Gamle vaner
Fra : coppi

Dato : 26-05-01 21:43

Er der nogen der har gjort samme erfaring som mig.Nemlig at gammel lærdom
kan gives videre.
Vores allerførste hund Anja,havde en ret irriterende vane,hun tog hvad hun
havde lyst til på køkkenbordet.
Så udtænkte vi en plan:vi tog alle vore rustfrie stlål fade og skåle
,stablede dem op oven på hinanden,så de let kunne vælte ud over hele
køkkenbordet , derpå lagde vi en stor klat leverposteg.Alt det her
selvfølgelig mens hun var ude og gå tur.
Så satte vi os ind til fjernsynet , der gik nok 10 minutter,så lød der et
rabalder ude fra køkkenet , og Anja kom med 100 km i timen ind i stuen.
Siden da stjal hun ikke på bordet.
Det kan man jo så godt forstå,men at de næste tre hunde så heller aldrig har
gjort det , det har vi spekuleret noget over.
Kan hun have fortalt dem det?
Vi kan uden problemer have råt kød til at stå på bordet og tga hjemmefra,de
rører det aldrig.
Jeg har flere eksempler , men det fører til for meget.
Har nogen af I andre oplevet lignende.
De kan godt finde på at stjæle fra sofabordet,hvis de er alene.

coppi

Fra : Frank Eriksen

Dato : 27-05-01 00:09

Er helt sikker på at hun har givet sine erfaringer videre

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 27-05-01 08:43

Hej

Jeg har også erfaringer med, at hundene 'giver' deres erfaringer videre. Min
gamle sct. bernhardshund var meget glad for at spise en bestemt slags
blade - nogle der er meget ru (jeg fatter ikke, at de kan være så lækre). Da
han var ca. 1½ fik jeg en ny hund, Emma, som fordi Ludwig spiste dem, også
fattede interesse for disse blade og spiste dem med stort velbehag. Jeg
måtte desværre aflive min sct. bernhard pga. hjerteproblemer. Og efter et
lille ½ år fik jeg en ny hund, Albert. Jeg var da lidt opmærksom på netop de
her blade. Og ganske rigtigt. Albert blev også interesseret i dem, fordi
Emma nipper af dem her om foråret. Jeg lagde mærket til, hvordan han
forsigtigt forsøgte sig frem med dem - så meget mærkelig ud i hovedet - for
siden at spise dem med stort velbehag. I starten kun når Emma gik i gang -
men i dag 2 år efter - opsøger han dem selv.

KH
Søs

coppi <annie321@worldonline.dk> skrev i en

Fra : Ann K.

Dato : 27-05-01 19:12

Hejsa.
Dises udgravning af haven tog virkelig fart her i foråret, da Sif begyndte
at skrabe i græsplænen for at få fat i de nye og saftige græsrødder... Først
tror jeg at hun forsøgte at imitere den ældre hund, men så opdagede hun hvor
sjovt det var at grave
Nu spiser de begge græs til den helt stor guldmedalje... og jeg fylder
hullerne i plænen... *suk*
Sif har også lært Dise at vruffe ved døren, når man vil ind fra haven... og
da Dise tilstrækkelig mange gange havde hørt "kommandoen; find Jan/Ann" til
Sif, fattede den lille også hvad det betød
Så jeg er også helt sikker på at yngre hunde imiterer de ældres evt indlærte
adfærd...
Mvh Ann

Fra : coppi

Dato : 27-05-01 20:32

"Ja,men det er jo bare det at den gamle Anja har været død i 5 år.
Så,Røskva har jo sikkert lært det af hende ,men Coppi har jo ikke kendt
Anja.
Så Røskva må jo have følt , at det var helt nødvendigt at Coppi også lærte
det.
Man kan lidt bedre forstå det , hvis det er kilden(Anja) der lærer det
videre.Når det først bliver ude i andet led er det alligevel sjovt.
Men de nu sjove de hunde.
Den "gamle" er livet gevaldigt op her først på sommeren,hun har ellers
ligget på sofaen hele vinteren og været rigtig træls.
Nu leger den 9 årige rottweiler hele dagen og er så tilfreds og tilpas.
Til gengæld er hun fuldstændig smadret om aftenen,så bliver der bare trukket
torsk i land.
ÅHHHHH!! Gid hun bliver rigtig gammel!!
coppi