Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Finansiering af andel via realkreditlån
Fra : usenet@kikobu.com

Dato : 18-04-05 12:45

Hej,

Så vidt jeg ved, kan man pr. 01.01.2005 finansiere andelskøb via
realkreditlån. Jeg har dog ikke været i stand til at finde noget om
det på nettet. Er der en der ligger inde med et par links?

Hvad er forskellen fra at købe andel og ejer rent
finansieringsmæssigt? Er der nogle risici man skal være opmærksom
på?

Jeg er blevet tilbudt 120m^2 for 1.4 mio. og ellers en lav
andelsafgift. Set i forhold til de 2 mio jeg ellers må punge ud for
60m^2 er det jo umiddelbart meget attraktivt, antaget at finansieringen
er nogenlunde ens, men er den det?

Mvh.

Morten

Fra : David T. Metz

Dato : 18-04-05 14:19

usenet@kikobu.com wrote:
> Så vidt jeg ved, kan man pr. 01.01.2005 finansiere andelskøb via
> realkreditlån.

Nej, det nye er at man kan pantsætte sin andel.

> Hvad er forskellen fra at købe andel og ejer rent
> finansieringsmæssigt?

De såkaldte andelsprioritetslån er lidt/noget dyrere end typiske
realkreditlån.

> Er der nogle risici man skal være opmærksom
> på?

Næ? Ikke hvad angår finansiering af andelen. Men der er mange andre
overvejelser, fx foreningens økonomi (temmelig vigtig) og
lovbegrænsningen for udviklingen i andelsprisen.

> [...]
> andelsafgift. Set i forhold til de 2 mio jeg ellers må punge ud for
> 60m^2 er det jo umiddelbart meget attraktivt, antaget at finansieringen

Nej, men du skal også tænke på at din investering forrentes
dårligere/anderledes i en andel pga. markedsvilkårene. Og derudover er
det væsentligt hvordan foreningens økonomi er skruet sammen.

David