'Det vilde Stutteri' i Meløse
Fra : Jan Wibrand

Dato : 13-03-05 10:12

En ane til mig: Peder Eriksen f. i Skævinge 1785 og død i Hillerød i 1837
har følgende note et sted i lægdsrullen:
1807: Frilod. Fri for Udskrivning saalænge han tiener ved det vilde Stutteri
ved Fridrichsborg C.A. af 16 Jan 1808

Han er ansat ved stutteriet i mere end 10 år og kommer derefter til
Frederiksborg Slot som staldkarl.

MEN: kender nogen til 'Det vilde Stutteri' i Meløse i Ll. Lyndby Sogn?
Det må selvsagt have noget med militæret omkring Frederiksborg Slot at gøre.
Hvor står der evt. noget om dette?
Hvor præcist lå det?

Og hvad betyder C.A. i 'lægdsrullesprog'?
Kan det være C = Compagni og A = Artilleri?

Mange hilsener,
Jan Wibrand

Fra : Jan Wibrand

Dato : 29-03-05 16:50

Jeg skylder en tak til Lars Helbo og Baertel.
Tja, så fik jeg lært lidt om det militære sprog. Jeg må tilbage til
lægdsrullen for at se om jeg evt. har set galt.
Tak skal I ha'.
Jan Wibrand