"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse
news:d0frs9$16um$1@news.cybercity.dk...
> Jeg måtte vente på bussen på Lyngby Trafikplads. Busserne som man kunne se
> mærker på var fra Arriva.
> Min opmærksomhed fangedes af bussernes dæk. Det var en chokerende
> oplevelse!
> 4 ud af 5 busser kørte med totalt nedslidte dæk!
>
> Neej! Ikke dem med en slidbane der ikke er dyb nok, men dæk der var totalt
> blankslidte, flere med revner i dæksiderne!
> Helt blanke dæk med pletvis svag "blyantstegning" af tidligere dækmønster.
>
> Også det højre fordæk på den 300S jeg tog med var totalt nedslidt. De
> andre dæk nåede jeg ikke at anskue.
> Den busstandard med natlige klargøringer som var HT's tidligere standard
> så ud til at være en saga blot.
>
> Det var de samme busser, men ældet af tidens tand.
>
> Længe leve privatiseringen.......suk!
>
Arriva har stadig natmekanikere, der servicerer busserne.
Hvis det var de samme busser som kørte HT's (latterligt lave, for indviede)
standard, er de så gamle at er ulovlige i alle udbudsbetingelser. Det var
såkaldte "højgulvsbusser" du har set, ca. 10+ år gamle. Men dette er højst
usandsynligt..
HT, der betyder Hovedstadens Trafikselskab er nedlagt og erstattet af HUR,
Hovedstadens udvikling råd. HUR sender deres linier ud i licitation, som
private vognmænd byder ind på. De har de gjort siden 1974..Så disse busser
har reelt været privatiseret siden 1974.
Staten har været repræsenteret i form af BusDanmark, kommunalt/amtsligt
samarbejde og igennem DSB der er ejet af trafikministeret. I
kvalitetsmålinger har disse selskaber ALTID skrabet bunden i enhver
henseende.
De "offentlige" selskaber har altid været de mest belastede med hensyn til
mekanisk stand, herunder dæk. Faktisk har privatiseringen holdt billetprisen
lidt nede og busserne bliver skiftet med nye miljøvenlige vogne ca. hvert 5.
år.
HUR har en korps af regelrette skrankepaver, der render rundt på stationer
og tjekker alting i hoved og røv. Kun for at udstede bøder ved enhver
lejlighed. Dette gør at HUR har de private vognmænd i en meget kort snor.
Kort sagt.
Kunderne har aldrig fået så meget for pengene før..
Med hensyn til fordækket på den 300S du så. Mønstret er langrillet
sommerdæksmønster, ikke et typisk personsvogndæk med riller på kryds og
tværs. fordækket er mønstret sådan fordi bussen ikke må glide over
forhjulene. Bremsekraften er størst på baghjulene. Hvis dækket er nedslidt
til snorene er det naturligvis et problem, men det kan også være at dækket
kun er slidt på kanten, dette skyldes servostyring og dækvrid. Dækket er i
sig selv sikkert, men bør skiftes.
Iøvrigt skal en bus kun have 1 mm dækmønsterdybde, i modsætning til
personbilers 1.6mm.
Jeg er ked af at sprænge fordommen, men her har privatisering faktisk højnet
kvaliteten for offentlig transport.
Michael (der ikke arbejder for Arriva :)