Løn i påsken
Fra : Steen

Dato : 11-03-05 13:01

Hej,

jeg er timelønnet og arbejder i butik, og skal normalt på arbejde
torsdag, fredag og mandag.

Skal jeg have løn i påsken selvom det er helligdage og jeg derfor ikke
møder på arbejde?

Skal jeg også have helligdagsbetaling?

Hilsen

Steen

Fra : Henning

Dato : 11-03-05 14:02

On Fri, 11 Mar 2005 13:01:29 +0100, Steen <steengod@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>torsdag, fredag og mandag.
>
>Skal jeg have løn i påsken selvom det er helligdage og jeg derfor ikke

Er der ikke stadig noget der hedder søgne/helligdagsbetaling? Noget du
sparer op til hver måned, og som udbetales ifm. ovennævnte?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : John Nielsen

Dato : 11-03-05 18:53

Har du undersøgt hvad der står i din kontrakt ?
Umiddelbart vil jeg tro, at du ikke får løn for disse dage fordi du jo ikke
er på arbejde; men du skal kigge i din kontrakt og evt overenskomst
John

Fra : Ralph

Dato : 11-03-05 20:05

> [...]
> torsdag, fredag og mandag.
>
> Skal jeg have løn i påsken selvom det er helligdage og jeg derfor ikke

Normalt får timelønnede løn for de timer de er på arbejde - ingen timer
ingen løn

> Skal jeg også have helligdagsbetaling?

Hvis du mener 50-100% ekstraløn i helligdagene for ikke at tage på arbejde -
NEJ.
Det ville du sikkert have fået hvis du SKULLE arbejde på helligdage, men
ikke når du har fri.
Hvis du mener søn- og helligdagsbetaling som kompensation fordi du IKKE er
på arbejde, se i din overenskomst(ansættelseskontrakt), jeg er arbejdsgiver
og vi har den aftale at lønmodtagerne får ½-delen af søn-helligdagsbetaling
op til jul, og ½delen op til sommerferien.

--
venligst
Ralph

Fra : RH

Dato : 11-03-05 21:41

> [...]
> torsdag, fredag og mandag.
>
> Skal jeg have løn i påsken selvom det er helligdage og jeg derfor ikke

Har du mere end 8 timer om ugen og er du under HK's overenskomst? Så mener
jeg helt sikkert, at du skal have løn for helligdagene, men du får ikke
tillæg med mindre du ARBEJDER på helligdagene. Hvis du har mindre end 8
timer om ugen, er der ikke noget at hente ligesom du heller ikke får løn
under sygdom.

/Sanne

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-03-05 20:07

RH wrote:

> [...]
> tillæg med mindre du ARBEJDER på helligdagene. Hvis du har mindre end 8
> timer om ugen, er der ikke noget at hente ligesom du heller ikke får løn

Hvis man er timelønnet og ikke månedslønnet, så får man nu engang løn
for de timer man arbejder og ikke omvendt. Det må ihvertfald være
udgangspunktet.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-03-05 21:36

On Sat, 12 Mar 2005 20:07:02 +0100, Martin Jørgensen wrote:

> Hvis man er timelønnet og ikke månedslønnet, så får man nu engang løn
> for de timer man arbejder og ikke omvendt. Det må ihvertfald være
> udgangspunktet.

Næh, udgangspunket må være den kontrakt man er ansat under.
Der er masser af timelønnede der får sygedagpenge og betaling på
helligdage, selvom de ikke er på arbejde. Da timelønnede ofte ikke er
på fuld tid, nedsættes udbetalingen i forhold til deres arbejdstid.

--
MVH
osv...

Fra : RH

Dato : 13-03-05 13:59

> [...]
> helligdage, selvom de ikke er på arbejde. Da timelønnede ofte ikke er
> på fuld tid, nedsættes udbetalingen i forhold til deres arbejdstid.

jeps.....!

Jeg har været timelønnet i Føtex en del år - og jeg fik løn på sygedage og
på helligdage. Og jeg kunne ikke forestille mig, at DS ville give mig det,
hvis det ikke stod i overenskomsten. Da jeg senere blev ansat i en anden
afdeling med under 8 timer om ugen, havde jeg ikke de samme gunstige vilkår.
Spurgte HK og de fortalte, at medarbejdere ansat til mindre end 8 timer om
ugen, ikke har disse rettigheder.

/Sanne

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-03-05 21:31

Frank E. N. Stein wrote:

> Næh, udgangspunket må være den kontrakt man er ansat under.

Fuck nu af med dig! Selvfølgeligt passer det der står i kontrakten og i
overenskomsten.

> Der er masser af timelønnede der får sygedagpenge og betaling på
> helligdage, selvom de ikke er på arbejde. Da timelønnede ofte ikke er
> på fuld tid, nedsættes udbetalingen i forhold til deres arbejdstid.

Fuck så af med dig! Hvor henne er det præcist du er uenig i mig? Hvis
ikke du er uenig, så farvel...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-03-05 22:17

On Sun, 13 Mar 2005 21:30:36 +0100, Martin Jørgensen wrote:

> Fuck nu af med dig! Selvfølgeligt passer det der står i kontrakten og i
> overenskomsten.

Det er godt, så lad være med at skrive sådan noget vrøvl en anden gang.

--
MVH
osv...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-03-05 22:25

Frank E. N. Stein wrote:
> On Sun, 13 Mar 2005 21:30:36 +0100, Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> Det er godt, så lad være med at skrive sådan noget vrøvl en anden gang.

Nu er det jo dig som vrøvler. Har du virkeligt allerede glemt det? Utroligt.

Du skrev: "Næh, udgangspunket må være den kontrakt man er ansat under",
hvilket jo er en forfærdelig gang vrøvl fordi det er slet ikke det vi
diskuterer.

Men det har du vel slet ikke fattet endnu, kan jeg høre på dig...