Anderledes film-database
Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 12-03-05 12:07

Er der nogen der ved om der findes en film-database
der opererer på en lidt anderledes måde?

Det jeg specifikt forestiller mig er at man fodrer
søge-rutinen med detaljer, eller vælger dem via et
forslags-system á la en omvendt udgave af "20 spørgsmål",
hvor du f.eks. kan indsvævre perioden/årstallet, filmens
længde, sprog osv. men også give mindre detaljer til en
film, som at der var en scene med en tank der kørte over
en landmine, eller alt muligt andet.

Hvis filmen succesfuldt findes, vil de 'indtastede' data
blive accepterede som detaljer for filmen, og tilføjet
hvis de ikke allerede findes i detaljerne for dén film,
eller få en mere fremtræden rolle blandt detaljerne, hvis
de allerede findes.

F.eks. vil databasen hurtigt gætte på en bestemt film
hvis man præsenterer den for detaljen "Sharon Stone uden
trusser". ;)

Elementer af ESP game og 20Q.net har inspireret til denne
idé, ligesom de mange posts hvor folk leder efter titlen
til en film de kun kan huske enkelte scener/detaljer fra.

http://20q.net/
http://www.espgame.org/

Findes en sådan database for film allerede?

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Nerd Compuser

Dato : 13-03-05 02:59

On Sat, 12 Mar 2005 12:07:22 +0100, "Thomas Hejl Pilgaard"
<lazyjones@tdcspace.dk.dk> wrote:

> [...]
>længde, sprog osv. men også give mindre detaljer til en
>film, som at der var en scene med en tank der kørte over

Jeg ved at, Corel i midten af 90'erne udgav et filmleksikon på CD, der
hed "Corel All-Movie Guide", denne havde nogle ret avancerede
søgemuligheder, såsom en nem indsnævring af filmens periode,
oprindelsesland, genre, anmelder-point og lignende. I dette leksikon
var der også et indbygget plot-søgnings system, hvor man meget nemt
kunne finde frem til film af samme type, med lidt det samme indhold
o.s.v.

Start-menuen var som at stå i en blad-kiosk, vel nærmest, hvor du så
på hylderne havde de forskellige genrer stående. Her kunne man også
nemt finde ind og søge på titel, personer eller komplet
fritekst-søgning i alle felter. Denne start-menu kunne dog også sættes
op som en kalender, hvor man så kunne se, hvem der havde fødselsdag
den pågældende dag.

Det er faktisk lidt synd, at de stoppede med det igen. Jeg syntes at
det var et godt opslagsværk. Det indeholdt nogenlunde de samme
oplysninger som IMDB. Dog fik jeg aldrig opdateringen til at fungere,
eller også blev '96-modellen bare aldrig opdateret fra Corels side...
Det bør jo kunne opdateres mindst een gang om måneden.

MVH

Jan