Simpel søgefunktion
Fra : Rasmus Larsen

Dato : 31-03-05 17:16

Jeg efterlyser en færdig simpel søgefunktion, som er bygget op
omkring php og mySQL.

Den skal bruges til at søge på små input, som f.eks. x1234
Vi kan forestille os at x1234 er et produkt lavet af producenten
abcd og således skal den retunere det samme resultat, hvis man
søger på "abcd x1234" som hvis man søger på "x1234". Derimod skal
den gerne kunne give alle produkter produceret af abcd, hvis man
f.eks. søger på "abcd".

Er det til at forstå og findes en sådan overhovedet som et
færdigprodukt?

Tak =)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jari@it.dk

Dato : 31-03-05 22:59

On 31 Mar 2005 16:15:38 GMT, Rasmus Larsen <rasmus_engerlarsen@sol.dk>
wrote:

> [...]
>f.eks. søger på "abcd".
>
>Er det til at forstå og findes en sådan overhovedet som et

Jeg har ingen færdige løsninger, men et rigtig godt link til søgning
her:

http://www.hudzilla.org/phpbook/read.php/9_3_18

Mvh
Thomas Jari

Fra : MipZhaP

Dato : 02-04-05 12:54

wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Jeg har ingen færdige løsninger, men et rigtig godt link til søgning
> [...]

Ellers kan det laves utrolig simpelt med mySQL kommandoen LIKE.. Og så en
mysql_fetch_array, så du kan udskrive det hele til brugeren.. :)

Fra : Rasmus Larsen

Dato : 02-04-05 13:32

Det tvivler jeg ikke på MipZhaP =) Men det er så her du kommer ind i
billedet. Hvordan gøres dette?

Jeg har ikke specielt meget kendskab til hverken php eller mySQL, dog kan
jeg det en smule grundlæggende, som f.eks. at forstå hvad andre folk skriver
i deres koder og håndtere min mySQL database en smule ved hjælp af
phpMyAdmin.

Kan og vil du hjælpe? =)

Fra : Rasmus Larsen

Dato : 02-04-05 14:58

Det tvivler jeg ikke på MipZhaP =) Men det er jo det jeg gerne vil have
hjælp til hvis du har tid og lyst. =)

Jeg kender lidt til det grundlæggende indenfor php og mySQL, men det er
meget lidt.

Derfor håber jeg på at kunne få lidt inspiration.

Fra : Rasmus Larsen

Dato : 02-04-05 14:59

Jeg beklager dobbeltposten, men det første indlæg blev ikke opdateret før
jeg havde smidt det andet. Beklager...

Fra : RF

Dato : 02-04-05 15:44

Jeg tvivler kraftigt på at du kan finde det du ønsker!

Søgning foregår i tabeller der ligger i en database, og disse tabeller
består af kolonner hvor der søges i. Tabellerne er forskelligt udformet mht.
antallet af kolonner og kolonnernes type alt efter hvilken type indhold
websiden har.
Derfor kodes søgesystemer ofte til præcis den webside de skal bruges til,
for det første fordi det er det letteste, og for det andet fordi
alternativet ville være at finde et dynamisk søgescript hvor du selv kan
angive hvilke tabeller og kolonner der skal søges i, samt hvordan der skal
søges og resultatet skal vises.
Sådan et script er jeg pt aldrig selv rendt ind i.

Derfor tvivler jeg kraftigt på du kan finde noget helt færdigt der er lige
til at bruge, eller noget som der kan hamres og saves lidt i så det passer
til dine behov.

Du ender nok med enten at lave dit eget, hvilket indebærer at du må lære PHP
og SQL lidt bedre, starte fra scratch og evt. spørge her i gruppen når du
går i stå, eller betale dig fra det.

Med venlig hilsen
Ronni

Fra : Rasmus Larsen

Dato : 02-04-05 16:11

Jeg har allerede fået lidt hjælp af én. Han har indtil videre fået mig til at
oprette en tabel i min database med forskellige værdier. Det er intet problem at
tilføje eller udvide tabellen og kolonnerne, for det har jeg kendskab nok til.
Bare ikek at skrive php'en som hiver det ud igen, eller at skrive koden fra
bunden.

Han har ydermere introduceret mig for hvordan jeg hiver det ud igen, men der
synes at være et problem. Problemet lyder på, at når man søger finder den ikke
noget, den registrerer ikke rigtig at man søger. Den har forbindelse til
databasen, men det er som om den ikek rigtig hiver tingene ud af den oprettede
tabel.

Er dette så noget du/I ville ahve tid til at hjælpe med, hvis jeg introducerede
jer for det indtil nu beskrevede eksempler og viste jer problemet i praksis?

Fra : Kristian Thy

Dato : 02-04-05 16:21

Rasmus Larsen wrote:
> Er dette så noget du/I ville ahve tid til at hjælpe med, hvis jeg introducerede
> jer for det indtil nu beskrevede eksempler og viste jer problemet i praksis?

Vi hjælper gerne, sålæge du er klar over at det er på disse betingelser:

http://php-faq.dk/index.php/Hvor_finder_jeg_koden_til....

\\kristian
--
Thomas Madsens fremragende guide til sikring af Windows:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-04-05 16:54

Den Sat, 02 Apr 2005 17:20:38 +0200, skrev Kristian Thy:

>Vi hjælper gerne, sålæge du er klar over at det er på disse betingelser:
>
>http://php-faq.dk/index.php/Hvor_finder_jeg_koden_til....

Hidr, hidr, du er en dag for sent ude med din aprilsnar. På den side
står der jo kun: "(Der er på nuværende tidspunkt ingen tekst på denne
side)"

- eller er det mig der ikke forstår subtil humor?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-04-05 17:32

On Sat, 02 Apr 2005 17:54:09 +0200, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk>
wrote:

>Hidr, hidr, du er en dag for sent ude med din aprilsnar. På den side
>står der jo kun: "(Der er på nuværende tidspunkt ingen tekst på denne
>side)"

Det er punktummerne, der driller - personen, der har oprettet siden,
har valgt et ret uheldigt navn til siden. Men der skal fire punktummer
med i adressen.

Alternativt: http://shor.ter.dk/147755156

--
- Peter Brodersen

Fra : Rasmus Larsen

Dato : 02-04-05 17:53

Okay hvad jeg har gjort indtil videre er, at jeg har oprettet en tabel i min
database:

CREATE TABLE mine_produkter (
id int(11) NOT NULL auto_increment,
produkt_navn text NOT NULL,
produkt_nr text NOT NULL,
producent text NOT NULL,
PRIMARY KEY (id)
);

INSERT INTO mine_produkter (id, produkt_navn, produkt_nr, producent) VALUES (1,
'NyComputer', 'dell-1405', 'Dell');
INSERT INTO mine_produkter (id, produkt_navn, produkt_nr, producent) VALUES (2,
'Computer', 'dell-25', 'Dell');

Derefter har jeg skrevet søgefunktionen ind på en af mine sider:

<?php

$host = "localhost"; //
$brugernavn = "DIT BRUGERNAVN";
$adgangskode = "DIN ADGANGSKODE";
$database = "DIN DATABASE";

$link = mysql_connect($host, $brugernavn, $adgangskode) or die("<p>Kunne ikke
forbinde : " . mysql_error() . "</p>\r\n");
mysql_select_db($database) or die("<p>kunne ikke vælge databasen</p>\r\n");

?>

<form method="post" action="">
Søg efter: <input type="text" name="query">
<input type="submit" value="Søg Nu!">
</form>

<?php
if($POST[query])
{
   $sql = mysql_query("SELECT producent, produkt_navn, produkt_nr FROM mine_produkter
WHERE producent LIKE %".$POST[query]."% OR produkt LIKE %".$POST[query]."%") or die
(mysql_error());

   if(mysql_num_rows($sql) >= 1)
   {
      while(list($producent, $produkt, $produktnr) = mysql_fetch_array($sql))
      {
         echo "$produkt lavet af $producent og har produktnummeret $produktnr<br>\r\n";
      }
      echo "Også var der ikke mere </p>\r\n";
   }
   else
   {
      echo "<p>Der blev ikke fundet noget!</p>\r\n";
   }
}
else
{
   echo "<p>Du har ikke søgt efter noget!</p>\r\n";
}
?>

<?php

mysql_close($link);

?>

Problemet er nu, at den ikke søger i databasen. Den forbinder med giver ikke noget
resultat når man søger. Er det fordi selve søgeboksen ikke referer til tabellen
eller noget ligenende? Jeg ved det ikke selv...

I kan se hvad der sker her: www.rasmuslarsen.1go.dk/testsiden.php

Håber I kan hjælpe.

Fra : Rasmus Larsen

Dato : 03-04-05 19:47