Hvad betyder \r og \n?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-04-05 10:26

Jeg har en linie i et script:

$headers = "From: \"$list_name\" <$owner_email>\r\nReply-To:
$owner_email\r\n

Når brugeren modtager en kvitteringsmail fra min nyhedsliste, er der
to linier øverst:

Date: Sun, 10 Apr 2005 11:11:02 +0200 (CEST)

Ved at fjerne \r\n orsvinder de, hvilket var hvad jeg ønskede, men jeg
kan ikke finde dokumentation for disse "options" i PhP manualen.

Hvad gør de helt præcist og hvor kan jeg finde dokumentation?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-04-05 10:35

On Sun, 10 Apr 2005 11:26:17 +0200
Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:

> [...]
> kan ikke finde dokumentation for disse "options" i PhP manualen.
>
> Hvad gør de helt præcist og hvor kan jeg finde dokumentation?

\r = carriage return
Fra gamle dage hvor man bruge skrivemaskine var det når man havde
skrevet til enden af papiret og så den så skulle køre papirholderen
tilbage så man kunne starte først på linjen
\n = newline
For ikke at skrive oven i forrige linje så indførte man et linjeskift
så snart at papirholderen var returneret til starten af papiret.
Heraf \r\n som i dag tilsammen udgør de det linjeskift på windows
maskiner. Machintosh bruger kun \r og unix/linux verden bruger kun \n.

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-04-05 11:11

Den Sun, 10 Apr 2005 11:35:03 +0200, skrev Kim Schulz:

> [...]
>Heraf \r\n som i dag tilsammen udgør de det linjeskift på windows
>maskiner. Machintosh bruger kun \r og unix/linux verden bruger kun \n.

Tak for svaret, som jeg dog selv fandt i manualen. Jeg havde søgt på
"/n" - altså med slash i stedet for backslash Jeg skyndte mig at
cancle mit indlæg, men du var altså hurtig

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Martin

Dato : 10-04-05 16:32

Kim Schulz wrote:
> [...]
> Heraf \r\n som i dag tilsammen udgør de det linjeskift på windows
> maskiner. Machintosh bruger kun \r og unix/linux verden bruger kun \n.

Et lille tillægsspørgsmål
Nu har jeg kun mulighed for at teste på en windows maskine
så derfor skriver jeg altid \r\n i fx en mail

Hvordan vil det så se ud på mac og *unix systemer?

Fra : Jacob Atzen

Dato : 10-04-05 19:36

On 2005-04-10, Martin <news@natten-i.dk> wrote:
> Et lille tillægsspørgsmål
> Nu har jeg kun mulighed for at teste på en windows maskine
> så derfor skriver jeg altid \r\n i fx en mail
>
> Hvordan vil det så se ud på mac og *unix systemer?

Ifølge RFC'en skal linier i en e-mail afsluttes med \r\n - ligegyldigt
hvilket system der afsender den. Så det vil forhåbentlig se fint ud på
alle modtageres systemer.

- Jacob Atzen