|
| Det bestilte kom ikke som aftalt Fra : Thomas Landberg |
Dato : 08-03-05 20:33 |
|
Hej gruppe
I tirsdags bestilte jeg et reklamebanner i stof som jeg skulle bruge i
forbindelse med en udstilling i weekenden. Jeg gjorde det helt klart, at
banneret skulle bruges i weekenden og at jeg kun skulle have det hvis jeg
kunne nå at få det inden weekenden. Dagen efter min bestilling kom der en
ordrebekræftelse med min adresse som leveringsadresse og fredag som
leveringsdato. Men fredag kom der intet banner. Det kom mandag i stedet. Det
var jeg naturligvis ikke tilfreds med og kontaktede firmaet, som kunne
fortælle, at det var sendt torsdag, men at fragtmanden havde glemt at køre
ud med det fredag. Men hvor står jeg nu? Jeg mener ikke jeg har fået hvad
jeg har bestilt og mener derfor ikke det kan være rigtigt, at jeg skal smide
1.400kr + moms. Firmaet mener heller ikke det er deres skyld, da de har
sendt det torsdag. Principielt er jeg ligeglad med hvornår og hvordan
firmaet har sendt banneret - hvis jeg ikke fik det fredag fik jeg det
ikke... Så firmaet mener jeg blot skal betale og kan kun beklage at jeg ikke
fik banneret. Bl.a. påstår de, at "leveringsbetingelser er Ex. works" og at
"det juridiske ansvar overgår til mig når pakken forlader dem". Kan det være
rigtigt?
--
MVH
Thomas Landberg
| |
MAndersen (08-03-2005)
| Kommentar Fra : MAndersen |
Dato : 08-03-05 21:06 |
|
"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:422dfdd5$0$188$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> I tirsdags bestilte jeg et reklamebanner i stof som jeg skulle bruge i
> forbindelse med en udstilling i weekenden. Jeg gjorde det helt klart, at
> banneret skulle bruges i weekenden og at jeg kun skulle have det hvis jeg
> kunne nå at få det inden weekenden. Dagen efter min bestilling kom der en
> ordrebekræftelse med min adresse som leveringsadresse og fredag som
> leveringsdato. Men fredag kom der intet banner. Det kom mandag i stedet.
> Det var jeg naturligvis ikke tilfreds med og kontaktede firmaet, som kunne
> fortælle, at det var sendt torsdag, men at fragtmanden havde glemt at køre
> ud med det fredag. Men hvor står jeg nu? Jeg mener ikke jeg har fået hvad
> jeg har bestilt og mener derfor ikke det kan være rigtigt, at jeg skal
> smide 1.400kr + moms. Firmaet mener heller ikke det er deres skyld, da de
> har sendt det torsdag. Principielt er jeg ligeglad med hvornår og hvordan
> firmaet har sendt banneret - hvis jeg ikke fik det fredag fik jeg det
> ikke... Så firmaet mener jeg blot skal betale og kan kun beklage at jeg
> ikke fik banneret. Bl.a. påstår de, at "leveringsbetingelser er Ex. works"
> og at "det juridiske ansvar overgår til mig når pakken forlader dem". Kan
> det være rigtigt?
Det kan have sin rigtighed. Hvis virksomheden leverer ex.works eller ab
fabrik, forlader risikoen virksomheden, når de har sat det udenfor deres
hoveddør. Står det også i de betingelser du har indgået med dem? Imidlertid
går jeg ud fra, at du ikke har haft indflydelse på hvilket fragtfirma der
skulle anvendes, og du har dermed heller ikke haft mulighed for, at vælge et
firma der f.eks. kunne sende den ekspres.
Du har heller ikke haft mulighed for at sætte haster på pakken, eller et
skilt med, "skal leveres fredag".
Jeg mener derfor, at du skal nægte at betale, returnere varen med den
begrundelse du har, så må det blive en sag mellem virksomheden og
fragtfirmaet. Husk at få kvittering på at du sender den
MAndersen
| |
Thomas Landberg (08-03-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 08-03-05 23:09 |
|
> Det kan have sin rigtighed. Hvis virksomheden leverer ex.works eller ab
> fabrik, forlader risikoen virksomheden, når de har sat det udenfor deres
> hoveddør. Står det også i de betingelser du har indgået med dem?
> Imidlertid går jeg ud fra, at du ikke har haft indflydelse på hvilket
> fragtfirma der skulle anvendes, og du har dermed heller ikke haft mulighed
> for, at vælge et firma der f.eks. kunne sende den ekspres.
> Du har heller ikke haft mulighed for at sætte haster på pakken, eller et
> skilt med, "skal leveres fredag".
> Jeg mener derfor, at du skal nægte at betale, returnere varen med den
> begrundelse du har, så må det blive en sag mellem virksomheden og
> fragtfirmaet. Husk at få kvittering på at du sender den
I min ordrebekræftelse står der intet om "ex works" og lignende. Der står
"Leveringsdato: 04.03.05" og "Leveringsadresse: Min adresse". Ellers står
der intet om ansvar og den slags.
--
MVH
Thomas Landberg
| |
Povl H. Pedersen (08-03-2005)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 08-03-05 23:31 |
|
In article <422e225d$0$230$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Thomas Landberg wrote:
>> Det kan have sin rigtighed. Hvis virksomheden leverer ex.works eller ab
>> fabrik, forlader risikoen virksomheden, når de har sat det udenfor deres
>> hoveddør. Står det også i de betingelser du har indgået med dem?
>> Imidlertid går jeg ud fra, at du ikke har haft indflydelse på hvilket
>> fragtfirma der skulle anvendes, og du har dermed heller ikke haft mulighed
>> for, at vælge et firma der f.eks. kunne sende den ekspres.
>> Du har heller ikke haft mulighed for at sætte haster på pakken, eller et
>> skilt med, "skal leveres fredag".
>> Jeg mener derfor, at du skal nægte at betale, returnere varen med den
>> begrundelse du har, så må det blive en sag mellem virksomheden og
>> fragtfirmaet. Husk at få kvittering på at du sender den
>
> I min ordrebekræftelse står der intet om "ex works" og lignende. Der står
> "Leveringsdato: 04.03.05" og "Leveringsadresse: Min adresse". Ellers står
> der intet om ansvar og den slags.
jeg vil så sige, at der er aftalt en fravigelse af købelovens regler
om levering. Jf pgf 1 i Kbl finder købeloven kun
anvendelse for så vidt andet ikke er udtrykkeligt aftalt.
Levering skal altså ske på din adresse på den aftalte dato. Ellers
er der tale om en forsinkelse.
Kbl pgf 21 giver dig mulighed for at hæve købet, dette underbygges af stk 2
som nævner at det kan altid ske hvis køber har betinget sig opfyldelse
nøjagtigt til bestemt tid.
Kbl pgf 23 finder også anvendelse, da det er en bestemt genstand du har
købt, og ikke en generisk genstand. Du har således krav på skadeserstatning
udover ophævelsen, medmindre sælger oplyser at forsinkelsen ikke kan
tilregnes ham.
| |
Klaus (08-03-2005)
| Kommentar Fra : Klaus |
Dato : 08-03-05 22:40 |
|
"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:422dfdd5$0$188$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> I tirsdags bestilte jeg et reklamebanner i stof som jeg skulle bruge i
> forbindelse med en udstilling i weekenden. Jeg gjorde det helt klart,
> at banneret skulle bruges i weekenden og at jeg kun skulle have det
> hvis jeg kunne nå at få det inden weekenden. Dagen efter min
> bestilling kom der en ordrebekræftelse med min adresse som
> leveringsadresse og fredag som leveringsdato. Men fredag kom der intet
> banner. Det kom mandag i stedet. Det var jeg naturligvis ikke tilfreds
> med og kontaktede firmaet, som kunne fortælle, at det var sendt
> torsdag, men at fragtmanden havde glemt at køre ud med det fredag. Men
> hvor står jeg nu? Jeg mener ikke jeg har fået hvad jeg har bestilt og
> mener derfor ikke det kan være rigtigt, at jeg skal smide 1.400kr +
> moms. Firmaet mener heller ikke det er deres skyld, da de har sendt
> det torsdag. Principielt er jeg ligeglad med hvornår og hvordan
> firmaet har sendt banneret - hvis jeg ikke fik det fredag fik jeg det
> ikke... Så firmaet mener jeg blot skal betale og kan kun beklage at
> jeg ikke fik banneret. Bl.a. påstår de, at "leveringsbetingelser er
> Ex. works" og at "det juridiske ansvar overgår til mig når pakken
> forlader dem". Kan det være rigtigt?
>
>
> --
>
> MVH
>
> Thomas Landberg
Har du handlet som firma eller privatperson?
Klaus H
| |
Thomas Landberg (08-03-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 08-03-05 23:09 |
|
> Har du handlet som firma eller privatperson?
Som firma.
--
MVH
Thomas Landberg
| |
Povl H. Pedersen (08-03-2005)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 08-03-05 23:18 |
|
In article <422e1bad$0$48640$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Klaus wrote:
> Har du handlet som firma eller privatperson?
Da prisen er listet som en pris + moms har sælger vel antaget at
det er en virksomhed.
Hvis der er aftalt levering, så er det afhængigt af, om levering er
sket indenfor et område sælger normalt leverer til, eller om det er
sket udenfor pladsen. Altså et sted der normalt benyttes fragtfører.
Hvis køber har fået leveret udenfor "pladsen", så er levering sket ved
overdragelse til fragtfører. Hvis det er indenfor pladsen, da først
ved ihændehavelse. Så det er vigtigt af vide hvor køber/sælger bor
(samme by ? Afstand ?)
Man kan argumentere for, at køber har stillet krav om ihændehavelse,
og at aftalen om køb er indgået af begge parter under forudsætning af
ihændehavelse på en bestemt dato - uden at sælger har taget forbehold.
Men det væsentlige lige nu, hvis vi antager det ikke er forbrugerkøb,
er vel at finde ud af, om der er leveret indenfor pladsen, og dermed
hvor risikoen overgår.
Er der nogen der ved om pladsens grænser udvides såfremt der normalt sker
levering med fragfører, og det normale forretningsområde dermed er
hele Danmark ?
| |
Kevin Edelvang (09-03-2005)
| Kommentar Fra : Kevin Edelvang |
Dato : 09-03-05 18:29 |
|
"Povl H. Pedersen" skrev
> Er der nogen der ved om pladsens grænser udvides såfremt der normalt sker
> levering med fragfører, og det normale forretningsområde dermed er
> hele Danmark ?
"Pladsen" er det område, hvortil virksomheden normalt selv står for
udbringning af varer. Har firmaet således et par budbiler med tilhørende
bude, der til daglig kører rundt i hele landet, er hele landet = pladsen.
Denne udbringning står så vidt jeg ved i modsætning til levering gennem
selvstændig fragtfører.
Mvh
Kevin Edelvang
| |
Ukendt (08-03-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-03-05 23:05 |
|
"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:422dfdd5$0$188$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> I tirsdags bestilte jeg et reklamebanner i stof som jeg skulle bruge i
> forbindelse med en udstilling i weekenden. Jeg gjorde det helt klart, at
> banneret skulle bruges i weekenden og at jeg kun skulle have det hvis jeg
> kunne nå at få det inden weekenden. Dagen efter min bestilling kom der en
> ordrebekræftelse med min adresse som leveringsadresse og fredag som
> leveringsdato. Men fredag kom der intet banner. Det kom mandag i stedet.
> Det var jeg naturligvis ikke tilfreds med og kontaktede firmaet, som kunne
> fortælle, at det var sendt torsdag, men at fragtmanden havde glemt at køre
> ud med det fredag. Men hvor står jeg nu? Jeg mener ikke jeg har fået hvad
> jeg har bestilt og mener derfor ikke det kan være rigtigt, at jeg skal
> smide 1.400kr + moms. Firmaet mener heller ikke det er deres skyld, da de
> har sendt det torsdag. Principielt er jeg ligeglad med hvornår og hvordan
> firmaet har sendt banneret - hvis jeg ikke fik det fredag fik jeg det
> ikke... Så firmaet mener jeg blot skal betale og kan kun beklage at jeg
> ikke fik banneret. Bl.a. påstår de, at "leveringsbetingelser er Ex. works"
> og at "det juridiske ansvar overgår til mig når pakken forlader dem". Kan
> det være rigtigt?
Nej du har jo netop fået en ordrebekræftigelse på FREDAG som LEVERINGSdato.
Leveringsdato er ikke det samme som afsenderdato.
Men du har jo allerede på skrift at de ikke har LEVERET om fredagen som
aftalt, altså er det dem som har problemet, da de ikke har opfyldt deres
ordrebekræftigelse
--
Tom
| |
Allan Soerensen (09-03-2005)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 09-03-05 10:56 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:422e2179$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Nej du har jo netop fået en ordrebekræftigelse på FREDAG som
> LEVERINGSdato.
> Leveringsdato er ikke det samme som afsenderdato.
Det kommer an på leveringsbetingelserne.
Når det er "Ex. works", eller "Ab fabrik" på Dansk, har leveringen allerede
fundet sted torsdag da leverandøren afsendte varen.
> Men du har jo allerede på skrift at de ikke har LEVERET om fredagen som
> aftalt, altså er det dem som har problemet, da de ikke har opfyldt deres
> ordrebekræftigelse
Nej.
Leveringsbetingelserne var "Ex. works", så varen blev allerede leveret
torsdag. Ordrebekræftigelsen er rigeligt opfyldt.
Al risiko overgik til køber da varen forlod fabrikken (se
http://tf.nordea.dk/sitemod/Design/Layouts/Incoterms/index.asp?pid=350&produkt=EXW).
At fragtmanden "glemt at køre ud med det fredag" er en sag mellem køber og
fragtmand.
| |
Kim (09-03-2005)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 09-03-05 12:50 |
|
On Wed, 9 Mar 2005 10:55:41 +0100, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:
>> Men du har jo allerede på skrift at de ikke har LEVERET om fredagen som
>> aftalt, altså er det dem som har problemet, da de ikke har opfyldt deres
>> ordrebekræftigelse
>Nej.
>Leveringsbetingelserne var "Ex. works", så varen blev allerede leveret
>torsdag. Ordrebekræftigelsen er rigeligt opfyldt.
Blot til orientering :
Ordet "bekræftigelse" eksisterer ikke.
Hint : Bekræftelse.
fut : dk.kultur.sprog
--
Kim
| |
Allan Soerensen (09-03-2005)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 09-03-05 13:36 |
|
"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse
news:khot21loi40le0ouproav5hf3gh1foo40v@4ax.com...
>
> Ordet "bekræftigelse" eksisterer ikke.
> Hint : Bekræftelse.
>
> fut : dk.kultur.sprog
Din fut er sat forkert.
Den rigtige gruppe for det du laver der er dk.admin.netikette
fut : dk.admin.netikette
| |
Thomas Landberg (09-03-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 09-03-05 12:55 |
|
> Det kommer an på leveringsbetingelserne.
> Når det er "Ex. works", eller "Ab fabrik" på Dansk, har leveringen
> allerede
> Nej.
> Leveringsbetingelserne var "Ex. works", så varen blev allerede leveret
> torsdag. Ordrebekræftigelsen er rigeligt opfyldt.
> Al risiko overgik til køber da varen forlod fabrikken (se
> http://tf.nordea.dk/sitemod/Design/Layouts/Incoterms/index.asp?pid=350&produkt=EXW).
> At fragtmanden "glemt at køre ud med det fredag" er en sag mellem køber og
> fragtmand.
Hvorfra skulle jeg vide det, når det ikke står et eneste sted i
ordrebekræftelsen? Det er jo let nok at sige, at det er "Ex Works" når jeg
klager over at leveringen ikke har fundet sted som aftalt. Hvis de skulle
kunne dække den ind under "Ex. Works" skulle det IMO stå på
ordrebekræftelsen. Hvis de nu havde sendt en mail torsdag om at pakken var
sendt kunne jeg sikkert selv have kontaktet fragtmanden for at høre hvad der
foregik.
--
MVH
Thomas Landberg
| |
Allan Soerensen (09-03-2005)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 09-03-05 13:23 |
|
"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:422ee416$0$291$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Det kommer an på leveringsbetingelserne.
>> Når det er "Ex. works", eller "Ab fabrik" på Dansk, har leveringen
>> allerede
>
>> Nej.
>> Leveringsbetingelserne var "Ex. works", så varen blev allerede leveret
>> torsdag. Ordrebekræftigelsen er rigeligt opfyldt.
>> Al risiko overgik til køber da varen forlod fabrikken (se
>> http://tf.nordea.dk/sitemod/Design/Layouts/Incoterms/index.asp?pid=350&produkt=EXW).
>> At fragtmanden "glemt at køre ud med det fredag" er en sag mellem køber
>> og fragtmand.
>
> Hvorfra skulle jeg vide det, når det ikke står et eneste sted i
> ordrebekræftelsen? Det er jo let nok at sige, at det er "Ex Works" når jeg
> klager over at leveringen ikke har fundet sted som aftalt. Hvis de skulle
> kunne dække den ind under "Ex. Works" skulle det IMO stå på
> ordrebekræftelsen.
Det bør også stå på ordrebekræftelsen, omvendt står der vel at det er dig
der skal betale forsendelsen. Det er langt det mest almindelige at
leveringen er "Ab lager" ( = "Ex. Works") når der ikke er aftalt andet.
Er du helt sikker på at der ikke står "Ab lager" eller ligende på
ordrebekræftelsen.
>Hvis de nu havde sendt en mail torsdag om at pakken var sendt kunne jeg
>sikkert selv have kontaktet fragtmanden for at høre hvad der foregik.
Nu må du også være rimelig.
Man sidder ikke og sender en mail hver gang der afsendes en pakke, men de
havde sikkert gjort det, hvis I havde en aftale om det.
| |
MAndersen (09-03-2005)
| Kommentar Fra : MAndersen |
Dato : 09-03-05 15:47 |
|
"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:422eeaa7$0$292$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
> meddelelse news:422ee416$0$291$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>> Det kommer an på leveringsbetingelserne.
>>> Når det er "Ex. works", eller "Ab fabrik" på Dansk, har leveringen
>>> allerede
>>
>>> Nej.
>>> Leveringsbetingelserne var "Ex. works", så varen blev allerede leveret
>>> torsdag. Ordrebekræftigelsen er rigeligt opfyldt.
>>> Al risiko overgik til køber da varen forlod fabrikken (se
>>> http://tf.nordea.dk/sitemod/Design/Layouts/Incoterms/index.asp?pid=350&produkt=EXW).
>>> At fragtmanden "glemt at køre ud med det fredag" er en sag mellem køber
>>> og fragtmand.
>>
>> Hvorfra skulle jeg vide det, når det ikke står et eneste sted i
>> ordrebekræftelsen? Det er jo let nok at sige, at det er "Ex Works" når
>> jeg klager over at leveringen ikke har fundet sted som aftalt. Hvis de
>> skulle kunne dække den ind under "Ex. Works" skulle det IMO stå på
>> ordrebekræftelsen.
>
> Det bør også stå på ordrebekræftelsen, omvendt står der vel at det er dig
> der skal betale forsendelsen. Det er langt det mest almindelige at
> leveringen er "Ab lager" ( = "Ex. Works") når der ikke er aftalt andet.
> Er du helt sikker på at der ikke står "Ab lager" eller ligende på
> ordrebekræftelsen.
Hvis der ikke står ab lager, ex. works el. lign - må det jo være frit
leveret - og leverandøren har risiko frem til kunden.
Dermed er grisen tilbage ved leverandøren.
MAndersen
| |
Allan Soerensen (09-03-2005)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 09-03-05 16:03 |
|
"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse
news:422f0c67$0$208$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Hvis der ikke står ab lager, ex. works el. lign - må det jo være frit
> leveret - og leverandøren har risiko frem til kunden.
Der kunne jo også være en henvisning til leverandørens "Generelle salgs- og
leveringsbetingelser" eller tale om en branchekytype
> Dermed er grisen tilbage ved leverandøren.
Ja, jeg har fornemmet at det drejer sig om at få den tørret af på
leverandøren, uanset om han har ret eller ej.
Hvorfor er det lige at den skal tørres af på leverandøren, som har leveret
rettidigt, når forsinkelsen skyldes en fejl hos fragtmanden?
Hvis det er vigtigt for Thomas at få sit banner til weekenden er det i
sidste øjeblik når ordrebekræftelsen siger levering fredag. I så fald burde
han nok have valgt at få det leveret med kurrer og i øvrigt selv have fulgt
op.
| |
MAndersen (09-03-2005)
| Kommentar Fra : MAndersen |
Dato : 09-03-05 17:02 |
|
"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:422f102a$0$258$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse
> news:422f0c67$0$208$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> Hvis der ikke står ab lager, ex. works el. lign - må det jo være frit
>> leveret - og leverandøren har risiko frem til kunden.
>
> Der kunne jo også være en henvisning til leverandørens "Generelle salgs-
> og leveringsbetingelser" eller tale om en branchekytype
>
>> Dermed er grisen tilbage ved leverandøren.
>
> Ja, jeg har fornemmet at det drejer sig om at få den tørret af på
> leverandøren, uanset om han har ret eller ej.
> Hvorfor er det lige at den skal tørres af på leverandøren, som har leveret
> rettidigt, når forsinkelsen skyldes en fejl hos fragtmanden?
Jeg tror ikke det gælder om at få den tørret af på leverandøren.
Leverandøren er den eneste der har mulighed for at vælge fragtmand/kurer,
hvilket kunden ikke har haft mulighed for, derfor skal den tilbage til
leverandøren, som må tage slagsmålet med fragtmanden.
> Hvis det er vigtigt for Thomas at få sit banner til weekenden er det i
> sidste øjeblik når ordrebekræftelsen siger levering fredag. I så fald
> burde han nok have valgt at få det leveret med kurrer og i øvrigt selv
> have fulgt op.
Hold nu op. Hvis man får at vide, at man har leveringen fredag, må man da
regne med det.
Hvor mange virksomheder tror du der bestiller bl.a. reservedele til dagen
efter?
MAndersen
| |
Allan Soerensen (09-03-2005)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 09-03-05 18:06 |
|
"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse
news:422f1e14$0$193$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Leverandøren er den eneste der har mulighed for at vælge fragtmand/kurer,
Hvis man på ordretidspunktet ikke gør opmærksom på andet, vælger
leverandøren naturligvis den fragtfører han normalt anvender.
Jeg har aldrig haft problemer med selv at vælge f.eks. kurer hvis det
haster, men det kræver at man selv gør opmærksom på det.
>
>> Hvis det er vigtigt for Thomas at få sit banner til weekenden er det i
>> sidste øjeblik når ordrebekræftelsen siger levering fredag. I så fald
>> burde han nok have valgt at få det leveret med kurrer og i øvrigt selv
>> have fulgt op.
>
> Hold nu op. Hvis man får at vide, at man har leveringen fredag, må man da
> regne med det.
> Hvor mange virksomheder tror du der bestiller bl.a. reservedele til dagen
> efter?
Nu vrøvler du.
Hvis leveringsbetingelsen er "Ab lager" er leveringsdatoen den dato hvor
varen afsendes fra leverandørens lager (deraf navnet).
Jeg køber selv ind til dagligt og det er sådan det fungerer.
| |
MAndersen (09-03-2005)
| Kommentar Fra : MAndersen |
Dato : 09-03-05 20:53 |
|
"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:422f2ceb$0$289$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse
> news:422f1e14$0$193$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> Leverandøren er den eneste der har mulighed for at vælge fragtmand/kurer,
>
> Hvis man på ordretidspunktet ikke gør opmærksom på andet, vælger
> leverandøren naturligvis den fragtfører han normalt anvender.
> Jeg har aldrig haft problemer med selv at vælge f.eks. kurer hvis det
> haster, men det kræver at man selv gør opmærksom på det.
>
>>
>>> Hvis det er vigtigt for Thomas at få sit banner til weekenden er det i
>>> sidste øjeblik når ordrebekræftelsen siger levering fredag. I så fald
>>> burde han nok have valgt at få det leveret med kurrer og i øvrigt selv
>>> have fulgt op.
>>
>> Hold nu op. Hvis man får at vide, at man har leveringen fredag, må man da
>> regne med det.
>> Hvor mange virksomheder tror du der bestiller bl.a. reservedele til dagen
>> efter?
>
> Nu vrøvler du.
> Hvis leveringsbetingelsen er "Ab lager" er leveringsdatoen den dato hvor
> varen afsendes fra leverandørens lager (deraf navnet).
> Jeg køber selv ind til dagligt og det er sådan det fungerer.
Jeg vrøvler ikke - men du vil partout have at leveringer er Ab lager.
Vi ikke fået bekræftet, at der hverken står Ab lager, ex works eller...
Kunden har gjort firmaet klart, at varen skal bruges i weekenden. Dermed
havde virksomheden mulighed for at vælge en anden leveringsform, og sige en
anden pris, hvis det skulle blive dyrere med kurer.
MAndersen
| |
Povl H. Pedersen (09-03-2005)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 09-03-05 21:13 |
|
In article <422f5413$0$206$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, MAndersen wrote:
>
> Jeg vrøvler ikke - men du vil partout have at leveringer er Ab lager.
> Vi ikke fået bekræftet, at der hverken står Ab lager, ex works eller...
> Kunden har gjort firmaet klart, at varen skal bruges i weekenden. Dermed
> havde virksomheden mulighed for at vælge en anden leveringsform, og sige en
> anden pris, hvis det skulle blive dyrere med kurer.
Helt enig. Og købeloven gælder kun hvor andet ikke er aftalt.
Da aftalen var, at kunden havde varen i hånden inden weekenden hvor
den skulle bruges, så er der tale om forsinkelse, og handelen kan
ophæves, ligesom der kan være tale om erstatning da det ikke er en
genus vare.
| |
Henrik Madsen (11-03-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Madsen |
Dato : 11-03-05 18:18 |
|
On Wed, 9 Mar 2005 16:03:00 +0100, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:
>Ja, jeg har fornemmet at det drejer sig om at få den tørret af på
>leverandøren, uanset om han har ret eller ej.
>Hvorfor er det lige at den skal tørres af på leverandøren, som har leveret
>rettidigt, når forsinkelsen skyldes en fejl hos fragtmanden?
I virkeligheden drejer det sig vel mest om HVEM som skal tage
fragtmanden i nakken og holde ham ansvarlig for hans sløseri..
Henrik
| |
per christoffersen (09-03-2005)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 09-03-05 20:58 |
|
"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse
news:422f0c67$0$208$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvis der ikke står ab lager, ex. works el. lign - må det jo være frit
> leveret - og leverandøren har risiko frem til kunden.
> Dermed er grisen tilbage ved leverandøren.
Iht. Købeloven er det altså lige modsat. Risikoen overgår til køber ved
overgivelse til fragtfører (husk at der ikke er tale om forbrugerkøb i denne
situation), og er der ikke aftalt noget andet er levering ikke omfattet.
Køber har derfor at betale prisen herfor, sålænge den ikke er urimelig.
/Per
| |
Jon Bendtsen (09-03-2005)
| Kommentar Fra : Jon Bendtsen |
Dato : 09-03-05 18:46 |
|
Allan Soerensen wrote:
> "Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
> meddelelse news:422ee416$0$291$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>>Det kommer an på leveringsbetingelserne.
>>>Når det er "Ex. works", eller "Ab fabrik" på Dansk, har leveringen
>>>allerede
>>
>>>Nej.
>>>Leveringsbetingelserne var "Ex. works", så varen blev allerede leveret
>>>torsdag. Ordrebekræftigelsen er rigeligt opfyldt.
>>>Al risiko overgik til køber da varen forlod fabrikken (se
>>> http://tf.nordea.dk/sitemod/Design/Layouts/Incoterms/index.asp?pid=350&produkt=EXW).
>>>At fragtmanden "glemt at køre ud med det fredag" er en sag mellem køber
>>>og fragtmand.
>>
>>Hvorfra skulle jeg vide det, når det ikke står et eneste sted i
>>ordrebekræftelsen? Det er jo let nok at sige, at det er "Ex Works" når jeg
>>klager over at leveringen ikke har fundet sted som aftalt. Hvis de skulle
>>kunne dække den ind under "Ex. Works" skulle det IMO stå på
>>ordrebekræftelsen.
>
>
> Det bør også stå på ordrebekræftelsen, omvendt står der vel at det er dig
> der skal betale forsendelsen. Det er langt det mest almindelige at
> leveringen er "Ab lager" ( = "Ex. Works") når der ikke er aftalt andet.
> Er du helt sikker på at der ikke står "Ab lager" eller ligende på
> ordrebekræftelsen.
>
>
>>Hvis de nu havde sendt en mail torsdag om at pakken var sendt kunne jeg
>>sikkert selv have kontaktet fragtmanden for at høre hvad der foregik.
>
>
> Nu må du også være rimelig.
> Man sidder ikke og sender en mail hver gang der afsendes en pakke, men de
> havde sikkert gjort det, hvis I havde en aftale om det.
nej, "man" gør ikke, mens ens lagerstyrings program bemærker
at når stregkoden scannes så står der i databasen at den skal
sende en automatisk email til modtager.
JonB
| |
Allan Soerensen (09-03-2005)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 09-03-05 20:56 |
|
"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
news:d0ncpb$db8$1@munin.diku.dk...
>>>Hvis de nu havde sendt en mail torsdag om at pakken var sendt kunne jeg
>>>sikkert selv have kontaktet fragtmanden for at høre hvad der foregik.
>>
>>
>> Nu må du også være rimelig.
>> Man sidder ikke og sender en mail hver gang der afsendes en pakke, men de
>> havde sikkert gjort det, hvis I havde en aftale om det.
>
> nej, "man" gør ikke, mens ens lagerstyrings program bemærker
> at når stregkoden scannes så står der i databasen at den skal
> sende en automatisk email til modtager.
Ja, det gør mange, der driver e-handel, men er det der er tale om her?
Der er ikke en eneste af vores leverandører, der sender besked om at nu
afsender de vores varer, men jeg har da oplevet det mange gange når jeg som
privatperson handler over internet.
| |
Allan Soerensen (09-03-2005)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 09-03-05 11:01 |
|
"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:422dfdd5$0$188$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Bl.a. påstår de, at "leveringsbetingelser er Ex. works" og at "det
> juridiske ansvar overgår til mig når pakken forlader dem". Kan det være
> rigtigt?
Ja, det er netop kendetegnet ved "Ex. works". Omkostninger og risiko overgår
til køberen så snart varen forlader fabrikken (eller lager).
Prøv at se forklaringen på de forskellige "Incoterms 2000" på
http://tf.nordea.dk/sitemod/Design/Layouts/Incoterms/index.asp?pid=350&produkt=EXW
| |
|
|