GPRS/UMTS med Motorola A925 ?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 14-03-05 13:11

Jeg er ved at forsøge at komme trådløst på nettet med en (unlocked) Motorola
A925 med et Tele2Mobil SIM-kort. Jeg bruger Motorolas »Simplify Manager«, som
jeg har installeret fra den cd der fulgte med telefonen. Under installationen
skal angives APN som jeg indtaster som "internet.tele2.dk" (uden gåseøjne).
Automatisk tildeling af IP-adresse og DNS-servere samt blankt brugernavn og
adgangskode. Da jeg koblede op første gang fik jeg fejlmelding om hardwarefejl i
modem eller i en anden enhed, men efter genstart af pc og telefon ser det ud som
om jeg kommer lidt længere, men jeg får fejlmeldingen:

Der opstod fejl under godkendelsen
(Rødt kryds) Fejl 734 under fjernadgang - venter på at RAS afsluttes
(Rødt kryds) Forbindelsen blev afbrudt.

Jeg håber at der er nogen her, der har en løsning på ovenstående problem.

Claus

Fra : Fischer

Dato : 14-03-05 15:22

> Der opstod fejl under godkendelsen
> (Rødt kryds) Fejl 734 under fjernadgang - venter på at RAS afsluttes
> (Rødt kryds) Forbindelsen blev afbrudt.

Husk at både brugernavn og password skal være blanke.
Du kan også prøve at indsætte disse DNS-servere: 129.142.7.100,
195.82.195.100

*Fischer

Fra : Claus E Beyer

Dato : 14-03-05 17:38

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Husk at både brugernavn og password skal være blanke.
> Du kan også prøve at indsætte disse DNS-servere: 129.142.7.100,
> 195.82.195.100

Ovenstående hjalp desværre ikke, men jeg prøvede så at oprette forbindelse med
et Telmore-SIM i Motorola A925, og så kom der forbindelse.

Jeg gik her og troede at det (som sædvanligt) var Motorola'en der var noget galt
med. For ca. 2 år siden kæmpede jeg en forgæves kamp for at få Motorola T260 på
nettet; senere gik jeg med succes over til (Sony)Ericsson (R600, T65 og T68i).

Der må åbenbart her være tale om et samspil mellem uheldige omstændigheder
mellem Tele2.dk og Motorola'en, da det pågældende Tele2-SIM-kort godt kan komme
på nettet med SE T68i.

Claus

Fra : JMo.

Dato : 14-03-05 18:20

Claus E Beyer wrote:

> [...]
> "internet.tele2.dk" (uden gåseøjne). Automatisk tildeling af
> IP-adresse og DNS-servere samt blankt brugernavn og adgangskode.

Bruger Tele2 ikke Sonofon net?

Umiddelbart syn's jeg det lyder lidt mystisk at en serviceprovider bruger
eget APN?

Prøv evt. med Sonofon's indstillinger
APN: internet
Username: sonofon
password: <blank>

Fra : Fischer

Dato : 14-03-05 21:03

> Bruger Tele2 ikke Sonofon net?

Jo, men lidt anderledes end andre.
Tele2 har egen HLR og roamer blot på Sonofons net.

> Umiddelbart syn's jeg det lyder lidt mystisk at en
> serviceprovider bruger eget APN?

Men det har de. Og som nævnt, er de ikke serviceprovidere i typisk forstand.

> Prøv evt. med Sonofon's indstillinger

De vil ikke fungere.

*Fischer

Fra : JMo.

Dato : 14-03-05 21:32

Fischer wrote:

> Jo, men lidt anderledes end andre.
> Tele2 har egen HLR og roamer blot på Sonofons net.

Ohh, se det var jeg ikke klar over. Jamen så ignorér blot min posting.

Er der iøvrigt andre SP'ere end Tele2 der kører med egen HLR? (Bare så jeg
ikke falder i igen, en anden gang..)

Fra : Claus E Beyer

Dato : 15-03-05 17:04

> Jo, men lidt anderledes end andre.
> Tele2 har egen HLR og roamer blot på Sonofons net.

Så forstår jeg bedre at de 120 grader cirkelskiver der viser netmulighederne er
orange på A925. Når jeg kommer Telmore-SIM i A925 vises i stedet 2 grønne
cirkelskiver. Da jeg kom 3-Mobil-SIM i, var der 3 grønne cirkelskiver.

1 styk 120 grader cirkelskive betyder »kun tale«
2 styk 120 grader cirkelskiver betyder »tale og gprs«
3 styk 120 grader cirkelskiver betyder »tale, gprs og umts«

Når man er på eget net, er skiverne grønne, mens de ved roaming er orange. Det
har altid undret mig, at de er orange med Tele2.dk-sim i telefonen, men det er
altså fordi Tele2.dk ikke direkte bruger Sonofons net, men derimod (kun) roamer
på det.

Claus