg har G-versionen og er meget tilfreds med skarpheden. Til gengæld er det
temmelig langsomt til at fokusere, hvilket jeg klart oplever som det største
problem. Så vidt jeg kan forstå, er der ingen forskel i
fokuseringshastigheden på de to. Derfor ville jeg spare pengene og starte
med den billige udgave.

Thomas

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 23-02-05 20:35

Thomas wrote:
> [...]
> problem. Så vidt jeg kan forstå, er der ingen forskel i
> fokuseringshastigheden på de to. Derfor ville jeg spare pengene og starte

Billedkvaliteten er en del bedre på ED modellen. Har netop solgt mit ED
glas, og køberen havde et G glas i forvejen. Han sagde der var stor
forskel i finish og billedkvalitet.

Uanset hvad tager det glas der tager "evigheder" om at fokusere

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 24-02-05 07:42

>Billedkvaliteten er en del bedre på ED
> [...]

Hvad med Sigma APO MACRO SUPER II 70-300mm F4-5.6? Er der nogle,
der har prøvet den i forhold til Nikon 70-300 ED?

Esben

Fra : Simon Nielsen

Dato : 24-02-05 16:06

> Hvad med Sigma APO MACRO SUPER II 70-300mm F4-5.6? Er der nogle,
> der har prøvet den i forhold til Nikon 70-300 ED?

Det er et ganske fint objektiv, du skrev i din første meddelelse at du havde
kig på en 80-200 f/2.8. Hvis det er et lysstærkt du på udkig efter så kig en
tur på sigmas 80-200 f/2.8. Men i forhold til den sigma du nævner så er
Nikons 70-300 med ED glas et bedre og mere udført objektiv, sigmaen
fokuserer også langsomt. Men er man som mig vant til manuel fokusering så
gør det ikke noget.

Så du skal gøre op om det er lang brændvidde du vil have eller om det er et
lysstærkt objektiv, lange brændvidder kan fåes for billige penge, men vil
man have det med en stor lysåbning så ser prisen helt anderledes ud.

Mvh
Simon

Fra : JH

Dato : 23-02-05 21:46

Har ED-modellen og jeg må sige at den tager rigtig fine billeder og i
forhold til G-modellen (som jeg kun har set billeder fra) er der ingen
kromatisk abetration. Du får et rigtig fint objektiv der sagtens kan bruges
til at tage billeder af flyvende fugle og af fodbold - men sindssygt hurtigt
er det da ikke!
MVH