Fra min daglige avis: Æresvoldtægt?????
Fra : Anna Lyttiger

Dato : 10-03-05 12:13

’Æresvoldtægtsmænd’ frikendt i Pakistan
9. marts 2005, af Bo Gunnarsson og Informations Asienkorrespondent
Hun blev internationalt berømt for sin modige kamp for retfærdighed – nu
må Mukharatan Mai konstatere, at en pakistansk appeldomstol har omstødt
dommene mod de seks mænd, der udsatte hende for ’æresvoldtægt’

Rettigheder

TOKYO – ’Æresdrab’ er i Pakistan så lidet opsigtsvækkende, at de højest
omtales i notitser, som man dog altid kan være sikker på at støde på,
hvis man på en vilkårlig dag dykker ned i Pakistans myldrende underskov
af aviser. Men da Lahores landsret i sidste uge frikendte fem af de seks
mænd, som tidligere blev dømt for ‘æresvoldtægten’ i byen Meerwala i
2002, fandt de pakistanske medier de store overskrifter frem – i det
mindste for en stund. 25-årige Mukhtaran Mai er igen kommet i
offentlighedens fokus. Fra at være det værgeløse, anonyme offer for et
brutalt overgreb og en ekstrem skamfering blev hun til et beundret
symbol på mod og kvindekamp. Nu betyder frikendelsen begyndelsen på et
nyt mareridt. De fem – og den sjette, som fik sin dødsstraf nedsat til
livsvarigt fængsel – tilhører byens mægtigste klan og er hendes naboer.
Også Pakistan og dets diktator, eksgeneral Pervez Musharraf, har med den
nye dom fået lidt af blåt øje. De internationale reaktioner er lige så
stærke, som for snart tre år siden, og det pakistanske samfund bliver nu
atter stemplet som kvindefjendsk, barbarisk og retsløst. Anstrengelserne
for at forbedre landets image og fremstille dets version af islam som
»moderat og oplyst« truer nu med at havarere. Mukhtarans skrig i
retssalen skyldtes snarere frygt end skuffelse og opgivenhed.
»Jeg appellerer til Høje-steret, og ligegyldigt, hvad der sker, agter
»jeg at blive boende i min by,« svor hun.

Fik enorm støtte
Alle i Mukhtarans hjemby havde forventet, at hun ville tage livet af sig
i skam efter voldtægten. I stedet fik hun en enorm støtte i sin kamp for
retfærdighed – ikke bare fra kvinde- og menneskeretsbevægelser, men også
fra millioner af kvinder og unge. I aviserne blev det flittigt citeret,
at New York Times-kommentatoren Nicholas Kristof kaldte hende for »en af
jorden modigste kvinder«. Det var for at ’kompensere’ for hendes
12-årige brors påståede ‘æresforbrydelse’ – han var angiveligt set
sammen med en noget ældre pige fra en anden klan – at Mukhtaran Mai blev
stillet over for et umuligt valg. Da hun nægtede at gifte sig med en for
hende ukendt mand, besluttede byens jirga (råd af stammeældste, red.),
at massevoldtægt var den eneste måde, hvorpå den ’krænkede’ families ære
kunne opretholdes. Alle mænd i byen stod udenfor huset og hørte først
hendes bønner om nåde, siden hendes skrig og smerte, hvorefter de så
hende blive kastet ud på gaden, nøgen og blodig. Da politiet ikke ville
tage imod hendes anmeldelse, gik hun til medierne og vandt gehør langt
ud over landets grænser. Sågar præsident Musharraf forbarmede sig og
beordrede rettergang ved en ’antiterrorist-domstol’. De 70.000 kr., som
hun fik i erstatning af staten, brugte hun på at opbygge to skoler i
byen, hvor hun selv blev en af eleverne – i lighed med 90 procent af
landsbyens kvinder var hun tidligere blevet nægtet retten til skolegang.
Indsamlinger i USA gav yderligere en mio. kr., som nu forvaltes af en
stiftelse og som bl. a. skal gå til at udbygge de lokale
sundhedsfaciliteter med en ambulancetjeneste. Igennem de sidste to et
halvt år har hun trods massivt pres fra byens ledere nægtet at tilgive
og benåde sine plageånder, som blev dømt til døden og udtalt, at »de kun
fik, hvad de havde fortjent.«

Vidner er analfabeter
Landsretten har endnu ikke offentliggjort domsgrundlaget, men der gættes
afgørende. Ud over den fremherskende mandschauvinisme påtaler kritiske
pakistanske medier, hvad de kalder et »falleret retssystem«, hvor
politiet er tilbøjelige til at sørge for indbyggede huller, modsigelser
og undladelser i bevismaterialet, som ved en højere retsinstans kan
udnyttes af forsvaret. En del af problemet er også, at ofre og vidner i
reglen er analfabeter, og deres udsagn bliver oversat til engelsk af
inkompetente eller korrupte personer. Hertil kommer, at de fleste vidner
er stærkt uvillige til at blive indblandet, og at politiet har en
tendens til at forlægge både dokumenter og beviser. Med fem af sine
voldtægtsmænd på fri fod er Mukharatan Mai truet på livet, og
spørgsmålet er, om de er tilstrækkeligt skræmt af præsident Musharrafs
beslutning om at give hende konstant politibeskyttelse. Byen Meerwala og
dens sælsomme æresbegreber er blevet Pakistans store skamplet. Men med
over 1.100 ’æresdrab’ sidste år findes der mange mange flere skændige
overgreb, som ingen taler om.

Denne side:
http://www.information.dk/Indgang/VisArtikel.dna?pArtNo=170580

--
Venligst,
Anna

Fra : Rune

Dato : 10-03-05 13:11

> TOKYO - 'Æresdrab' er ...

Læste den godt i avisen. Men nu jeg ser det igen undre det mig lidt den er
skrevet fra Tokyo?

Fra : Knud Larsen

Dato : 10-03-05 13:22

"Rune" <rune@spam.spam> wrote in message

> Læste den godt i avisen. Men nu jeg ser det igen undre det mig lidt den er
> skrevet fra Tokyo?

"Information"s Asien-korrespondent har base i Tokyo.

Historien er jo iøvrigt international, og du kan sikkert selv finde
kommentarer i det engelsksprogede pakistanske blad "Dawn".

Fra : Anna Lyttiger

Dato : 10-03-05 13:26

"Rune" <rune@spam.spam> skrev i meddelelsen

> Læste den godt i avisen. Men nu jeg ser det igen undre det mig lidt
> den er skrevet fra Tokyo?

I disse computer-tider kunne den liså godt være skrevet på hawaii.

--
Venligst,
Anna

Fra : Knud Larsen

Dato : 10-03-05 13:30

"Anna Lyttiger" <Anna_Lyttiger@gmail.dot.invalid> wrote in message
> "Rune" <rune@spam.spam> skrev i meddelelsen

> I disse computer-tider kunne den liså godt være skrevet på hawaii.

Det er rigtigt, korrespondenten ville også på Hawaii kunne få masser af
sushi og gå til fester med geisha-opvartning.

Fra : Knud Larsen

Dato : 10-03-05 13:38

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> "Anna Lyttiger" <Anna_Lyttiger@gmail.dot.invalid> wrote in message

> Det er rigtigt, korrespondenten ville også på Hawaii kunne få masser af
> sushi og gå til fester med geisha-opvartning.

Her er historien fra HiPakistan, som man også kan læse uden at være på
"Hanauma Bay" på Oahu:

LHC acquits accused in Mukhtar Mai gang-rape case

MULTAN: A division bench of the Lahore High Court here acquitted five
convicts who had been sentenced to death for allegedly ordering a woman
gang-raped as punishment for her brother's alleged illicit sex with a woman
besides reducing the death sentence of the prime accused to life in prison
after the proceedings of three consecutive days on Thursday.

The division bench comprising Justice Ijaz Ahmed Chaudhry and Justice
Mehmood Akhtar Shahid Siddiqui acquitted Ghulam Fareed Mastoi, Fayyaz
Hussain Mastoi, Faiz Bakhsh, Ramzan Pujar and Allah Ditta "s the evidence
was so deficient to warrant the capital punishment."

The death sentence earlier awarded to Abdul Khaliq Mastoi was commuted
to life term (25 years). The detailed judgment is to be issued later. The
Punchayat chief, Faiz M Mastoi, was also acquitted of the charges and the
court quashed the judgment earlier passed by the anti terrorism court of
Dera Ghazi Khan on August 31, 2002.

Defence counsel Malik M Salim said it was not a fit case for death
sentence and the verdict of the anti-terrorism court was largely influenced
by the media hype. The rape of the woman in 2002 in a mud-brick house in
Meerwala village made world headlines, and led the government to promise
sweeping changes in the system.

The village Punchayat ordered Mukhtar Mai be gang-raped in punishment
for "her brother Abdul Shakoor had sexually assaulted Mastoi tribe's girl
Salma." However, Mukhtar Mai contended that Jamil Punnu and Manzoor abducted
her brother and subjected him to sodomy. "And it was to cover up this act
that the story of the sexual assault by her brother was concocted."

The Punchayat was convened to decide on the "illicit relations between
Shakoor and Salma" at Meerwala in Tehsil Jatoi in 2002 that mostly comprised
Mastoi Baloch tribe. The Punchayat during its first round proposed that
Salma be married off to Abdul Shakoor and in exchange Mukhtar Mai be engaged
to any son of Imam Buksh. The proposal could not be materialised as the
Mastois demanded that Mukhtar Mai appear in Punchayat to seek pardon on
behalf of her brother.

So Mukhtar Mai's maternal uncle Sabir Hussain along with her father
and eyewitnesses brought her to the Punchayat. Abdul Khaliq, Ghulam Farid, M
Fayyaz and Allah Ditta allegedly took Mai forcibly to a room in Abdul Khaliq's
house where she was allegedly subjected to gang rape.

Later, Mai emerged in a semi-naked state in the public, her father,
maternal uncle among other eyewitnesses said. Her father and other witnesses
removed her to home. A case was registered on 30th June, 2002.

Agencies add: Mukhtar Mai was in court and wept upon hearing the court's
decision. "I am in pain. I will ask my lawyer to challenge this decision,"
she told reporters. Mai came forward publicly following the attack in an
effort to press the government to seek justice, and her name has been widely
published. She has been honoured by human rights groups in Pakistan for her
courage. In their ruling, judges said there were contradictions in
statements of witnesses and the case prepared by the prosecution, said a
lawyer.

Og et læserbrev fra "Dawn":

Mukhtar Mai is devastated but standing tall. She vows to fight and
plans to appeal to the Supreme Court. The burden of proof in our system
rests with the victim. Failure to prove allegations in a sexual assault case
can have potentially disastrous consequences.

The victim could easily be turned into a proven offender of "qazf" or
slander, punishable with whipping (100 lashes) or capital punishment
depending upon the circumstances of the case.

The majority of sexual assault cases in Pakistan deals with
plaintiffs, witnesses and defendants who are illiterate and have no formal
education. The police record their statements in plain Urdu or one of the
local dialects.

These records are then translated into English for the courts,
creating discrepancies or outright omissions. In some cases the omissions
are deliberate and are intended to help the defendants, especially if they
know people in higher circles.

In almost all such cases victims sign statements that they cannot read
or understand. Introduction of evidence that is marred by shabby and often
tainted police work, inadequate documentation and poor record-keeping by the
police, do not bode well for the victim. It is relatively easy to find
discrepancies within the records once they are reviewed by the higher
courts.

Given the inconsistencies in the record, it is not uncommon for
appellate courts to favour the defendant. You couple a poorly documented
case with a good defence lawyer and the rapists can be home free.

It is argued that probably the stiffer penalties for sexual assaults
comprise one of the reasons for the courts to err on to the side of
defendant. These harsher capital punishments were brought into the system by
the Zina and Hudood Ordinances.

In order to justify capital punishment the courts invariably have to
set higher evidentiary standards. Inconsistencies, omissions, faulty or
tainted evidence are valid grounds for acquittal.

The current Hudood laws are probably too idealistic. There is a lack
of alternative or lesser punishment under sub-section (4) of section 10 of
the Offence of Zina (Enforcement of Hudood Ordinance, 1979). Thus, if death
cannot be awarded due to inadequate evidence, the accused has to be
acquitted.

The judicial system appears helpless in such cases. On the one hand,
it provides for harsher capital punishment for the rapists and, on the
other, it sets the stage against the victims in a way that a conviction
becomes unattainable.

Lesser penalties, including longer jail terms or life imprisonment,
coupled with a higher conviction rate, could be a compromise that could be
more practical. The idea, after all, is to get all rapists off the streets
and locked up for good. In the current judicial system they end up right on
the street, simply by default.

NAUMAN NISAR