|
| Salær ved annulleret handel? Fra : Jørn |
Dato : 10-03-05 22:38 |
|
Hejsa
Kan Autocom kræve salær for en annulleret handel?
Jeg satte for noget tid siden min bil til salg på Autocom. Den opnåede ikke
mindsteprisen (gør de nogensinde det?) og jeg blev kontaktet af en af deres
salgskonsulenter. han overtalte mig til at sælge til en lavere pris.
Forhandleren som skulle købe bilen, ville dog presse prisen endnu længere
ned og fandt nogle mikroskopiske buler, som jeg ikke engang selv vidste var
der. jeg sagde selvfølgelig nej og kontaktede Autocom.
De annullerede handlen og det fik jeg bekræftet pr. email. Når jeg tjekker
status på min bil står der at den ikke blev solgt og status på mine handler
er at jeg ikke har foretaget nogle handler. Alligevel kræver de salær med
rykkergebyr. kan de det?
De reklamerer med at hvis ikke bilen bliver solgt skal man ikke betale salær
og man må vel konkludere at når handlen er annulleret så er bilen ikke
solgt - eller hvad?
På forhånd tak
Jørn
mvh
Jørn
| |
Hans Kjaergaard (10-03-2005)
| Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 10-03-05 23:17 |
|
On Thu, 10 Mar 2005 22:37:49 +0100, "Jørn"
<haulundFJERNDETTE@mailme.dk> wrote:
>Hejsa
>
>Kan Autocom kræve salær for en annulleret handel?
>
>Jeg satte for noget tid siden min bil til salg på Autocom. Den opnåede ikke
>mindsteprisen (gør de nogensinde det?) og jeg blev kontaktet af en af deres
>salgskonsulenter. han overtalte mig til at sælge til en lavere pris.
>Forhandleren som skulle købe bilen, ville dog presse prisen endnu længere
>ned og fandt nogle mikroskopiske buler, som jeg ikke engang selv vidste var
>der. jeg sagde selvfølgelig nej og kontaktede Autocom.
>De annullerede handlen og det fik jeg bekræftet pr. email. Når jeg tjekker
>status på min bil står der at den ikke blev solgt og status på mine handler
>er at jeg ikke har foretaget nogle handler. Alligevel kræver de salær med
>rykkergebyr. kan de det?
>De reklamerer med at hvis ikke bilen bliver solgt skal man ikke betale salær
>og man må vel konkludere at når handlen er annulleret så er bilen ikke
>solgt - eller hvad?
Har du læst deres betingelser ?
http://autocom.dk/consumer/conditions.do#1.9
Vi plukker lige det første afsnit.
***********************************************************
Både køber og sælger skal altid betale salær til Autocom.dk, når en
bil har opnået mindsteprisen på auktionen, eller der på anden vis er
indgået en aftale via Autocom.dk., eksempelvis via Udvidet auktion
eller Autocom.dk's kundecenter. Pligten til at betale salær gælder,
uanset handlen ikke efterfølgende gennemføres af parterne, og uanset
årsagen til, at handlen ikke gennemføres. Det fremhæves, at pligten
til at betale salær også gælder, selv om en handel ikke gennemføres på
grund af en parts misligholdelse, idet en parts misligholdelse eller
påstået misligholdelse alene er et anliggende mellem køber og sælger.
Om forholdet mellem køber og sælger henvises til afsnit 2.
*************************************************************
Er der indgået en aftale om handel (salgskonsulenten. overtalte mig
til at sælge til en lavere pris. og en forhandler bød sig til) så skal
der betales salær uanset om handlen gennemføres eller ej.
/Hans
| |
Povl H. Pedersen (11-03-2005)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 11-03-05 07:44 |
|
In article <75h131pl44q7ll2h2e10g29a09et2q7fl0@4ax.com>, Hans Kjaergaard wrote:
> Er der indgået en aftale om handel (salgskonsulenten. overtalte mig
> til at sælge til en lavere pris. og en forhandler bød sig til) så skal
> der betales salær uanset om handlen gennemføres eller ej.
Men den køber der blev formidlet til ønskede ikke at betale den
minimumspris sælger var blevet overtalt til under sin mindstepris.
Så der er ikke formidlet til en køber der vil betale prisen.
| |
Hans Kjaergaard (12-03-2005)
| Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 12-03-05 10:29 |
|
On 11 Mar 2005 06:44:02 GMT, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:
>In article <75h131pl44q7ll2h2e10g29a09et2q7fl0@4ax.com>, Hans Kjaergaard wrote:
>> Er der indgået en aftale om handel (salgskonsulenten. overtalte mig
>> til at sælge til en lavere pris. og en forhandler bød sig til) så skal
>> der betales salær uanset om handlen gennemføres eller ej.
>
>Men den køber der blev formidlet til ønskede ikke at betale den
>minimumspris sælger var blevet overtalt til under sin mindstepris.
Som jeg læser sagen har køber da han ser nærmere på bilen ikke lyst
til at betale den nye mindstepris (som jo tilsyneladende har budt) og
vil forhandle prisen mere ned, dette lykkedes ikke, derfor blev
handlen anuleret.
>Så der er ikke formidlet til en køber der vil betale prisen.
Det er jo ligegyldigt, der er blevet formidlet, og det er det Autocom
vil have penge for.
/Hans
| |
Jørn (12-03-2005)
| Kommentar Fra : Jørn |
Dato : 12-03-05 02:31 |
|
"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:75h131pl44q7ll2h2e10g29a09et2q7fl0@4ax.com...
> Har du læst deres betingelser ?
> http://autocom.dk/consumer/conditions.do#1.9
> Vi plukker lige det første afsnit.
> ***********************************************************
> Både køber og sælger skal altid betale salær til Autocom.dk, når en
> bil har opnået mindsteprisen på auktionen, eller der på anden vis er
> indgået en aftale via Autocom.dk., eksempelvis via Udvidet auktion
> eller Autocom.dk's kundecenter. Pligten til at betale salær gælder,
> uanset handlen ikke efterfølgende gennemføres af parterne, og uanset
> årsagen til, at handlen ikke gennemføres. Det fremhæves, at pligten
> til at betale salær også gælder, selv om en handel ikke gennemføres på
> grund af en parts misligholdelse, idet en parts misligholdelse eller
> påstået misligholdelse alene er et anliggende mellem køber og sælger.
> Om forholdet mellem køber og sælger henvises til afsnit 2.
> *************************************************************
> Er der indgået en aftale om handel (salgskonsulenten. overtalte mig
> til at sælge til en lavere pris. og en forhandler bød sig til) så skal
> der betales salær uanset om handlen gennemføres eller ej.
>
> /Hans
Ja, det har jeg læst og det er korrekt at der blev indgået en aftale. Efter
at jeg kontaktede Autocom blev aftalen derefter annulleret og jeg fik en
mail hvori de bekræftede at handlen er annulleret i deres system. Det svarer
vel i princippet til at jeg køber en vare, leverer den tilbage og får mine
penge retur. Det skal også tilføjes at handlen er fuldstændig slettet i
budhistorikken og går jeg under mine handler står der at jeg ikke har haft
nogle.
Det jeg er usikker på, er hvordan jeg står juridisk hvisjeg nægter at
betale?
Jørn
| |
pm (12-03-2005)
| Kommentar Fra : pm |
Dato : 12-03-05 03:36 |
|
Klipper lige aftalevilkår
Pligten til at betale salær gælder,
> uanset handlen ikke efterfølgende gennemføres af parterne, og uanset
> årsagen til, at handlen ikke gennemføres.
De har dækket deres r... ind ved sætningen...uanset årsag. Du vil blive dømt
med piber og trommer
til at betale. Men at det ikke er rimeligt er en anden sag.
Syns det lugter lidt af monkeybussines... konsulenten "anbefaler" et salg
til en senere funden pris og
ved kundens accept, så får virksomheden et provenu, alt andet lige.
Gad vide om de imaginære indkøbere ?? Folk som kun har til formål at gøre
sælgeren sur og ikke ville
sælge alligevel, men alene sikre et aftale) faktureringsgrundlag. Modsat
ville virksomheden jo ikke få een
eneste kr når mindsteprisen ikke opnåes. Det lyder lidt langt ude.....men
jeg har set værre forhold.
PM
| |
alexbo (12-03-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 12-03-05 11:38 |
|
"Jørn" skrev
> Forhandleren som skulle købe bilen, ville dog presse prisen endnu længere
> ned og fandt nogle mikroskopiske buler, som jeg ikke engang selv vidste
var
> der. jeg sagde selvfølgelig nej
Hvorfor?
hvis bulerne vitterlig er der ,er det da meget rimeligt at de har
indflydelse på prisen,
taksten for at rep. et felt, en dør, skærm, hjelm, eller andet afgrænset
område er 1000 kr. pr stk.
Der bliver købt/solgt mange biler gennem Autocom, og for at kunnne gøre det,
meget ofte ubeset, kræver det at sælger er nøjagtig med oplysningerne.
De buler du ikke kan se når du vil sælge, er meget tydelige når du skal
købe.
Autocom har formidlet en handel, at du så senere løber fra den, er de ikke
Autocom`s problem.
mvh
Alex Christensen
| |
Janus Wulf (12-03-2005)
| Kommentar Fra : Janus Wulf |
Dato : 12-03-05 13:02 |
|
> Autocom har formidlet en handel, at du så senere løber fra den, er de ikke
> Autocom`s problem.
Reelt har de jo formidlet en handel til en anden pris end den han til sidst
blev tilbudt. På den måde kan man altid formidle en handel. De formidler
handlen til en køber for en pris af en milion. Sælger er glad og accepterer.
Køber trækker derefter i land og vil ikke betale milionen, men kun det
halve. Er det nu sælgers skyld? Hvis der var tale om decideret bedrag fra
sælgers side, hvor det er meget urigtige oplysninger, så var det en anden
sag, men det lyder ikke som om det er tilfældet.
| |
alexbo (12-03-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 12-03-05 15:44 |
|
"Janus Wulf" skrev
< Er det nu sælgers skyld? Hvis der var tale om decideret bedrag fra
> sælgers side, hvor det er meget urigtige oplysninger, så var det en anden
> sag, men det lyder ikke som om det er tilfældet.
Nu ved jeg ikke hvad du mener med meget urigtige oplysninger,
en bule er en bule, og så vidt jeg kan bedømme har sælger undladt at oplyse
om bulerne i salgsmaterialet, det får køber til at kræve et afslag i prisen.
Mange af den slags handler gennemføres uden at sælger og køber mødes, sælger
giver en præcis beskrivelse af bilen og købet bliver aftalt, bilen bliver
sendt med autotransporter, når køber ser bilen skal den svare nøjagtig til
det oplyste.
Gør den ikke det, sender køber enten bilen tilbage eller kræver et afslag.
Autocom er et formidlingssted for professionelle bilhandlere, der handler
det ikke om at femhæve de gode sider ved den bil man vil sælge, dem kender
køberne godt, man skal derimod redegøre for fejl og mangler, hver eneste
mangel man "glemmer" at oplyse koster, for bulers vedkommende 1000kr. pr
stk.
I dette tilfælge vil sælger ikke give afslaget, og så vil køber selvfølgelig
ikke købe.
mvh
Alex Christensen
| |
Janus Wulf (12-03-2005)
| Kommentar Fra : Janus Wulf |
Dato : 12-03-05 16:32 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
news:42330017$0$80888$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Nu ved jeg ikke hvad du mener med meget urigtige oplysninger,
> en bule er en bule, og så vidt jeg kan bedømme har sælger undladt at
> oplyse
> om bulerne i salgsmaterialet, det får køber til at kræve et afslag i
> prisen.
OP skrev "nogle mikroskopiske buler, som jeg ikke engang selv vidste var
der". Det opfatter jeg ikke som alvorligt nok til at der er tale om
vildledning. Der er generelt nogle småfejl ved ens bil som man vitterlig
ikke selv er opmærksom på. Små ridser, biler.. måske en lille plet med rust
et sted.
> Mange af den slags handler gennemføres uden at sælger og køber mødes,
> sælger
> giver en præcis beskrivelse af bilen og købet bliver aftalt, bilen bliver
> sendt med autotransporter, når køber ser bilen skal den svare nøjagtig til
> det oplyste.
Jeg mener igen at køber må påtage sig en del af ansvaret her. Man kan ikke
med nogen grad af rimelighed forvente at sælger er opmærksom på _alt_
vedrørende bilen der sælges. Sælger skal være ærlig i den grad han kan.
Samme princip gælder mig bekendt for handler hvor man køber "som beset".
Hvis der senere viser sig en fejl som man må formode at sælger kendte til
men bevidst undlod at oplyse om, så er det ikke kun køber der står med
skæget i postkassen.
> I dette tilfælge vil sælger ikke give afslaget, og så vil køber
> selvfølgelig
> ikke købe.
Jeg har selv solgt en bil og en motorcykel ved privathandel. Jeg mente jeg
vidste præcis hvad der var af ridser og buler. Det gjorde jeg bare ikke
alligevel. Efter nærmere granskning var der flere småting, som jeg ike var
bekendt med. Den slags må man som køber forvente. Hvis man vælger at handle
på en måde hvor man ikke selv ser bilen, så bør man være klog nok til at
vide at selv en totalt ærlig sælger ikke nødvendigvis _kan_ give helt
korrekte informationer om bilen. Man kan bare forvente at sælger ikke
bevidst vildleder.
Pointen er at 100% korrekt beskrivelse af en bil er ikke noget man kan
levere. Det bør køber vide og så skal man skelne mellem om sælger har været
forsømmelig i beskrivelsen... sjusk eller løgnagtighed, eller om han har
beskrevet den så godt som man kan forvente.
Netop små buler kan være svære at se hvis lyset ikke falder korrekt og
lakken stadig er rimelig intakt.
| |
alexbo (12-03-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 12-03-05 16:59 |
|
"Janus Wulf" skrev
> OP skrev "nogle mikroskopiske buler, som jeg ikke engang selv vidste var
> der". Det opfatter jeg ikke som alvorligt nok til at der er tale om
> vildledning. Der er generelt nogle småfejl ved ens bil som man vitterlig
> ikke selv er opmærksom på. Små ridser, biler.. måske en lille plet med
rust
> et sted.
Jeg er åbenbart ikke rigtigt trængt igennem.
Det er ikke et spørgsmål om at være opmærksom på, det er et spørgsmål om at
se efter.
sælger skal gå sin bil igennem som om han var købers mand, hvis man ikke
mener man kan det, skal man ikke sælge gennem Autocom, men måske den blå
avis, nettet eller privat.
Hvis man i beskrivelsen af ens bil skriver at den er uden buler, så betyder
det "uden buler", og ikke "jeg har ikke lagt mærke til noget"
mvh
Alex Christensen
| |
Janus Wulf (12-03-2005)
| Kommentar Fra : Janus Wulf |
Dato : 12-03-05 17:30 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
news:4233122b$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg er åbenbart ikke rigtigt trængt igennem.
> Det er ikke et spørgsmål om at være opmærksom på, det er et spørgsmål om
> at
> se efter.
> sælger skal gå sin bil igennem som om han var købers mand, hvis man ikke
> mener man kan det, skal man ikke sælge gennem Autocom, men måske den blå
> avis, nettet eller privat.
Jeg er åbenbart ikke trængt igennem.
"Der er generelt nogle småfejl ved ens bil som man vitterlig
ikke selv er opmærksom på. Små ridser, biler.. måske en lille plet med rust
et sted."
Min påstand er at en tilfældig bilejer ikke kan lave en absolut korrekt
syning af sin egen bil.
Nok om det. Jeg vil tro at juraen vil skelne mellem om sælger var
forsømmelig eller bedragerisk ved hans beskrivelse af bilen. Jeg mener ikke
at han var nogen af delene.
| |
alexbo (12-03-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 12-03-05 19:47 |
|
"Janus Wulf" skrev
> Nok om det. Jeg vil tro at juraen vil skelne mellem om sælger var
> forsømmelig eller bedragerisk ved hans beskrivelse af bilen.
Jeg vil tro at juraen skelner mellem om køber var i sin gode ret til at
træde tilbage fra handelen, eller ej.
Spørgsmålet gik på om Autocom har ret til et salær når køber ikke købte
bilen, og her er det afgørende spørgsmål, har de formidlet en kontakt til en
seriøs køber.
Og vi ved ikke om det er køber eller sælger der manglede seriøsitet.
mvh
Alex Christensen
| |
Jørn (13-03-2005)
| Kommentar Fra : Jørn |
Dato : 13-03-05 01:22 |
|
Tjah om en af os var useriøs ved jeg ikke. Jeg havde en pris jeg ikke ville
gå under og køber fik mig til at komme ud til ham med bilen. Han havde helt
tydeligt en klar forventning om at han kunne presse prisen yderligere ned.
Det mest interessante, og det som jeg mener kan være det afgørende, er dog
at Autocom annullerede handlen i deres system. Den fremgår ingen steder
længere, hverken i budhistorik eller under mine handler (som jeg iøvrigt
ikke har nogle af).
Jørn
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:423339ff$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Janus Wulf" skrev
>
>> Nok om det. Jeg vil tro at juraen vil skelne mellem om sælger var
>> forsømmelig eller bedragerisk ved hans beskrivelse af bilen.
>
> Jeg vil tro at juraen skelner mellem om køber var i sin gode ret til at
> træde tilbage fra handelen, eller ej.
>
> Spørgsmålet gik på om Autocom har ret til et salær når køber ikke købte
> bilen, og her er det afgørende spørgsmål, har de formidlet en kontakt til
> en
> seriøs køber.
> Og vi ved ikke om det er køber eller sælger der manglede seriøsitet.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
>
>
| |
Hans Kjaergaard (13-03-2005)
| Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 13-03-05 10:39 |
|
On Sun, 13 Mar 2005 01:21:41 +0100, "Jørn"
<haulundFJERNDETTE@mailme.dk> wrote:
>Tjah om en af os var useriøs ved jeg ikke. Jeg havde en pris jeg ikke ville
>gå under og køber fik mig til at komme ud til ham med bilen. Han havde helt
>tydeligt en klar forventning om at han kunne presse prisen yderligere ned.
Alex har beskrevet et muligt senario for at køber ønskede at betale en
anden pris end den i første omgang aftalte.
Når man som privat/amatør mødes med en proffesionel, på den
proffesionelles hjemmebane (proffesion/fysisk lokation), er der så
ikke en latent konflikt mulighed der ?
>Det mest interessante, og det som jeg mener kan være det afgørende, er dog
>at Autocom annullerede handlen i deres system. Den fremgår ingen steder
>længere, hverken i budhistorik eller under mine handler (som jeg iøvrigt
>ikke har nogle af).
Hvordan blev du orienteret om budet (Det bud der fik dig til at køre
afsted med bilen til "køber") Mail/brev/telefonisk ?
Hvis det er mail/brev findes disse jo sansynligvis stadig i kopi hos
Autocom. Beviset på at Autocom har formidlet en handel.
Jeg vil gætte på at Autocom kan se en historik på alle tilmeldte
"kunde" i deres system.
/Hans
| |
|
|