Tallin - spændende by???
Fra : Jakob Andersen

Dato : 18-03-05 21:27

Hej med jer.......

Min kæreste og jeg overvejer at tage på en forlænget weekend til Tallin. Men
vi kender ikke så meget til byen. Er der nogen der har været der og kan
anbefale os at tage dertil? Og evt. kender nogle gode sights og spisesteder?

Og hvordan er prisniveauet?

Glæder os til at høre lidt fra jer derude......

Mvh
Jakob & Sara

Fra : Ped

Dato : 19-03-05 09:07

Jakob Andersen wrote:
> [...]
>
> Og hvordan er prisniveauet?
>
> Glæder os til at høre lidt fra jer derude......

Jeg var der sammen med et par andre for 3 år siden. På grund af vejr og
andre forhold havde vi kun en enkelt dag inde i byen. Rent
bygningsmæssigt og kulturelt er byen ganske rig på seværdigheder, men
der er ikke (synes jeg) nogen større "must see" steder. Jo, hvis man er
dansker må man naturligvis se det sted, hvor det danske flag ifølge
sagnet faldt ned fra himlen, og det var jo netop i Tallinn. Personligt
oplever jeg meget ved blot at slentre gennem gaderne, sidde på en
fortovscafé el.l. og blot suge indtryk, og jeg kunne sagtens få en
weekend til at gå der. Efter turen (som også omfattede de øvrige
baltiske lande og Polen skrev jeg en lille epistel på min hjemmeside. Gå
til adressen

http://home20.inet.tele.dk/pedmail/baltikum.htm

og scroll ned til Estland. Der er også et par billeder.

Jeg husker prisniveauet som lavere end i DK, men højere end i Letland og
Litauen.

Som overalt i Baltikum spiser man fantastisk godt - og billigt. Ikke en
eneste gang på hele turen oplevede vi at blive skuffet over det der blev
serveret. Rigelig, veltillavet mad, 1. klasses råvarer, ikke så meget
som et vissent salatblad og altid sirligt anrettet. En dansk
gennemsnitsrestaurant er langt bagefter deres kolleger derovre.

God tur!

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Bent Jensen

Dato : 19-03-05 20:09

Ped wrote ...

> [...]
> som et vissent salatblad og altid sirligt anrettet. En dansk
> gennemsnitsrestaurant er langt bagefter deres kolleger derovre.

Det lyder virkeligt godt. Jeg må prøve Baltikum engang.

Bent

Fra : kim

Dato : 04-05-05 16:43

Hej Jakob
Vi er lige kommet hjem fra 5 dages ferie i Tallin.
Det er en dejlig by, med massere at se. Jeg kan anbefale dig at kikke på
denne hjemmeside http://www.thybo.net/Estland/tallinn_nov.htm , siden er
ikke min, men een jeg fandt da jeg selv søgte efter Tallin.
Vi rejste med flynordic og kom afsted for ca. 660,- DKR pr person for en
retur billet.
Hotel kan du finde på søgemaskinerne. Vi boede på Tatari53 (www.tatari53.ee)
for 900,- EEK svarende til ca. 435,- DKr for et DB værelse med morgenmad,
Morgenmaden bestod "kun" af skinke, pølse, ost, hårdkogt koldt æg, frisk
salat, kaffe/The yogurt, mælk, müsli og cornfleks, men til prisen kan man
dog ikke klage, der er ikke køleskab på værelset. Hotellet ligger syd for
den gamle bydel, det tager ca. 10 - 15 min. at gå op til byen. Der er Taxa
og Tramp (sporvogn) lige uden for hotellet. Tramp koster 10 EEK.
Hotel Skåne ( http://www.nordichotels.ee/ ) ligger nord for den gamle by, ca
3 min. til fods, hotellet ser pænt ud på nettet, men knapt så godt ud i
virkelighedden, Personalet er meget flinkt. Dette gælder forøvrigt også
hotel Tatari.

Prøv også at kikke på Tallinn in Your pocket på www.inyourpocket.com Du kan
også prøve på Tallinn this Week på www.ttw.ee For hoteller se evt.
www.thotell.ee Både inyourpocket og tallin this week indeholder lister over
hoteller delt op i prisgrupper.

Maden er også en oplevelse, hvis du altså spiser lokalt. Vi var b.la. på
Olde Hansa Gammel "Engelsk" rest. hvor personalet bærer gamle
klædningsdragter. Vi prøvede også Vanaema Juures og Kuldse Notsu Kõrts.
Disse kan findes i Tallinn this week.

Prøv at besøge det lokale marked det ligger bag ved Tatari og har nummer 8
på bykortet (Old Tallinn Map & Guide) fås på hotellet og turist
informationen.
Har i en dag i overskud kan i evt. gå ned i havnen og tage båden til
Helsingki (FI) pris afhænger af tidspunkt, dag og selskab fra 250 til 600
retur, Turen tager mellem 1.5 og 3,5 time pr. vej.

Pris for Prince 25.50 EEK, ½ L øl på Rådhuspldsen mellem 40 -50 EEK 1/4 10
EEK billigere. (På det lokale marked gav vi dog kun 20 EEK (tyve EEK) for en
½ L samt en 1/4 l
Maden koste ca 40 EEK for en forret og ca. 160 EEK for en hovedret, på de
nævnte stedder. Kan fås for det ½ når man spiser uden for den gamle by.

Håber at du kan bruge ovenstående, du er velkommen til at skrive direkte
hvis der er yderlig oplysninger du vil have.

God rejse.
Kim (kro90@FJERNhotmail.com