Pakker fra Kina til Danmark
Fra : Casper Bang

Dato : 17-04-05 11:47

Hej gruppe,

Jeg skal til sommer 3 måneder til Kina, i forbindelse med noget uddannelse.
Jeg kunne godt forestille mig at mange ting var billige dernede, og kunne
derfor godt tænke mig at vide hvad det koster at sende pakker hjem derfra.
Jeg vil tro at man kan undgå tolden ved at sende som gave - men hvilket
prisleje ligger fragten i (hvis vi siger en pakke på f.eks. 30 kg)?

Jeg skal bo i byen Wuxi (eller noget i den retning), som ligger i den
østlige del af Kina.

Jeg håber i kan hjælpe mig med at finde ud af dette.

MVH
Casper

Fra : Holst

Dato : 17-04-05 12:37

Casper Bang wrote:

> [...]
> derfor godt tænke mig at vide hvad det koster at sende pakker hjem derfra.
> Jeg vil tro at man kan undgå tolden ved at sende som gave

Ikke nødvendigvis. Der pålægges og told og moms på gaver. Det kan du
helt sikkert høre mere om i dk.forbruger, ja, faktisk er helt dit
spørgsmål egentlig mere et forbrugerspørgsmål end et rejsespørgsmål.

> - men hvilket
> prisleje ligger fragten i (hvis vi siger en pakke på f.eks. 30 kg)?

Og navnlig hvis du sender 30 kg, så når du hurtig op i en høj værdi, og
så kommer told og moms på.

> Jeg skal bo i byen Wuxi (eller noget i den retning), som ligger i den
> østlige del af Kina.
>
> Jeg håber i kan hjælpe mig med at finde ud af dette.

Ja, ellers søg selv lidt rundt. Google bragte mig i løbet af ganske få
øjeblikke til http://www.chinapost.gov.cn, og her tyder det på, at 20 kg
til Danmark er maksimalt, og prisen er vist 890.30 RMB YUAN. Det er
cirka 620 kr.

Og husk, at når der tillægges told og moms, så udgør portoen også en del
af beregningsgrundlaget. Det vil sige, at du også kommer til at betale
told og moms af de 620 kr.

Fra : Casper Bang

Dato : 17-04-05 15:36

> Ikke nødvendigvis. Der pålægges og told og moms på gaver. Det kan du helt
> sikkert høre mere om i dk.forbruger, ja, faktisk er helt dit spørgsmål
> egentlig mere et forbrugerspørgsmål end et rejsespørgsmål.

Ok, beklager at jeg skrev i den forkerte gruppe.

> Og husk, at når der tillægges told og moms, så udgør portoen også en del
> af beregningsgrundlaget. Det vil sige, at du også kommer til at betale
> told og moms af de 620 kr.

Tak for hjælpen. Nu ved jeg lidt mere om hvad jeg skal regne med at det
koster.

Fra : Holst

Dato : 17-04-05 15:49

Casper Bang wrote:

> Tak for hjælpen. Nu ved jeg lidt mere om hvad jeg skal regne med at det
> koster.

Jeg tror ikke rigtig, at det kan betale sig. Det kommer selvfølgelig an
på prisen af varen. Sender du det i portion a 20 kg, så koster det så
vidt jeg kunne se 620 kr. i porto. Alene den told og moms, som bliver
pålagt forsendelsen, og som hidrører fra portoen, betyder, at 20 kg
groft sagt koster dig 1000 kr. i porto.

Så er det sikkert billigere, at finde en måde at få det sendt via
søvejen på, men så tager det jo nok det bedste af et halvt år at nå til
Danmark.

Fra : Casper Bang

Dato : 17-04-05 16:26

> Jeg tror ikke rigtig, at det kan betale sig. Det kommer selvfølgelig an på
> prisen af varen.

Ja, det er desværre også dét jeg er kommet frem til... især hvis der også
skal pålægges told og moms på varen. Jeg troede der var noget med at der
ikke var told/moms på gaver.

> Så er det sikkert billigere, at finde en måde at få det sendt via søvejen
> på, men så tager det jo nok det bedste af et halvt år at nå til Danmark.

Ja... det ender dog nok med at jeg kun køber til mig selv, så det hele kan
være i kufferten...
Men nu må vi se når jeg kommer derned. Det kan være der er en anden mulighed
der viser sig :)

Igen, tak for hjælpen.

Fra : Holst

Dato : 17-04-05 16:40

Casper Bang wrote:

> Ja, det er desværre også dét jeg er kommet frem til... især hvis der også
> skal pålægges told og moms på varen. Jeg troede der var noget med at der
> ikke var told/moms på gaver.

Beløbsgrænsen for gaver er lidt højere. Jeg husker ikke de præcise tal,
prøv at spørg i news:dk.forbruger eller se på http://www.toldskat.dk,
men med lidt upræcise tal, så er beløbsgrænse måske 100 kr. for
almindelige forsendelser og 200 kr. for gaver.

Toldsatsen varierer jo afhængig af varens type - og måske også afhængig
af afsendelseslandet. Eneste jeg ved, er at cd'ere for nogle år siden
havde en toldsats på 3,8 %. Når der hertil skulle lægges 25 % moms,
betød det den samlede pris for vare og porto blev omtrent en tredjedel
større. Endelig er der også et fortoldningsgebyr, som hos Post Danmark
vist er 55 kr., men det kan vist blive dyrere, hvis der er flere
"linjer", men hvad forstand har jeg på det. Andre distributører, f.eks.
UPS og lignende, har vist fortoldningsgebyrer, der er langt større.

Fra : Martin K. R.

Dato : 17-04-05 17:15

"Casper Bang" <bang_casper@hotmail.com> wrote in message

> Ja, det er desværre også dét jeg er kommet frem til... især hvis der også
> skal pålægges told og moms på varen. Jeg troede der var noget med at der
> ikke var told/moms på gaver.

Ja, det er som Holst skriver i størrelsesorden 300 kr. hvis det skal sendes
som gave med moms- og toldfritagelse. Og bemærk at det skal være 'ægte'
gaver - hvis tolden i Danmark konkluderer at der er tale om køb camoufleret
som gave, så nytter det ikke noget at du skriver 'GAVE' over hele pakken. Så
ryger der told og moms på alligevel.
For almindelige pakker er grænsen for toldfri indførsel 165 kr. og momsfri
indførsel 80 kr.

Toldvæsenet er jo ikke dumme. De ved da godt at mange tror at gaver slipper
igennem, så de benytter udelukkende deres egen vurdering af varen når told
og moms skal beregnes.

Martin

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 17-04-05 17:32

Casper Bang wrote:
> [...]
> østlige del af Kina.
>
> Jeg håber i kan hjælpe mig med at finde ud af dette.

Jeg har ikke sendt noget fra Kina, men har sendt med skib fra Thiland,
det tog ca 3 en halv måned det kostede ikke det vilde jeg tror vi sendte
omkring 100kg for 3000 bath det er vel en 240 kr.
Der kom noget told på til 152 kr som vi betalte ved modtagelsen.
Indholdet var adresseret til noget familie men ikke mærket gave, og det
var 6 store thailandske madresser til at sidde på gulvet, og så en masse
forskellige souvenirs.
Så det fyldte godt 2 store kasser.
Det blev sendt med det Thailandske Postvæsen og der var faste tariffer.
Men hvordan det er i Kina ved jeg som sagt ikke, jeg ved bare at du skal
gå efter at sende en bunke hjem på een gang og så sende det af søvejen.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Christian

Dato : 17-04-05 17:44

> [...]
> uddannelse.
> Jeg kunne godt forestille mig at mange ting var billige dernede..

jeg har været i Kina et par gange,-jo det er billigt men det er for det
meste kopivare og sådanne noget junk,- rigtige kvali vare er dyrere hvis det
kommer fra udlandet, men feks danske bestseller har jo produktion i Kina så
deres tøj kan købes for ca det halve i deres 'orginale' butikker..

it udstyr og andet kan man spare lidt på, men så tag til Hong Kong eller
Singapore!.

Fra : klaus

Dato : 25-04-05 20:00

> [...]
> østlige del af Kina.
>
> Jeg håber i kan hjælpe mig med at finde ud af dette.

Det er ret dyrt. Eller var i hvert fald. Jeg kan ikke huske de præcise rater
da jeg sendte en pakke (var også omkring 20-30kg). Men jeg kan huske at alle
alternativer var meget dyre. Det gjalt både postvæsnet og private selskaber.
Så jeg vil overveje det nøje.

Der er en speciel billig rate hvis du vil sende bøger. Så du kan evt. sende
dine skolebøger hjem og fylde kufferten op med andre varer.

Men generelt er tingene ikke så billige som du måske tror. Rigtig mange
originale produkter bliver produceret i Kina (Nokia, Samsonite, Nike etc.)
men det bliver prisen ikke billigere af.

/Klaus