Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blitz til Canon 300D, Sigma EF-500 DG SUPE~
Fra : Bianca Mastai og Sør~

Dato : 21-02-05 17:56

Er denne blitz ikke et udmærket køb til et 300D ?

Synes den er at sammenligne med Canons 580, eller er jeg helt galt på den ?

På forhånd tak for svar

Mvh

Søren B R

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-02-05 18:29

In article <cvd3sk$102m$1@news.cybercity.dk>, Bianca Mastai og Søren B Rasmussen wrote:
> Er denne blitz ikke et udmærket køb til et 300D ?
>
> Synes den er at sammenligne med Canons 580, eller er jeg helt galt på den ?

Den er udemærket. Har selv en. Eneste ulempe er vist nok at den ikke
kan fjernstyres fra ST-2 - men har ikke prøvet.

Canon er lidt mere solid bygget, men har ca. de samme features.
Canon 550 har ETTL, 580 har ETTL-II. Da Sigma er uoriginal har de deres
egne forbedringer af ETTL, og den befinder sig mht lysmåling vist et
stede imellem de 2.

Fra : Bianca Mastai og Sør~

Dato : 21-02-05 21:05

> [...]
> Canon 550 har ETTL, 580 har ETTL-II. Da Sigma er uoriginal har de deres
> egne forbedringer af ETTL, og den befinder sig mht lysmåling vist et

Mange tak for dit svar, jeg gjorde det ikke helt klart men jeg har købt den.
Havde i min første serie lavet et par fejl, så billederne blev lidt mørke.

Har du købt andre objektiver også ?
Søger også lidt erfaring der.
Ville gerne købe 28-105 eller hvis jeg får uanede penge mængder 17-85.

Mvh
Søren

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-02-05 21:27

In article <cvdeu5$1d96$1@news.cybercity.dk>, Bianca Mastai og Søren B Rasmussen wrote:
> Mange tak for dit svar, jeg gjorde det ikke helt klart men jeg har købt den.
> Havde i min første serie lavet et par fejl, så billederne blev lidt mørke.

Bare den står til ETTL skulle de blive korrekt belyst, såfremt din lysmåling
i kameraet er sat så det passer.

> Har du købt andre objektiver også ?
> Søger også lidt erfaring der.
> Ville gerne købe 28-105 eller hvis jeg får uanede penge mængder 17-85.

Objektiver jeg har / har haft:

Har solgt:
Tamron 28-200mm XR - Det værste lort. Lilla kanter, CA. Uskarpt
Canon 50mm f/1.8 Mk I - Problemer med frontfokus
Canon 75-300mm Mk II - meget bedre end Tamron, men da jeg fik mit Sigma
var der ikke megen grund til at beholde denne tilbage.
Canon 50mm f/1.8 Mk II. Brød mig ikke om den roterende fokusring. Objektivet
ellers meget godt.
Canon 17-40 f/4L - Ikke vidvinkel nok - ligesom jeg frygtede. Og ved f/8
var den ikke de ekstra penge værd i forhold til mine andre. Solgt til
fordel for 10-22mm.

ejer stadig:
Canon 28-135mm IS USM - Mit standardobjektiv. Har dog lige fået lidt
problemer med IS. Var knapt så skarp som 50mm f/1.8 ved f/8 da vi
tog modelbilleder sidst.
Sigma EX 100-300mm f/4 - Fremragende tele. Dog lidt stor/tung.
Canon 50mm f/1.4 USM - Eneste anke er varierende længde - Men det
er ikke et problem med modlysblænden.
Canon EF-S 10-22mm - Fremragende vidvinkel. Har mere med end man selv
har i fokus når man står og betragter.
canon EF-S 18-55mm - fulgte med kameraet. Kun lige brugt til få testskud.

Andet tilbehør:
Kenko Extension tubes, hør objektiver nærsynede så de kan bruges til Makro.
Kenko 300 Pro 1.4x TC - forringer billedet lige rigeligt. Bruger den ikke
meget. Har overvejet at sælge og prøve om Sigma's er bedre til mit 100-300.
Sigma 500 Super DG blitz. Overvejer en #2. Evt bare en uden super som slave.

Generelle kommentarer:
Canon's L-serie, og Sigma's EX serie er klart bedre end de billige
objektiver. Mit 28-135mm IS USM er af god kvalitet, men klart ringere
i den lange ende end mit 100-300mm som ovenikøbet er et stop hurtigere
(dvs kan nøjes med det halve lys, dobbelt lukketid).

17-85mm er jeg tøvende overfor, det er en 28-135 uden den lange ende
som jeg ind imellem bruger når jeg nu har den. Det er rart at kunne tage
billeder lidt længere væk.

Det er i mellemområdet jeg mest mangler noget andet der er bedre og skarpere,
og gerne hurtigere. Canon 24-70mm f/2.8 er for dyr. Og jeg ved ikke om jeg
vil blive glad for Sigma eller Tamron. De er alle meget kortere end 28-135.
så jeg er i lidt af et dilemma.

Der er nogle der mener Sigma 18-125mm er et godt billigt alternativ til
28-135mm. Der er dog nogle eksemplarer der er for uskarpe. 28-105 fra
Canon er vist bare et discountobjektiv man får med kameraet og sælger
hurtigst muligt.

Povl

Fra : Erik W.

Dato : 21-02-05 21:21

"Povl H. Pedersen" skrev i en meddelelse

> Den er udemærket. Har selv en. Eneste ulempe er vist nok at den ikke
> kan fjernstyres fra ST-2 - men har ikke prøvet.

Jeg fandt lige den her emnetråd på steves:
http://www.stevesforums.com/forums/view_topic.php?id=21157&forum_id=37

Mvh Erik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-02-05 22:59

In article <421a42a4$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Erik W. wrote:
> "Povl H. Pedersen" skrev i en meddelelse

> Jeg fandt lige den her emnetråd på steves:
> http://www.stevesforums.com/forums/view_topic.php?id=21157&forum_id=37

Og der står man kan. ST-E2 er godt nok en del mindre end en ekstra
flash, men som de skriver, så er der ikke den store forskel i pris.

EF-500 DG ST = 170 Euro
EF-500 Super DG = 268 Euro
Canon ST-E2 = 189 Euro.

Selv vil jeg hellere have en 1x Sigma Super + 1x sigma ST end jeg
ville have en canon ST-E2 og en blitz. det er kun i studie jeg kan se
fordelen ved ST-E2, da den er meget lettere end blitzen.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 21-02-05 23:28

On Mon, 21 Feb 2005 21:59:09 +0000 (UTC), Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> ville have en canon ST-E2 og en blitz. det er kun i studie jeg kan se
> fordelen ved ST-E2, da den er meget lettere end blitzen.

Kan se at EF-500 Super DG er steget efter jeg købte til nytår. Endda med
50 Euro.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Bianca Mastai og Sør~

Dato : 22-02-05 21:11

> [...]
> ville have en canon ST-E2 og en blitz. det er kun i studie jeg kan se
> fordelen ved ST-E2, da den er meget lettere end blitzen.

Er helt klart enig med dig.

Jeg er meget glad for de gode svar jeg har fået.
Så er mit køb ikke helt ved siden af. Jeg gav 222 eur + forsendelse, hvilket
gav 1800,- den pris er jeg helt tilfreds med.
Jeg var bare lidt bekymret over efter jeg havde taget de første par billeder
med det.
Det ser OK ud på LCD og så når det kom på PC´en.....ak ak ak...alt for
mørkt.
Det har jeg så rettet lidt på og læst ny firmware ind så jeg kunne lave lidt
flash forstilling....det hjalp.
Og sammen med jeres gode svar er jeg lidt rolig igen.
tak for erfaring omkring Objektiver, jeg vil sige at hvis jeg får råd, så er
det EFS 10-22, men det bliver nok en 28-135 der bliver valget.
Der skal jo også være penge til batteri greb og den ekstra blitz.

Tak for svar endnu engang....

Mvh
Søren B Rasmussen