PHP Include problemer
Fra : Thomas

Dato : 17-04-05 00:49

Jeg er lige stødt på et problem jeg ikke ved hvordan jeg skal
løse.

Jeg har lavet et forum hvor man for at læse en tråd skal ind på
et link der hedder laes.php?id=$row id og det virker fint.

Nu er problemet så at jeg vil have "laes.php" inkluderet i
index.php ala:

index.php?laes.php?id=$row id

Men det er jo ikke en gyldig statement med to spørgsmålstegn.
Hvordan skal jeg lave det include?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Benny Nissen

Dato : 17-04-05 08:41

Thomas wrote:
> [...]
> et link der hedder laes.php?id=$row id og det virker fint.
>
> Nu er problemet så at jeg vil have "laes.php" inkluderet i

i index.php skriver du noget i stil med:

include('laes.php?id='.$row_id);

Bemærk, at jeg jeg bruger underscore ( _ ) i stedet for mellemrum.
Det er en dårlig idé at bruge mellemrum i variabelnavne o.s.v.

Du skal selvfølgelig lige rette det i laes.php også, så der også bruges
_ og ikke mellemrum.

--
Benny

Fra : Benny Nissen

Dato : 17-04-05 08:49

Benny Nissen wrote:

> i index.php skriver du noget i stil med:
>
> include('laes.php?id='.$row_id);

Ja, jeg kunne jo egentligt godt lige have skrevet en ordentligt
forklaring med det samme

Du skal jo først have index.php til at læse id-værdien i querystregen med:

$row_id = intval($_GET['id'])   // Tillader kun hele tal i $row_id;

derefter bør du checke, at $row_id faktisk indeholder noget inden du
kalder laes.php. F.eks.

if($row_id>0)
{
   include('laes.php?id='.$row_id);
}

--
Benny

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-04-05 18:01

On Sun, 17 Apr 2005 09:48:49 +0200, Benny Nissen <news@bennynissen.dk>
wrote:

>   include('laes.php?id='.$row_id);

Det vil ikke virke. Det vil inkludere en fil, hvor selve filnavnet fx
er "laes.php?id=3" på filsystemet. Den fil findes ikke.

--
- Peter Brodersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-04-05 16:43

Thomas skrev:

>Nu er problemet så at jeg vil have "laes.php" inkluderet i
>index.php ala:

>index.php?laes.php?id=$row id

Sådan inkluderer man ikke. Det kan øres med en linje i index.php:

include "laes.php";

>Men det er jo ikke en gyldig statement med to spørgsmålstegn.

Hvis du skal bruge mere end én parameter i en URL, skal det laves
med &. Først princippet:

   index.php?laes.php&id=$row id

men hvis det hører til noget HTML-noget, giver det en fejl at
bruge & fordi det hører sammen med en kode. Derfor skal det i den
slags filer skrives sådan:

   index.php?laes.php&amp;id=$row id

hvor &amp; er koden for & (ampersand).

--