Jagtriffel.
Fra : driver

Dato : 08-03-05 23:08

Jeg har mulighed for at komme med i et konsortie hvor der bl.a. er en del
råvildtjagt. Konsortiet har den holdning, at råvildt udelukkende skydes med
riffel, og det er ok.
Men jeg skal så ha anskaffet en riffel, og da jeg næppe kommer til at skyde
større vildt end råvildt kunne jeg måske forestille mig en cal. 222, der er
noget lettere at slæbe på end f.eks. 30.06.
Min erfaring på området er begrænset, og jeg vil gerne have et godt råd om
våben, cal., etc.
Hvad kan man købe et rimeligt godt våben med sigtekiggert til ? Da pengene
er forholdsvis små skal hele molevitten helst holdes på max kr. 4000. Kan
man få en 222 for det ?
Hvad skal jeg specielt være opmærksom på når jeg kigger på et våben, her
tænker jeg på slidtage osv.
Hvor finder man sådan en riffel ?
mvh
driver

Fra : Kito

Dato : 09-03-05 07:24

"driver" <XXmgcar@sport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>En 222 er udmærket, men den har sin begrænsning. Nu ved jeg ikke, hvor det
>er henne, men skulle der nu være kronvildt er du udelukket.
en 30.06 behøver nødvendigvis ikke at være ret meget tungere en en 222 det
kommer an på fabrikatet
Held og lykke med valget.

vh
Poul

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 09-03-05 09:47

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "driver" <XXmgcar@sport.dk> skrev i en meddelelse
> en 30.06 behøver nødvendigvis ikke at være ret meget tungere en en 222 det
> [...]

Jeg har selv en tikka 223 rem, den er lidt kraftigere end 222, men ikke
noget der betyder noget i forhold til virkning på rådyr, men hvis vi snakker
vægt er en ikke lettere end 30.06, snarere tungere, da der wer betydelig
mere metal i piben (mindre hul).
Jeg har også en tikka T3 Lite i 6,5x55, og det er noget helt andet, den er
let, og hvis vægten har noget at sige og det har det vel, så er det et godt
valg. Mit råd en Tikka T3 Lite rustfri i 223 REM, Den er godt nok lidt
dyrere, men den er god.
mvh Bjarne Aa (Bornholm)

Fra : Røver_ib

Dato : 09-03-05 16:15

Du kan få en god brugt Carl gustav til par tusiende, jeg har selv en
6,5x55
og den må du også skyde kronvildt med og tung kan man ikke sige den er.

/jr

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : JK

Dato : 09-03-05 21:15

On Tue, 8 Mar 2005 23:08:22 +0100, "driver" <XXmgcar@sport.dk> wrote:

> [...]
>man få en 222 for det ?
>Hvad skal jeg specielt være opmærksom på når jeg kigger på et våben, her

Vægten betyder næppe noget til rådyrjagt. Du kommer ikke til at
pürsche lige med det samme. Man begynder normalt med at sidde i en
hochsitz i x antal timer. Med mindre du har adgang til bakkede marker,
hvor de græsser (esser). Flade marker giver intet kuglefang.

Jeg ville anbefale en 308win (bruger selv det) eller en 6.5 x 55.
Begge er militær-kalibre, så du kan få billige spids-trænings-patroner
til at øve dig med. Spidspatroner må ikke bruges til jagt.

En 30.06'er vil jeg anse for at være lidt for kraftig til rådyr. Den
kan også give rekylskræk.

Man sætter sig selv visse skyderegler, så man ikke anskyder. Det kan
evt. være, at man ikke skyder uden fast anlæg. Så fritstående skal du
næppe skyde heller.

John

Fra : Jacobsen

Dato : 09-03-05 21:57

Jeg vil klart anbefale 243win til råvildt - det er en hurtig kugle med en
flad bane - meget ideel. Det er kun hvis du vil have muligheden for også at
kunne skyde større hjorte arter end råvildt at du behøver mere. Har selv
skudet med 243win i mange år indtil der kom Kronvildt i området

Bjørn

Fra : Odense

Dato : 10-03-05 13:23

"driver" <XXmgcar@sport.dk> wrote in message
> Hvor finder man sådan en riffel ?
> mvh
> driver
Hej
Den ryger nok lidt højere op end de 4000 du har sat som grænse, men det er
en rigtig lækker sag hvis det skal være en let riffel.
http://www.lauritz.com/s_j/4.asp?itemid=448666&lang=1
Jeg har selv en let .222 og en tung 7x64 (på ca. 5,5kg) og ser ikke selv
vægten som relevant, ud over at en tung riffel giver mindre rekyle. Jeg har
brugt 7x64´eren i Polen og der får man gået nogen kilometer.
--
MVH Per

Fra : news.tele.dk

Dato : 10-03-05 16:32

Hej
Skulle jeg købe riffel til " KUN RÅVILDT " ville jeg anbefale en 222 .
Skulle jeg købe en all round riffel
ville jeg købe en 7 mm rem. magnum. !!!!!
7 mm kan du skyde alt med helt op til bøffel og vælger du den rigtige kugle
ødlægger den ikke mere end 222 . Rekylen er et andet spørgsmål ,men den er
langt at fortrække frem for 308 eller 30.06
Et andet godt råd køb en billig riffel og en dyr kikkert

Mvh.
John

Fra : Kent Hald

Dato : 10-03-05 17:55

Hej.
Jeg er fuldstændig enig, en god kikkerten er meget
vigtig, alle rifler i dag kan skyde præcist.
Hvis du kun skal bruge den til råvildt,
er det bedste valg uden tvivl en .222Rem. eller .223Rem.
De har en flad kuglebane og de er behagelige at skyde med og ødelægger ikke
det halve af dyret hvad man ind imellem ser ved bl. a.30-06.
Desuden er de ideelle til mindre vildt f.eks. ræv og krager.
Jeg har selv skudt mange gæs med .222Rem. og jeg
har aldrig skudt nogen, der har været ødelagt.
En jagtkammerat fik en ødelagt, men han skød den
også frontalt, så alle indvolde lå en meter bagud af den.
Man skal skyde dem i sideskud, så bliver de ikke
ødelagt.
Jeg har selv en .222Rem. og en .308Win.
Begge er til salg, da jeg ikke jagter mere p.g.a. sygdom.
Min .222Rem. er en Tikka M55 Luxus model med
anatomisk formet skæfte, et rigtigt lækkert våben.
Den var monteret med en Schmidt & Bender 1,5-6 X 42,
men den har jeg desværre solgt.
Riflen har nok ikke skudt over 50 skud, da jeg ikke har
gået på jagt i over 10 år.Jeg har også en del ammo til den.
Er du interesseret kan du sende en mail og høre nærmere.
Billeder kan sendes.
Kan evt. leveres med kikkert.
Baser er monteret.

Venlig hilsen
Kent

Fra : news.tele.dk

Dato : 10-03-05 18:13

Til Driver

Var jeg dig ville jeg skynde mig og høre hvad Kent skulle have for 222
Mvh John

Fra : driver

Dato : 10-03-05 21:50

Hej Kent.
Hvor kan timingen være ugunstig.
Efter jeg forgæves havde haft ringet rundt til adskillige våbenhandlere i
Jylland og Fyn og efterlyst en 222 købte jeg her i eftermiddag en 6,5 * 55.
Da jeg her i aften kom hjem så jeg din mail. Shit...
Tak for tilbudet.
mvh
driver

Fra : Peter Weis

Dato : 11-03-05 13:56

driver wrote:
> [...]
> Jylland og Fyn og efterlyst en 222 købte jeg her i eftermiddag en 6,5 * 55.
> Da jeg her i aften kom hjem så jeg din mail. Shit...

Det behøver du nu ikke være ked af. 6.5 x 55 er et alsidigt våben, som
kan bruges til det meste. En bøffel klarer den ikke, men elge er ikke
noget problem. samtidigt er rekylet behersket.

mvh
Peter

Fra : Arne Jensen

Dato : 14-03-05 07:04

On Fri, 11 Mar 2005 13:56:29 +0100, Peter Weis <p.weis@email.dk.slet>
wrote:

>Det behøver du nu ikke være ked af. 6.5 x 55 er et alsidigt våben, som
>kan bruges til det meste. En bøffel klarer den ikke, men elge er ikke
>noget problem. samtidigt er rekylet behersket.

Og noget du med tiden vil blive meget glad for: 6.5X55 bliver brugt i
skytteforeninger og du kan derfor købe GOD træningsammo til meget
rimelige priser.

Tro mig det er ikke sjovt at skulle træne med sin riffel hvis man skal
stoppe 10-12 kroner i løbet for hver skud!

rent jagtmæssigt mener jeg prisen på ammo er uden betydning, da det
som regel er ganske få skud man brænder af på et år, men til træning
kan der nemt ryge en kasse eller 2 om ugen

Venlig hilsen
Arne

Fra : driver

Dato : 14-03-05 12:48

Arne Jensen wrote:

> [...]
>
> Tro mig det er ikke sjovt at skulle træne med sin riffel hvis man skal
> stoppe 10-12 kroner i løbet for hver skud!

Hej Arne.
Hvad er en rimelig pris på ammunition til riflen ? Jeg mener at prisen netop
er omkring en tier pr stk for 6,5 x 55 !
Kan du give et tip om hvor de kan købes til en billigere penge. Jeg forudser
at jeg skal bruge en hel del ammunition i dette forår.
mvh
driver

Fra : JK

Dato : 14-03-05 13:11

On Mon, 14 Mar 2005 12:47:43 +0100, "driver" <XXmgcar@sport.dk> wrote:

> [...]
>Kan du give et tip om hvor de kan købes til en billigere penge. Jeg forudser
>at jeg skal bruge en hel del ammunition i dette forår.

De fleste jagtforretninger har spidspatroner, som er fuldkappede
militære træningspatroner, der i henhold til Geneve-konventionen er
ej-dum-dum. De må til gengæld ikke anvendes til jagt. Men de kan
såmænd være udmærkede til gæs, hvor man ikke ønsker, at hele gåsen
eksploderer.
Dem køber du i pakker på 50 stk. f.eks., og de koster et par kroner
pr. stk.

Jagtpatroner sælges normalt i pakker med 20 stk. Så er det jo guld
værd, hvis man kan skyde sin riffel ind med få patroner. For en ny
pakke er sådan set en ny indskydning efter min mening.

Jeg har da givet 400 kr. for 20 stk. Norma Nosler Partition patroner
til min 308win. Jeg har da også nu fundet en dygtig hjemmelader, der
laver mig 100 stk.

Man kan afpasse så kuglevægten for træningspatronerne er ens med de
dyre jagtpatroner. F.eks. 9,7 gr.

Jeg har haft Nosler partition patroner på 12,2 gram, og den forskel på
2.5 gr. betyder en stor afvigelse til siden på ca. 25 cm på 100 meter.
Man kunne tro, at det kun gav en vertikal ændring, men sådan er det
ikke med en riffelgang. Projektilet i en Nosler Partition koster 6-7
kr. for en hjemmelader, skal jeg hilse og sige. Så en billigere kugle,
der også smadrer knap så meget og vejer 9,7 gr. er nok at foretrække.

mvh

John

Fra : Arne Jensen

Dato : 15-03-05 11:19

> [...]
>ej-dum-dum. De må til gengæld ikke anvendes til jagt. Men de kan
>såmænd være udmærkede til gæs, hvor man ikke ønsker, at hele gåsen
Nu skal vi måske lige skynde os og rette din udtalelse her inden der
er dyrevelfærdsfolk der anklager os for ulovligheder.

Hvis ikke der er lavet om på reglerne må ræv og derunder skydes med
spidsskarp, hvor imod Rådyr og derover skal skydes med blødnæset plus
en masse mht anslagenergi og kuglevægt.

Som jeg har slået på tromme for flere gange, er det en rigtig god ide
at træne med sin riffel, og her er det at det ofte bliver meget dyrt
med "ikke militær kalibre" en evt indskydning med anden ammo mener jeg
er en mindre detalje hvis man f.eks starter med at øve sig nu, og
skyder nogle skud på banen frem til Maj. Om man så skal ofre en halv
kasse patroner på at skyde riflen ind med jagtammo mener jeg oprigtigt
talt er den mindste omkostning set i forhold til stykprisen hvis man
træner med 25-30 skud pr. uge i flere måneder pr. år.
Jeg havde på et tidspunkt en riffel af "ikke militær kaliber" og det
absolut billigste ammo jeg kunne finde lå omkring 9 kr. pr stk.. Det
er ikke særligt sjovt at tage på skydebanen og øve sig , hvis det
koster over 200 kroner hver gang!
Det er så muligt at priserne har ændret sig en del siden da, men
løbende omkostninger har den tendens til at gøre en billig riffel
temmelig dyr:)

Venlig hilsen
Arne

Fra : Arne Jensen

Dato : 15-03-05 11:00

> [...]

>Kan du give et tip om hvor de kan købes til en billigere penge. Jeg forudser
>at jeg skal bruge en hel del ammunition i dette forår.

Nu vil jeg allerførst holde mig til det jeg skrev TRÆNINGSAMMO, og har
her et par priser jeg hurtigt fandt til dig:

Korsholm:
100 stk: 325 (Spidsskarp.. Husker ikke lige navnet)

Korsholm har iøvrigt i øjeblikket tilbud på PMC 9,1 gram blødnæset til
595 for 100 stk... SKulle undre mig meget om ikke også det kan findes
nærmere på hvor du bor.

Østjysk våbenhandel:

Tjekkisk patron:
100 stk spidsskarp 299
Samme patron blødnæset:
100 stk 589

federal spidsskarp
100 stk 369

Iøvrigt har de Remington blødnæset til 500 for 60 stk.

Jeg mener absolut der her er tale om fornuftige priser. Dog vil jeg
anbefale at du får afprøvet riflen med den ammo du ønsker at købe
inden du får købt et alt for stort lager!

Det skulle iøvrigt ikke undre mig at du kan finde billigere priser på
træningsammo andre steder.. Jeg tjekkede blot ved nogle af de helt
store:)

Venlig hilsen
Arne

Fra : news.tele.dk

Dato : 10-03-05 16:32

Hej

Fra : ERIK PRESTMO

Dato : 11-03-05 00:33

> [...]
> langt at fortrække frem for 308 eller 30.06
> Et andet godt råd køb en billig riffel og en dyr kikkert

Hvor 222 når all moderne viten sier at 223, eller 5,56 Nato som den også
heter er mye bedre til absolutt alt?

Og mye lettere å finne skikkelige rifler!

--

ErikP

Orkla Pistolklubb forum:
HTTP://orklapk.proboards43.com/