POLEN
Fra : Madsen

Dato : 17-04-05 11:42

Hej

Vi er en familie på to voksne og 6 børn, to små tvillinger på 2,5 år og
resten i 10-13 årsalderen

VI kunne godt tænke os at tage en tur til Polen i år, til sommer. Vi plejer
at campere i Norge, men vil prøve noget nyt.

Kan man campere i Polen med telt og er det sikkert nok eller bliver man
overfaldet af landevejsrøvere? Hvad er der ellers af budgetvenlige
alternativer, hytter, feriehuse, bed & breakfast?

Vi er ikke til storbyer - vil gerne se noget smuk natur og færdes, hvor der
ikke er alt for overrendt. Kan nogen give forslag til hvor vi evt. kan køre
hen.

Rejsen skal foregå i egen bil og vi starter i Randers. Vi har ca. 10 dage
til rådighed.

Hvor er det evt. godt at søge eller er der bøger vi skal læse?

Hilsen Jacob & co.

Fra : Michael Christiansen

Dato : 17-04-05 16:17

Jeg ville ikke vælge Polen. Jeg kender flere, der er blevet bestjålet
dernede - selv politiet og toldere advarer ved grænseovergangene.

Stop ikke på motor- elelr landeveje, hvis politiet vinker jer ind til
siden
eller kør op på siden af jer. Fortsæt til den nærmeste by og stop først på
en større åben offentlig plads, står der på sedler, som tidligere blev
udlevert ved grænseovergangene.

I byerne er det ikke meget bedre. En bil bnaker op i din, mens du holder
for
rødt lys. Når du stiger ud. beder modparten dig komme med ind for fortovet
for at klare det forsikringsmæssige. Mens du står der - få meter fra din
bil - kører den pludselig afsted, selv om du har nøglen i hånden. og
modparten er som forsvundet i jorden, når du atter vender blikket fra din
kørende vogn.

Jeg kunne fortsætte med mange grimme fortællinger om danskere, der er
blvet
overfaldet i Polen. Bestjålet for alt af værdi.

Jeg tager kun til Polen, når det er bindende n'dvendigt rent
arbejdsmæssigt
og jeg tager altidi mine forholdsregler dernede.

Mit råd er - find et andet sted til ferie. Ellers kan I ikke slappe af.

Michael

Fra : LD

Dato : 17-04-05 17:24

> Jeg kunne fortsætte med mange grimme fortællinger om danskere, der er
> blvet
> overfaldet i Polen. Bestjålet for alt af værdi.

Og jeg kunne fortælle om "mange" som ikke er det.

> Jeg tager kun til Polen, når det er bindende n'dvendigt rent
> arbejdsmæssigt
> og jeg tager altidi mine forholdsregler dernede.

Fint, bliv du i kolonihavehuset.

> Mit råd er - find et andet sted til ferie. Ellers kan I ikke slappe af.

De generelle råd du kom med var fine nok - jeg benægter ikke at
kriminaliteten er højere end i Danmark, men det er den i de fleste lande.
Polen er jo ikke værre end de andre øst- og Balkanlande, som også
mange danskere ferierer i.

Ja, der findes organiserede bander, og ja man skal tænke sig om,
især hvis man kører i en letomsættelig bil, men så er det heller ikke
værere. Det lyder som om du tror på en konspirationsteori - at alle
polakker, unge som gamle per definition vil prøve at lyve og snyde dig,
og stjæle dine penge, så snart de får et enkelt øjeblik.

Jeg har aldrig haft nogen problemer af den art i Polen.

Fra : Kim Jespersen

Dato : 24-04-05 14:56

Michael Christiansen wrote:
> [...]
> eller kør op på siden af jer. Fortsæt til den nærmeste by og stop først på
> en større åben offentlig plads, står der på sedler, som tidligere blev

Det er tilladt ikke at standse hvis politiet vinker dig ind i Polen, men
det gælder kun hvis du kører i en bil på udenlandske nummerplader og i
det tilfælde at du gør det, så SKAL du kontakte nærmeste politistation
ved førstkommende lejlighed ellers bliver din bil efterlyst i Polen.
Resultatet vil være en bøde og udvisning af Polen og lad mig så minde
dig om at bøder betales på stedet og hvis du ikke er i stand til det, så
havner du virkeligt i problemer, hvis baggrunden er det du skriver.

> [...]
> blvet
> overfaldet i Polen. Bestjålet for alt af værdi.

Og jeg kunne fortælle mange historier der gør din historie til en skrøne.
Jeg har selv været i Polen i egen bil flere gange og jeg har aldrig
oplevet noget nær det du skriver.

> Jeg tager kun til Polen, når det er bindende n'dvendigt rent
> arbejdsmæssigt
> og jeg tager altidi mine forholdsregler dernede.

Hvad med at du helt holder dig ude af Polen, når du ved så lidt om landet?

Fra : LD

Dato : 17-04-05 17:05

Så vil jeg umiddelbart anbefale Bialowieza, urskov og nationalpart i der østlige Polen.
Der er både campingpladser, guesthouses, og muligheder for Bed & Breakfast.

http://www.park.bialowieza.com/park/eng/home.html

Jeg har desværre ikke selv været der endnu - men det er en af de næste planer

Ellers kunne man kombinere lidt. Tag en 1-3 dage i Krakow, det er en gammel
universitetsby og er lidt mere stille en Warshawa. Desuden ligger der er en stor
saltmine http://www.kopalnia.pl/english/index.html som er et must see, hvis man
er på de kanter. Tag derefter sydpå, ned til bjergene, til en af de mindre byer,
Wisla er jeg selv glad for, lidt turistet, men mange af turisterne er polakker.
Det kan være udgangspunkt for gode vandreture i bjergene/bakkerne, der er
nogle utroligt smukke stier som bjergbønderne har brugt. De har deres egne
skikke og traditioner - og det er også dem som står for det meste af
turisterhvervene i området. Det er nok lidt mere komfortabelt og mere venligt
for mindre børn end Bialowieza.

Og så kunne man altid tage et smut over grænsen og få sig et solidt tjekkisk
måltid med god øl også

Fra : Tomasz Otap

Dato : 17-04-05 16:57

Hej Jacob

Jeg vil anbefale jer at være forsigtige med bilen, når I er dernede. En
bil med udenlandske nummerplader kan nemt blive offer for tyveri og
svindel. Brug altid overvågede parkeringspladser i byerne. De fleste
gode hoteller/gæstehuse har som regel egne parkeringsområder. Vær også
klar over, at nogen kan forsøge at fingerere små "trafikullykker" for at
få jer til at give dem en kontant erstatning på stedet.

Nu er det sagt, så kan Polen byde på masser af varierende landskaber at
udforske, venlige folk og flot natur. Hvis I er til vand, skov og natur,
vil jeg anbefale jer at tage turen langs Polens nordkyst mod
Mazury-området, der i landet kaldes for de 1000 Søers Land. Det er et
område med masser af skove, søer, floder og kanaler og meget populært
feriested. Du kan finde en lille introduktion her:
http://www.pl-info.net/en/regions/mazury/index.shtml

Prøv også at kigge under de andre regioner på sitet; sydpolen især kan
byde på mange fantastiske landskaber og naturområder.

Der er masser af muligheder med gæstehuse, hoteller, homestays og
campingpladser - igen, vær forsigtige med de sidstnævnte, især med
hensyn til bilen. Der er en del gode forslag omkring campingpladser her
under "Accomodations":
http://www.homestead.com/travelinhobo/Poland.html
(det er godt nok en side om cykelture i Polen, men håber, du kan bruge det)

Vær også opmærksomme på, at det er desværre de færreste, der taler
engelsk i landet - chancen for at møde en engelsktalende person er
generelt større, jo yngre personen er. Tysk er mere almindelig, især i
west- og nordpolen, hvor der er mange tyske turister. At lære et par
polske ord og udtryk er altid anbefalelsesværdigt, så man ikke er helt
på bar bund.

Fra : Kim Jespersen

Dato : 24-04-05 15:20

Der er campingpladser i Polen, men om hvorvidt de er sikre aner jeg
ikke, men politiet er meget gode til at passe på turister. Derfor vil i
opleve, at i turistprægede områder kommer der massive politistyrker på
gaden om aftenen og natten og ja, de har maskinpistoler, men det har de
også i Italien, så man lærer at leve med det.
Der er mange private der i turistprægede områder udlejer værelser til
private. Som en lille familie vil i sagtens kunne overnatte for omkring
50 - 100 kr. i døgnet i de områder som ligger lidt væk fra de større
byer. Men de værelser finder i først dernede og de er oftest angivet med
et lille skilt (på tysk) ved huset.

Hvis i gerne vil have oplevelser, så kan jeg kraftigt anbefale bjergene
i det syd-/vestlige Polen, specielt omkring Szklarska Poreba er der
meget skønt. Szklarska Poreba er en mindre bjergby nogle få kilometre
fra Jelenia Gora, hvor der er mange vandfald og knapt så turistpræget
udenfor ski sæsonen.
Men der er det med byerne og hvis i gerne vil have en blød indgang i
Polen kan jeg anbefale, at i først kører til Gorzow Wielkopolski, som
ligger ca. 40 kilometre fra den Tyske/Polske grænse i Kostrzyn. Jeg kan
anbefale hotel Mieszko som har gode priser omkring 450,- for et
dobbeltværelse og overvåget parkering.
http://www.hotel-mieszko.pl/ang/main.html
I kan så bruge en dag på at gå på opdagelse i Gorzow og dermed få en
blød indgang til landet.

Når i kommer derned i bil, så vil jeg anbefale at i køber et vejkort.
Jeg har selv Copernicus' Polska Atlas Samochodowy i skala 1:500.000. Der
er nemlig et lille kort med over fotofælder, specielt farlige veje og
vejarbejde. Kortet bliver jævnligt opdateret, så det er stort set altid
muligt at have et godt opdateret kort.

Der er landevejsrøvere dernede, men jeg har nu aldrig oplevet dem,
selvom jeg også har kørt bil dernede om natten.
Politiet er meget imødekommende og de passer godt på turister.

Kim