Problemer med ny (specialindrettet) bil og~
Fra : Bettina Hansen

Dato : 08-03-05 15:49

Hej NG

Håber at nogle kan hjælpe med et lille problem...

Det drejer sig om køb af en ny bil, der derefter indrettes til handikapbil.

Problemet er at selve bilen bagefter viser sig at have en del problemer
så forhandleren vil gerne erstatte bilen med en ny :(
Den idé er ejeren ikke begejstret for da hun har betalt en ikke uanselig
sum for at få specialindrettet bilen efter hendes behov (der er bl.a.
indsat lift til el-kørestol og andre specialtilpasninger).

Bilforhandleren mener ikke at de skal erstatte andet end det de har
solgt (dvs. en standard bil uden specialindretning) og det er vel
egentlig også fair nok set fra deres side, men det stiller unægteligt
køberen i en meget uheldig situation :(

Hvad har købers rettigheder? Og hvad er bilforhandlerens rettigheder?

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-03-05 18:29

Bettina Hansen wrote:

> [...]
> sum for at få specialindrettet bilen efter hendes behov (der er bl.a.
> indsat lift til el-kørestol og andre specialtilpasninger).

Hvis hun har købt som alm. forbruger, er det købelovens § 80, der er
interessant:

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
§ 80. Lider køberen tab som følge af en mangel, kan han kræve
skadeserstatning, hvis:

1) sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed,

2) sælgeren har givet køberen vildledende oplysninger, som han ikke
havde føje til at anse for korrekte,

3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om en mangel, som
han kendte eller burde kende,

4) genstanden savner egenskaber, som må anses tilsikrede, eller

5) mangelen efter købets indgåelse er forårsaget ved sælgerens
forsømmelse.

Stk. 2. Ved køb af genstande bestemt efter art kan køberen endvidere
kræve skadeserstatning efter § 43, stk. 3.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Måske kan nr. 3 (bemærk "BURDE kende") eller 4 komme på tale.

Hvis det er en ny bil, som er bestilt gennem forhandleren (men ikke en
udstillings- eller demo-model, som han havde stående), træder stk. 2 i
kraft (med henvisning til § 43 stk. 3), som er endnu bedre. Den siger
nemlig: "Sælgeren er, selv om han er uden skyld, pligtig at betale
skadeserstatning dog således, at bestemmelserne i § 24 finder
tilsvarende anvendelse."

§ 80 stk. 2 kan dog godt fraviges ved aftale, så hun skal starte med at
gennemlæse købsaftalen.

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.

Fra : Bettina Hansen

Dato : 09-03-05 12:27

Jonathan Stein wrote:
> Hvis hun har købt som alm. forbruger, er det købelovens § 80, der er
> interessant:
<snip>
> [...]
> tilsvarende anvendelse."
>
> § 80 stk. 2 kan dog godt fraviges ved aftale, så hun skal starte med at

Tak for svaret :)
Der er tale om en fabriksny bil som er bestilt gennem forhandleren og
der er tale om et forbrugskøb.

Bilen er ombygget umiddelbart efter ankomsten til forhandleren (hos et
værksted som forhandleren samarbejder med), hvorefter forhandleren har
synet bilen og herefter får køberen den.
Så forhandleren var altså bekendt med at bilen skulle ombygges til
handikapbil - det fremgår også af slutsedlen at der er aftale herom.
Alligevel er det (så vidt jeg kan finde ud) køber der har aftale med
værkstedet om ombygningen - altså ikke forhandleren. Det forhandleren
har solgt er altså en standardbil og de har så bare været behjælpelig
med at få bilen til værkstedet og derefter at få den synet...

Jeg kan ikke se at §80 stk 2 skulle være aftalt fraviget, så spørgsmålet
er nu mest om skadeserstatning kan være mere end købsprisen. De har jo
allerede tilbudt at erstatte bilen med en ny (standardbil). Men køber
vil hellere have bilen repareret - ombygning af en ny bil vil jo koste :(

Så kan køber kræve at de repererer den "gamle" bil i stedet for at give
hende en ny? Og hvis reperation ikke er mulig (bilen har allerede været
på værkstedet mange gange uden at problemerne er blevet løst) kan hun så
kræve at de også erstatter hendes ekstraomkostninger til ombygning af
den nye bil?

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-03-05 23:31

Bettina Hansen wrote:

> [...]
> på værkstedet mange gange uden at problemerne er blevet løst) kan hun så
> kræve at de også erstatter hendes ekstraomkostninger til ombygning af

Jeg er ikke jurist, så jeg vil nødig give jer falske forhåbninger, men
jeg synes nu sagen ser meget god ud fra jeres side.

Jeg mener også det er positivt, at forhandler hele tiden har vidst, at
bilen skulle special-ombygges.

Angående forståelse af "skadeserstatning", så er det tab, der lides som
_følge_ af manglen - altså ikke manglen i sig selv. (Selve manglen og
udbedringen af denne er omfattet af andre paragraffer, men den del er
der jo tilsyneladende ingen problemer med).

M.v.h.

Jonathan

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 09-03-05 18:12

Bettina Hansen skrev:
> Den idé er ejeren ikke begejstret for da hun har betalt en ikke
> uanselig sum for at få specialindrettet bilen efter hendes behov (der
> er bl.a. indsat lift til el-kørestol og andre specialtilpasninger).

Har hun selv bekostet det, eller har amt/kommune?

Hvis der er tale om en bevilliget bil, så ville jeg da tage kontakt til
kommune og amt og forhøre mig om hvorledes de kan hjælpe.

Din veninde/bekendte har velsagtens p.t. et uløst transportbehov, og så skal
de jo hjælpe

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 09-03-05 18:21

Søren C. Fischer skrev:

> Har hun selv bekostet det, eller har amt/kommune?

Jeg har nu lige tænkt lidt over det, og kan godt se problemet....
Situationen kan være RIGTIGT dum....

Er der tale om at din bekendte har bevilling på en billig løsning (mht
indretning), og så selv har spyttet enorme summer i yderligere indretning ?

Fra : Bettina Hansen

Dato : 09-03-05 19:30

Hej igen :)

Søren C. Fischer wrote:
> Jeg har nu lige tænkt lidt over det, og kan godt se problemet....
> Situationen kan være RIGTIGT dum....

Ja det er en ret ubehagelig situation :(

> Er der tale om at din bekendte har bevilling på en billig løsning (mht
> indretning), og så selv har spyttet enorme summer i yderligere indretning ?

Nej - hun har fået bevilling til den indretning som der er lavet. I form
af et lån som hun skal tilbagebetale halvdelen af. Hun har ikke selv
betalt "ekstra". Men bevillingen er jo brugt :( Hun kan ikke søge om en
ny bevilling før der er gået et par år :(

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 09-03-05 20:57

Bettina Hansen skrev:
> [...]
> selv betalt "ekstra". Men bevillingen er jo brugt :( Hun kan ikke
> søge om en ny bevilling før der er gået et par år :(

Nå sådan.
Spekulerer lige lidt over det
Men som udgangspunkt kan der godt søges udskiftning inden der er gået 6 år.
Dog typisk i forbindelse med tyveri, totalskade eller uegnethed...

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 09-03-05 21:43

Bettina Hansen skrev:

> [...]
> selv betalt "ekstra". Men bevillingen er jo brugt :( Hun kan ikke
> søge om en ny bevilling før der er gået et par år :(

JO det kan hun.
Indretning er ikke bevilliget i form af et lån der skal afdrages, men som et
tilskud der ikke skal afdrages.

"Mandagsbiler" er der tænkt på i bekendtgørelsen om invalidebiler.
http://www.social.dk/tvaergaaende_indgange/lovgivning/Forskrifter_i_fuld_tekst/Vejledninger/VEJ_52_05031998.html
I vejledningen står der bl.a.:
"68. Udskiftning, før der er forløbet 6 år, kan dog komme på tale, jf.
bekendtgørelsens § 8, stk. 2.
69. § 8, stk. 2, nr. 1, sigter til de såkaldte »mandagsbiler« eller biler,
der er belastet med tekniske problemer i et sådant omfang, at bilen praktisk
taget ikke kan anvendes eller er uforholdsmæssig reparationskrævende. Der
skal i disse tilfælde indhentes en erklæring fra en synsvirksomhed.
Erklæringen, der er gratis, udstedes kun efter ønske fra den pågældende
myndighed. " "

Så idet der er tale om en bil hvor hun ikke har bekostet noget udover
bevilling [1] så er det bare om at henvende sig til Amtet/kommunen ASAP.

[1] Hvis jeg har forstået det rigtigt.

Fra : Bettina Hansen

Dato : 09-03-05 19:24

Hej Søren

Tak for dit svar :)

Søren C. Fischer wrote:
> Har hun selv bekostet det, eller har amt/kommune?

Halvt af hvert som jeg forstår det. Der er bevilliget tilskud i form af
et lån som skal afdrages - dog således at kun halvdelen af bilens pris
skal tilbagebetales (det er standard måden når der er tale som sådanne
bevillinger men jeg kan ikke lige huske hvilken lov/paragraffer der er
tale om - det kan jeg finde ud af hvis det er).

> Hvis der er tale om en bevilliget bil, så ville jeg da tage kontakt til
> kommune og amt og forhøre mig om hvorledes de kan hjælpe.

Ja det var måske en idé men jeg tror ikke at det hjælper - fra
ansøgningen startede til bevillingen faldt er der gået over 8 år. Hun
har fået afslag på afslag indtil hun fik en advokat på sagen. Vores
indtryk er klart at det ikke kan betale sig at henvende sig med mindre
man gør det gennem en advokat (og det koster jo også penge).

> Din veninde/bekendte har velsagtens p.t. et uløst transportbehov, og så
> skal de jo hjælpe

Ja - og det kan kun løses ved at hun har egen bil :( Den eneste grund
til at hun har fået bevillingen er at læger/eksperter har sagt at hendes
transportbehov ikke kan løses på anden måde.
Og nu hvor hun har fået bevilliget en bil kan hun ikke søge igen før der
er gået nogle år...

Derfor tror jeg at det vil være nemmest/hurtigst at løse problemet med
forhandleren, men nu må vi se hvordan det går... Hvis de insisterer på
at udskifte bilen med en ny men ikke vil erstatte ekstraomkostningerne
til specialindretning må vi vel at få en advokat på igen - jeg ville
bare lige høre om der var nogle der vidste hvad man har krav på som hhv.
køber og sælger i sådan en situation ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 09-03-05 21:36

Bettina Hansen skrev:

> Hej Søren
>
> Tak for dit svar :)

> Halvt af hvert som jeg forstår det. Der er bevilliget tilskud i form
> af et lån som skal afdrages

Yep. Halvdelen af bilens pris skal hun afdrage rentefrit over 6 år.
Indretning ydes i form af et tilskud, som ikke skal afdrages.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 11-03-05 17:33

Bettina Hansen skrev:
> Håber at nogle kan hjælpe med et lille problem...

Giv gerne lidt tilbagemeldinger undervejs....
Jeg har aldrig hørt om den situation med en invalidebil der ryger ind i
sådan en "mandags-bil" situation... Så jeg er nysgerrig

Fra : Bettina Hansen

Dato : 14-03-05 17:33

Hej Søren

Søren C. Fischer wrote:
> Giv gerne lidt tilbagemeldinger undervejs....
> Jeg har aldrig hørt om den situation med en invalidebil der ryger ind i
> sådan en "mandags-bil" situation... Så jeg er nysgerrig

Tak for din interesse :)
Jeg skal nok vende tilbage når der sker noget nyt i "sagen" ;)
Indtil videre er aftalen at forhandleren bestiller en ny reservedel hjem
og skifter den. Men der er åbenbart lang leveringstid på den del :(
Men bilen kan heldigvis bruges som det er nu - selvom den har en hel del
irriterende problemer så kan man med lidt tålmodighed og snilde godt
overtale den til at køre fra A til B ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 14-03-05 23:57

Bettina Hansen skrev:
> Indtil videre er aftalen at forhandleren bestiller en ny reservedel
> hjem og skifter den.

Nåh ok... I første omgang lød det slet ikke som et problem der kune løses
ved udskiftning af en del.... Når en forhandler går med til at udskifte en
hel bil, så skal der normalt være en DEL galt med den...

Nåmen, held & lykke

Fra : Bettina Hansen

Dato : 15-03-05 10:10

Hej igen

Søren C. Fischer wrote:
> Nåh ok... I første omgang lød det slet ikke som et problem der kune
> løses ved udskiftning af en del.... Når en forhandler går med til at
> udskifte en hel bil, så skal der normalt være en DEL galt med den...

Det er der også ;) Men den "værste" ting (den er værst fordi de ikke er
sikker på at de kan lave den) vil de forsøge at løse ved at udskifte den
del - hvis det ikke virker skal hele bilen udskiftes (siger de)...

> Nåmen, held & lykke

Mange tak ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 15-03-05 11:19

Bettina Hansen skrev:

> [...]
> er sikker på at de kan lave den) vil de forsøge at løse ved at
> udskifte den del - hvis det ikke virker skal hele bilen udskiftes

Lyder underligt.... Er det karosseriet den er gal med??