Fileextension HTML eller PHP?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-04-05 22:58

Jeg er igang med adskillige nybegynderhæfter og bøger. Fælles for dem
er, at efter en kort introduktion, går de straks igang med variabler
o.s.v. Ingen af dem forklarer konventionerne for navngivning af filer.

Hvornår skal man kalde sin fil *.html og hvornår *.php?

Hvis ikke der skal bruges/vises HTML i et dokument, skal dokumentet

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-05 23:50

Kurt Hansen skrev:

>Jeg er igang med adskillige nybegynderhæfter og bøger. Fælles for dem
>er, at efter en kort introduktion, går de straks igang med variabler
>o.s.v. Ingen af dem forklarer konventionerne for navngivning af filer.

HTML-filer skal hedde .htm eller .html til efternavn.
PHP-filer skal hedde .php til efternavn.

I en PHP-fil kan der godt optræde HTML både som små stumper og
som store sammenhængende blokke, men der er bare ét eller flere
afsnit der er PHP (indledes med "<?php" og afsluttes igen med
"?>").

Hvis man omdøber en PHP-fil til .html, kan det godt ske at den
'virker', men så vil PHP-elementerne bare blive vist som tekst og
vil ikke blive afviklet som program.

>Hvornår skal man kalde sin fil *.html og hvornår *.php?

>Hvis ikke der skal bruges/vises HTML i et dokument, skal dokumentet

Det er rigtigt. Man kan få PHP til at aflevere almindelig tekst,
og det vil bare blive gengivet direkte i browseren.

--
Bertel

Fra : Jacob Atzen

Dato : 15-04-05 06:38

On 2005-04-14, Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:
> [...]
> som store sammenhængende blokke, men der er bare ét eller flere
> afsnit der er PHP (indledes med "<?php" og afsluttes igen med

For lige at præcisere, så kan en PHP fil indeholde 0 eller flere
PHP-afsnit. Man kan altså godt have en fil der slet ikke indeholder PHP,
og stadig kalde den for .php.

Faktisk er det konfigurationen af webserveren, der bestemmer hvordan
filer med forskellige efternavne håndteres. Det er således muligt at få
webserveren til at køre filer, der ender på .html igennem PHP
fortolkeren. Langt de fleste webservere er dog konfigureret til kun at
fortolke .php filer og lade .html filer blive serveret direkte.

- Jacob Atzen

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 15-04-05 09:16

"Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> skrev i en meddelelse

> For lige at præcisere, så kan en PHP fil indeholde 0 eller flere
> PHP-afsnit. Man kan altså godt have en fil der slet ikke indeholder PHP,
> og stadig kalde den for .php.

Er det ikke i virkeligheden smartest? Så kan man altid tilføje php uden
problemer hvis behovet opstår? Eller er jeg gal på den ?

--
Mikkel

Fra : Jacob Atzen

Dato : 15-04-05 09:24

On 2005-04-15, Mikkel Gottlieb <slupper@slupper.dkX> wrote:

> "Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke i virkeligheden smartest? Så kan man altid tilføje php uden
> problemer hvis behovet opstår? Eller er jeg gal på den ?

Det er vist et temperamentsspørgsmål. Du tilføjer jo noget overhead ved
at køre alt igennem PHP fortolkeren, omend det formentlig næppe kan
mærkes. Hvorvidt det er en god ide eller ej afhænger nok primært af,
hvordan du bygger hjemmesider.

- Jacob Atzen