Et uægte barn. Hjælp til tydning.
Fra : Ib Molbech

Dato : 11-03-05 20:48

I Strøm kirke (Norge) blev et 1-årigt barn begravet i 1701. Moderen blev
kaldt Anne Molbech.
Jeg kan tyde en del af præstens indføring, men jeg vil meget gerne have det
hele på det rene. Hjælp.
Teksten er lagt her ud:
http://home1.stofanet.dk/molbech/AnnaMolbech.jpg
Her er kort hvad jeg mener der står:
Begravet et uægte pigebarn, som døde i ?-fulu (Fulusaga er et stednavn) ???
Barnet ?? 1 år. Moderen er Anna fra Anders Molbech paa Nor i ????
Jeg ved ikke om de sidste 3 linjer hører med denne begravelse. I så fald vil
jeg meget gerne have dem tydet også. Dem kan jeg ikke få mening i.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 12-03-05 08:42

Her er lidt af det:
Barnets nafn vare Christentze 1 aar gl. Moderen er amme hos Anders
Molbech....
Med venlig hilsen
Bodil Madsen
"Ib Molbech" <REMOVEib@molbech.info> skrev i en meddelelse
> [...]
> Her er kort hvad jeg mener der står:
> Begravet et uægte pigebarn, som døde i ?-fulu (Fulusaga er et stednavn)
???

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 12-03-05 15:56

> [...]
> Jeg ved ikke om de sidste 3 linjer hører med denne begravelse. I så fald
> vil jeg meget gerne have dem tydet også. Dem kan jeg ikke få mening i.

Begravet et uægte pigebarn, som døde i Lille - ??.
Barnets nafn vare Christenze - 1 Aar gammel. Moderen er Amme hos
Anders Molbech i N(ees?) i Giø(?) Sogn.

Jeg mener ikke, at de tre sidste linjer hører til begravelsen,
der står noget om Kongl. bevilling i sidste linje, men jeg
er ikke sikker.

Mvh.Bodil.

Fra : Ib Molbech

Dato : 13-03-05 12:43

Tak til Bodil og Bodil.
Jeg har nu fået alt væsentligt tydet. Fra anden side ved jeg at ammen hed
Anna. Hun var amme hos Anders Molbech i Nor, der ligger i Grue sogn. Hun
kaldte sig selv Anna Molbech, selv om hun ikke var i familie med Anders, men
det var vel ikke ualmindeligt, at man antog husbonds navn?

Mvh
Ib Molbech
"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:423302ff$0$18514$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 13-03-05 14:48

> [...]
> kaldte sig selv Anna Molbech, selv om hun ikke var i familie med Anders,
> men det var vel ikke ualmindeligt, at man antog husbonds navn?

Jeg har faktisk ikke set det før, men til gengæld har jeg haft
en ane (min mands familie ganske vist, men alligevel), som
i løbet af sit liv blev benævnt med tre efternavne, nemlig
hans fødenavn, hans fars efternavn, og endelig hans stedfars
efternavn. Det var en kompliceret sag at udrede, og jeg fattede
først pointen, da jeg skrev det hele ned kronologisk.
Men jeg vil da sige, at som helt almindelig jyde brugte vi
i min barndom (60'erne!) at kalde f.eks. Marie Nielsen for
Marie Ole - fordi hun havde en søn, som hed Ole - hendes
mand var nu også død, ellers havde hun heddet hans navn.
Vores genbo kaldtes Marie Holger, fordi hendes mand hed
Holger osv. Så hvorfor ikke også kalde din Anna for Anna
Molbech - har du nogen idé om, hvem faderen til barnet et?
Anders Molbech måske?

Mvh.Bodil.