Biltur til portugal...
Fra : NIL

Dato : 09-05-05 11:46

Min kæreste og jeg har tænkt os at tage en tur til Portugal engang i
eftersommeren. Vi havde tænkt os at starte med at tage flyet til Lissabon og
leje en bil og køre lidt nordpå, og ende i Porto og tage flyet derfra hjem.
Er der nogen her i gruppen der har erfaring med billige flybilletter,
rimelige priser på biludlejning, og privat indkvartering (bed and
breakfast)? Alle oplysninger og evt. links er meget velkomne.
Mvh.
Pia

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-05-05 12:39

"NIL" <nilau4@FJERNyahoo.dk> skrev....

> Min kæreste og jeg har tænkt os at tage en tur til Portugal
> engang i eftersommeren. Vi havde tænkt os at starte med at tage
> flyet til Lissabon og leje en bil og køre lidt nordpå

Jeg vil på ingen måde skræmme jer(kører selv tit bil omkring
Lissabon), men der er nogle ting i skal være klar over når i vælger
at køre bil i Portugal:

- Portugal har den dårligste trafikdrabsstatistik i EU.

- Portugisere kører stærkt og uforudsigeligt.

- Portugisere kører ofte selvom de har drukket.

- Hovedvejene er fine.

- Biveje kan være alt fra asfalteret til 2 hjulspor.

- vejarbejde kan være dårligt markeret.

- undgå IP5... af portugisere kaldet Dødens Hovedvej. Sikkert Europas
farligste vej.

Vær forudseende og opmærksom i trafikken. Følg med trafikken. På
enkeltsporede veje.... sørg for at der er plads til at bagfrakommende
kan overhale. Træk gerne lidt ind og giv plads hvis en bagfrakommende
er særlig 'ivrig'. Vær opmærksom på at modkørende godt kan indlede en
overhaling i forventning om at du trækker ind og giver plads!

I Formel 1 overhales der tit ved at udbremse den foran kørende i et
sving. Samme regel bruges ofte i Portugal :)

På smalle snoede veje kan det være en god idé at køre med nedrullede
vinduer så man kan høre modkørende traffik inden man kan se den.

Tja det var vist det hele... som sagt kører jeg selv regelmæssigt i
området omkring Lissabon... åh Gud Lissabon... Undgå Lissabon det er
vist det nemmeste.

Er man forberedt så kan bilferie i Portugal sagtens blive en god
oplevelse. God tur!

Fra : NIL

Dato : 09-05-05 20:05

[klip]
> [...]
> vist det nemmeste.
>
> Er man forberedt så kan bilferie i Portugal sagtens blive en god

Hej Kent...
Tak for dit svar. Du beskriver trafiksituationen særdeles levende (sic!).
Det lyder jo umiddelbart ikke så rart, men på den anden side:
Jeg plejer altid at være meget forudseende ved bilkørsel, så det skal såmænd
nok gå. Og når man ER advaret...ja, så er antennerne ude!

Med venlig hilsen
Niels (og Pia)
__________________________

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-05-05 23:16

> [...]

> Jeg plejer altid at være meget forudseende ved bilkørsel, så det
> skal såmænd nok gå. Og når man ER advaret...ja, så er antennerne

Jamen det lyder da osse slemt når man sådan beskriver det i en
nyhedsgruppe. Selvfølgelig er portugisere osse fornuftige mennesker
for de flestes vedkommende.

Men bag rattet er der altså relativt flere der kryber ned på
neanderthal stadiet. Men som sagt kører jeg selv bil omkring Lissabon
med jævne mellemrum, og det helt uden at ryste på hånden.

Rigtig god tur!

Fra : Stig Hartvig Nielsen

Dato : 10-05-05 07:12

"Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> skrev i

> [...]
> at køre bil i Portugal:
>
> - Portugal har den dårligste trafikdrabsstatistik i EU.
>
> - Portugisere kører stærkt og uforudsigeligt.
osv

Jeg har også læst, at Portugal har verdens næsthøjeste trafikdrabsstatistik
og de meget negative beskrivelser om, hvordan portugiserne kører bil.

Jeg var i Portugal nogle dage i januar - bl.a. i Lissabon området - og kan
slet ikke genkende beskrivelsen af portugisernes bilkørsel. Min oplevelse
var at trafikken i Lissabon var meget lig andre storbyer, og at det ikke gav
særlige problemer at køre rundt i Lissabon (bortset fra, at vi kørte
forkert, da vi skulle til lufthavnen). Udenfor Lissabon forløb tingene
stille og roligt.

mvh
Stig

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-05-05 23:13

"Stig Hartvig Nielsen" <hartvig@wmr.dk> skrev....

> Jeg var i Portugal nogle dage i januar - bl.a. i Lissabon
> området - og kan slet ikke genkende beskrivelsen af
> portugisernes bilkørsel.

Tro mig... der er forskel på en stille kølig januardag, og en varm
hektisk udrejsedag i højsommeren.

Men naturligvis er selv portugiserne for de flestes vedkommende
fornuftige billister. Men der er relativt flere der kører med hovedet
under armen.

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 09-05-05 17:20

> [...]
>tage en tur til Portugal engang i
>eftersommeren. Vi havde tænkt os at
>starte med at tage flyet til Lissabon og

Ja så vanskeligt er det nu heller ikke at køre i Portugal, og det
kan blive en rigtig god tur. FDM travel eller Risskov rejser har
ofte nogle rigtig gode tilbud til og fra de lufthavne i nævner.
Prøv at søge på nettet gennem FDM, det giver altid resultat, og så
kan i planlægge ferien efter priserne.
hilsen

--
thomas pb

Fra : NIL

Dato : 09-05-05 20:08

"Thomas Peter Bitsch (slet 7GYFL)" <tpbknorr@7GYFLpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11156557850.804921710309458@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> ofte nogle rigtig gode tilbud til og fra de lufthavne i nævner.
> Prøv at søge på nettet gennem FDM, det giver altid resultat, og så

Tak, Thomas for dit svar! Dine forslag er hermed taget til efterretning. Jeg
er medlem af FDM, så jeg vil undesøge hvad de kan tilbyde.
Er det i øvrigt rigtigt, at det er en go' idé (billigere) at leje en bil
'hjemmefra'...gennem bureauet?

Mvh.
Niels (og Pia)

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 10-05-05 18:19

NIL <nilau4@FJERNyahoo.dk> skrev:

> [...]
Hvis du lejer hos et internationalt selskab - Herts-Avis eller
andre kendte, vil det nok være billigere at booke på nettet, ca.
1600.- kr. for en uge i mellemklassebil.
Th

--
thomas pb

Fra : Morten Nielsen

Dato : 11-05-05 09:14

> [...]
> rimelige priser på biludlejning, og privat indkvartering (bed and
> breakfast)? Alle oplysninger og evt. links er meget velkomne.

Jeg var nede og se fodbold sidste år i Portugal og kørte selv derned.

Hvis jeg skal give nogle gode råd som billist i Portugal er det at stikke en
finger i jorden, følge med trafikken (være lidt fræk), og give plads til dem
der ønsker det.

Det er ikke altid muligt at køre så pænt som herhjemme, men så længe man
tager det hele med et smil, er der ingen problemer. Man skal dog være
opmærksom på at Portugisere uden problemer laver dobbelt og også tredobbelt
parkeringer, hvis der ikke er plads :)

Jeg havde kun en farlig situation på hele turen frem og tilbage. Det var
omkring Paris, da en franskmand syntes han skulle skifte bane, uden at tænke
på om der var plads. Så måtte man op og stå på bremsen.

/Morten N