Konfirmation
Fra : Hans Karpinski

Dato : 09-03-05 19:25

Hej

Jeg har en ane som først er blevet konfirmeret da hun var 19 år i Them sogn,
det er ikke hendes bopælssogn, hun har fået karakterne TG og MG, det er året
1865, er der nogle som har et bud på hvorfor det er så sent, er ikke faldet
over det før.
Hun er døbt på normal vis.

Hans Karpinski

Fra : børge askholm

Dato : 09-03-05 19:48

Hans Karpinski skrev:
> [...]
> 1865, er der nogle som har et bud på hvorfor det er så sent, er ikke faldet

Med de karakterer tror jeg gerne det varede en stund inden hun kunne
overhøres (eksamineres i katekismus og anden børnelærdom) og dertil
svare tilstrækkelig godt.

I "gamle dage" var konfirmationen ikke nogen man mere eller mindre
automatisk overstod i nogen bestemt alder, men blev foretaget når
personen havde nået "skels år og alder" som det vist hed engang.

Børge

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 09-03-05 20:45

børge askholm wrote:

> Med de karakterer tror jeg gerne det varede en stund inden hun kunne
> overhøres (eksamineres i katekismus og anden børnelærdom) og dertil
> svare tilstrækkelig godt.

> Børge

Ak ja, jeg har endnu ikke fundet min egen farmor konfirmeret, og hun
blev døbt da hun var 9 år . . . uvist hvorfor.

Hentet fra: http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/emneark/konfirm.htm :
Citat:

"Konfirmationens indførelse i 1736 skete under indtryk af pietismen. Og
meningen var at sikre, at børn og unge nu også forstod nadverens
betydning og kunne deres kristendom.
En forordning i 1759 bestemte, at børn kun i særlige tilfælde måtte
konfirmeres, før de var 14 år. Til gengæld skulle de være det, før de
fyldte 19. Blev det ikke overholdt, kunne den unge kvinde eller mand
komme i fængsel, indtil vedkommende havde lært nok til at blive
konfirmeret."
Citat slut

Aner ikke om min arme farmor har været bag de stive gardiner, men hun
fik dog sikret slægten . . .
Flemming Svendsen
Korsør

Fra : pm

Dato : 10-03-05 11:06

Jeg har enkelte, som konfirmeres i en meget senere alder. I kirkebogen står
19 eller 20, men
så vidt jeg kan se, så er vedkommende i tyverne

Husker jeg ret er der i Karise flere eksempler på 15 til 18 år op gennem
tiderne..dog før 1814

PM

Fra : K. H. Hansen

Dato : 10-03-05 07:44

Jeg har nogen stykker i Ubjerg sogn der konfirmeres fra 17 til 19 år, så jeg
tror det har noget at gøre med, enten økonomien, at de ikke havde tjent til
tøjet endnu, eller også st præsten måske ikke mente de var klar.
Det er i alle tilfælde den tanke der slog ned i mig.