Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[diskussion] Forslag til nye tiltag/regler~
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-02-05 13:00

Hej,

Jeg er synes at fotostafetten lider lidt af "tvungen opgave" konceptet.
Det er fint at blive udfordret, men måske det ville tiltrække flere
deltagere, hvis der blevet lavet et "ugens skud" galleri i stedet?
Hermed mener jeg, at vi kan smide ét billede på pr. uge på galleriet, og
så kan der siges det der er at sige om billederne på gallerisiden.

Jeg tror at mange, uden at vide det med sikkerhed, afholder sig fra
fotostafetten, netop fordi opgaverne er bundne. For dem er udelukkende
skyder portrætter, ville det være ret usandsynligt at kunne bidrage med
et fugleskud, og ligeledes ville fuglenørderne sandsynligvis have svært
ved at være med i en makro staftet.

Kan være jeg tager helt fejl, men kunne det ikke være en idé bare at
prøve det et par uger, og så se om der holder eller styrter? Det ville
være synd hvis én af dk.fritid.foto brugerne sidder inde med
"guldskudet", og så ikke får det frem, fordi der enten mangler hosting
faciliteter eller mulighed for at vise det, fordi det ikke lige passer
ind i en given stafet.

Man kunne sige at ham/hende der står for stafetten generelt, èn gang om
ugen kan reminde i dk.fritid.foto, at det er muligt at smide ét billede
på på serveren, og så ellers måske lave et debatforum(om billederne) på
selve galleri siden. Der er masser af gratis fora software, som er mere
end velegnede til formålet.

Jeg tror også, at selve konkurrencedelen i stafetten er med til at
skræmme nye potentielle deltagere væk. Hvis vi hver smider billeder op i
galleriet, som omfatter mange forskellige kategorier, er der godt nok
ingen vinder (who cares?), men til gengæld mange der kan dele deres
billeder, og få kritik til et emne der måske ellers aldrig ville være
bragt på bane. Synes ligesom at kunne se at fotostafettens emner er ved
at løbe i ring.

Største minus ved mit forslag, som jeg selv ser det, er måske at nogen
ikke gider skrive i mere end ét forum. Håber jeg tager fejl. Grunden til
at jeg gerne vil have diskussionen/kritikken af billeder over i sit eget
forum er, at det ofte bliver total uoverskueligt at se hvem der skriver
hvad til hvem i en tråd på dk.fritid.foto - i og med der ofte er MANGE
indlæg i "stafettrådene". Det er jo kun godt med mange kommentar, men
jeg finder det til tider meget uoverskueligt.

Nogen der har noget at sige om dette forslag?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Erik W.

Dato : 22-02-05 13:22

"Thomas Schreiber" skrev i en meddelelse

> Nogen der har noget at sige om dette forslag?

Jeg kan ikke forstå at du vil gå ind og ændre stort set alt ved
fotostafetten? Den fungerer jo og er blevet til, fordi der er nogen der har
taget initiativ til at få den stablet på benene. Dit foreslag med at fjerne
den bundne opgave og konkurremomentet med skiftende dommere vil jo nærmest
nedlægge fotostafetten som den er nu og erstatte den med noget andet.
Hvorfor risikere at ødelægge en succes?
Jeg tror iøvrigt du tager fejl med hensyn til at den måde stafetten er
skruet sammen på afholder folk fra at deltage. Tværtimod kommer der billeder
fra folk, som ellers aldrig poster billeder til kritik.
Det med at opgaven er bundet for også folk til at give sig i kast med emner
og områder de normalt ikke rører med en ildtang. Det er også med til at
inspirere og udvikle. Eksempelvis fik Max's emne med Portræt i naturligt lys
mig igang med at fotografere mennesker på gaden. Jeg havde aldrig før tænkt
på at man kunne gå hen og spørge folk om man måte fotografere dem, og at de
rent faktisk meget ofte siger ja!

Jeg synes egentlig at du kommer med nogle gode ideer. Ugens skud kunne være
en god idé men det er vel ikke nødvendigt at ødelægge fotostafeten for at
tage initiativ til noget nyt.

Hvis du tager initiativ til at starte en "ugens skud" så hilser jeg det
velkomment og skal nok bakke op. Men du skal ikke nedlægge fotostafetten.
Den skal udvikles og justeres men de grundlæggende ideer skal da forblive
intakte.

Mvh Erik W.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-02-05 13:41

Erik W. wrote:
> [...]
> Den skal udvikles og justeres men de grundlæggende ideer skal da forblive

Dette svar er både til Jesper og Erik. Jeres reaktion er som forventet
Det er stort set kun jer der holder ved den/holder den kørende for
hver en pris, så i tager tilsyneladende mit forslag som et personligt
angreb. Det var ikke meningen. Læs lige mit indlæg igen, og slå kold
vand i årene gutter Alle jeres argumenter for at holde ved
fotostafetten i dens nuværende form, er lige så gode argumenter for at
ændre den.

I læser ikke det jeg skriver. Jeg ville angribe noget eller nogen. Men
synes i virkelig at de få deltagere der er, er en "succes"?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 22-02-05 13:50

"Thomas Schreiber" <removenews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I læser ikke det jeg skriver. Jeg ville angribe noget eller nogen. Men
> synes i virkelig at de få deltagere der er, er en "succes"?

Jeg må nu indrømme, selvom jeg ikke har deltaget meget i stafetten på det
sidste, at jeg holder med Erik og Jesper i denne omgang. Hvorfor ændre
stafetten som den er. Der har vist aldrig, efter hvad man kan forstå, været
mange med i de udfordringer der er blevet stillet her i gruppen, så i mine
øjne er stafetten da en succes, også fordi den har kørt i snart et ½ år nu.
Med hensyn til ugens billede er det en fin idé, men jeg kan altså heller
ikke se, at det skal ske på stafettens bekostning, der er da plads til begge
dele, du er da mere end velkommen til at starte en ugens billede op. Jeg
deltager gerne når jeg kan, ligesom jeg gør det i stafetten.

MVH
Thomas

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-02-05 14:55

Thomas Pedersen wrote:
> [...]
> øjne er stafetten da en succes, også fordi den har kørt i snart et ½ år nu.

Jeg synes personligt ikke at et bundet emne er speciel udfordrende. Så
bliver det nærmere, bare nogle billeder der SKAL tages for at være med.
Det finder jeg, tilsyneladende til forskel fra de andre debatanter i
denne tråd, meget uinspirerende.

> [...]
> dele, du er da mere end velkommen til at starte en ugens billede op. Jeg
> deltager gerne når jeg kan, ligesom jeg gør det i stafetten.

Jeg snakker ikke om at nedlægge stafetten. Bare ændre den - måske. Men
kan godt se at i elsker stafatten som var det jeres eget lille barn, så
derfor skal jeg finde på noget andet, hehe

Men fair nok. Kan godt se jeres pointer, selvom jeg langt fra er enig.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-02-05 15:31

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
> med. Det finder jeg, tilsyneladende til forskel fra de andre
> debatanter i denne tråd, meget uinspirerende.

Jamen, det står jo ikke skrevet nogen steder at du SKAL være med. Hop dog
med, når emnet og situationen i øvrigt passer - det tror jeg de fleste andre
gør.

Jeg synes det er sjovt at se, hvordan en opgave bliver løst - nogen gange
afgjort mere end andre.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt bedre

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-02-05 16:18

Jan Bøgh wrote:
> Jamen, det står jo ikke skrevet nogen steder at du SKAL være med. Hop dog
> med, når emnet og situationen i øvrigt passer - det tror jeg de fleste andre
> gør.

Det har du ganske ret i

> Jeg synes det er sjovt at se, hvordan en opgave bliver løst - nogen gange
> afgjort mere end andre.
>
> vh
> Jan

Ok.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 22-02-05 21:29

Jan Bøgh wrote:

> Jamen, det står jo ikke skrevet nogen steder at du SKAL være med.
> Hop dog med, når emnet og situationen i øvrigt passer - det tror
> jeg de fleste andre gør.

Jeg har kun været med en enkelt gang og har lidt dårlig samvittighed
over ikke at være mere aktiv. Jeg vil dog tilslutte mig at sige at det
netop er de bundne opgaver, der gør at jeg gerne vil være med.

Fra : Erik W.

Dato : 22-02-05 14:09

"Thomas Schreiber" skrev i

> [...]
> Det er stort set kun jer der holder ved den/holder den kørende for
> hver en pris, så i tager tilsyneladende mit forslag som et personligt

Jeg ved ikke hvor du læser det med personligt angreb Thomas. jeg opfatter
det ihvertfald ikke som et personligt angreb. Jeg opfatter det som et
dårligt og ubegrundet foreslag.

> [...]
> vand i årene gutter Alle jeres argumenter for at holde ved
> fotostafetten i dens nuværende form, er lige så gode argumenter for at

Der er ingen grund til at slå koldt vand i årerne. Jeg har læst både
Jespers indlæg og mit eget igen, og det er skam stille og rolige argumenter
vi kommer med. Men du har valgt at ignorere vores argumenter.

> I læser ikke det jeg skriver. Jeg ville angribe noget eller nogen. Men
> synes i virkelig at de få deltagere der er, er en "succes"?

Jeg tror ikke at du læste hvad hverken Jesper eller jeg skrev. Ihvertfald
svarer du ikke på hvorfor du ikke kan skabe dit eget initiativ. Hvorfor skal
ugens skud indebære at du erstatter fotostafetten med dit eget foreslag?

Ja jeg synes faktisk at fotostafetten er en succes. Der kommer flere og
flere deltagere og hvad der er ligeså glædeligt det er ikke de samme
tordenskjolds soldater hver gang. Tværtimod får det nye mennesker til at
poste hver uge.

Og til sidst får du en gentagelse, fordi du ignorerede det i første omgang:
Hvis du tager initiativ til at starte noget der hedder "Ugens Skud" så skal
jegt nok bakke op. Men gør det som et selvstændigt projekt sideløbende med
fotostafetten.

Jeg synes egentligt også det er lidt mærkeligt, at du stiller
ændringsforslag til noget, som du faktisk stort set ikke har været med til
at bidrage til, men det er en helt anden historie.

Mvh Erik

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-02-05 14:50

Erik W. wrote:
> [...]
> flere deltagere og hvad der er ligeså glædeligt det er ikke de samme
> tordenskjolds soldater hver gang. Tværtimod får det nye mennesker til at

Enig, men SÅ mange nye er der nu heller ikke.

> Jeg synes egentligt også det er lidt mærkeligt, at du stiller
> ændringsforslag til noget, som du faktisk stort set ikke har været med til
> at bidrage til, men det er en helt anden historie.

Fordi jeg ofte finder emnerne kedelige.

> Mvh Erik

Fair nok at I (dig og Jesper) ikke vil "nedlægge" stafetten. Det var nu
heller ikke mit forslag. Jeg ser om jeg kan finde på noget fornuftigt
mht. forum og fotogalleri, og så vender jeg frygtelig tilbage

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Erik W.

Dato : 22-02-05 15:40

> Enig, men SÅ mange nye er der nu heller ikke.

Hvor mange skal der til for at du synes det er en succes? Og hvor vigtigt er
det at du synes at det er sjovt, når de folk der deltager synes at det er
sjovt?

> Fordi jeg ofte finder emnerne kedelige.

Så kan det undre at du ikke deltog den uge, hvor du selv satte emnet. Selvom
man er dommer kan man sagtens poste et billede selv. Det er så selvfølgelig
uden for konkurrence, men vil blive kommenteret på lige fod med de andre
bidrag.

> Fair nok at I (dig og Jesper) ikke vil "nedlægge" stafetten. Det var nu
> heller ikke mit forslag. Jeg ser om jeg kan finde på noget fornuftigt
> mht. forum og fotogalleri, og så vender jeg frygtelig tilbage

Nej du ville blot ændre navnet og indholdet og fjerne princippet med en
bunden opgave og fjerne konkurrencemomentet. Hvad er der så tilbage?
Stafetten er en original idé med sin helt egen dynamik. Det er ikke min
eller Jespers ejendom, det er hele gruppens lille barn og er blevet til i
fællesskab i gruppen. Så det er noget helt unikt. Jesper og jeg har løbet
den igang efter en pause, men faktisk har ingen af os været dommere i over
tre omgange. Og sådan vil den køre videre med nye folk så snart den er sat
igang.

I sin tid i tidernes morgen da Jens kom med det første foreslag startede det
en kæmpe diskussion hvor folk snakkede sig frem til hvordan den skulle være.
Så startede stafetten og stille og roligt voksede den sig større alt imens
den udviklede sig til det den er idag.
Stafetten er altså ikke ejet af nogen bestemt, men er ejet af dem som
deltager i den.

Jeg selv har ikke været med hele tiden og det er da fint, at man kan stå på
og hoppe af alt efter hvor meget lyst og tid man har til det.

Mvh Erik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-02-05 14:53

Erik W. wrote:

> Jeg synes egentligt også det er lidt mærkeligt, at du stiller
> ændringsforslag til noget, som du faktisk stort set ikke har været
> med til at bidrage til, men det er en helt anden historie.

Sådan er de elendige newbees!

vh
Jan

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-02-05 13:52

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på at man kunne gå hen og spørge folk om man måte fotografere dem, og at de

Jeg er så afgjort enig med dig Erik!
Fotostafetten er med til at flytte grænser for både hvad man kan, og hvad man
tør.
Jeg, som fotograf, er vokset meget med stafetten.
Den har fået mig til at se billeder alle andre steder, end jeg er vant til.
før den, var det billeder af familien, feriebilleder, stilleben til
firmabladet og små forsøg på at fange fugle.
Oftest vidste jeg ikke, hvad jeg egentlig skulle bruge kameraet til.
Fotostafetten har været kraftigt medvirkende til at flytte mig fra ca. 1000
exponeringer på 2 år til 1500 om måneden
Ok, DSLR er nok skyld i de 1000 skud om måneden, især på grund af måden, jeg
arbejder.
Men jeg skyder langt mere og tager anderledes bedre billeder end før.

> [...]
> Den skal udvikles og justeres men de grundlæggende ideer skal da forblive

HØRT!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-02-05 13:32

> [...]
> er at sige om billederne på gallerisiden.
>

> Nogen der har noget at sige om dette forslag?

Ja jeg har!
Jeg er grundlæggende uenig med dig.
Fotostafetten har et fint koncept. Ideen med den er nemlig ikke at vinde, men
at få dig ud med kameraet og få dig selv til at se billeder, hvor du ikke har
set nogen før.
Fotostafetten har til formål at opøve dit billedsyn og gøre dig til en bedre
fotograf. Det skader bestemt ikke at se, hvordan andre har løst opgaven og så
selv få nye ideer til forbedre det.
Hele det grundlæggende koncept er at tillære sig - Ikke at blære sig ....!

Men hvorfor i det hele taget angribe stafetten og lave den om?

Der er ikke noget i vejen for at "Ugens foto" kan køre sideløbende med
stafetten.
Jeg skal da gerne deltage, når jeg har noget, der er værd at vise frem (gør
jeg jo alligevel)

fotostafetten har det fint, som den er.
Skal der ændres på den, er der tale om små justeringer - ikke en nedlæggelse!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Erik W.

Dato : 22-02-05 13:38

"Frodo Nifinger" skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg jo alligevel)
>
> fotostafetten har det fint, som den er.
> Skal der ændres på den, er der tale om små justeringer - ikke en

Det er sat'me godt skrevet Jesper. jeg kunne ikke have sagt det bedre selv

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-02-05 13:45

"Thomas Schreiber"
> [...]
> Hermed mener jeg, at vi kan smide ét billede på pr. uge på galleriet, og
> så kan der siges det der er at sige om billederne på gallerisiden.

"tvungen opgave" er det ikke det der er udfordringen..?

> [...]
> skyder portrætter, ville det være ret usandsynligt at kunne bidrage med
> et fugleskud, og ligeledes ville fuglenørderne sandsynligvis have svært

Det er vidst tænkt som en inspiration og udfordring, hvis et emne
gør een kold springer man vel bare den uge over..

> [...]
> "guldskudet", og så ikke får det frem, fordi der enten mangler hosting
> faciliteter eller mulighed for at vise det, fordi det ikke lige passer

Hehe - der er ret mange muligheder for at få vist sine billeder,
så der kan jeg ikke se problemet.

> [...]
> på på serveren, og så ellers måske lave et debatforum(om billederne) på
> selve galleri siden. Der er masser af gratis fora software, som er mere

Der findes mange af den slags sites, kan ikke lige se ideen..

> [...]
> billeder, og få kritik til et emne der måske ellers aldrig ville være
> bragt på bane. Synes ligesom at kunne se at fotostafettens emner er ved

Igen - der er masser af sites der diskuterer billeder - fotostafetten er
anderledes ved for det første ikke at være holdt gidsel af et site og
ved med et fast emne at udfordre og inspirere, imo er det interessant
at se hvordan forskellige tolker og udfører en opgave.

> [...]
> indlæg i "stafettrådene". Det er jo kun godt med mange kommentar, men
> jeg finder det til tider meget uoverskueligt.

Lidt anarki og kaos ind imellem skader vel ikke - generelt er livet
her i danmark RET ordnet og overskueligt, jeg syns du sku prøve
at dykke ned i det uoverskuelige, det er sådan lidt kreativt tror jeg.

> Nogen der har noget at sige om dette forslag?
> --
> Thomas Schreiber

Godt forslag jeg er bare IKKE enig.. -max-

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-02-05 14:47

> Godt forslag jeg er bare IKKE enig.. -max-

Fair nok

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-02-05 15:04

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
> konceptet. Det er fint at blive udfordret, men måske det ville
> tiltrække flere deltagere, hvis der blevet lavet et "ugens skud"

og hvad er lige formålet med det? Der er da gallerier nok i forvejen (og du
plejer jo ikke holde dig tilbage med at gøre opmærksom på dem). Netop det et
man løser en given opgave er jo det, der udfordrer og adskiller ifht. alle
de mange andre muligheder med fotokritik.

> Hermed mener jeg, at vi kan smide ét billede på pr.
> uge på galleriet, og så kan der siges det der er at sige om
> billederne på gallerisiden.

Og hvori består den substantielle forskel på dette og så f.eks.
fotokritik.dk?

> [...]
> med et fugleskud, og ligeledes ville fuglenørderne sandsynligvis have
> svært ved at være med i en makro staftet.

Jamen det er da glimrende. Enten så slipper vi for elendige portrætter gjort
af fuglefotografer og omvendt, eller så er der nogle fuglefotografer, der
bliver udfordret med nye opgaver og dermed lærer noget nyt (og omvendt )
Havde det ikke været for stafetten, kunne vi have levet i den vildfarelse at
Max kun kunne tage fuglebilleder .

> [...]
> "guldskudet", og så ikke får det frem, fordi der enten mangler hosting
> faciliteter eller mulighed for at vise det, fordi det ikke lige passer

Hvis man ikke kan finde et sted at offentliggøre sine billeder i forvejen,
så hjælper dette ikke.

> [...]
> billederne) på selve galleri siden. Der er masser af gratis fora
> software, som er mere end velegnede til formålet.

Og hermed har du så selv bekræftet at forslaget er overflødigt.

> [...]
> dele deres billeder, og få kritik til et emne der måske ellers aldrig
> ville være bragt på bane. Synes ligesom at kunne se at fotostafettens

Jeg har ellers fulgt den siden begyndelsen og kan ikke få øje på det. Men
selvom et emne skulle dukke op endnu engang, så er det vel i sig selv ikke
noget problem.

> [...]
> ofte er MANGE indlæg i "stafettrådene". Det er jo kun godt med mange
> kommentar, men jeg finder det til tider meget uoverskueligt.

Så skal du såmænd blot undlade at folde tråden ud. Det vil i de fleste
newsreadere medføre at der kun er en sølle overskrift. Ja du kunne jo
ligefrem blokere meddelelser, der indeholder 'stafet' i headeren.

> Nogen der har noget at sige om dette forslag?

Ja, det må man vel sige

vh
Jan

Fra : Finn Krogh

Dato : 22-02-05 15:30

> Jeg er synes at fotostafetten lider lidt af "tvungen opgave" konceptet.

Som mange andre har givet udtryk for, så synes jeg at netop den bundne
opgave gør hele forskellen. Hvis der bliver frit emne, så løber jeg
skrigende bort ...... mit liv er for kort til så mange
macro-blomster-billeder.

Faktisk er stafetten den eneste grund til at jeg igen er begyndt at kigge
jævnligt her i gruppen, og jeg skal helt sikkert til at deltage så snart jeg
lige får tid til det.
Både mit arbejde og ham her den lille lort http://www.finnkrogh.dk/ æder for
meget af min tid lige nu.

Men forhåbentlig kommer der et billede fra mig en af de nærmeste gange.

Mvh:
Finn Krogh Jørgensen.

Fra : Food_life

Dato : 22-02-05 15:35

On Tue, 22 Feb 2005 13:00:20 +0100, Thomas Schreiber
<removenews@schreiber.se> wrote:

> [...]
>Hermed mener jeg, at vi kan smide ét billede på pr. uge på galleriet, og

>Nogen der har noget at sige om dette forslag?

Som helt ny i dette forum synes jeg at fotostafetten er en go' ide.
Den udfordrer til at der bliver taget nogen anderledes foto. Jeg er
dog enig med brevskriveren i, at det er meget uoverskueligt at følge
med i tråden. Kan det ikke gøres nemmere?

Det var bare lige det ....

MVH

Mogens

Fra : Erik W.

Dato : 22-02-05 15:46

"Food_life" skrev i news:mggm11tdo849t14idc1qkiv2stopaijlpi@4ax.com...

> [...]
> dog enig med brevskriveren i, at det er meget uoverskueligt at følge
> med i tråden. Kan det ikke gøres nemmere?

Det er såmænd ikke så slemt når blot deltagerne laver et svar på
emneindlægget og husker navn i emnelinien.

Mvh Erik

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-02-05 15:52

> "Food_life" skrev i news:mggm11tdo849t14idc1qkiv2stopaijlpi@4ax.com...

> Det er såmænd ikke så slemt når blot deltagerne laver et svar på
> emneindlægget og husker navn i emnelinien.

I hvert fald, når man bruger Oulook Express!
Jeg synes ikke, overblikket er det store problem.
Jeg markerer på den anden side også startindlægget med brillerne (Følg
indlægget), så jeg konstant kan følge, om der kommer nye indlæg.
På den måde ryger indlægget ikke ned i bunken af gamle indlæg og alle
indlæggene i tråden forblir i tråden.
Det gør det nemt og overskueligt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-02-05 16:35

Thomas Schreiber wrote:

> Jeg er synes at fotostafetten lider lidt af "tvungen opgave" konceptet.

Jeg deltager ikke aktivt i fotostafetten, men ind imellem tar' jeg
da et kik på hvad der foregår, og det har slået mig, at nogle af de
emner som i gir' til hinanden, er lidt for stramme.

Så vidt jeg husker, så har SDF en vejledning i, hvordan man bedst
formulerer emner til fotokonkurrencer.

Der var for nylig et emne i fotostafetten, der hed "kontrast", og
det er netop et eksempel på en god emne-type, der kan fortolkes
meget frit, og emner som "lyset", "bevægelse", "drømme", "tid",
"struktur", o.s.v. er lignende rummelige emner.

Så prøv at være lidt kreative når I formulerer emner, et meget
stramt emne, er som når man giver en bunden opgave til en
reklamefotograt, og han har økonomiske og tekniske resoucer, som han
kan sætte ind i løsningen af opgaven, som en amatør slet ikke råder
over.

Det var blot en tanke herfra...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-02-05 16:46

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Det var blot en tanke herfra...

....der absolut er værd at overveje.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt tåleligt

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-02-05 17:02

> [...]
> økonomiske og tekniske resoucer, som han kan sætte ind i løsningen af
> opgaven, som en amatør slet ikke råder over.

God ide!

Tak for inputtet
Her er da noget at bygge videre på.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Erik W.

Dato : 22-02-05 17:53

> [...]
> reklamefotograt, og han har økonomiske og tekniske resoucer, som han
> kan sætte ind i løsningen af opgaven, som en amatør slet ikke råder

Gode overvejelser Niels. Jeg har selv været i tvivl om det var de tematiske
emner eller de mere opgaveorienterede emner der var mest populære og
effektive i forhold til at få flest deltagere med.

"Kontrast" er jo et eksempel på et tema imens foreksempel "Produktfoto"
eller "Portræt af et kæledyr" nærmere kan kaldes specifikke opgaver. Jeg
synes begge typer er spændende og jeg tror det tiltrækker forskellige
deltagere. Det gør jo heller ikke noget hvis der nogen gange er færre
deltagere end andre gange.men jeg synes stadig at det skal være vinderens
suveræne valg, det er jo "belønningen" for at vinde.

Mvh Erik

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-02-05 19:11

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> han har økonomiske og tekniske resoucer, som han kan sætte ind i
> løsningen af opgaven, som en amatør slet ikke råder over.

Glimrende pointe fra din side. Hvis der var mere "luft" i emnerne, ville
det efter mine mening også være sjovere og mere tiltalende at deltage i
stafetterne.

-Thomas

Fra : Peter Rongsted

Dato : 23-02-05 04:09

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Det var blot en tanke herfra...

Du har været skældt meget ud i gruppen gennem tiden. Men dette indlæg er
dejligt konstruktivt. Der har der også været en del andre gode indlæg
fra din side på et seneste, så tak for din ændrede facon.

Men tilbage til stu... emnet. Jeg har ikke selv deltaget i fotostafetten
endnu, men har fulgt med - og givet en kommentar i ny og næ. I de fleste
uger, har jeg haft ideer til løsninger, men har ikke nået at udføre dem
inden deadline. Det er nu nok mere et udtryk for min dovenskab end noget
andet. Men netop den bundne, har gjort at der kom gang i ideerne, så den
mener jeg ikke skal opgives. Niels har så ret i, at emner for det meste
er meget stramme - IMHO for stramme.

Derfor kunne det nu alligevel være forfriskende, hvis der engang imellem
var en runde med frit emne.

Peter

Fra : Erik JP

Dato : 22-02-05 19:19

"Thomas Schreiber" <removenews@schreiber.se> wrote in message
> [...]
> mener jeg, at vi kan smide ét billede på pr. uge på galleriet, og så kan
> der siges det der er at sige om billederne på gallerisiden.

Lige netop dette gør det så godt. En måde at tænke på. Dette skal løses.
Bruge alt havd man har for at løse noget. Og laver man så noget crap får man
hjælp til at komme videre med det. Stort koncept.

Med et ugens skud galleri ville jeg kunne bruge fotokritik eller et af de
utallige andre steder på nettet.

> [...]
> fugleskud, og ligeledes ville fuglenørderne sandsynligvis have svært ved

Igen det er meningen at lære. Opgaver som skal løses lærer end at bruge
hoved og øjne. Forhåbentlig med bedre fotografer til følge.

> Kan være jeg tager helt fejl, men kunne det ikke være en idé bare at prøve
> det et par uger, og så se om der holder eller styrter?

Jeg mener denne gang det er helt ved sidne af at ændre stafetten. Lad os
hellere få mere liv med andre muligheder/alternativer så kan man vælge hvad
man vil.

> Jeg tror også, at selve konkurrencedelen i stafetten er med til at skræmme
> nye potentielle deltagere væk.

Jeg har nu ikke opfattet det som en konkurrence. Mere som en måde at se nye
måder at løse samme opgave på og lære deraf.

> Synes ligesom at kunne se at fotostafettens emner er ved at løbe i ring.

Det er jeg ked af at høre. Er der mulighed for at vi for at undgå dette kan
sætte emnerne op på en liste et sted så vi ikke gentager os selv?

--
Erik JP

Fra : Erik W.

Dato : 22-02-05 22:50

"Erik JP" skrev i news:421b7779$0$29285$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er jeg ked af at høre. Er der mulighed for at vi for at undgå dette
kan
> sætte emnerne op på en liste et sted så vi ikke gentager os selv?

Ingen grund til bekymring. Det Schreiber siger her er grebet ud af luften.
Hvis vi tæller helt fra starten af er der ikke to emner der bare er i
nærheden af hinanden. Og det er egentligt utroligt så mange runder der har
været, med så mange forskellige emnestillere. Faktisk synes jeg det kunne
være sjovt at få nogen af de gamle emner igen, for at kunne bruge den kritik
man fik fra første runde.

Mvh Erik

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-02-05 13:07

> [...]
> være sjovt at få nogen af de gamle emner igen, for at kunne bruge den kritik

Ok, god ide!

Vi starter straks med emnet fra første runde " Isspisning"
*Undskyld* jeg ku ikke lade være her i vinterstormen

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Erik JP

Dato : 23-02-05 19:21

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
>
> Vi starter straks med emnet fra første runde " Isspisning"
> *Undskyld* jeg ku ikke lade være her i vinterstormen

Mente emnet for uge 8 er s/h landskab og derefter Kaos

--
Erik JP

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-02-05 19:42

"Erik JP" <erijac@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Mente emnet for uge 8 er s/h landskab og derefter Kaos

Er de osse.
Det var nok en lidt for intern joke.
Den første opgave der blev stillet i stafetten sidste sommer i august var
"Isspisning"

Jeg kunne bare he he... øh..... høhø... ligesom se det sjove i emnet
"isspisning" her under en vinterstorm, høhø...... nå, ikke?
Jeg kravler lige tilbage under min sten
Farvel!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Erik JP

Dato : 23-02-05 20:06

> [...]
>
> Jeg kunne bare he he... øh..... høhø... ligesom se det sjove i emnet
> "isspisning" her under en vinterstorm, høhø...... nå, ikke?

*LOL* af min egen dumhed...

Jeg fik da humoren med is det kolde her og nu, men blev lige forvirret et
kort øjeblik.
--
Erik JP

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-02-05 06:33

Frodo Nifinger wrote:

> Vi starter straks med emnet fra første runde " Isspisning"

http://ekot.dk/dagbog/pic/2005-01/20050126_1537_5_FridaSlikkerSne.html

Okay, okay, det er ikke fra denne uge, så det tæller ikke.