Hvem kender til denne kikkert?
Fra : Wagner

Dato : 20-04-05 15:13

En kammerat har købt en riffel med en Jaguar kikkert monteret.
Kikkerten har 3 indstillingsmuligheder:
1) Inderst: + og - til øjets skarphed
2) Umiddelbart efter en ring til zoom
3) Yderst?? En ring med betegnelser 200, 400. Hvad skal den bruges til?
vh
Wagner

Fra : Torben F@rum

Dato : 20-04-05 17:43

"Wagner" <@> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2) Umiddelbart efter en ring til zoom
> 3) Yderst?? En ring med betegnelser 200, 400. Hvad skal den bruges til?

Hej

Min Tasco har også en indstilling på yderste linse, den bruges til at stille
skarpt på afstande fra 50-500 meter.
Om det er det samme på din kammerats kikkert er jeg ikke klar over.

--
Med venlig hilsen Torben Farum, 9300 Sæby

Fra : J Nielsen

Dato : 20-04-05 19:48

On Wed, 20 Apr 2005 18:42:44 +0200, "Torben F@rum" <farum@city.dk> wrote:

>Min Tasco har også en indstilling på yderste linse, den bruges til at stille
>skarpt på afstande fra 50-500 meter.
>Om det er det samme på din kammerats kikkert er jeg ikke klar over.

Den forreste justering bruges normalt til at kompensere for
parallelforskydning i sigteplanet. Parallelforskydning vil sige, at
trådkorset flytter sig i forhold til målet, hvis man kigger "skævt i
kikkerten. De fleste kikkerter til jagtbrug er justeret så
parallelforskydningen er nul på 100 m. Er afstanden større eller mindre kan
forskydning forekomme, hvis man ikke er omhyggelig med at se "samme sted"
i kikkerten (okularet) hver gang.

Til almindeligt jagtbrug har forskydningen ingen større betydning, men
dyrker man bench rest skydning eller varmint (skadedyr) jagt på lange afstande
er det en stor hjælp.

Man kan iøvrigt let konstatere parallelforskydning. Sørg for at have et
solidt anlæg så riflen ikke flytter sig. Sigt på et punkt 25-30m væk og prøv
så at bevæge hovedet let fra side til side. Trådkorset vil flytte sig flere
cm i forhold til sigtepunktet.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen