Vildt til markprøvetræning.
Fra : Anne Marie

Dato : 26-03-05 09:30

Hej.

Jeg er helt og aldeles nybegynder inden for vildtområdet og markprøver, så
bær venligst over med mig

Jeg har fået 3 stk. vildt med hjem fra min hunds opdrætter, som vi skal
bruge til markprøvetræning, den ene er en kanin, resten fjerkræ - hvilke ved
jeg ikke.

Fik at vide, de kunne opbevares i fryseren, for at forlænge holdbarheden.
Samme fryser, som vores mad??
Skal de tøes op inden træning?
Hvordan kan man se, når det er på tide at kassere dem?

Med venlige hilsener fra
Anne Marie Thomsen

www.hoeythomsen.dk

Fra : Larsen

Dato : 27-03-05 17:09

Hej Anne Marie,

Ja! det kan sagtens opbevares i samme fryser. Pak det ind i en frostpose og
ned i fryseren. Du kan også bruge en indkøbspose.

Vildtet skal være tøet helt op inden det benyttes til træning. Så opnår du
det mest realistiske og nogle hunde vil helst ikke have frosne dyr i munden.

Vildtet skal kasseres når det begynder at lugte fælt. Men gentagne
nedfrysning og optøning skader ikke.

Hvis de fugle du har fået er duer, krager eller skader, kan du sagtens nøjes
med at pakke dem ind i aviser. Du skal huske at pakke avispapir ind under
vingerne og mellem benene. Så kan du lægge fuglene et tørt sted. På den måde
kan du bruge fuglene i ca 2 uger inden de begynder at lugte fælt.

Rigtig god fornøjelse

/John

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-03-05 10:24

"Anne Marie" <yrkamht@mail.dk(fjern yrk)> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har fået 3 stk. vildt med hjem fra min hunds opdrætter, som vi skal
> bruge til markprøvetræning, den ene er en kanin, resten fjerkræ - hvilke

Sikkert fasaner eller duer.

> Fik at vide, de kunne opbevares i fryseren, for at forlænge holdbarheden.
> Samme fryser, som vores mad??

Ja, pak dem ind i aviser og i 2 kraftige poser.

> Skal de tøes op inden træning?

Ja, men ikke helt, så holder de længere.

> Hvordan kan man se, når det er på tide at kassere dem?

Når de er blevet for lasede og hullede og lugter. Hvsi du selv synes de er
for ulækre at bruge er det lige før hunden synes de er superlækre .-)

--
mvh / regards

Christian

Fra : Anne Marie

Dato : 29-03-05 14:41

Det er det der er problemet - jeg synes allerede de er ulækre, og det er
ikke fordi de er for gamle men har frosset dem ned nu. Java skal lige
lære at slippe dem igen, så ikke nok med, at jeg skal kaste dem ud, jeg skal
også fiske dem ud af munden på hende, når hun henter dem til mig

Hvor får andre hundeførere "træningsvildt" fra, når man ikke selv er jæger??

Tak for jeres svar.

Hilsen Anne Marie

www.hoeythomsen.dk

Fra : J S L

Dato : 29-03-05 15:36

"Anne Marie" <yrkamht@mail.dk(fjern yrk)> skrev i en meddelelse

> Hvor får andre hundeførere "træningsvildt" fra, når man ikke selv er
> jæger??

Road kill.........

Undskyld.......kunne ikke lade være......:C))

Prøv at henvende dig hos "Depotet" i den region "under DRK"du bor i. Der
kan
du måske købe træningsvildt. Ellers forhør dig hos din opdrætter...

JSL

Fra : Anne Marie

Dato : 29-03-05 16:20

Ok, prøver med depotet. Min opdrætter bor på Falster og jeg selv på Fyn, så
det er desværre ikke så optimalt :-/

Tak.

Hilsen
Anne Marie

www.hoeythomsen.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-05 09:07

"J S L" <JSL@JSL.dk> wrote in message

> "Anne Marie" <yrkamht@mail.dk(fjern yrk)> skrev i en meddelelse

> Road kill.........

Nå ja, den mulighed glemte jeg. Hvis man kører den samme strækning hver dag
og der så en dag ligger et dødt dyr som er anvendeligt, kan man da sagtens
samle det op, det er jo max 24 timer gammelt.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Martin [5220]

Dato : 30-03-05 16:40

> Hvis man kører den samme strækning hver dag
> og der så en dag ligger et dødt dyr som er anvendeligt, kan man da sagtens
> samle det op, det er jo max 24 timer gammelt.

Jeg ville nu nødigt bruge vildt som har ligget 24 timer på en varm
sommerdag.
Men ellers er ideen god nok, jeg har selv brugt den meget.
Og desværre er der meget vildt at få på den måde, men så opfylder det i det
mindste et godt formål.

Kontakt din lokale brevdueforening, der kan man som regel købe de gamle duer
til små penge.
På den måde kan du også få mulighed for evt. at træne på varmt vildt.

Jeg har dog ikke selv oplevet det som et problem, men vær opmærksom på at
nogle unge og uerfarne hunde
ikke er vilde med alle duerne meget løse dun og fjer. Men det vil du hurtigt
opdage hvis det er tilfældet.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Kent Hald

Dato : 29-03-05 22:00

Hej,
Prøv i den lokale jagtforening. De må kende en
jæger, som kan hjælpe.
ellers prøv nogen som holder kaniner eller duer.

Hilsen
KH

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-05 09:06

> [...]
> også fiske dem ud af munden på hende, når hun henter dem til mig
>
> Hvor får andre hundeførere "træningsvildt" fra, når man ikke selv er

Det er også et problem, har nogle gange arvet fra de markprøvehold jeg har
gået på, købt hos opdrætteren etc.
Nogle spørger vist brevduefolk.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Anne Marie

Dato : 30-03-05 18:21

Hejsa.

Det er dejligt med så mange seriøse svar - tak for det

Mange hilsener fra
Anne Marie

www.hoeythomsen.dk