"Du skal handle efter regler, der kan gælde for alle" (Det kategoriske
imperativ) Kant
Sjovt nok skrev Kant denne morallov på stavnsbåndets tid og kunne få den til
at matche nedenstående - men al filosofi-undervisning i den danske
velfærdsstat opreklamerer Kants pligtetik som modsætning til nazisme -
- og som modsætning utilitaristernes (fx Bentham, Mill, Scavenius,
Glistrups) nytte-etik, der ikke er materialistisk men søger størst mulig
lykke for flest.
"Retten til at bruge en mand i husholdningen er analog med
ejendomsretten til ting. Et tyende har ikke ret til at unddrage sig sin
arbejdsplads og kan derfor indfanges og hentes tilbage med magt".
Immanuel Kant
Problemet med LYKKEMAXIMERING FOR FLEST MULIG er dels tidshorisont, dels
hvad er lykke (de må vi lade afgøre subjektivt og intuitivt, mener jeg) og
hvor stor en gruppe -
- danskere? EU-borgere?
I nogle situationer er det advokaten og hans klient - eller
beboerforeningen. At udsprede politiker-målet til at gøre verden lykkelig,
er for vildt.
Man må bruge folk som objekter - men grundlovsforhør må ikke fraviges for
andre end meget farlige terrorister.
Politikere må EVT lade tusind patienter få dobbelt ventetid på behandling
for at hundred forskningsvigtige kan få avanceret behandling der på sigt
gavner alle. Tidshorisont afgør om nyretransplantation til 100 går forud
for ny hofte til 1000 - jeg er enig med de, der vil overlade det avancerede
til udlandet og korte danske ventelister.
Kommunister og socialister har hang til godheds-glansbilleder. Scavenius og
Best gik ind for rationel afvejning
|