Opsigelse via email - skæringsdato afsende~
Fra : Gryffe

Dato : 01-03-05 23:24

Hej NG,

Jeg har en lejet 2-værelses lejlighed. Jeg bor ikke selv i lejligheden,
men har fremlejet de to ("accessoriske") værelser til to personer (to
fremlejeforhold). Jeg har ikke opstillet yderligere forpligtelser i
disse to lejeforhold, end der fremgår af Lejeloven.

Det vil sige, at der er én måneds opsigelse til den første i en måned,
jvf. Lejeloven og http://www.familieadvokaten.dk/Emner/751.html. Linket
angiver også lidt anbefalinger mht. skriftlighed og kvittering for
modtagelse.

Den ene af mine lejere har nu sendt mig en skriftlig opsigelse pr. mail
28. februar, med en SMS som opfølgning samme dag. Jeg har haft lejlighed
til at læse begge d.d. 1. marts.

Det "dybe" spørgsmål er, har lejer ret til at opfatte skæringsdatoen som
1. april? Eller bør den retteligt være 1. maj, al den stund at jeg endnu
ikke har kvitteret for modtagelsen, og først læst opsigelserne d.d.?

Denne lille tvist er formentlig for lille til at blive afgjort på højere
niveau. Så det mere pragmatiske spørgsmål er, uanset om jeg har "ret"
eller ej, er det stadig mig der skal indkradse april måneds husleje fra
lejeren, hvis hun benægter? Har jeg nogen som helst (juridiske) midler
til rådighed herfor ... hvis jeg vel at mærke, efter gruppens mening,
har ret?

På forhånd tak for svar,
Mvh Gryffe

Fra : Politico

Dato : 02-03-05 01:32

"Gryffe" <nospam@please.invalid> wrote in message
> [...]
> jvf. Lejeloven og http://www.familieadvokaten.dk/Emner/751.html. Linket
> angiver også lidt anbefalinger mht. skriftlighed og kvittering for

Jeg er ikke helt enig i, at opsigelsesvarslet fra lejers side er een måned
jfr. lejeloven, idet du ikke selv bor i lejligheden. Du kan selvfølgelig
have aftalt det med lejer i lejekontrakten, og så er det naturligvis
gældende.

Jeg vil mene, at når du (udlejer) ikke selv bor i lejligheden, så finder LL
§82, litra a, ikke anvendelse: "enkelte værelser til beboelse, når værelset
er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller er en del af et en- eller
tofamilieshus, som udlejeren bebor,"

Efter min opfattelse må opsigelsesvarslet derfor som udgangspunkt være tre
måneder til den første fra lejers side, og der er som udgangspunkt ingen
mulighed for opsigelse fra din (udlejers) side, bortset fra de i LL §83
anførte undtagelser og begrænsningerne i §§84-85.

Du har forresten måske et problem, nemlig at det muligvis ikke er tilladt
dig (uden kommunalbestyrelsens godkendelse) at udleje din lejlighed som
enkeltværelser, jfr. §47, stk. 2, i Lov om midlertidig regulering af
boligforholdene. Det kommer an på om din lokale kommunalbestyrelse (byråd)
har bestemt at reglerne skal gælde i kommunen.

> [...]
> 1. april? Eller bør den retteligt være 1. maj, al den stund at jeg endnu
> ikke har kvitteret for modtagelsen, og først læst opsigelserne d.d.?

Det afgørende er, hvornår du _modtog_ opsigelsen, og ikke hvornår du _læste_
den.

Hvis du hentede emailen fra din postserver d. 28/2, må den være modtaget den
dag, uanset om du først læste den d. 1/3.

Hvis SMS beskeden kom ned på din mobiltelefon d. 28/2, må den være modtaget
den dag - måske medmindre du kan sandsynliggøre at mobiltelefonen ikke var i
din besiddelse.

Om du har kvitteret for modtagelse eller ej, er sådan set ligegyldigt. Det
stiller kun lejer bevismæssigt dårligt, såfremt du påstår at du først modtog
opsigelsen d. 1/3. Når du har fået opsigelsen elektronisk, kan der
selvfølgelig være nogle elektroniske spor der kan hjælpe lejer i evt.
retssag.

> [...]
> lejeren, hvis hun benægter? Har jeg nogen som helst (juridiske) midler
> til rådighed herfor ... hvis jeg vel at mærke, efter gruppens mening,

Hvis lejeren ikke vil betale, er det dig der skal "indkradse" pengene. Det
kan du f.eks. gøre ved at trække det fra i evt. depositum inden du udbetaler
resten. Hvis ikke du kan trække beløbet der, er der kun mulighed for
(trussel om) sagsanlæg tilbage.

/ Politico
- ovenstående er udelukkende min personlige ikke-professionelle opfattelse,
og er udelukkende ment som et indlæg i et teoretisk juridisk
diskussionsforum, og ikke som egentlig vejledning eller rådgivning.

Fra : Hoho

Dato : 02-03-05 10:51

On Tue, 01 Mar 2005 23:23:55 +0100, Gryffe <nospam@please.invalid> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>fremlejeforhold). Jeg har ikke opstillet yderligere forpligtelser i
>disse to lejeforhold, end der fremgår af Lejeloven.

Mon ikke du har begået noget ulovligt ?

§ 69. Lejeren af en beboelseslejlighed har ret til at fremleje højst halvdelen
af lejlighedens beboelsesrum til beboelse. Det samlede antal personer, der bor i
lejligheden, må ikke overstige antallet af beboelsesrum.

Stk. 3. Fremlejeaftaler skal indgås skriftligt, og lejeren skal inden
fremlejeperiodens begyndelse tilstille udlejeren kopi af fremlejeaftalen.

Og hvorfor bor du ikke i lejligheden ? Er, den eneste lovlige fremleje,
begrundet med lovligt fravær og er kontrakten på max. 2 år ?

Her kan der være tale om endnu en lovovertrædelse.

Se du hellere at blive af med en fremlejetager inden din udlejer opdager
forholdet. Og hvis din udlejer ikke ved du fremlejer, så få det lovliggjort.

Fra : Gryffe

Dato : 02-03-05 22:17

Hoho wrote:

> Mon ikke du har begået noget ulovligt ?

Jo, det kunne godt se sådan ud.

> Se du hellere at blive af med en fremlejetager inden din udlejer opdager
> forholdet. Og hvis din udlejer ikke ved du fremlejer, så få det lovliggjort.

Rolig nu. Min udlejer er en god ven og ganske bekendt med
fremlejeforholdet - han har en fordel i den, fordi han gerne vil have
råderet over lejligheden fra denne sommer og derfor nødigt skrev
lejekontrakt med andre end mig.

Fremlejeforholdet er måske ikke helt fint i kanten (mildt sagt), men det
er i realiteten lettere for mig at opsige de nuværende beboere end hvis
de havde en direkte kontrakt med udlejer.

Men du og Politico har da ret i, at jeg vist ikke skal rode mig ud i de
juridiske krav og rettigheder her. De eventuelle krav jeg vil kunne
henvise til vil blot synliggøre, hvor aftalen IKKE holder.

Tak for svarene!

--
Mvh Gryffe