Parkeringsbøde og rimelighed i dette
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 02-03-05 08:09

Kan I give nogle inputs på rimeligheden i dette:

Jeg har en gæsteparkering til min mors beboelsesområde på Frederiksberg. Der
har tidligere været fri parkering på hele området med en sådan tilladelse
(et skilt i forruden).

Nu er det lavet om, så der kun er gæsteparkering på et bestemt område. For
noget tid siden parkerede jeg i god tro på den plads som jeg plejer, hvor
der nu pludselig kun må holde biler med beboerskilt - ikke gæsteskilt.

Når jeg kommer ned, ligger der en hilsen fra et privat parkeringsselskab om
at jeg har gyldig parkering, men på et forkert sted, og at de gerne ser jeg
betalter det medliggende girokort.

Jeg undrer mig, for jeg kan ikke se, at jeg har gjort noget galt, men en
boboer kommer smilende til mig og siger, at når man har gæsteparkering, skal
man holde på et helt andet område. Jeg går til indkørslen til
parkeringspladsen, og der står nu på skiltet, at gæste parkering kun må
foregå de afmærkede steder. Jeg kigger mig rundt, og ser så, at der - på et
helt andet område end der hvor skiltet ved indkørslen er.- er fire-fiem
pladser med to skilte, hvorpå der står gæsteparkering.

Man kunne så sige, at jeg burde have kigget bedre på skiltet, og at min mor
burde have oplyst mig om ændringen, men min mor var alvorligt syg (og nu
død), og det kan man ikke klandre hende for.

Jeg skriver så til parkeringsselskabet (tideligvis et advokatfirma), hvor
jeg gør opmærksom på min opfattelse, og de skriver tilbage, at de holder
fast på deres opkrævning og at jeg vil blive indkaldt i retten hvis ikke jeg
betaler inden x dage.

Selvom jeg har parkeret forkert, mener jeg ikke at opkrævningen er helt
berrettiget, da jeg har været i god tro, men firmaet ligger i den anden ende
af landet. Hvis jeg bliver indkaldt, skal jeg så fremmøde i retten nær
advokatfirmaet (i Århus) eller bliver det i Kbh., hvor "overtrædelsen" er
sket? Vil der løbe ekstra omkostninger på?

Hvis vi snakker Århus og ekstraomkostninger, tror jeg bare at jeg betaler på
trods af den urimelig, jeg føler. Bøvlet er ikke det værd for "sølle" 510,-.

FUT: dk.videnskab.jura

Vh, Lars

Fra : Knud Thomsen

Dato : 02-03-05 08:18

Generelt kan man altid diskutere disse private p-selskabers ret til at
udstede afgifter - det er vist lidt tvivlsomt om de overhovedet kan.

Ses bort fra det, har du en meget dårlig sag. Du skal læse skiltningen
hvergang du parkerer og ikke bare første gang. Der er ingen, som siger at
regelsættet fortsat vil være samme.

Knud

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 02-03-05 08:48

> Generelt kan man altid diskutere disse private p-selskabers ret til at
> udstede afgifter - det er vist lidt tvivlsomt om de overhovedet kan.

Jaja, men ikke desto mindre gør de det jo.

> Ses bort fra det, har du en meget dårlig sag. Du skal læse skiltningen
> hvergang du parkerer og ikke bare første gang. Der er ingen, som siger at
> regelsættet fortsat vil være samme.

Nej, naturligvis ikke. Men jeg synes bare ikke, at det var særligt tydeligt,
at der var specielle begrænsninger for gæster. Men det er jo klart, at man
et eller andet sted bør tjekke for sådanne ændringer.

I øvrigt var der masser af ledige pladser på både boboer- og gæstepladserne,
da jeg fik bøden/afgiften, så der er jo ikke sket nogen skade. Men
naturligvis er advokatfirmaet bare ude på at opkræve ussel mammon.

Vh, Lars.

Fra : Holst

Dato : 02-03-05 09:11

Lars Bonnesen wrote:

> I øvrigt var der masser af ledige pladser på både boboer- og gæstepladserne,
> da jeg fik bøden/afgiften, så der er jo ikke sket nogen skade.

Tjah, lige på det tidspunkt var der. Men fem timer senere - hvor du
måske stadig holdt der - ville der måske have mangler beboerpladser.

Ja, det er pisseirriterende at få parkeringsbøder - jeg ved det selv,
for jeg har selv fået to af slagsen.

Første gang ved Århus Kommunehospital, hvor der absurd nok kun er
parkeringspladser, hvor der må parkeres henholdsvis 1 time, 2 timer og 3
timer. Rimelig usmart, når man skal tilbringe mange, mange flere timer
på hospitalet. Og når det lille pus ligger og har umådelige smerter, så
har man altså andet at tænke på end at flytte bilen hver tredje time. Skod.

Anden gang for et par uger siden, da jeg på grund af snedækket ikke
kunne se afmærkningen af båse og derfor - i god tro - parkerede sent om
aftenen mellem to andre biler med den formodning, at der nok var en bås
der. Det var der ikke, kunne man så se næste morgen, hvor regnen havde
fjernet sneen. Skod.

> Men naturligvis er advokatfirmaet bare ude på at opkræve ussel mammon.

Tjah ... man er jo også ude på at regulere parkeringen.

Og - du siger det jo selv - du har parkeret i modstrid med bestemmelserne.

Fra : Jim

Dato : 02-03-05 11:48

"Holst" <newsfeb05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> timer på hospitalet. Og når det lille pus ligger og har umådelige
> smerter, så har man altså andet at tænke på end at flytte bilen hver

Næste gang du har ærinde på Århus KH, så se om du kan finde en plads i
Finsensgade.
Det er der de ansatte plejer at parkere. Og så er der gennemgang til
midt i hospitalsgaden.

Mvh. J.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 02-03-05 09:20

Holst wrote:
> [...]
> har man altså andet at tænke på end at flytte bilen hver tredje time. Skod.

Minder mig om Aalborg Sygehus Nord. Der er heller ikke rigtigt nogen
pladser. Så syge, svagt-gående og andet godtfolk med ærinde på sygehuset
må pænt parkere på en betalingsplads langt fra sygehuset (Bag ved Phønix
eller Gåsepigen).

Men som de sagde til fødselsforberedelse: Når det er tid til fødslen kan
I parkere lige hvor i har lyst for 510 kr.

> [...]
> aftenen mellem to andre biler med den formodning, at der nok var en bås
> der. Det var der ikke, kunne man så se næste morgen, hvor regnen havde

Vognbanestriber og den slags gælder ikke når de er dækket af sne. Gad
vide om det samme gælde for parkeringsbåse.

Hvis de private parkeringsfirmaer, som jeg tror dem for, mere eller
mindre selv finder på reglerne gælder striberne nok stadig, selvom man
ikke kan se dem. Logisk? Tjah...

-dennis

Fra : Holst

Dato : 02-03-05 08:45

Lars Bonnesen wrote:

> Kan I give nogle inputs på rimeligheden i dette:

Du har nok en meget dårlig sag, hvis den når til retten. At du parkerede
i god tro, er bare ærgeligt - du skal læse skiltningen. "God tro" kan du
bruge som argument, når du henvendte dig til firmaet, men når du til
retten, så tror jeg ikke, at du kan bruge det til en pind.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-03-05 22:34

Lars Bonnesen wrote:

> [...]
> noget tid siden parkerede jeg i god tro på den plads som jeg plejer, hvor
> der nu pludselig kun må holde biler med beboerskilt - ikke gæsteskilt.

Hvordan er din "gæste-licens" præcist formuleret?

Kan man opfatte det således, at du med licensen har ret til at holde på
hele pladsen - og uden licens har man kun ret til at holde på
gæste-pladserne?

Ellers er der nok kun kasse 1 tilbage...

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-05 03:47

> [...]
> hele pladsen - og uden licens har man kun ret til at holde på
> gæste-pladserne?
>
> Ellers er der nok kun kasse 1 tilbage...

Jeg syntes juraen forsvandt efter spørgsmålet.....

Når du som fører af en bil kører ind på et område hvor der er privat
parkeringskontrol og der er tydeligt skiltet med dette så har du som fører
af køretøjet indgået en aftale om at overholde de betingelser firmaet der
forestår kontrollen stiller. Når du parkerer din bil har du accepteret
betingelserne og dermed vedstået dig den aftale. Det er aftalelovens
bestemmelser den udstedte kontrolafgft hidrører under.

Du hænger på den - også selv om der tidligere har været andre betingelser på
pladsen.

PN

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-03-05 11:13

pni wrote:

> [...]
> betingelserne og dermed vedstået dig den aftale. Det er aftalelovens
> bestemmelser den udstedte kontrolafgft hidrører under.

Husk, at der er en aftale mere med i billedet (eller flere aspekter af
den samme aftale). Lars har jo tilsyneladende fået en
gæsteparkeringstilladelse, så det er meget relevant hvad den præcis
giver tilladelse til.

> Du hænger på den - også selv om der tidligere har været andre betingelser på
> pladsen.

Læg lige mærke til hvem, du svarer. Jeg håber da ikke, at jeg hænger på
Lars' afgift!

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 03-03-05 13:36

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message
> pni wrote:
> Læg lige mærke til hvem, du svarer. Jeg håber da ikke, at jeg hænger på
> Lars' afgift!

Det er du ellers meget velkommen til.

Lige for at klare op... jeg har betalt bøden/afgiften i dag... jeg gad ikke
mere bøvl selvom jeg måske nok synes at det var noget urimeligt.

Men gæsteparkeingen består af et kort, hvorpå der står gæsteparkering,
boligforeningens navn samt et nummer. (taget fra hukommelsen).

Selve reglerne fremgår af skiltet ved indkørslen til parkeringspladsen -
hvor altså gæsteparkeringenspladserne rent faktisk ligger udenfor dette
område.

Vh, Lars.

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-05 15:55

> [...]
> tilladelse til.

> Læg lige mærke til hvem, du svarer. Jeg håber da ikke, at jeg hænger på

Nej mon dog Jeg valgte bare at svare nederst i tråden for at "få det
hele med"