Alle (Svensker) skal have IP-nummer,,,
Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-05-01 17:46

Normalt smider jeg søndagsavisen ud uden at åbne den, men kom idag til
at blader i den, og fandt følgende,

| Den tidliger statsminister Carl Bildt foreslår, at alle medborgere fra fødslen bliver udstyret med et personligt ip-nummer

Hvor mange mulige IP nummer er det lige der er mulighed for?
999.999.999.999 vil de kunne uddele så mange i praktisk?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-05-01 17:56

"Ivar Madsen" <news-12-04-01@nemo.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
fødslen bliver udstyret med et personligt ip-nummer
> Hvor mange mulige IP nummer er det lige der er mulighed for?

Langtfra nok. 256^4 er det adresserum IPv4 dækker over. Herfra skal regnes
en hel del der er reserveret til andet formål, fx RFC1918 (lan-ip)

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 27-05-01 18:00

On Sun, 27 May 2001 18:56:04 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>Langtfra nok. 256^4 er det adresserum IPv4 dækker over. Herfra skal regnes
>en hel del der er reserveret til andet formål, fx RFC1918 (lan-ip)

Så er det heldigt at ministre og deslige ikke behøver bekymre sig om det
tekniske ;)

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 27-05-01 18:25

On Sun, 27 May 2001 18:59:34 +0200, Stefan Bruhn <news002@3x7.dk>
wrote:

>Så er det heldigt at ministre og deslige ikke behøver bekymre sig om det
>tekniske ;)

eller også har de bare styr på IPv6

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 27-05-01 19:03

On Sun, 27 May 2001 17:25:11 GMT, tj@dev.null (Thomas Jensen - pil.dk)
wrote:

>eller også har de bare styr på IPv6

Nu er IPv6 jo ikke rigtigt i drift endnu (ja, der er sikkert steder det
bliver testet..., men ikke globalt i hvert fald)
Og jeg tvivler på at han kender til IPv6.

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-05-01 20:08

Stefan Bruhn <news002@3x7.dk> writes:

> Nu er IPv6 jo ikke rigtigt i drift endnu

På Forskningsnettets gamle backbone kørte vi faktisk IPv6. Der var
bare ikke ret mange brugere, der gad være med. I det nuværende kører
vi ikke IPv6 (endnu), men jeg ved, at der på EU-plan er afsat en del
ressourcer til at eksperimentere i stor stil med IPv6, så det kommer.

Men IPv4 viste sig jo - med lidt tricks, som NAT og den slags - at
kunne bære langt mere end de fleste turde satse på for fire år
siden. Og de A-klasser, der er blevet inddraget og nu uddeles som
CIDR-adresser har også givet lidt luft. Men det _er_ en stakket frist.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 27-05-01 20:25

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> [...]
> vi ikke IPv6 (endnu), men jeg ved, at der på EU-plan er afsat en del
> ressourcer til at eksperimentere i stor stil med IPv6, så det kommer.

Folkene hos DDR Extended (http://www.ddre.dk/) arbejder også en del med
IPv6, her er problemet også at få brugerne til at gå over på protokollen
rent, fremfor at skulle oversætte hele tiden.

--
Anders Ebbesen
Web Developer

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 27-05-01 21:35

"Anders Ebbesen" <anders@ebbesen.org> wrote in message
> "Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

Er faktisk et dansk firma der er længst fremme med IPv6 så jo det er i drift
mange steder

http://www.ericssontelebit.dk

Hygge

Flemming

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-05-01 21:37

In article <9erocu$nth$1@news.cybercity.dk>, Flemming Lynggaard wrote:

> Er faktisk et dansk firma der er længst fremme med IPv6 så jo det er i drift
> mange steder

Hvis bare Telebit var i drift mange steder.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Women are just like men, only different.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 27-05-01 21:51

On Sun, 27 May 2001 20:37:09 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen wrote:

>Hvis bare Telebit var i drift mange steder.

Det vil du ikke ønske.

/Jesper, som kortvarigt har oplevet Telebit mareridt'et

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 28-05-01 00:15

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> Hvis bare Telebit var i drift mange steder.

Det mener du ikke, vel?

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"Many people would sooner die than think; In fact, they do so." - Russell

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-05-01 04:46

In article <3b118a6f$0$2647$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Sonny T. Larsen wrote:

> Det mener du ikke, vel?

Nej, ikke når du tager det ud af kontekst.
Men: IPv6 ville være i drift mange steder, hvis bare Telebit var det.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Power, like a desolating pestilence,

Fra : Ivar Madsen

Dato : 28-05-01 05:51

On Mon, 28 May 2001 03:45:51 +0000 (UTC), apj@daarligstil.dk (Andreas
Plesner Jacobsen) wrote:

>Men: IPv6 ville være i drift mange steder, hvis bare Telebit var det.

Hvad er Telebit?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-05-01 12:51

In article <09m3htga0p1seuiif51m9a1d4se0pmpp5v@4ax.com>, Ivar Madsen wrote:

> Hvad er Telebit?

En router-producent, som Ericsson købte.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Changing husbands/wives is only changing troubles.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 28-05-01 20:08

On Mon, 28 May 2001 11:50:39 +0000 (UTC), apj@daarligstil.dk (Andreas
Plesner Jacobsen) wrote:

>En router-producent, som Ericsson købte.

Og som jeg kan forstå er af minder god kvalitet?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-05-01 20:22

In article <1f85hts89f9qmlvq15fs02e7i9r9nkgihv@4ax.com>, Ivar Madsen wrote:

> Og som jeg kan forstå er af minder god kvalitet?

Jeg har aldrig personligt leget med dem (Jeg er jo ikke så gammel :),
men jeg har dog heller aldrig hørt nogen omtale dem positivt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Rubber bands have snappy endings!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-05-01 20:32

Ivar Madsen <news-12-04-01@nemo.dyndns.dk> writes:

> Og som jeg kan forstå er af minder god kvalitet?

Telebitterne er/var såmænd ikke så ringe igen. Der var folk i Tele
Danmark, der mente, at det burde være firmastandard at man brugte dem,
for ikke så frygtelig mange år siden.

Men Netfolk er vanemennesker indad en kant, og de fleste af os er vant
til Cisco. Det er måske lidt sørgeligt og Microsoft-agtigt, men sådan
er det.

--
Peter B. Juul, o.-.o "This was bad grammar of course, but that is how beavers
The RockBear. ((^)) talk when they are excited; I mean, in Narnia - in our

Fra : Jesper Skriver

Dato : 28-05-01 23:22

On 28 May 2001 21:31:47 +0200, Peter B. Juul wrote:

>Telebitterne er/var såmænd ikke så ringe igen. Der var folk i Tele
>Danmark, der mente, at det burde være firmastandard at man brugte dem,
>for ikke så frygtelig mange år siden.

Heldigvis fik vi dem omvendt.

>Men Netfolk er vanemennesker indad en kant, og de fleste af os er vant
>til Cisco. Det er måske lidt sørgeligt og Microsoft-agtigt, men sådan
>er det.

Der et så nok den anden yderlighed, men jeg foretrække udstyr som virker
det meste af tiden - Cisco er efterhånden ved ikke at kunne kvalificere ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 30-05-01 19:55

On 28 May 2001 22:22:03 GMT, Jesper Skriver wrote:

> Der et så nok den anden yderlighed, men jeg foretrække udstyr som virker
> det meste af tiden - Cisco er efterhånden ved ikke at kunne kvalificere ...

Positiv uge :)

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Morten Guldager

Dato : 29-05-01 06:33

On 28 May 2001 21:31:47 +0200, Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

>Telebitterne er/var såmænd ikke så ringe igen.

Hmm, Ikke helt enig.

Da vi fik dem var det jo et "forsknings projekt" bragt "ud i marken"

De første havde mange lighedspunkter med prototyper.

Det er klart at når man kører produktion på udstyr i den tilstand så
går det galt en gang i mellem.

Dette giver desvære produktet og dermed også producenten et dårligt ry.
Men sådan skal det jo næsten være...

/Morten (som en gang var UNI-C nørd)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-05-01 09:29

spamtrap@mogul.dk (Morten Guldager) writes:

> [...]
> går det galt en gang i mellem.
>
> Dette giver desvære produktet og dermed også producenten et dårligt ry.

Jeg oplevede jo kun Telebitterne længe efter at de var kommet i
almindelig drift, og jeg synes ikke, at det var så slemt.

De havde deres håbløse særheder (der var for eksempel en situation,
hvor jeg i irritation over et eller andet satte en OSPF cost på 50000
for et backup-link og det så - efter lang tids fejlsøgning - viste
sig, at Telebitterne brugte et signed word i stedet for et unsigned
til at opbevare den slags. Uha.) men når man ellers ikke pillede for
meget ved tingene, så kørte de stabilt, og supporten fra Telebit kan
jeg ikke klage over.

Men jeg må nu nok indrømme, at GSR'erne kører sådan cirka 2000 gange
mere stabilt.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-05-01 07:42

apj@daarligstil.dk (Andreas Plesner Jacobsen) writes:

> Nej, ikke når du tager det ud af kontekst.
> Men: IPv6 ville være i drift mange steder, hvis bare Telebit var det.

Hardly. Case in point: Forskningsnettets gamle backbone var
Telebit/ATM-baseret og havde noget IPv6 i sig. Der var ingen der græd,
da vi gik GSR.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Welcome to Usenet. Please don't feed the trolls."
The RockBear. ((^))

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-05-01 12:51

In article <m3n17ygeki.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, Peter B. Juul wrote:

> Hardly. Case in point: Forskningsnettets gamle backbone var
> Telebit/ATM-baseret og havde noget IPv6 i sig. Der var ingen der græd,
> da vi gik GSR.

Ok, kunne være ;)

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-05-01 19:41

Ivar Madsen <news-12-04-01@nemo.dyndns.dk> wrote:

>Hvor mange mulige IP nummer er det lige der er mulighed for?
>999.999.999.999 vil de kunne uddele så mange i praktisk?

Som Martin skriver: 256*256*256*256 = ca. 4 mia. minus det løse.

Men jeg forstår overhovedet ikke ideen bag at lade en ip-adresse følge
en person.

Hvad skal det bruges til?

Skal personen kunne kontaktes pr. mail på den ip-adresse?

Hvad nu, hvis personen bruger flere stykker udstyr med hver sin
ip-adresse?

Hvordan skal det håndteres, hvis personen skifter udbyder, men skal
beholde sin ip-adresse - sikke nogen routing-tabeller.

For mig er ip-adresser, noget der hører til udstyr - ikke til
personer. Men det kan da godt være, at jeg ville se lyset, hvis jeg
satte mig ned og læste, hvad manden har sagt.

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 27-05-01 19:48

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> Som Martin skriver: 256*256*256*256 = ca. 4 mia. minus det løse.
>
> Men jeg forstår overhovedet ikke ideen bag at lade en ip-adresse følge
> en person.

Mange firmaer taler om "digital identitet" og en slags IP kunne være måden
at gøre det på.

Jeg forstår det heller ikke.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-05-01 20:09

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> For mig er ip-adresser, noget der hører til udstyr - ikke til
> personer. Men det kan da godt være, at jeg ville se lyset, hvis jeg
> satte mig ned og læste, hvad manden har sagt.

Han har sikkert tænkt sig en /8 på et landsdækkende shared medium
eller noget i den stil. Eller også - og det finder jeg mere realistisk
- har han overhovedet ikke tænkt.

--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-05-01 21:42

On 27 May 2001 21:09:15 +0200, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Eller også - og det finder jeg mere realistisk
>- har han overhovedet ikke tænkt.

Det er min tanke.

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-05-01 23:09

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

>Han har sikkert tænkt sig en /8 på et landsdækkende shared medium
>eller noget i den stil.

Men det forklarer jo ikke, _hvorfor_ han vil tildele ip-adresser til
personer.

Han kunne lige så godt sige "Een person - eet sæt nummerplader". Hvad
så med dem, der har to eller ingen biler? Hvad med dem, der kører i
udlejningsbiler.

(Av. Var det en bilanalogi? Nu falder der brænde ned...)

>Eller også - og det finder jeg mere realistisk
>- har han overhovedet ikke tænkt.

En fristende konklusion, men han går da vist ellers for at være en
forstandig mand.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-05-01 23:32

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> En fristende konklusion, men han går da vist ellers for at være en
> forstandig mand.

En kollega tager artiklen med til mig i morgen. Han siger, at der
ingen formildende omstændigheder er.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Øh.. Ad Bwad! Din dumme møg-indvandrer"
The RockBear. ((^)) - Poul Nyrup. Men det var ikke ham selv,

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-05-01 20:04

Ivar Madsen <news-12-04-01@nemo.dyndns.dk> writes:

> Normalt smider jeg søndagsavisen ud uden at åbne den, men kom idag til
> at blader i den, og fandt følgende,

Suk, kan jeg vist kun sige. Hvad pokker i luften skulle det gøre godt
for?

Skal jeg så NAT'e mit Personal Area Network for at have numre til både
ur, mobi og PDA?

Gid politikere ville sætte sig ind i teknikken før de vrøvlede.

> Hvor mange mulige IP nummer er det lige der er mulighed for?
> 999.999.999.999 vil de kunne uddele så mange i praktisk?

I det nuværende mest udbredte system, IPv4, er der 255^4 numre (0-255
i hver af de fire bytes). Det er 2^32=4294967296 numre, men mange af
dem er afsat til specielle formål som multicast, Private Address
Space, localhost, osv.

Men før eller siden - og det ser ud til at det bliver siden - skifter
vi vel over til IPv6, hvor der er 2^128 =
340282366920938463463374607431768211456 adresser til rådighed. Så
skulle der være rigeligt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-05-01 20:35

Peter B. Juul skrev:

>Gid politikere ville sætte sig ind i teknikken før de vrøvlede.

Næ tak. Så bliver det bare sværere at gennemskue deres sludder.
Lad os endelig beholde status quo.

--
Bertel
Fejl med (manglende/ekstra) tomme linjer skyldes serverproblemer.

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-05-01 23:09

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

>I det nuværende mest udbredte system, IPv4, er der 255^4 numre (0-255
>i hver af de fire bytes).

255^4?

>Det er 2^32=4294967296 numre,

Det lyder mere rigtigt.

>men mange af dem er afsat til specielle formål som multicast,
>Private Address Space, localhost, osv.

Findes der iøvrigt en god forklaring på, at man har afsat sådan ca. 16
mio. - svarende til 1/256 af samtlige ipv4-adresser - til localhost?
Det lyder som lidt af en luksus.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-05-01 23:30

In article <9ertu1$rsd$3@news.inet.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

> 255^4?

Nej, faktisk 256^4

> Det lyder mere rigtigt.

Og det er det samme.

--
Andreas Plesner Jacobsen | I'd rather push my Harley than ride a rice burner.

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-05-01 23:57

apj@daarligstil.dk (Andreas Plesner Jacobsen) wrote:

>Nej, faktisk 256^4

Jeg citerede Peter.

>Og det er det samme.

Det er absolut ikke det samme som 255^4.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-05-01 23:59

In article <9es0nc$6bs$2@news.inet.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

> Jeg citerede Peter.

Det er jeg klar over. Men jeg fangede den først der.

Nej, men 256^4 er.

--
Andreas Plesner Jacobsen | To be who one is, is not to be someone else.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-05-01 23:31

> 255^4?

Ja ja ja... Har I ikke andet at lave... asbafvbakjlaf.

> Findes der iøvrigt en god forklaring på, at man har afsat sådan ca. 16
> mio. - svarende til 1/256 af samtlige ipv4-adresser - til localhost?

Ja da. Den er i tæt familie med at MIT fik en A-klasse.

Man anede ikke, at det ville blive et problem en dag.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Jesper Skriver

Dato : 27-05-01 21:50

On Sun, 27 May 2001 18:46:05 +0200, Ivar Madsen wrote:
>Normalt smider jeg søndagsavisen ud uden at åbne den, men kom idag til
>at blader i den, og fandt følgende,

Ikke noget problem med IPv6, blot bliver det noget svært (umuligt)
at route ...

>Hvor mange mulige IP nummer er det lige der er mulighed for?
>999.999.999.999 vil de kunne uddele så mange i praktisk?

IPv4 = 2^32 =~ 4 milliarder
IPv6 = 2^128, men reelt kun 2^64 da alle subnet er /64'ere

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-05-01 10:29

Ivar Madsen <news-12-04-01@nemo.dyndns.dk> writes:

> Normalt smider jeg søndagsavisen ud uden at åbne den, men kom idag til
> at blader i den, og fandt følgende,

Her er artiklen. Der er ingen formildende omstændigheder.

ALLE SKAL HAVE IP-NUMMER

PERSONREGISTRERING - Den tidligere svenske statsminister Carl Bildt
foreslår, at alle medborgere fra fødslen bliver udstyret med et
personligt ip-nummer. Det er de numre der anvendes til adresser på
Internet. Den svenske Post & Telestyrelse foreslog for nyligt, at
Sverige så hurtigt som muligt forsøger at koble telefoni sammen med
internettrafik. Det skal bl.a. komme i stand ved at telefonnumre
oversættes til domænenavne. Men ved en nylig telekomkonference i
Stockholm gjorde Carl Bildt sig til talsmand for, at den svenske
regering går endnu mere radikalt til værks og sikrer en allokering af
ip-numre til alle medborgere.