canasta
Fra : andropov

Dato : 07-03-05 14:44

Findes der nogle internationale regler for canasta ?

Jeg har f.eks. prøvet at spille canasta hvor man spiller med
jokercanasta hvor 7 jokere giver en jokercanasta og tæller 1000 point.
I et sådan spil kort (2 spil kort) er der 6 jokere + 8 2'ere så det
kan teoretisk lade sig gøre at lave 2 jokercanasta

Men i andre versioner af canasta findes der kun rød canasta som
tæller 500 og sort canasta som tæller 300 point

Fra : Jeppe

Dato : 03-04-05 20:26

SPILLEREGLER TIL CANASTA

Canasta er et underholdende kortspil, som min lillebror og jeg engang for
snart længe siden lærte af vores Farmor og Farbror, og siden da har vi ofte
spillet med resten af familien.
Reglerne kan variere landet over, så det her må vist betegnes de
"sallingske" spilleregler.

Til et godt spil canasta kræves 4 personer og 2 spil kort uden jokere, hvor
man er makkere to og to, og makkerne må ikke sidde ved siden af hinanden.
(Der kan også spilles 6 personer, hvor man stadig er makkere to og to)

Spillets start

Hver spiller får 11 kort, og resten af kortene lægges midt på bordet
(stokken) med bagsiden opad, og det øverste kort vendes. Dette kor må aldrig
være en rød 3'er. Er det tilfældet lægges det tilbage ind i stokken, og et
nyt vendes. Det gælder nu om at lave en canasta - eller flere, ved at samle
7 ens kort f.eks. 5'ere. En canasta kan enten være rød, dvs. uden jokere,
eller sort med jokere. Der må aldrig være flere jokere end kort i en
canasta. Når der er opnået en canasta samles kortene i en bunke, og der
lægges enten et rødt eller sort kort øverst. Når canastaen er opnået må der
ikke længere lægges jokere til, men gerne den pågældende slags kort.

Man trækker på skift et kort, bunken må først tages ind, når holdet har
åbnet. Der åbnes ved at lægge kort ned på bordet. I starten skal der lægges
kort ned svarende til en pointsum på 50, efter opnået total pointsum på 3000
ved sammentælling efter runden åbnes på 90, efter 5000 på 120, og efter 7000
på 150. Pointsummen er ligegyldig, hvis der åbnes direkte i en canasta.
Vinderen af spillet er det par, der først når over 15000 point, eller opnår
den højeste sum herover.

Der må aldrig lægges mindre en tre sammenhørende kort ned (f.eks tre 5'ere
eller to 5'ere og en joker). Når det bliver makkerens tur, kan denne lægge
til eller lægge andre kort ned. Bunken kan tages ind, hvis man sidder med et
kort magen til det øverste i bunken på hånden, og det skal kunne lægges ned.
Hvis bunken er lukket, skal man sidde med to magen til på hånden for at
kunne tage den. Bunken lukkes ved, at der lægges en joker ud på tværs.
Lukningen af bunken ophæves, ved at den tages ind, eller hvis der ikke er
flere kort tilbage i stokken. Så vendes bunken, og der kan trækkes påny.

Der kan ikke lukkes før der er opnået en canasta. Der lukkes ved at alle
kort lægges på bordet pånær et, der skal lægges ud i bunken. Der gives 100
point for at lukke. Pointene tælles sammen: først lukningen, røde 3'ere og
canastaer, herefter tælles de enkelte kort på bordet - også dem i canastaen.
Kort der måtte være på hånden trækkes fra.

De enkelte kort i spillet:

Sorte 3'ere: kan benyttes til at spærre bunken for den næste spille, tæller
0 point.
Røde 3'ere: skal lægges på bordet så snart det bliver ens tur, og byttes til
et nyt kort fra stokken. Tæller 100 point. Hvis der lukkes i første omgang,
inden turen er kommet, fås alligevel 100 point. Hvis et hold har alle 4 røde
3'ere tæller de dobbelt, nemlig 800 point.
2'ere: er jokere og tæller 20 point
4'ere: er jokere og tæller 50 point
5,6,7'ere: tæller 5 point
8,9,10 og billedkort: tæller 10 point
Essere: tæller 20 point

Hilsen Jeppe

Fra : Jeppe

Dato : 03-04-05 20:30

Skal lige siges at der er regler jeg fandt på nettet -ikke mine

Hilsen Jeppe