oplysninger fra kirkebøger
Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 01-04-05 13:50

Jeg stillede for nylig et spørgsmål om pigenavn/giftenavn - og fik et
væld af rigtig gode svar. Tak alle for dem.

Når man som jeg er ny i slægtsforskning, kommer der ofte de mest
banale spørgsmål op. - Jeg vil efterforske mine bedsteforældres
baggrund ved at få oplsyinger fra kirkebøgerne. Men ak, jeg støder på
et problem. Præsten (kirkebogsføreren) i sognet fortæller, at hun ikke
må udlevere oplysninger fra kirekbøgerne, når disse er yngre end 110
år. Kan det passe? Jeg har da uden problemer fået oplysninger og
kopi/udskrifter, da jeg søgte min mors slægt.
Baggrunden for, at jeg ved så lidt om mine bedsteforældre på min fars
side, er, at jeg først fik kontakt til min nu afdøde far kort tid før
hans død.
Kan I hjælpe med retningslinier for udlevering af oplysninger.

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 01-04-05 14:43

Hej Jørgen!
Jørgen Lehnemann (slet O6AUC) wrote:
..
> Kan I hjælpe med retningslinier for udlevering af oplysninger.

Hvilket årstal og begivenhed (dåb, konfirmation, vielse, begravelse)
taler vi om?

Hvis kontrabogen IKKE er aflevert til arkiv, har præsten ret til
henholde sig til KIRKENS regler (som sikkert rigtigt nok er mere end 100
år).

Hvis kontrabogen ER afleveret til arkiv, kan du se dåb, konfirmation,
vielse 50 år efter at begivenheden fandt sted og begravelser efter 10
år. Det skal du så se på det Landsarkiv, sognet hører under.

Hvis du fortæller hvilket sogn, det drejer sig om og et årstal, er der
sikkert en behjælpelig person, som vil se om KB´en er afleveret til
arkivet.

--
Hilsen Jeannie Kristensen
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-04-05 15:49

Den Fri, 1 Apr 2005 15:42:50 +0200, skrev Jeannie Kristensen [4700]:

> [...]

>Hvis kontrabogen IKKE er aflevert til arkiv, har præsten ret til
>henholde sig til KIRKENS regler (som sikkert rigtigt nok er mere end 100

Det er vist sådan, at kontrabøgerne SKAL aflevers til landsarkiverne
senest efter 30 år, men at det har knebet lidt med at få denne regel
overholdt. Jeg mener også at vide, at landsarkiverne har sat en
kampagne igang og har sat tommelskruer på de sidste genstridige sogne,
således at afleveringerne skulle være komplette inden for et år eller
to.

Kan ikke lige huske hvor jeg har hørt eller læst det. Måske nogen her
kan verificere?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Norma Nielsen

Dato : 01-04-05 16:04

Det er rigtig nok, at der er blevet rykket for afleveringer. Det ved jeg fra
et menighedsrådsmedlem - bl. a. også rådenes protokoller.
Norma

Fra : Bodil Madsen

Dato : 01-04-05 18:35

Her kan du se Kirkeministeriets bestemmelser.

http://www.kirkeministeriet.dk/hyppige_spm/slaegtsforskning.htm

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 02-04-05 07:38

On Fri, 01 Apr 2005 16:49:26 +0200, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk>
wrote:

> [...]
>kampagne igang og har sat tommelskruer på de sidste genstridige sogne,
>således at afleveringerne skulle være komplette inden for et år eller

30-års reglen er afskaffet, og alle kontrabøger (op til 2003) er
afleveret. Sagen er nemlig den, at der er indført elektroniske
kirkebøger, og i den forbindelse blev føringen af kontrabøgerne
afskaffet. Sognene har derfor ikke længere noget at bruge
kontrabøgerne til, og derfor er de nu afleveret til landsarkiverne.

På landsarkiverne gælder de kendte frister på 10 år for dødsfald og 50
år for alle andre begivenheder. Om man så kan se kontrabøgerne på
landsarkiverne er en anden sag. Der arbejdes nemlig hårdt på
registreringen af dem, og den skal være på plads først; men det er et
spørgsmål om ganske kort tid, og de fleste KB er allerede
tilgængelige.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 02-04-05 07:41

On Fri, 1 Apr 2005 15:42:50 +0200, "Jeannie Kristensen [4700]"
<ikke-muligt@intet.intet> wrote:

>Hvis kontrabogen IKKE er aflevert til arkiv, har præsten ret til
>henholde sig til KIRKENS regler (som sikkert rigtigt nok er mere end 100
>år).

Nej, det er forkert. For det første ER kontrabogen afleveret (se mit
andet indlæg). Men det har ingen betydning for tidsfristen på
hovedbogen.

Hovedbogen ligger hos præsten og her gælder kirkeministeriets regler
(110 år). Kontrabogen ligger på landsarkivet og her gælder arkivlovens
regler (10/50 år). De to ting har INTET med hinanden at gøre.

Det er selvfølgelig besynderligt, at nogle præster går og ruger over
oplysninger, som enhver frit an se på landsarkivet, men sådan er
reglerne.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 02-04-05 13:43

Tak alle for svarene.
Jeg havde de slet ikke forventet en sådan hjælpsomhed.
Nu vil jeg frimodigt gå i gang med min søgen.

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 06-04-05 11:25

On 01 Apr 2005 12:50:14 GMT, Jørgen Lehnemann
<lehnemann-vingborg@O6AUCstofanet.dk> (slet O6AUC) wrote:

> [...]
>hans død.
>Kan I hjælpe med retningslinier for udlevering af oplysninger.

Fortæl Præsten/kirkebogsføreren, at de er grumme ude af trit med
tiden, hvis de ikke gi'r dig de oplysninger, du spør' om!

Fortæl dem, at dit alternativ er, at drage til det respektive
Landsarkiv, hvor Kontrabogen burde være indleveret forlængst, og hvor
du selv kan slå oplysningerne op indefor de mere humane
Arkivlovs-begrænsninger.

Og slut så evt. af med at gøre et læserbrev til lokalpressen i den
pgl. kirkes område, hvor du rigtigt kan skose denne bagstæberiske
praksis.

Venligst
John