Hjælp til Nyheds-system
Fra : Jeppe Christensen

Dato : 17-04-05 11:33

Er i gang med at lave et nyheds-system til min hjemmeside...

Min opret nyheds-side ser således ud:

<head>
<title> Nyheds-sytem beta by Jeppe
Christensen </title>
</head>
<form method="post" action="indsaet.php">
name="overskrift"></td>
name="appetit"></textarea>
name="forfatter"></td>
name="brødtekst"></textarea></td>
    <option>Party</option>
    <option>Fødselsdag</option>
    <option>Hejhejhej</option>
</select></td>
value="gem"></td>
</form>

Den virker fint og sender oplysningerne over i indsaet.php:

<?PHP
$Overskrift = $_REQUEST["overskrift"];
$Appetit = $_REQUEST["appetit"];
$Forfatter = $_REQUEST["forfatter"];
$Brødtekst = $_REQUEST["brødtekst"];
$Billed = $_REQUEST["billed"];

mysql_connect("localhost", "Jeppe", "1234") or die
(mysql_error());
mysql_select_db("mindb") or die (mysql_error());
mysql_query("INSERT INTO NyhedsSystem(nyhedID, Overskrift,
Appetit, Forfatter, Brødtekst, Billed) values(0, '$Overskrift',
'$Appetit', '$Forfatter', '$Brødtekst', '$Billed')");
?>

indsaet.php indsætter mine oplysninger i databassen som den skal
ingen problem der.

Nu kommer vi så endelig til det hvor jeg har brug for noget
hjælp....Jeg vil gerne lave en forside med noget fra nyhederne,
f.eks. Overskriften, Appetit-vækkeren og forfatteren. Så når man
klikker på overskriften kommer man videre til en side hvor den
viser de resterende dele af nyheden f.eks. Nyhedsindholdet mm.

Jeg vil gerne have noget hjælp til at når jeg trækker
overskriften ud af min databasse af den så også bliver til et
link der fører videre til den næste side med de resterende dele
af nyheden.

P.S. Nyhederne får automatisk tildelt et nyhedID når de kommer
ind i databassen.

mvh. Jeppe Christensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Søren Vesti

Dato : 17-04-05 14:09

Hej Jeppe

> Jeg vil gerne have noget hjælp til at når jeg trækker
> overskriften ud af min databasse af den så også bliver til et
> link der fører videre til den næste side med de resterende dele
> af nyheden.

Hvad jeg gør er følgende:

Hiver overskriften ud og gemmer den i $overskrift

Mit link vil så se sådan her ud:

echo "<a href=\"visnyhed.php?id=$overskrift\"
id=\"$overskrift\">$overskrift</a>";

mvh

Søren Vesti Lassen

Fra : Jeppe Christensen

Dato : 17-04-05 14:58

> Hvad jeg gør er følgende:
>
> Hiver overskriften ud og gemmer den i $overskrift
>
> Mit link vil så se sådan her ud:
>
> echo "<a href=\"visnyhed.php?id=$overskrift\"
&gt; id=\"$overskrift\">$overskrift</a>";

> mvh
>
> Søren Vesti Lassen

Min side kommer til at se således ud:

[...]
mysql_select_db("mindb")
$nyhed = mysql_query("SELECT * FROM
nyhedssystem");
while ($row = mysql_fetch_array($nyhed))
{
$Overskrift = ".row["Overskrift"].";
echo "<a href=\"visnyhed.php?id=$overskrift\"
id=\"$overskrift\">$overskrift</a>";
}

Kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke, den kommer med følgende
fejl: Parse error: parse error, unexpected T_STRING in
c:\programmer\easyphp1-7\www\forside.php on line 8

mvh. Jeppe

Fra : Jeppe Christensen

Dato : 17-04-05 15:01

sorry har fundet fejlen men nu viser den det her istedet:

Parse error: parse error, unexpected T_STRING in
c:\programmer\easyphp1-7\www\forside.php on line 12

Siden ser nu således ud:

<head>
<title> Nyheds-sytem beta by Jeppe
Christensen </title>
</head>
<?PHP
mysql_connect("localhost", "Jeppe",
"pttna2mk");
[...]

ps. sorry for dobbel post

Fra : Christian Hjort

Dato : 18-04-05 06:41

Jeppe Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> sorry har fundet fejlen men nu viser den det her istedet:
>
> Parse error: parse error, unexpected T_STRING in
> c:\programmer\easyphp1-7\www\forside.php on line 12

Disse php-warnings kan ofte være svære at tyde, her er mit bud på
hvordan det løses: (du havde glemt at lukke <?)

> [...]
> {
> $Overskrift = ".$row["Overskrift"].";
> echo "<a href=\"visnyhed.php?id=$Overskrift\"
?>

Bemærk der også er forskel på store og små bogstaver i php-variabler.

og der skal en "$" for'an "row".