Alkoholpromiller til søs
Fra : phk

Dato : 08-03-05 09:08

Som jeg forstår det findes der ingen promillegrænser til søs - dvs. så længe
der ingen ulykker sker er der ingen der kan straffes?

Er det sådan det hænger sammen?

--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500

Fra : Allan Riise

Dato : 08-03-05 09:22

> Som jeg forstår det findes der ingen promillegrænser til søs - dvs. så
> længe der ingen ulykker sker er der ingen der kan straffes?
>
> Er det sådan det hænger sammen?

Ja, det er "kun" rederiernes egne regler der kan forbyde spiritusindtagelse
ombord.
Reglerne for at føre et skib er meget vage, og siger at man skal kunne føre
det "betryggende"!

Allan Eiise

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-03-05 12:41

> Som jeg forstår det findes der ingen promillegrænser til søs - dvs. så
længe
> der ingen ulykker sker er der ingen der kan straffes?
>
> Er det sådan det hænger sammen?

Om man kan straffes, ved jeg ikke, men hvis man er for beruset til at føre
skib på en forsvarlig måde, overtræder man i hvert fald loven.

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-05 15:03

> længe

> Om man kan straffes, ved jeg ikke, men hvis man er for beruset til at føre
> skib på en forsvarlig måde, overtræder man i hvert fald loven.

Man kna sagtens straffes for det - her er medtaget en dom fra retten i
Esbjerg. Dog er strffen ret begrænset.

Dom afsagt af retten i Esbjerg den 8. december 2004 sagsnr. ss
1651/2004
En 55 årig mand blev fundet skyldig i at have ført en motorbåd efter
at have drukket spiritus, så han havde en spirituspromille i blodet på 2,72.
Han førte ikke båden op fuldt betryggende vis, idet han sejlede ind i
Fanøfærgens rute, så Fanøfærgen måtte vige og ændre kurs for at hindre
påsejling. Han udsatte derved egne passagerer og Fanøfærgens passagerer samt
betydelige formueværdier for fare.

Tiltalte forklarede, at han havde sejlet med passagerer bl.a i
farvandet mellem Esbjerg og Fanø. De havde haft øl med i båden, men han
kunne ikke godkende den målte alkoholpromille. Han havde alene drukket 7 - 8
øl i løbet af dagen.

Fanøfærgens fører og styrmand har begge forklaret, at færgen gav et
langt signal med fløjten overfor tiltaltes båd - der betyder, at fartøjet
gør fart gennem vandet - og derefter, da tiltalte fortsatte sejlads direkte
mod færgen gav 5 korte stød med fløjten - der er det internationale
opmærksomhedssignal. Da tiltalte fortsatte mod færgen, "som om intet var
hændt", standsedes færgen ved at vende propellerne.

En passager på tiltaltes motorbåd forklarede, at de fire personer i
motorbåden delt cirka 36 øl. Han hørte ikke på noget tidspunkt færgen give
signal.

Politiet foretog en blodprøvekontrol af tiltalte. I blodprøven fandt
Retsgenetisk afdeling en alkoholkoncentration på 2,72 promille.

Retten fandt det, på baggrund af vidneforklaringerne afgivet af
ansatte på Fanøfærgen, bevist, at tiltalte på grov måde havde navigeret i
strid med godt sømandsskab og havde tilsidesat bestemmelsen i
bekendtgørelsen om sikkerhed til søs § 29, stk. 2, 1. led.

Retten lagde til grund, at tiltalte under eller efter sejladsen havde
en alkoholpromille på 2,72 i blodet, og fandt under hensyn til denne
promille og sejladsen det bevist, at tiltalte som følge af beruselse ikke
havde været i stand til at føre motorbåden på fuldt betryggende måde.
Tiltalte havde herved overtrådt bekendtgørelse om sikkerhed til søs § 29,
stk. 3.

Retten fandt, under hensyn til beskrivelsen af tiltaltes sejlads, det
bevist at tiltalte havde udsat såvel sine passagerer som færgens passagerer
og besætning, færgen og dens last for overhængende fare for en kollision
mellem færgen og motorbåden. Tiltalte blev derfor fundet skyldig i
overtrædelse af straffeloven § 138.

Tiltalte blev straffet med 8 dagbøder á 625 kr.

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 15:06

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> længe

> Om man kan straffes, ved jeg ikke, men hvis man er for beruset til at føre
> skib på en forsvarlig måde, overtræder man i hvert fald loven.

Det samme sker, hvis du forlader din bolig, et hotel, et værtshus, en kro,
en badestrand osv. osv.

Kunne man tænke sig at der ovennævnte steder blev indført generelt forbud
mod spiritusindtagelse..?

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-05 15:17

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev

> Om man kan straffes, ved jeg ikke, men hvis man er for beruset til at føre
> skib på en forsvarlig måde, overtræder man i hvert fald loven.

Og hvilken lov er det?
Hvad med skibe som sejler under udenlandsk flag og som er underlagt
flagnationens lovgivning?

Lovgivning på skibe er ret kompliceret jura, fordi der er mange forskellige
faktorer, som spiller ind....

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-05 15:31

> "Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev

> Og hvilken lov er det?
> Hvad med skibe som sejler under udenlandsk flag og som er underlagt
> flagnationens lovgivning?

Jamen det står i Straffeloven - og prøv at følge op på de henvisninger der
var i den dom jeg postede tidligere.

> Lovgivning på skibe er ret kompliceret jura, fordi der er mange
> forskellige
> faktorer, som spiller ind....

Ja men i dette tilfælde er det ikke så kompliceret - skibet er udgået fra
dansk havn og i dansk territorialfarvand - så kan man straffes efter dansk
lovgivning. Det samme gælder hvis et dansk indregistreret skib er i
internationalt farvand eller anden nations territorialvande så kan
lovovertrædelse begået på skibet straffes efter dansk lovgivning - også selv
om gerningen ikke er strafbar i pågældende lands territorialvande.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-05 16:05

<pni> skrev i en meddelelse

> [...]
selv
> om gerningen ikke er strafbar i pågældende lands territorialvande.

Læg nu mærke til, at skibet her er ikke dansk indregistreret, så det er ikke
dansk lov, der gælder *ombord* på skibet. Det er ikke så nemt, som du gør
det til. Det er også derfor, at søfartslovene mere eller mindre er underlagt
IMO's anbefalinger og stort set er ens i langt de fleste lande.

Claus

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 16:23

KLIP

> [...]
> underlagt
> IMO's anbefalinger og stort set er ens i langt de fleste lande.

Landkrabber...

Her et lille udklip af Color Lines bestemmelser for transport til og fra
Danmark:

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-05 19:55

> KLIP

> Landkrabber...
>
> Her et lille udklip af Color Lines bestemmelser for transport til og fra
> Danmark:

Ja jeg er da landkrabbe Der er forskel på passagerbefordring og det at
kunne føre skibet på betryggende vis.
Så hvis et udenlandsk indregistreret skib eller førere heraf foretager sig
noget strafbart i dansk territorialfarvand - som vel er under §6, litra 1,
indenfor den danske stat, så er det strafbart.

§ 6. Under dansk straffemyndighed hører handlinger, som foretages

1) i den danske stat,

2) på dansk fartøj, som befinder sig uden for nogen stats folkeretligt
anerkendte område,

3) på dansk fartøj, som befinder sig på fremmed folkeretligt anerkendt
område, af personer, der hører til fartøjet eller som rejsende følger med
dette.

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 20:00

<pni> skrev i en meddelelse

Inden du begynder at plædere, bør du sætte dig ind i diverse landes
søfartslove som gælder på det skib der føres (hvor det er indregistreret).

Du befinder dig i princippet på et stykke udenlandsk land, når du er om bord
i et skib.

Derfor henviser CG også til det internationale samarbejde.

At vi så her i Danmark (pressen) kan lovgive og anvende vor egen søfartslov
på udenlandsk indregistrerede skibe, er blot for at sælge billetter til
landkrabberne.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-05 20:22

> [...]
>
> Du befinder dig i princippet på et stykke udenlandsk land, når du er om

Nej nu må du holde op - der er klart domme der viser at dansk strafferet
kommer i anvendelse når skibet er i dansk farvand/havn. Jeg kan henvise til
Salus sagen fra Retten i Rønne - i kan læse om afgørelserne på
www.domstol.dk. Det er så en sag om vold, ulovlig frihedsberøvelse - om bord
på det stykke udenlandske land - og så videre.

> [...]
>
> At vi så her i Danmark (pressen) kan lovgive og anvende vor egen
> søfartslov på udenlandsk indregistrerede skibe, er blot for at sælge

Det er jo ikke vores søfartslov - det er straffeloven det er 2 helt
forskellige ting.

PN

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 20:36

<pni> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er jo ikke vores søfartslov - det er straffeloven det er 2 helt
> forskellige ting.

Jeg ville faktisk gerne have en jurists udsagn om, hvorfor dansk straffelov
i omtalte tilfælde kunne anvendes om bord på et skib under udenlandsk flag
(indregistrering), da forbrydelsen foregik om bord ... eller var der også
noget med at de implicerede havde været i land..?

Jeg kan i hvert fald ikke huske det nøjagtigt.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-05 20:43

> [...]
> eller var der også noget med at de implicerede havde været i land..?
>
> Jeg kan i hvert fald ikke huske det nøjagtigt.

Kan heller ikke huske med volden, men frihedsberøvelsen gjorde i hvert fald.
Det er straffelovens § 6 der gør sig gældende her.

PN

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 20:05

<pni> skrev i en meddelelse

Ups... der smuttede et "TROR" i: At vi så her i Danmark (pressen)

Det skulle være: At vi så her i Danmark tror (pressen).....osv.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-05 20:15

> [...]
>
> 3) på dansk fartøj, som befinder sig på fremmed folkeretligt anerkendt
> område, af personer, der hører til fartøjet eller som rejsende følger med

Glemte lige at skrive at det er straffeloven der her er citeret. Det fik jeg
ikke lige med i første omgang.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-05 20:39

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Landkrabber...
> Her et lille udklip af Color Lines bestemmelser for transport til og fra
> Danmark:

Hvad er det du svarer på, og hvori består det relevante?

Claus

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 20:43

KLIP

> Hvad er det du svarer på, og hvori består det relevante?

Blot for at vise, hver søfartsnation har sin egen søfartslov.

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-05 22:26

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Blot for at vise, hver søfartsnation har sin egen søfartslov.

nåh, ja, på den måde. Men lande under FN er jo mere eller mindre nødsaget
til at lytte til IMO, og nu også EU

Claus

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 22:33

KLIP

> nåh, ja, på den måde. Men lande under FN er jo mere eller mindre nødsaget
> til at lytte til IMO, og nu også EU

Det har du ganske ret i.

--
Bjørn J.

Fra : O-V R:nen

Dato : 08-03-05 22:37

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> writes:
> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

Nej. Fartøjer i danske territorialfarvande uanset nationalitet er i
hvert fald i princip underlagt (også) dansk jurisdiktion, strfl § 6 nr 1
("handlinger, som foretages i den danske stat"), praksis kan dog
variere. Waaben: "For så vidt angår skib eller luftfartøj på dansk
område, uanset nationalitet, vil det bero på de konkrete forhold om
der skal ske danske efterforskning og påtale, fx fordi dansk politis
bistand er blevet påkaldt, eller fordi danske personer eller
interesser er involveret."

> Her et lille udklip af Color Lines bestemmelser for transport til og fra
> Danmark:

Det der gælder lovvalg i *aftaleforholdet* mellem rederiet og kunden,
hvilket er noget helt andet. Den slags er jo også ganske normalt i
stort set alle slags aftaleforhold på tværs af landegrænser (for
forbrugerforhold findes der dog også en del tvingende lovgivning).

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-05 01:48

> [...]
> stort set alle slags aftaleforhold på tværs af landegrænser (for
> forbrugerforhold findes der dog også en del tvingende lovgivning).

Rart at se at ikke alle er lige så afmarcheret som jeg i forhold til det
strafferetlige.

PN

Fra : BJ

Dato : 09-03-05 02:14

<pni> skrev i en meddelelse

KLIP

> Rart at se at ikke alle er lige så afmarcheret som jeg i forhold til det
> strafferetlige.

Hvis det nævnte står til troende, bøjer jeg mig naturligvis og indrømmer at
have taget fejl.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-05 04:36

> Hvis det nævnte står til troende, bøjer jeg mig naturligvis og indrømmer
> at have taget fejl.

Jeg vil opfordre dig - og andre - til at læse de domme der er offentligt
tilgængelige på retten i Rønnes hjemmeside - du og andre kan finde de
omhandlende domme på retten i Rønnes hjemmeside under www.domstol.dk -
http://www.domstol.dk/?id=977

Det er klart at en person ikke kan begå et strafbart forhold i Danmark eller
i de farvande der er underlagt dansk territorialfarvand - og underkastet
ditto lovgivning - uden at han risikerer at blive straffet for det efter
dansk lovgivning. Det er kun ambassader og nogle konsulater der nyder denne
særstatus som du selv tidligere har anført, nemlig hvor disse er at betragte
som et "fremmed" lands territorie, selv om en dansk lovovertrædelse - der er
underlagt straffeloven - er begået indenfor den danske stat - så er det at
betragte som en undtagelse, men det gælder altså ikke for de skibe der
sejler i dansk territorialfarvand eller anløber dansk havn når disse
omhandler de strafferetlige spørgsmål, med mindre vedkommende nyder
diplomatisk immunitet.

Det er straffelovens § 6 der kommer i anvendelse i forhold til det
strafferetlige og dermed også spørgsmålet om evnen til at kunne føre et skib
på betryggende vis, som der spørges om. Lad mig for en god ordens skyld
fremkomme med, frit efter min fantasi, følgende "case:" Et skib der eks. er
indregistreret i Liberia. Deres besætningsmedlemmer som er søfolk og
statsborgere der, kan ikke slå en anden sømand ihjel, selv om han er deres
landsmand, under det de kalder et "justified homicide" som er anført i deres
lovgivning som straffrit i deres hjemland - mens deres skib ligger til kajs
ved en dansk havn uden at dette bliver straffet jf dansk lovgivning.

Ville du kunne forstå at et andet menneske bliver dræbt, og efterfølgende
smidt over borde i en dansk havn under henvisning til at det desværre ikke
er underlagt dansk strafferetlig påtale at anholde, sigte og tiltale manden
fordi det er foregået på og fra et udenlansk indregistreret skib? Nej vel?

Er det da rimeligt at en fremmed magts lov skal finde anvendelse i en dansk
havn, eller i dansk territorialfarvand blot fordi skibet gæster vore vande
eller havne?

Den holder altså ikke.

PN

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-03-05 18:57

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in

> Som jeg forstår det findes der ingen promillegrænser til søs -
> dvs. så længe der ingen ulykker sker er der ingen der kan
> straffes?

> Er det sådan det hænger sammen?

Nej. Et skib skal kunne føres betryggende, dvs, hvis styrmanden er
fuld ER det ulovligt og kan straffes.

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : blue

Dato : 11-03-05 19:49

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Et skib skal kunne føres betryggende, dvs, hvis styrmanden er
> fuld ER det ulovligt og kan straffes.

Hvornår er man fuld?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-03-05 23:53

On Fri, 11 Mar 2005 19:48:49 +0100, blue wrote:

> Hvornår er man fuld?

Når man ikke kan føre skibet betryggende mere. Om det så er fordi man
har sovet for lidt, spillet Playstation for meget eller drukket alkohol,
er uden betydning.

--
MVH
osv...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-03-05 22:56

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev

> Nej. Et skib skal kunne føres betryggende, dvs, hvis styrmanden er
> fuld ER det ulovligt og kan straffes.

Hvis jeg var advokat, så ville jeg plædere for, at min klient har sejlet i
55 år uden ulykker trods det, at han hver eneste dag har været beruset...

Så bliver det lidt svært at argumentere for, at en eventuel ulykke skyldes
beruselse og ikke andre faktorer

Claus

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-03-05 01:04

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in

> Hvis jeg var advokat, så ville jeg plædere for, at min klient
> har sejlet i 55 år uden ulykker trods det, at han hver eneste
> dag har været beruset...

Bare fordi han ikke har været involveret i ulykker betyder det ikke
at han har ført fartøjet betryggende. Se f.eks. "Danmarks Værste
Billist" - de har bestået køreprøven men man kan næppe kalde deres
kørsel betryggende.

> Så bliver det lidt svært at argumentere for, at en eventuel
> ulykke skyldes beruselse og ikke andre faktorer

I tilfældet Karen Danielsen vs. Storebæltsbroen er der ikke andre
faktorer end den berusede sømand. At give VTSen skylden for det er
som at give et vidne skylden for et sammenstød i trafikken...
Den manglende ekstra udkig kan man måske inddrage - men selvom denne
manglede så er det stadig pga. beruselse at skibet blev ført ind i
broen.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-05 01:26

> [...]

> at han har ført fartøjet betryggende. Se f.eks. "Danmarks Værste
> Billist" - de har bestået køreprøven men man kan næppe kalde deres

Jeg kunne ikke drømme om at spilde min tid på den slags underlødige møg..

> [...]
> Den manglende ekstra udkig kan man måske inddrage - men selvom denne
> manglede så er det stadig pga. beruselse at skibet blev ført ind i

Jeg henviser på ingen måde til denne hændelse.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-05 02:11

> Hvis jeg var advokat, så ville jeg plædere for, at min klient har sejlet i
> 55 år uden ulykker trods det, at han hver eneste dag har været beruset...

Jamen så får du sikkert ikke travlt med at repræsentere klienter i retten.

> Så bliver det lidt svært at argumentere for, at en eventuel ulykke skyldes
> beruselse og ikke andre faktorer

Men du mener altså at det er fornuftigt at påstå at en skibsfører der har
ført skib i 55 år og alle dage har været beruset nu lige pludseligt kan
frifindes blot fordi vedkommende ikke tidligere har været involveret i
ulykker? Det er da ikke særlig smart i mine ører - og jeg kan slet ikke
forestille mig at den tese vil holde i retten - snarere tvært om - så viser
den påstand at vedkommende har praktiseret et dagligt indtag af alkohol og
også tidligere har udsat andre for en ikke uvæsentlig fare - altså en
skærpende omstændighed.

Det ville være at sidestille spritbilister - der ikke er blevet opdaget af
politet i deres gerning - som dygtige bilister, til trods for at de er
alkoholpåvirket. Argumentet holder ikke. Om de sejler eller kører er de
uansvarlige hvis de har indtaget alkohol i så store mængder at de ikke kan
føre enten bil eller skib, eller for den sags skyld luftfartøj på
betryggende vis. Disse førere bærer et ret stort ansvar for andres liv og
førlighed og med det ansvar følger der en ikke uvæsentlig pligt til at holde
sig ædru.

Selv om formuleringen er blød og der står at man skal kunne føre fartøjet på
betryggende vis - så kan alle vel være enige om at det ikke er særlig
betryggende at have berusede personer til at føre sådanne fartøjer? Jeg
ville gerne være en sådan oplevelse foruden, vil du frivilligt sætte dig
ombord vel vidende at føreren er pissefuld og du risikerer dit liv på den
bekostning?

PN

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-05 02:52

<pni> skrev i en meddelelse

> [...]
> den påstand at vedkommende har praktiseret et dagligt indtag af alkohol og
> også tidligere har udsat andre for en ikke uvæsentlig fare - altså en

Hvis en skibsfører har sejlet fuldstændigt skadefrit i 55 år og samtidig
været beruset hver eneste dag, så har han ikke begået noget lovstridigt.
Det er *ikke* ulovligt i sig selv at sejle i beruset tilstand....

Man er nødsaget til at holde sig til lovens bogstav, og ikke ret meget
andet. Personlige fortolkninger er ikke relevant, og det er navnlig ikke
noget, man kan dømme efter..

> Det ville være at sidestille spritbilister - der ikke er blevet opdaget af
> politet i deres gerning - som dygtige bilister, til trods for at de er
> alkoholpåvirket. Argumentet holder ikke. Om de sejler eller kører er de

Det er ulovligt at føre bil i beruset tilstand. Du kan slet ikke sammenligne
de to tilstande.

Hvis jeg kører beruset i bil fra A til B, så har jeg begået lovbrud. Hvis
jeg sejler i beruset tilstand fra A til B uden problemer, så har jeg ikke
begået noget ulovligt, og kan *IKKE* straffes!

Alene det faktum, at jeg er kommet fra A til B uden problemer er bevis for,
at jeg har sejlet skibet på betryggende vis.

> betryggende vis. Disse førere bærer et ret stort ansvar for andres liv og
> førlighed og med det ansvar følger der en ikke uvæsentlig pligt til at
holde
> sig ædru.

Det er bare ikke det, loven siger!

Der står *intet* i loven om, at du ikke må sejle i beruset tilstand...Det er
dig, som for egen regning sidestiller betryggende vis med det at være pinlig
> [...]

> betryggende vis - så kan alle vel være enige om at det ikke er særlig
> betryggende at have berusede personer til at føre sådanne fartøjer? Jeg

Hvis en skibsfører har sejlet sit skib i 55 år uden farlige situationer
eller skader, så må man konstantere, at han har sejlet på betryggende vis,
selv om han har været beruset dagligt. Det er således ikke urimeligt at
antage, at skibsføren er i stand til at sejle betryggende, selv om han er
beruset...

På den baggrund bliver det svært at sandsynliggøre, at skibsførens beruselse
er det eneste årsag til en given ulykke...

Claus