Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma objektiver til Nikon D70
Fra : ph

Dato : 20-02-05 08:37

Hej Fotogruppe

Har siddet og læst mange indlæg om at købe D70 pakketilbud på nettet - og
har derfor været inde på PIXmania.com, men jeg har lige nogle spørgsmål:

Jeg vil gerne købe D70 huset for sig og sætte et lys-stærkt Sigma objektiv
på i stedet for, så jeg fandt:

Sigma Asfærisk objektiv AF 24-70mm F2,8 DG EX til kr. 4646,-

1) Er pris og PIXmania ok?

2) Der står på PIXmania at det skulle passe til Nikon Digital, men hvordan
kan jeg være sikker på det?

3) Og hvad betyder forkortelserne DG og EX på objektivet (kan ikke finde dem
i Politikens Fotobog, og i Politikens Digitalfotobog står der skuffende nok
intet overhovedet om løse objektiver til digitale SLR)?

4) Hvor på nettet kan jeg læse mig klog om alle de efterfølgende
forkortelser på objektiverne?

På forhånd tak

Mange hilsner Peter

Fra : HKJ

Dato : 20-02-05 08:49

"ph" <sneglefartnospam@get2net.dk> wrote in message

> 2) Der står på PIXmania at det skulle passe til Nikon Digital, men hvordan
> kan jeg være sikker på det?

Alle moderne Nikon kompatible objektiver passer til Nikon Digital.
Men ellers kan du læse på http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses.asp

Igen er http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses.asp nok en bedre kilde.

> 4) Hvor på nettet kan jeg læse mig klog om alle de efterfølgende
> forkortelser på objektiverne?

Så lang tid det er Sigma så igen:
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses.asp

For Nikon forkortelse kan du f.eks. læse her
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-02-05 10:17

In article <v6XRd.149$7y4.110@news.get2net.dk>, ph wrote:
> 3) Og hvad betyder forkortelserne DG og EX på objektivet (kan ikke finde dem
> i Politikens Fotobog, og i Politikens Digitalfotobog står der skuffende nok
> intet overhovedet om løse objektiver til digitale SLR)?

DG betyder at at Sigma har opfundet 2 bogstaver mere. I praksis
har de coated bagerste linseelement, da de påstår at filteret foran
sensoren reflekterer så meget lys at det gier dårligere billeder.
I praksis er det et marketingstrick.

EX = EXpensive. Det er deres svar på Canons L = Luxus serie.
Altså objektiver der en en kvalitet over consumerprodukterne.

> 4) Hvor på nettet kan jeg læse mig klog om alle de efterfølgende
> forkortelser på objektiverne?

For Sigma objektiver hos Sigma. For Nikon hos Nikon.

Fra : KASO

Dato : 20-02-05 10:43

> [...]
> har de coated bagerste linseelement, da de påstår at filteret foran
> sensoren reflekterer så meget lys at det gier dårligere billeder.

Både "D" og "G" eksisterede nu også, da jeg gik i skole

Spøg til side: Jeg mener også, at Sigma's "DG" serie er fremstillet specielt
til DSLR med APS-C - størrelse billedchip. Dvs. at man kan lave objektivet
mindre, fordi det skal bruges til en mindre chip - modsat de "normale", der
er tilpasset 35mm film og full-frame chip's. Men det kan være, at jeg husker
forkert???

Fra : HKJ

Dato : 20-02-05 10:57

"KASO" <a@b.dk> wrote in message

> [...]
der
> er tilpasset 35mm film og full-frame chip's. Men det kan være, at jeg

Det gør du, her er Sigmas forklaring (Det er DC du tænker på):

DG (DG Lens)
These are large-aperture lenses with wide angles and short minimum focusing
distances. With an abundance of peripheral illumination, they are ideal
lenses for Digital SLR Cameras whilst retaining suitability for traditional
35mm SLRs.

DC (DC Lens)
These are special lenses designed so that the image circle matches the
smaller size of the image sensor of most digital SLR cameras. Their
specialized design gives these lenses the ideal properties for digital
cameras, the compact and lightweight construction is an added bonus !
including compact and lightweight construction.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 20-02-05 11:05

Se iøvrigt http://sigma-photo.com/popup.asp

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : KASO

Dato : 21-02-05 09:05

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> cameras, the compact and lightweight construction is an added bonus !
> including compact and lightweight construction.

Du har fuldstændigt ret - det var DC, jeg tænkte på! Tak for korrektionen!

Fra : ph

Dato : 20-02-05 18:58

Tak for alle indlægene - de er læst med interesse!

mvh peter

Fra : Christian Grüner

Dato : 20-02-05 19:47

Jeg har nævnte objektiv på d70 og det virker fiiint fint... af er lidt
støjende, men ellers et dejligt objektiv. Virker ikke helt så skarp som
50 mm 1,8D dog, men tæt på.
Jeg købte mit for ca 3400 hos http://www.ac-foto.de . så prisen du
nævner er i overkanten! Og jep, det er 24-70 f/2,8 EX DG Macro vi
snakker om (altså den nyeste)... Vær dog opmærksom på den voldsomme
filterdiameter... Jeg har givet 1,2k på for mit slim MRC coatede
polfilter (dog alle pengene værd)..

MVH Christian

Fra : ph

Dato : 21-02-05 09:29

Hej Christian - tak for svaret

"Christian Grüner skrev:
> Jeg har nævnte objektiv på d70 og det virker fiiint fint... af er lidt
> støjende, men ellers et dejligt objektiv. Virker ikke helt så skarp som 50
> mm 1,8D dog, men tæt på.

OK, det lyder da vildt godt - har også en 50mm 1,8 til mit F80. Den er jeg
MEGET glad for!

> Jeg købte mit for ca 3400 hos http://www.ac-foto.de . så prisen du nævner
> er i overkanten!

OK, havde en lille mistanke...

> [...]
> snakker om (altså den nyeste)... Vær dog opmærksom på den voldsomme
> filterdiameter... Jeg har givet 1,2k på for mit slim MRC coatede polfilter

Hold da fest, der var jeg ved at ryge ned af kontorstolen 1200kr! pyvha

Mvh peter

Fra : ab

Dato : 21-02-05 17:47

"ph" <sneglefartnospam@get2net.dk> skrev bl.a. i en meddelelse

/

> 1) Er pris og PIXmania ok?

Nogen kunne måske finde på, at spørge om Sigma er OK - jeg har spekuleret på
at købe et Sigma 12-24 mm /2.8, men er blevet det frarådet, da kvaliteten
skulle være meget svingende (? / !).

ab

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-02-05 20:11

In article <421a1093$0$33702$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, ab wrote:
> Nogen kunne måske finde på, at spørge om Sigma er OK - jeg har spekuleret på
> at købe et Sigma 12-24 mm /2.8, men er blevet det frarådet, da kvaliteten
> skulle være meget svingende (? / !).

12-24 er kendt for at have en del kvalitetsproblemer, men folk er glade
for det når de får et ordentlig eksemplar. Der var en på Canon Objektiv
forum'et på dpreview der bad folk trykke tommelfingre for ham da han
bestilte, men desværre fik han et eksemplar der var uskarpt i højre side.

Andre objektiver som deres 70-200 f/2.8 og 100-300 f/4 og 120-300 f/2.8
er der stor set ikke dårlige eksemplarer af.