Iriterende begyndervanskeligheder
Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-04-05 12:41

Jeg er måske nok en utålmodig sjæl, men det iriterer mig af jeg skal
have så mange vanskeligheder med værktøjet, før jeg endelig kan komme
rigtig igang.

Jeg har indtastet et eksempel fra et begynderhæfte:

<head>
   <title>Test</title>
</head>

<?php
$a = "Hello World";
?>

<?php echo $a ?> på skærmen</p>

Outputtet i Mozilla Firefox bliver:
"I dag har jeg lavet mit første PhP-script. Det skal kunne skrive på
skærmen" - altså uden udskrivning af variablen. Mit system kan godt
afvikle php-filer der kun indeholder ren php, men lige så snart jeg
pakker det ind i HTML, går det galt.

Hvis jeg indlæser ovenstående i MSIE, minimeres browseren og filen
(kildekoden) indlæses i default-editoren!!!

Apache 2.0.53
PhP 4.3.10
(mysql 4.0.24, men det kommer jo ikke det smør ved)
Windows XP
Editor: PhPEdit 1.0.4.82 (evalueringsversion)

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : RF

Dato : 16-04-05 14:05

Hej Kurt

Jeg håber ikke at eksemplet er angivet sådan, for der er en fejl.
I PHP skal alle statements afsluttes med et semikolon ;
I dit eksempel vil du udskrive variablen $a, at udskrive kan du da betragte
som værende dit statement, og når du har skrevet det du vil udskrive skal du
afslutte med et semikolon. Her mangler det efter variablen $a

Således skal din PHP se sådan her ud:
<?php echo $a; ?>

Så skulle det virke.

m v h
Ronni

Fra : Jacob Atzen

Dato : 16-04-05 14:19

On 2005-04-16, RF <news.sunsite@mailme.dk> wrote:
> [...]
> betragte som værende dit statement, og når du har skrevet det du vil
> udskrive skal du afslutte med et semikolon. Her mangler det efter

Det er ikke helt korrekt. Manualen[1] siger:

The closing tag of a block of PHP code automatically implies a
semicolon; you do not need to have a semicolon terminating the
last line of a PHP block.

[1]:
<http://dk.php.net/manual/en/language.basic-syntax.instruction-separation.php>

- Jacob Atzen

Fra : RF

Dato : 16-04-05 18:02

> [...]
>
> The closing tag of a block of PHP code automatically implies a
> semicolon; you do not need to have a semicolon terminating the

hmmm... min fejl...

m v h
Ronni

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-04-05 14:22

On Sat, 16 Apr 2005 15:04:59 +0200, "RF" <news.sunsite@mailme.dk>
wrote:

>Jeg håber ikke at eksemplet er angivet sådan, for der er en fejl.
>I PHP skal alle statements afsluttes med et semikolon ;

Det er ingen fejl. Fra manualen:
http://www.php.net/manual/en/language.basic-syntax.instruction-separation.php

"The closing tag of a block of PHP code automatically implies a
semicolon; you do not need to have a semicolon terminating the last
line of a PHP block."

<?php echo $a ?>
virker uden problemer.

Selv vil jeg nok ikke udelukke et semikolon, men det er et vildspor at
bekymre sig om det her i det aktuelle tilfælde.

--
- Peter Brodersen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-04-05 15:55

Den Sat, 16 Apr 2005 15:04:59 +0200, skrev RF:

> [...]
>som værende dit statement, og når du har skrevet det du vil udskrive skal du
>afslutte med et semikolon. Her mangler det efter variablen $a

Jeg har noteret mig Jacob og peters indlæg og det gør da heller ingen
forskel.

>Så skulle det virke.

Nej, det gør det desværre ikke. Jeg mener at kunne udelukke at det er
hoden der er noget galt med. men hvorfor pokker vil browseren (eller
rettere browserne) ikke vise det korrekt?

Underligt nok bliver resultetet vist korrekt i PhPEdit's indbyggede
webbrowser!!!

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 16-04-05 16:15

"Kurt" == Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> writes:

> [...]

> Hvis jeg indlæser ovenstående i MSIE, minimeres browseren og filen
> (kildekoden) indlæses i default-editoren!!!

Ren nysgerrighed, har din fil endelsen .php eller .html? Det bør være
..php.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-04-05 16:37

Den 16 Apr 2005 17:15:26 +0200, skrev Anders Wegge Jakobsen:

> Ren nysgerrighed, har din fil endelsen .php eller .html? Det bør være
>.php.

..php

venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 16-04-05 17:23

> .php

Underligt. Er din server offentlig tilgængelig, for den forskel fra
MSIE til Mozilla kunne tyde på at serveren sender en forkert content
type. Og når du skriver at det virker med ren php, betyder det så at:

<?php ?>

[Dit eksempel]

<?php ?>

virker?

Hvis det heller ikke virker, tror jeg du skal kigge i loggen fra din
ebserver, og så er det nok også på det tidspunkt du skal overveje at
bevæge dig over i dk.edb.internet.software.apache.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-04-05 16:21

Kurt Hansen skrev:

>Jeg har indtastet et eksempel fra et begynderhæfte:

Jeg kopierede koden til en fil som jeg lagde ud på min hjemmeside
(lejet webhotel). Opera, Firefox og Intern Exploder viste alle
tre samme sætning:

I dag har jeg lavet mit første PhP-script. Det skal kunne skrive
Hello World på skærmen

Eksemplet ligger her:
http://lundhansen.dk/temp/

--
Bertel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-04-05 16:45

Den Sat, 16 Apr 2005 17:21:22 +0200, skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
>tre samme sætning:

>I dag har jeg lavet mit første PhP-script. Det skal kunne skrive

Ja, det fungerer jo efter hensigten. Jeg tror jeg vil prøve det samme:
at smide filen ud på mit webhotel og teste det af offline.

Lige et øjeblik....
(bum-bummelum)

Heureka! det virker i begge browsere (FF og IE)

Jeg har til min lokale konfiguration valgt at køre med præcist de
samme versioner som webhotellet for at komme eventuelle problemer i
forkøbet.

Når jeg afvikler filen lokalt i FF udskrives variablen ikke og IE
smider filen videre til editoren, som tidligere beskrevet.

Som nybegynder aner man jo ikke hvor man skal lede efter eventuelle
fejl i opsætningen af Apache eller PhP. Som sagt er der kun problemer,
når dokumenterne indeholder HTML. Hmmm, spooky.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-04-05 18:04

Kurt Hansen skrev:

>Når jeg afvikler filen lokalt i FF udskrives variablen ikke og IE
>smider filen videre til editoren, som tidligere beskrevet.

Din lokale server sender ikke den rigtige content type, som
Anders Wegge Jakobsen også skrev.

>Som nybegynder aner man jo ikke hvor man skal lede efter eventuelle
>fejl i opsætningen af Apache eller PhP.

Så drop din lokale server. Det er ikke ret meget mere besværligt
at bruge en ekstern server mens man udvikler. Så er du ude over
lokale opsætningsproblemer og kan bruge tid på det der
interesserer dig.

Når PHP så er rutine, kan du overveje om du vil lære at sætte en
lokal server op.

Jeg har ingen lokal server. Jeg lægger mine PHP-filer ud på min
hjemmeside når jeg skal teste dem.

Hvis du vil køre videre med serveren, er det dens opsætning du
skal spørge om i den relevante gruppe.

--
Bertel