Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vandstæren igen
Fra : Hans Kruse

Dato : 19-02-05 20:19

http://www.pbase.com/hkruse/image/39931891/original solede sig her og måtte
så have sig en dukkert bagefter
http://www.pbase.com/hkruse/image/39931892/original

--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 19-02-05 20:24

Hans Kruse wrote:
> http://www.pbase.com/hkruse/image/39931891/original solede sig her og måtte
> så have sig en dukkert bagefter
> http://www.pbase.com/hkruse/image/39931892/original

Er det skudt i RAW? Fint billede, men synes det ser lidt "koldt" ud.
Måske er det bare mig?

Var selv ude og skyde idag, og bare det at du har fået en piper med på
dit billede giver thumbs up herfra De er nogle hurtige små sataner,
er de

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

"I like long walks...
especially when they are taken by people who annoy me"

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-02-05 21:23

> Er det skudt i RAW? Fint billede, men synes det ser lidt "koldt" ud.
> Måske er det bare mig?

Det er skudt i raw, som jeg altid gør. Det er kelvin 6150 og fulgte her
kameraets AWB beregning. Efter smag kunne man såmænd godt hæve kelvin
temperaturen men med lidt solstrejf ville jeg normalt ikke løfte den højere
op. Direkte sol ligger normalt omkring en 5200 kelvin.

> Var selv ude og skyde idag, og bare det at du har fået en piper med på
> dit billede giver thumbs up herfra De er nogle hurtige små sataner,
> er de

Ja, den er faktisk enormt hurtig og den laver nogle "benbøjninger", der er
helt utrolige. Den stær er også meget lille, så billedet, der er vist her er
et udsnit på 1900x1848 pixels ud af de normale 3504x2332 pixels til trods
for de 420mm x 1.6 =672mm! Den er svær at komme tæt på, men jeg ved hvor den
holder til, så jeg kører forbi af og til for at se, hvad jeg kan få frem.
Svømmeturen fik jeg kun nogle ganske få brugbare billeder af, da den for op
og ned. Mend et er en sjov lille fætter.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 19-02-05 19:56

> http://www.pbase.com/hkruse/image/39931891/original solede sig her og
> måtte
> så have sig en dukkert bagefter
> http://www.pbase.com/hkruse/image/39931892/original

Hej

Flotte billeder af den fyr, det er jo ikke ligefrem en tam fugl.

Flot!

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-02-05 21:24

> Flotte billeder af den fyr, det er jo ikke ligefrem en tam fugl.

Tak, nej den er en utrolig lille fætter. Nu da jeg ved hvor den holder til,
så kan jeg prøve en gang imellem at komme på skudhold. Jeg er ikke helt hvor
jeg vil være endnu

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Erik W.

Dato : 19-02-05 21:09

"Hans Kruse" skrev i news:42179140$0$29284$14726298@news.sunsite.dk...

De bliver bedre og bedre Hans - Men jeg forstår ikke den blænde 8/iso 800 i
billede nummer 2?

Mvh Erik

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-02-05 21:15

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote in message
> "Hans Kruse" skrev i news:42179140$0$29284$14726298@news.sunsite.dk...
>
> De bliver bedre og bedre Hans - Men jeg forstår ikke den blænde 8/iso 800
> billede nummer 2?

Den lille fyr sprang rundt og den er hurtig, så jeg kunne ikke helt følge
med til at også skifte ISO. Så det skiftede mellem nogle andre billeder, som
ikke blev rigtigt til noget, men hvor ISO 800 var nødvendig. Husk at med 1.4
x TC så er minimum blænden 5.6. Jeg havde kameraet på P og ikke på Av. Men
800 er jo heldigvis ikke noget problem mht. støj.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 19-02-05 21:37

> http://www.pbase.com/hkruse/image/39931891/original solede sig her og måtte
> så have sig en dukkert bagefter
> http://www.pbase.com/hkruse/image/39931892/original
>
> --
Dejlige billeder af vandstæren, især er jeg helt tosset med svømmeturen.
Det er bare lækkert og helt skart og crisp.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-05 00:01

Hans Kruse wrote:

> http://www.pbase.com/hkruse/image/39931891/original solede sig her

Jeg synes det et smadder godt billede, vandstæren er jo en
chamerende lille fugl, jeg har engang stået på broen ved Øvre
Hestetang Mølle, og betraget en vandstær, der er Mølleåen et lille
klart og hurtigtstrømmende vandløb, jeg kunne se hvordan den løb
rundt nede på bunden...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-02-05 00:18

> [...]
> Hestetang Mølle, og betraget en vandstær, der er Mølleåen et lille
> klart og hurtigtstrømmende vandløb, jeg kunne se hvordan den løb

Mange tak, den heller lille fyr holder til i Ørholm ved Mølleåen ved
Kulsviervej. Lige efter slusen er der god fart på vandet og man kan ikke se
noget nede i vandet. Jeg skal prøve en anden dag at få mere styr på
svømmescenerne. Man skal være hurtig, da den dukker op og er i overfladen i
et par sekunder og så væk igen.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-05 00:28

Hans Kruse wrote:

> Mange tak, den heller lille fyr holder til i Ørholm ved Mølleåen ved
> Kulsviervej.

Du kan jo prøve at køre ud til Øvre Hestetang Mølle, se kort 105 i
Kraks, det er på strækket fra der hvor Kalkværksvej/Nymøllevej
krydser Mølleåen og ned mod Kalkgården.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-02-05 16:15

> Du kan jo prøve at køre ud til Øvre Hestetang Mølle, se kort 105 i
> Kraks, det er på strækket fra der hvor Kalkværksvej/Nymøllevej
> krydser Mølleåen og ned mod Kalkgården.

Jeg kørte derud i dag, men fandt ikke nogen vandstær. Jeg gik ned langs
mølleåen og fandt en enkelt lille fugl, som jeg kunne kommer på skudhold af
http://www.pbase.com/hkruse/image/39962564/original
Det var det eneste, der lykkedes nogenlunde, da det blev taget ind igennem
et hav af grene og AF havde indimellem lidt svært ved at bestemme sig for
fuglen ift. de mange grene og de små bæster sad der kun meget kort tid. Men
smuk lille fugl synes jeg og en anden god dag kan jeg måske komme tættere
på.

Billedet er beskåret så det sete kun er 1424x1276 pixels. Lyset måtte løftes
næsten 2 blændetrin i raw konverteringen, pga. det stærke modlys.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-05 18:22

Hans Kruse wrote:

> Jeg kørte derud i dag, men fandt ikke nogen vandstær.

Det lyder underligt, jeg har været der flere gange og set den, men
man kan godt risikere, at man skal lede efter den.

Hvis du ser på flg. Krakskort, så går der også et lille vandløb fra
Vassingrød gennem Svane Sø og Langesø og ned gennem terkelskov til
Mølleåen, hvor man også kan træffe vandstæren.
http://www.kraks.dk/GRIDS/MAINPAGES/map.asp?mapnavfac=95&mapnav=n&ResultName=&ResultAdr=&tlf=&redZoom=true&redExtent=&mapx=&mapy=&job=&POSTNR_BY=3520+Farum&Adresse=Kalkv%E6rksvej&Tagning=&stepinout=&scrolltop=0&mapserial=kortld.krak.dk%7C619119838%7C619039838%7C70713888%7C70813888%7C641300000%7C603300000%7C42750000%7C90250000%7C500%7C400%7C100000%7C100000%7C70763888%7C619041838%7C0%7C%7C%7C0%7C0%7C0%7C0%7C0%7C0%7C1%7Cff0000%7C205133%7C0%7C0%7C0%7C0&zoomlevel=1#kort

Området hvor Svane Sø ligger er også værd at besøge med et kamera,
det er et meget kuperet terræng og et skov-aboret med en samling af
mange hundrede forskellige træsorter, som er levested for mange arter.

Men er det iøvrigt ikke sådan, at de vandstære som vi ser her om
vinteren, at det er svenske og norske vandstære som er trukket
herned...?

Jeg har ikke været ude og fotografere i dag, da jeg så de grå skyer
besluttede jeg, at jeg ville ordne alle havens redekasser, så de har
efter tur været nede og er blevet tømt for gammelt redemateriale, og
derpå skoldet med kogende vand.

Musvit-hannen fulgte meget nøje med i mit projekt, og jeg kunne se,
at den inspicerede kasserne en efter en, efterhånden som de blev
genopsat...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-02-05 19:59

> Men er det iøvrigt ikke sådan, at de vandstære som vi ser her om vinteren,
> at det er svenske og norske vandstære som er trukket herned...?

Jo, vandstæren (Cinclus cinclus) er meget sjælden her i Danmark som ynglefugl.
Den findes dog.
Til gengæld er den en rimelig almindelig Vinter/trækgæst altså flest i for- og
efteråret.
Min fuglebog, "Fugle i Felten" angiver mellem 1 til10.000 par som
vinter/trækgæst, men kun 1-10 ynglepar i Danmark

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-05 21:01

Frodo Nifinger wrote:

> Til gengæld er den en rimelig almindelig Vinter/trækgæst altså
> flest i for- og efteråret.
> Min fuglebog, "Fugle i Felten" angiver mellem 1 til10.000 par som
> vinter/trækgæst, men kun 1-10 ynglepar i Danmark

Det vil sige, at det sikkert også har betydning, hvor streng
vinteren er oppe nordpå, for hvis de svenske elve ikke bliver
isdækket, så er der jo ikke nogen grund til, at vandstæren trækker
sydpå...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-02-05 00:10

Et par ekstra billeder af den lille vandstær.

Den nyder vist svømmeturen
http://www.pbase.com/hkruse/image/39939610/original

http://www.pbase.com/hkruse/image/39939611/original

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 20-02-05 01:08

> http://www.pbase.com/hkruse/image/39931891/original solede sig her og
måtte
> så have sig en dukkert bagefter
> http://www.pbase.com/hkruse/image/39931892/original

Det er nogle rigtig fine billeder du viser af vandstæren her, Hans, jeg ved
hvor svær den er at fange med kamera, og jeg er dybt imponeret. De har jo en
dårlig vane med at opholde sig, hvor der absolut ikke er noget lys, de er
nogle rigtige kamerasky sa..... Tillykke med serien herfra.

MVH
Thomas

Fra : michael bs

Dato : 20-02-05 01:10

> http://www.pbase.com/hkruse/image/39931891/original solede sig her og
> måtte
> så have sig en dukkert bagefter
> http://www.pbase.com/hkruse/image/39931892/original

Den valør, som de gule farver i vandet i vandet har, er vist et
karakteristikum ved din ETC replacement farveprofil til 20d, er det ikke?

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-02-05 16:18

> Den valør, som de gule farver i vandet i vandet har, er vist et
> karakteristikum ved din ETC replacement farveprofil til 20d, er det ikke?

En lille smule.
Mvh, Hans