Lukket for port 25 hos Tele2
Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 01-03-05 20:40

Hej i Gruppen

Så har Tele2 i dag lukket for port 25 på deres post-server.
En helt kanon idé set med både Tele2´s og mine øjne...... Men!!
Dette umuligør så at sende mails via andre udbydere, da de fleste jo trods
alt stadig bruger port 25 på deres SMTP-server.
Da en del af min hverdag går ud på at rode med noget sådant, tænkte jeg jo
straks at jeg sætter da bare alle mine E-mail konti op til at bruge Tele2´s
SMTP-server.
Det virker også i bedste velgående, men så slog tanken mig "Hvad nu hvis en
meget stor del af Tele2´s kunder gør det samme?"......

Gad vide om Tele2 har husket at tage højde for det inden de valgte at lukke
for port 25??

Efter en lille mail-korrespondence med Tele2Adsl-support kan jeg konstatere
at det ikke lige virker som noget de har overvejet nærmere. Ifølge den
vældig flinke fyr fra supporten er vi alle tilsyneladende velkommen til at
bruge smtp.tele2.dk som udgående post-server....
(Dette skal selvfølgelig ikke tages som en opfordring til at ALLE skal bruge
den, da jeg ikke gider vente 80 dage på mine mails....)

Det er vist ikke svært at forestille sig hvor belastet den server kan gå hen
og blive på sigt...

Ifølge Tele2Adsl-support havde de her til aften ikke hørt om nogen andre med
samme problem.... Kan det nu også være sandt?? Er jeg virkelig den eneste
Tele2 kunde der også har mail-konti hos andre udbydere??

Med venlig hilsen

LarsØland

Fra : Henrik Bo Hansen

Dato : 01-03-05 21:01

"Lars Øland Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> wrote in message

> Gad vide om Tele2 har husket at tage højde for det inden de valgte at
> lukke
> for port 25??

Ja, det har vi ;)

> [...]
> bruge
> den, da jeg ikke gider vente 80 dage på mine mails....)

Hvis man ønsker at sende post via sin Tele2ADSL forbindelse der det
den eneste smtp host man kan benytte, det er også den som 95% af
kunderne benyttede i går.

Derfor skulle der ikke være markant flere der benytter sig af
smtp.tele2.dk i forhold til i går.

> Det er vist ikke svært at forestille sig hvor belastet den server kan
> gå hen
> og blive på sigt...

Det kunne være der var flere end en server ;) ?

> [...]
> eneste
> Tele2 kunde der også har mail-konti hos andre udbydere??

Det er korrekt, der har ikke været nogle speciele reaktioner på denne
lukning
af port 25, den har også været annonceret i over en 1md.

Skulle du have flere tekniske eller andre sprøgsmål kan du stille dem i
vores interne ADSL grupper tele2.adsl.teknik eller tele2.adsl.generel.

/Henrik - T2

Fra : Anders Lund

Dato : 01-03-05 21:20

Henrik Bo Hansen wrote:
> Skulle du have flere tekniske eller andre sprøgsmål kan du stille dem i
> vores interne ADSL grupper tele2.adsl.teknik eller tele2.adsl.generel.

Jeg er ikke Tele2 kunde - på Internet - men kunne godt tænke mig at vide
om det var muligt at få åbnet op for port 25, hvis man nu havde sin egen
mailserver kørende?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Henrik Bo Hansen

Dato : 01-03-05 21:27

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> wrote in message

> Jeg er ikke Tele2 kunde - på Internet - men kunne godt tænke mig at
> vide om det var muligt at få åbnet op for port 25, hvis man nu havde
> sin egen mailserver kørende?

Mon ikke vi kan finde den så ;)

Det er muligt at have sin egen mailserver kørende, det eneste
er blot at der skal være mail-relay.tele2.dk på.

Altså:

10 mailserver
20 mail-relay.tele2.dk

Så kan du godt modtage posten på din egen mailserver.

Omvent skal du sætte din mailserver op til at
smarthoste til smtp.tele2.dk for at komme af posten fra
din mailserver.

/Henrik -T2

Fra : Anders Lund

Dato : 01-03-05 21:34

Henrik Bo Hansen wrote:
> Omvent skal du sætte din mailserver op til at
> smarthoste til smtp.tele2.dk for at komme af posten fra
> din mailserver.

Ah, på den måde. Det er nok også meget sundere i længden. Så går jeg ud
fra at der er en form for begrænsning på hvormeget man får lov til at
sende igennem servere (for at undgå at spam går den vej).

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 02-03-05 02:43

Henrik Bo Hansen skrev:

Hej Henrik.
Jeg bliver jo bange for at I også lukker for port 25 på min Tiscali
forbindelse. Er det noget I har planer om?

> "Anders Lund" <anders@andersonline.dk> wrote in message

> Mon ikke vi kan finde den så ;)

Skal det forstål sådan at I godt vil åbne for port 25, hvis man beder om
det?

> [...]
>
> 10 mailserver
> 20 mail-relay.tele2.dk
>
> Så kan du godt modtage posten på din egen mailserver.

Bortset fra at min Mailserver kører med login og TLS-krypering så den kan
relaye fra min bærbare, mit arbejde osv. Det kommer ikke til at virke hvis
I lukker for port 25.
Og hvordan virker SPF med jeres mailserver?

> Omvent skal du sætte din mailserver op til at
> smarthoste til smtp.tele2.dk for at komme af posten fra
> din mailserver.

Det er jeg heller ikke glad for. Jeg holdt op med at bruge Tiscalis
smarthost efter at den bukkede under for spam og jeg havde vigtige mails i
min mailkø i 16 timer.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 02-03-05 10:03

Niels Elgaard Larsen <elgaard@agol.dk> wrote:

>Bortset fra at min Mailserver kører med login og TLS-krypering så den kan
>relaye fra min bærbare, mit arbejde osv. Det kommer ikke til at virke hvis
>I lukker for port 25.

Det problem kan jeg godt genkende. Det er ret besværligt at man skal
skifte smtp-server alt efter om man kobler op hjemmefra, via sin mobil
eller på arbejde.

Min løsning pt. er at oprette en outbox, hvorfra alle beskedder bliver
sendt af imap-serveren (via Tele2's smtp-server).

Men kunne du egentlig ikke sætte din smtp-server til at lytte på en
anden port end 25? Hvis altså dine postprogrammer kan sættes op til at
bruge smtp-servere på andre porte.
Ellers må du eksperimentere med ssh-tunneling eller VPN.

--
mvh Kåre

PS. Undskyld mailkopien, Niels.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 02-03-05 17:56

Kåre Nejmann skrev:

> Det problem kan jeg godt genkende. Det er ret besværligt at man skal
> skifte smtp-server alt efter om man kobler op hjemmefra, via sin mobil
> eller på arbejde.

Ja, det dur ikke.

> [...]
>
> Men kunne du egentlig ikke sætte din smtp-server til at lytte på en
> anden port end 25? Hvis altså dine postprogrammer kan sættes op til at

Ja, det har været ude i tidligere. Det var engang jeg var på et AOL-net som
sendte al trafik på port 25 til en tilfældig AOL mailserver, som virkede
ret skidt. Exim kan lytte på flere porte samtidigt.

Men vi er flere der bruger mailserveren med forskellige styresystemer og
mailklienter. Det bliver noget rod.

> Ellers må du eksperimentere med ssh-tunneling eller VPN.

Nej, hvis Tiscali lukker for port 25 vil jeg hellere eksperimentere med
Cybercity.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Rander

Dato : 02-03-05 20:24

Tue, 1 Mar 2005 21:00:52 +0100 brugte Henrik Bo Hansen 48 linier på at
fortælle dette til dk.edb.internet.udbydere:

>Hvis man ønsker at sende post via sin Tele2ADSL forbindelse der det
>den eneste smtp host man kan benytte,

Endnu en grund til at holde sig fra Tele2...

http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Kvinderne inspirer os altid til at skabe mesterværker,
og de hindrer os altid i at udføre dem. (Oscar Wilde)

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 02-03-05 21:33

"Rander" <lrNOSPAM@rander.dk> wrote in message
> Tue, 1 Mar 2005 21:00:52 +0100 brugte Henrik Bo Hansen 48 linier på at
> fortælle dette til dk.edb.internet.udbydere:

> Endnu en grund til at holde sig fra Tele2...

Det er ikke på prisen........Mogens

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 03-03-05 02:33

On Wed, 02 Mar 2005 20:23:39 +0100, Rander <lrNOSPAM@rander.dk> wrote:

>Endnu en grund til at holde sig fra Tele2...

Hos TDC er det på deres normale privat-bruger produkter fuldstændigt
lige sådan. smtp.mail.dk eller ingenting. Med mindre man har adgang
til en SMTP-service der ikke kører på port 25.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 03-03-05 04:02

Daniel Stjernholm skrev:

> Hos TDC er det på deres normale privat-bruger produkter fuldstændigt
> lige sådan. smtp.mail.dk eller ingenting. Med mindre man har adgang
> til en SMTP-service der ikke kører på port 25.

Men hos Tele2 er det så vidt jeg kan se også på deres erhvervsløsning.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-03-05 13:49

Niels Elgaard Larsen skrev:

> Men hos Tele2 er det så vidt jeg kan se også på deres erhvervsløsning.

Hmmm...

På TDC med fast IP (privat og erhverv) er port 25 ud åben.

Fra : L

Dato : 03-03-05 15:08

On Thu, 03 Mar 2005 01:33:15 GMT, newshamster@skumlenet.dk (Daniel
Stjernholm) wrote:

>Hos TDC er det på deres normale privat-bruger produkter fuldstændigt
>lige sådan. smtp.mail.dk eller ingenting. Med mindre man har adgang
>til en SMTP-service der ikke kører på port 25.

Man må så håbe,
at deres e-mail setup kører mere stabilt.
Lige fra idag:

http://driftstatus.tele2adsl.dk/msg_1109839635.html
citat> Der var i perioden problemer med dele af Tele2s postsystem. Det
citat> betød at der kunne opleves nedsat fremkommelighed samt
citat> manglende adgang til berørte konti.
citat>
citat> Post er ikke gået tabt, men er blevet samlet op, post kø'er vil
citat> blive afviklet hurtigst muligt.
citat>
citat> Fejlretning er afsluttet. Tele2 beklager de gener det måtte
citat> have medført.
citat>
citat> Forventet varighed 03/03 2005 kl. 09:45 - 14:25

Se evt. også:
http://driftstatus.tele2adsl.dk/

De ældre problembeskrivelse omkring postsystemet,
er desværre allerede slettet fra denne side.
Da Tele2 for ca. 6 måneder indførte nye spamfiltre,
var der en del forsinkelser.

Det er her, det er en ulempe at være afhængigt
at udbyderens e-mail server.

Mvh.
Lars

Fra : Hans

Dato : 03-03-05 18:27

Daniel Stjernholm wrote:

> Hos TDC er det på deres normale privat-bruger produkter fuldstændigt
> lige sådan. smtp.mail.dk eller ingenting. Med mindre man har adgang
> til en SMTP-service der ikke kører på port 25.

Kunder med fast ip har mig bekendt ikke den begrænsning.

Hans

Fra : Calle.

Dato : 05-03-05 22:53

Rander wrote:
> Tue, 1 Mar 2005 21:00:52 +0100 brugte Henrik Bo Hansen 48 linier på at
> fortælle dette til dk.edb.internet.udbydere:

> Endnu en grund til at holde sig fra Tele2...
Vent og se det kommer også hos cybercity
--
Calle.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-03-05 11:05

Calle. wrote:

> Vent og se det kommer også hos cybercity

1. CC har haft sådan et filter, men hvorfor droppede CC det filter i
tidernes morgen?

2. Hvis man kan få fjernet det filter på sin ADSL, således at det kun er
kunder *) uden egen SMTP / uden behov for at kunne bruge en ude i byen, der
bliver "ramt" af filteret, så vil jeg være ganske godt tilfres med sådan et
filter hos CC.

Man skal så rimeligvis vedkende sig et støre ansvar, for at man sørger for
at holde sin maskine ren for virus, og andet, der kan misbruge ens
forbindelse til udsendelse af virus/spam, og straffen, for ikke at magte
den opgave, kan så være at få lukket filteret.

*) såvel kunder med, som uden ADSL.

Ivar Madsen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-03-05 21:29

On Tue, 1 Mar 2005 20:39:44 +0100, "Lars Øland Hansen"
<Lars.oeland@inet.uni2.danmark> wrote:

>Det er vist ikke svært at forestille sig hvor belastet den server kan gå hen
>og blive på sigt...

Enten har du misforstået noget, eller også har jeg misforstået dig.

Det er helt almindeligt, alt man bruger sin internetudbyders
SMTP-server til AL udgående post, uanset hvad der benyttes som
afsenderadresse.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

simlock.dk tilbyder unlock af alle udgaver af Samsung D500

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-03-05 23:18

In article <atj921tpbhtqdk18728dudh8k862auuq4v@4ax.com>, Lasse Hedegaard wrote:

> [...]
>
> Det er helt almindeligt, alt man bruger sin internetudbyders
> SMTP-server til AL udgående post, uanset hvad der benyttes som

Men hvis man har ADSL, så er man ofte sin egen udbyder. Jeg kører
ihvertfald egen mailserver, og ønsker ikke at mellemlagre mine
mails andre steder end på modtageren postserver.

Men nu er jeg også en ansvarlig ysadm på mit system.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-03-05 23:32

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> crashed Echelon
writing news:slrnd29qe3.1ta.povlhp@ip100.home.terminal.dk:

> Men hvis man har ADSL, så er man ofte sin egen udbyder. Jeg kører
> ihvertfald egen mailserver, og ønsker ikke at mellemlagre mine
> mails andre steder end på modtageren postserver.

Næ, men ISPerne følte de var nødsaget til at lave en form for beskyttelse
mod spam, og det så være at de samler alt udgående mail fra deres kunder og
så tjekker den igennem.

Set med Tele2s øjne, så repræsenterer ondsindede kunder jo dårlig
markedsføring af Tele2 hvis de intet gjorde.

--
Bjarke Andersen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 02-03-05 03:06

Bjarke Andersen skrev:

> Næ, men ISPerne følte de var nødsaget til at lave en form for beskyttelse
> mod spam, og det så være at de samler alt udgående mail fra deres kunder
> og så tjekker den igennem.

Og gemmer en kopi til brug for storebror med den nye antiterrorlovgivning.

Og hvad mener du med at checker den igennem? Har de tænkt sig at slette
post. Vil du acceptere at de sletter din udgående mail, selvom enkelte mail
fejlagtigt er identificeret som spam? Hvis modtagerens spamfilter fanger
din mail ved en fejl, er det deres ansvar, men hvis din egen udbyder gør
det, kan det blive ubehageligt for dig.

> Set med Tele2s øjne, så repræsenterer ondsindede kunder jo dårlig
> markedsføring af Tele2 hvis de intet gjorde.

Hvad er så begrundelsen for at stoppe indgående mail?

De kunne også stoppe port 80 og tvinge alle til at bruge deres HTTP-proxy så
de kunne checke for vira, dialerprogrammer osv.

Jeg har ikke noget imod at en ISP pr default lukker for port 25. Faktisk
synes jeg de skulle lukke for alle andre porte end port 53, 80 og 443.

Men de skal åbne for de porte, kunderne mener de har brug for.
Spam kommer ikke fra de få af os, der kører en mailserver. Spam kommer fra
alle de crackede windowsmaskiner. Og dem ville deres ikke være så mange
hvis kunderne skulle bede om at få åbnet for porte til MS-SQL, RPC,
NetBIOS, SNMP, port 135, osv.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Frank

Dato : 02-03-05 14:13

Hej

>Og gemmer en kopi til brug for storebror med den nye antiterrorlovgivning.

Og det er noget du ved eller noget du tror?

Mvh
Frank

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-03-05 14:47

Niels Elgaard Larsen <elgaard@agol.dk> crashed Echelon writing

> Og gemmer en kopi til brug for storebror med den nye
> antiterrorlovgivning.

Uhhh, selvom du kunne havde din egen SMTP server ville de stadig kunne
gemme en kopi.

> [...]
> spamfilter fanger din mail ved en fejl, er det deres ansvar, men hvis
> din egen udbyder gør det, kan det blive ubehageligt for dig.

Nogen udbydere (snakker worldwide) er begyndt at implementere SPAM og virus
filter på udgående trafik, så ja.

> Hvad er så begrundelsen for at stoppe indgående mail?

Igen skriver du om noget som du ikke har forklaret. Tele2 stopper ikke
indgående trafik. Kom med beviser?!

> [...]
> fra alle de crackede windowsmaskiner. Og dem ville deres ikke være så
> mange hvis kunderne skulle bede om at få åbnet for porte til MS-SQL,

Spam kommer osse fra åbne relays fra folk som hoster en mailserver men lige
glemte at læse afsnittet om sikkerhed.
Pt. har DK 484 åbne relays registreret blot hos http://www.ordb.org/

--
Bjarke Andersen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-03-05 16:55

Den 02-03-05 14.46 skrev Bjarke Andersen følgende:

> Spam kommer osse fra åbne relays fra folk som hoster en mailserver men lige
> glemte at læse afsnittet om sikkerhed.
> Pt. har DK 484 åbne relays registreret blot hos http://www.ordb.org/

Det er skræmmende, for der er en masse spammere eller andre slemme
personer som konstant forsøger at finde åbne relays. Jeg tog forleden et
kig i min log-fil i anden anledning, uhadada. Jeg forstår godt,
udbyderne gerne vil lukke port 25 som udgangspunkt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 03-03-05 02:14

Bjarke Andersen skrev:

> Niels Elgaard Larsen <elgaard@agol.dk> crashed Echelon writing

> Uhhh, selvom du kunne havde din egen SMTP server ville de stadig kunne
> gemme en kopi.

Ja, det kunne de gøre, men de ville ikke være nødt til det. Og jeg tror ikke
at Tele2 ville vælge at snage i deres kunders email, hvis de kunne undgå
det.

> Igen skriver du om noget som du ikke har forklaret. Tele2 stopper ikke
> indgående trafik. Kom med beviser?!

Det skriver Tele2 på deres egen hjemmeside:
http://www.editorial.tele2.dk/?page=erhverv_internet_adslforvirksomheder_spoergsmaalogsvar&t2page=erhverv_internet_adslforvirksomheder_spoergsmaalogsvar
==
Er alle porte åbne?
Nej, port 25 er lukket. Men I kan gratis benytte mail-relay.tele2.dk som
sekundær mailserver - den skal sættes på som MX record med lavere
prioritet. På den måde kan I alligevel køre jeres egen mailserver, til
udgående post benyttes smtp.tele2.dk
==

Hvis port 25 var åben for indgående trafik, var der jo ingen grund til at
bruge mail-relay.tele2.dk som sekundær mailserver.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-03-05 22:03

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-03-05 18:37

In article <Xns960CEF5DC1839bjoegdk@130.225.247.90>, Bjarke Andersen wrote:
> [...]
>
> Set med Tele2s øjne, så repræsenterer ondsindede kunder jo dårlig
> markedsføring af Tele2 hvis de intet gjorde.

Den væsentlige grund til der er problemer med udgående spam / virus er
fordi deres indgående kontrol er for dårlig !

Fra : Anders Lund

Dato : 01-03-05 23:36

Povl H. Pedersen wrote:
> Men hvis man har ADSL, så er man ofte sin egen udbyder. Jeg kører
> ihvertfald egen mailserver, og ønsker ikke at mellemlagre mine
> mails andre steder end på modtageren postserver.

Hvormange mener du at "ofte" dækker ind over? Jeg tror ikke at der er så
mange som køre sin egen mailserver i forhold til antallet af ADSL
installationer.

Fra : Hauge

Dato : 01-03-05 23:39

Hejsa
Povl H. Pedersen wrote:
> Men hvis man har ADSL, så er man ofte sin egen udbyder.

Jeg kender mange der har ADSL, men ikke mange af dem har egen mailserver,
dog har jeg.
Nu er jeg så dog ikke udbyder, fordi jeg har egen mailserver, jeg sælger
ikke netadgang, gør du? ;)

> Jeg kører
> ihvertfald egen mailserver, og ønsker ikke at mellemlagre mine
> mails andre steder end på modtageren postserver.

Det kan du nu ikke altid undgå, da modtageren som ofte også kan have
port25-filter på sin indgang, og det kan du eller jeg ikke gøre ret meget
ved.

> Men nu er jeg også en ansvarlig ysadm på mit system.

Ja det siger vi alle, men det er jo en af grundene til at port25 er blevet
lukket, netop fordi "vi" ikke altid er så ansvarlige.
Bare som info: "vi" er jo alle over en kam, ikke lige dig eller mig.

Og jeg FUTer til dk.edb.internet.udbydere, da det ikke har ret meget med
mail + news at gøre, men udbydere.

/Hauge

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 02-03-05 03:31

Hauge skrev:

> Det kan du nu ikke altid undgå, da modtageren som ofte også kan have
> port25-filter på sin indgang, og det kan du eller jeg ikke gøre ret meget
> ved.

Ja, og de kan også slette den uden at læse den. Men hvis mail forsvinder
eller forsinkes, lægger jeg vægt på at det ikke er sket i min ende.

> Ja det siger vi alle, men det er jo en af grundene til at port25 er blevet
> lukket, netop fordi "vi" ikke altid er så ansvarlige.
> Bare som info: "vi" er jo alle over en kam, ikke lige dig eller mig.

Jeg har da hørt om folk, der har fået lavet et åbent relay. Men det er
efterhånden ret sjældent. Og det er ikke nogen stor kilde til spam.

Det meste kommer fra vira der sender direkte på port 25. Og de kan stadig
sende spam gennem Tele2's smarthost.

Vi er flere, der bruger vores mailserver. Den er den eneste maskine, der kan
sende ud på port 25 og bruger login og TLS. Jeg påstår, at det giver mindre
fare for at sende spam ud end ikke at have en mailserver. Det er nok ikke
alle spamvira, der kan finde ud af at hente passwords fra en mailklient,
hvis brugeren overhovedet har gemt passwordet på den inficerede maskine.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-03-05 12:49

Hauge skrev:

> Nu er jeg så dog ikke udbyder, fordi jeg har egen mailserver, jeg
> sælger ikke netadgang, gør du? ;)

Ikke netadgang, men mailadgang.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-03-05 15:10

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev

> Men hvis man har ADSL, så er man ofte sin egen udbyder. Jeg kører
> ihvertfald egen mailserver, og ønsker ikke at mellemlagre mine
> mails andre steder end på modtageren postserver.

Jeg har også egen mailserver, men kører alligevel alt udgående post over CC
smtp, simpelthen af sikkerhedmæssige grunde, men også fordi det kører
lynhurtigt uden nogen forsinkelser..

Claus

Fra : Carsten

Dato : 01-03-05 23:34

> [...]
>
> Det er helt almindeligt, alt man bruger sin internetudbyders
> SMTP-server til AL udgående post, uanset hvad der benyttes som

Ja jeg bruger da også SMTP til alt udgående trafik på andre mail konto,
man
kan da heller ikke andet.

Carsten

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 01-03-05 23:40

Carsten wrote:
> "Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Ja jeg bruger da også SMTP til alt udgående trafik på andre mail konto,
> man
> kan da heller ikke andet.

Læs igen - der er ikke bare tale om en SMTP server, men sin
internetudbyders SMTP server. Jeg bruger fx ikke CCs servere til at
sende eller modtage post.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-03-05 13:24

Carsten wrote:

> Ja jeg bruger da også SMTP til alt udgående trafik på andre mail konto,
> man
> kan da heller ikke andet.

Jeg kan da,,,

Dels så bruger jeg min egen SMPT server, og ikke min ISP's.
Dels så kan jeg godt finde på at telnette til modtageres SMTP server, og
skrive mailen direkte på serveren,,,

Ivar Madsen

Fra : Claus E Beyer

Dato : 02-03-05 12:09

> Det er helt almindeligt, alt man bruger sin internetudbyders
> SMTP-server til AL udgående post, uanset hvad der benyttes som
> afsenderadresse.

Desværre findes der "spamfiltre" der sammenligner afsenderadresse og
afsendende SMTP-postserver. Ved manglende overensstemmelse bliver e-mailen
ikke modtaget, og der sendes fejlmeddelelse til afsenderen.

Claus

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-03-05 16:57

On Wed, 2 Mar 2005 12:08:46 +0100, "Claus E Beyer"
<cebeyer@hotmail.com> wrote:

>Desværre findes der "spamfiltre" der sammenligner afsenderadresse og
>afsendende SMTP-postserver. Ved manglende overensstemmelse bliver e-mailen
>ikke modtaget, og der sendes fejlmeddelelse til afsenderen.

Det er tosset (i hvert fald at stemple mailen som spam, alene ud fra
ovenstående). Jeg har flere mailadresser, hvor jeg ikke har adgang til
en "tilhørende" SMTP-server.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-03-05 12:19

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev:

> [...]
> og afsendende SMTP-postserver. Ved manglende overensstemmelse
> bliver e-mailen ikke modtaget, og der sendes fejlmeddelelse til

Det er en fejl hos modtager. Man bør i mine øjne ikke bekymre sig om
andres uhensigtsmæssige implementationer af spamfiltrering.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Claus E Beyer

Dato : 02-03-05 13:02

> Det er en fejl hos modtager. Man bør i mine øjne ikke bekymre sig om
> andres uhensigtsmæssige implementationer af spamfiltrering.

Det er dog ikke særligt praktisk for mig, såfremt jeg ønsker at modtageren
skal modtage mine e-mails. Så kan du kalde det nok så meget for "en fejl hos
modtager".

Claus

Fra : Benny Amorsen

Dato : 02-03-05 13:01

MB> Det er en fejl hos modtager. Man bør i mine øjne ikke bekymre sig
MB> om andres uhensigtsmæssige implementationer af spamfiltrering.

SMTP er nok den protokol hvor der er størst forskel på teori og
praksis. Faktum er at nogle folk har implementeret Sender Permitted
From (SPF). Hvis du sender post fra et domæne, hvor SPF er slået til,
så skal du sende det fra en af de tilhørende postservere. Ellers vil
modtagere, der benytter SPF, afvise posten.

En blokering af port 25 forhindrer SPF i at fungere. Det kan vi så
godt være nogle, der synes dybest set er rigtigt dejligt, men det
betyder altså at nogle mister post.

Derudover så betaler jeg altså for en internetforbindelse, ikke en
forbindelse til en eller anden sandkasse. Min næste udbyder bliver nok
Webspeed med fast IP-adresse. Der er ganske vist spærret for NetBIOS,
men port 25 er i al fald åben.

Hvis nogen kan nævne en udbyder med nogenlunde konkurrencedygtige
priser som kan levere internet uden portblokeringer og uden krav om
telefonabonnement, så er jeg interesseret.

/Benny

Fra : Thomas Corell

Dato : 02-03-05 14:36

["Followup-To:" header set to dk.edb.internet.udbydere.]
Benny Amorsen wrote:

> [...]
> modtagere, der benytter SPF, afvise posten.
>
> En blokering af port 25 forhindrer SPF i at fungere.

Nej, du kan jo tilføje udbyderens smarthost(s) i spf-recorden. Indrømmet
at det dermed giver alle udbyderens kunder mulighed for at udgive sig
som kommende fra domænet.

--
Don't waste space

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-03-05 13:23

Thomas Corell wrote:

> Nej, du kan jo tilføje udbyderens smarthost(s) i spf-recorden. Indrømmet
> at det dermed giver alle udbyderens kunder mulighed for at udgive sig
> som kommende fra domænet.

Man kan ikke sætte sit egen maskine, til at være første SMTP i spf-recorden,
og så sætte en SMTP server op, og sætten til at være smarthost?

Ivar Madsen

Fra : Rander

Dato : 02-03-05 20:29

02 Mar 2005 13:00:40 +0100 brugte Benny Amorsen 36 linier på at fortælle
dette til dk.edb.internet.udbydere:

>Hvis nogen kan nævne en udbyder med nogenlunde konkurrencedygtige
>priser som kan levere internet uden portblokeringer og uden krav om
>telefonabonnement, så er jeg interesseret.

Cybercity. Og Tiscali, så længe det varer - den danske afdeling er jo
blevet købt af Tele2...

http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Forskellen på et kæledyr og en kæreste er,
at et kæledyr kan ikke sladre. (Barbara, 8 år)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-03-05 13:21

Benny Amorsen wrote:

> Hvis nogen kan nævne en udbyder med nogenlunde konkurrencedygtige
> priser som kan levere internet uden portblokeringer og uden krav om
> telefonabonnement, så er jeg interesseret.

CyberCity, hvis de har udstyr på din central. Og så er de billiger end
webspeed,,,

Ivar Madsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-03-05 15:49

> Det er dog ikke særligt praktisk for mig, såfremt jeg ønsker at
> modtageren skal modtage mine e-mails. Så kan du kalde det nok så
> meget for "en fejl hos modtager".

Det er jeg da godt klar over, men på den anden side skulle du som
afsender tage hensyn til nærmest uendeligt mange forskellige faktorer,
der kan medføre, at en mail ikke modtages hos modtageren. Det skal da
siges, at jeg ikke selv er ubetinget tilhænger af udbyderens portfiltre
ihvertfald burde der være mulighed for at slå disse fra for de kunder
der måtte have behovet men sådan er virkeligheden desværre ikke.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-03-05 15:50

"Frank" <far@nosmap.dk> skrev:

> Og det er noget du ved eller noget du tror?

Der skal gemmes trafikdata. Hvad det præcist omfatter er vist fortsat
uklart.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-03-05 13:17

Lasse Hedegaard wrote:

> Det er helt almindeligt, alt man bruger sin internetudbyders
> SMTP-server til AL udgående post, uanset hvad der benyttes som
> afsenderadresse.

Næ, jeg bruger f.eks. min egen, mange andre gør også (altså deres egen), og
mange bruger med bærbare bruger forskellige, alt efter om de er hjemme, på
arbejde, hos vender, eller kobler op på et hot-spot.
Hvis ikke de kan logge på en og samme SMTP server altid, så skal de ændre
opsætning af deres mailklient hele tiden, og det er da besværligt.

Ivar Madsen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 05-03-05 23:48

On Sat, 05 Mar 2005 13:17:24 +0100, Ivar Madsen
<spam.news.cc@milli.dk> wrote:

> [...]
>Hvis ikke de kan logge på en og samme SMTP server altid, så skal de ændre
>opsætning af deres mailklient hele tiden, og det er da besværligt.

Ja, men jeg er nu stadig overbevist om, at klart størstedelen bruger
deres udbyders SMTP-server - derfor er det "helt almindeligt", som jeg
skriver.

Det oprindelige indlæg fra Lars lyder som om, at han ikke var klar
over, at denne måde er den mest udbredte, derfor er det det jeg
forholder mig til.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-03-05 23:29

"Lars Øland Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> crashed Echelon
writing news:bw3Vd.402$_W3.257@news.get2net.dk:

> [...]
> Det virker også i bedste velgående, men så slog tanken mig "Hvad nu
> hvis en meget stor del af Tele2´s kunder gør det samme?"......

Øhh sådan set er det dette setup næsten enhver ISP i danmark anvender.
ISPens egen SMTP server er lukket for alle andre end ISPens egne ip-
adresser for afsendelse af post.

> [...]
> (Dette skal selvfølgelig ikke tages som en opfordring til at ALLE skal
> bruge den, da jeg ikke gider vente 80 dage på mine mails....)

Øhhh SMTP serveren hoster jo nu ikke dine mails, men der er nok mere end én
smtp servere, sikkert et cluster.

> Det er vist ikke svært at forestille sig hvor belastet den server kan
> gå hen og blive på sigt...

Næh, men den eller clusteret bliver nu nok opgraderet efter behov. Tele2
har trods alt været udbyder ganske længe.

> [...]
> andre med samme problem.... Kan det nu også være sandt?? Er jeg
> virkelig den eneste Tele2 kunde der også har mail-konti hos andre

Der er mange som har mail konti ude hos andre udbydere, men igen hvad dælen
har det med Tele2s SMTP server at gøre. SMTP serveren står for udgående
post du sender.

Og nu hvor du siger problem, hvor lå problemet egentlig? Du har indtil
videre ikke nævnt en problemstilling.

--
Bjarke Andersen

Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 02-03-05 07:54

Først, tak til alle for svarene og for den store diskussion jeg fik startet.
Det endte jo egentlig med en meget spændende diskussion.

> [...]
>
> Øhh sådan set er det dette setup næsten enhver ISP i danmark anvender.
> ISPens egen SMTP server er lukket for alle andre end ISPens egne ip-

Det der er mit setup er som følger:
ADSL hos TELE2 (Ingen E-mail).
E-mail hos UNI2.
E-mail hos Wannafind.
E-mail hos flere andre også.

Normalt når jeg så har sendt mails er det foregået via de respektive
smtp-servere hos henholdsvis UNI2, Wannafind osv.
Nu skal jeg så køre med TELE2´s smtp-server som udgående server for ALT
post.
Det er vel egentlig ikke noget problem for mig, men det må da, set med mine
øjne, give noget ekstra trafik på TELE2´s smtp-server hvis vi nu er mange
der må gøre sådan.
Det jeg synes er jo egentlig at det er ikke er rimeligt at TELE2 skal
modtage al min post. Så det lige pludselig er TELE2´s opgave at have en
server der er meget større end alle andres. (Hvis I forstår den..?).
Som sagt er det ikke noget problem for mig, men jeg har kendskab til ca.
14000 UNI2 kunder som "lever" af deres E-mail via UNI2. Hvor mange af disse
der har TELE2ADSL ved jeg ikke, men hvis de ligesom mig ikke har fået
varslet den omlægning af port 25 kan jeg da godt forestille mig at deres
fælles brugersupport får nok at se til nu hvor de skal lave deres udgående
post-server om.
At jeg ikke har fået den varsel er nok min egen skyld da jeg ikke har en
E-mail hos TELE2, men i stedet hos UNI2. Men det gælder nok også en del af
de 14000 jeg kender til.

> Øhhh SMTP serveren hoster jo nu ikke dine mails, men der er nok mere end
én
> smtp servere, sikkert et cluster.

Jeg er ikke i tvivl om at der er mere end en server for TELE2 er et seriøst
firma. Jeg har været kunde hos dem i snart 10 år og der har aldrig været det
mindste bøvl med dem. Jeg er en meget tilfreds TELE2-kunde.

> Næh, men den eller clusteret bliver nu nok opgraderet efter behov. Tele2
> har trods alt været udbyder ganske længe.

Det er jeg heller ikke i tvivl om. Men hvis de skal til at "relaye" alle
andre udbyderes mail også kunne de andre jo i bund og grund opgive deres
egen SMTP-server.

> Der er mange som har mail konti ude hos andre udbydere, men igen hvad
dælen
> har det med Tele2s SMTP server at gøre. SMTP serveren står for udgående
> post du sender.

Netop! Med en lukning af port 25 på TELE2´s ADSL forbindelser kan man ikke
bruge andre SMTP-servere, men KUN TELE2´s.

> Og nu hvor du siger problem, hvor lå problemet egentlig? Du har indtil
> videre ikke nævnt en problemstilling.

Det har du egentlig ret i, sorry. Mit problem har nok mest været at jeg for
det første ikke har fået det af vide af TELE2 og da jeg så læste det på
deres hjemmeside skriver de jo ikke noget om at det er ALLE ens mail-konti
man skal lægge om.
Jeg har igennem tiden anbefalet TELE2ADSL til rigtig mange som en del af mit
job, og jeg havde da glæden af en del af dem i går aftes i telefonen. "Jeg
kan ikke sende mails mere, hvorfor ikke?". Hvis ikke man lige har bare en
smule viden om det er det da ikke specielt logisk at man skal lægge sin mail
om hvis ikke man har en TELE2 mail....... Men bare sin ADSL hos TELE2.

> --
> Bjarke Andersen

Jeg takker for den meget store respons på mit indlæg, som egentlig "bare"
var tænkt som en hjælp til dem der sad i samme situation som mig.
Men jeg er åbenbart én ud af meget få der har en ADSL hos TELE2, men mine
mail-konti hos andre.

Lars Øland Hansen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-03-05 13:15

Bjarke Andersen wrote:

> Der er mange som har mail konti ude hos andre udbydere, men igen hvad
> dælen har det med Tele2s SMTP server at gøre. SMTP serveren står for
> udgående post du sender.

Ja, og tiderliger har Tele2 og TDC kunder kunne kontakte en hvilken som
helst SMTP server, der vil tage imod mail til den man vil send mail til*)

> Og nu hvor du siger problem, hvor lå problemet egentlig? Du har indtil
> videre ikke nævnt en problemstilling.

Jov, du har bare misset det.
Nu har Tele2 og TDC så lukken din udgående forbindelse til TCP25, således at
du ikke kan kontakte andre SMTP servere end ISP'ens, det til sige, hvis du
har en bærbar, så kan du ikke udmilbart have en SMTP server ude i den
store verden, hvor du kan logge på, og så sende dine mail gennem den uanset
hvem du sender til, da du på TDC og Tele2 forbindelser kun kan sende til
henholsvis TDC's og Tele2's SMTPserver.

*) Det kan så være modtagerens SMTP server, eller en man kan logge på, og
som så vil tage imod mail til alle, og det kan være et åbent SMTP relay.

Ivar Madsen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 06-03-05 15:22

Ivar Madsen skrev:

> Nu har Tele2 og TDC så lukken din udgående forbindelse til TCP25,

Det er endnu værre. De har også lukket indgående trafik til port 25 (ifølge
deres hjemmeside, måske en Tele2 kunde her vil prøve det i praksis)..

> [...]
> uanset hvem du sender til, da du på TDC og Tele2 forbindelser kun kan
> sende til henholsvis TDC's og Tele2's SMTPserver.

Du ikke engang forbinde til din egen mailserver, hvis du er udenfor Tele2's
net.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Anders Lund

Dato : 06-03-05 17:43

Niels Elgaard Larsen wrote:

> Det er endnu værre. De har også lukket indgående trafik til port 25 (ifølge
> deres hjemmeside, måske en Tele2 kunde her vil prøve det i praksis).

Det har de gjort i lang tid. Hvis du så kører en mail server, skal du
angive din ISPs mail-relay i din DNS opsætning, med en lavere prioritet
end din egen server. Så vil din server blive forsøgt først, det fejler
og bagefter vil din ISPs server blive forsøgt. Det lykkedes og den vil
nu sende mailen til din server.

> Du ikke engang forbinde til din egen mailserver, hvis du er udenfor Tele2's
> net.

Nej, men sådan har det altid været (Hos TDC i et stykke tid i hvert
fald) - det nye er at din mailserver nu skal konfigureres til at sende
post via din ISPs server.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 06-03-05 18:47

Anders Lund skrev:

> [...]
> end din egen server. Så vil din server blive forsøgt først, det fejler
> og bagefter vil din ISPs server blive forsøgt. Det lykkedes og den vil

Som jeg har skrevet før virker det ikke hvis man fx bruger login og
kryptering på sin mailserver.

> Nej, men sådan har det altid været (Hos TDC i et stykke tid i hvert
> fald) - det nye er at din mailserver nu skal konfigureres til at sende
> post via din ISPs server.

Det vidste jeg ikke. Hos Tiscali er port 25 stadig åben begge veje. Men jeg
er jo blevet nervøs nu hvor Tele2 har købt Tiscali.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Anders Lund

Dato : 06-03-05 21:43

Niels Elgaard Larsen wrote:
> Som jeg har skrevet før virker det ikke hvis man fx bruger login og
> kryptering på sin mailserver.

Man må håbe at man kan få åbnet op, hvis man har et behov for det.

> Det vidste jeg ikke. Hos Tiscali er port 25 stadig åben begge veje. Men jeg
> er jo blevet nervøs nu hvor Tele2 har købt Tiscali.

Jeg håber altså også at min server kan være i fred. Har selv Cybercity.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 07-03-05 21:06

Anders Lund skrev:

> Man må håbe at man kan få åbnet op, hvis man har et behov for det.

Det har jeg spurgt om her i gruppen, men ikke fået noget svar.

> Jeg håber altså også at min server kan være i fred. Har selv Cybercity.

På den anden side, hvis vi alle ender hos Cybercity for at få vores åbne
porte, kan det være at vi trods alt bliver så mange at de ikke har råd til
at miste os der.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Anders Lund

Dato : 07-03-05 23:30

Niels Elgaard Larsen wrote:
> På den anden side, hvis vi alle ender hos Cybercity for at få vores åbne
> porte, kan det være at vi trods alt bliver så mange at de ikke har råd til
> at miste os der.

Det lyder som en god idé ... alle med mail servere skal skifte til CC.
(Jeg gider ikke at skifte til en anden udbyder :)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-03-05 11:06

"Lars Øland Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> writes:

> Så har Tele2 i dag lukket for port 25 på deres post-server.
> En helt kanon idé set med både Tele2´s og mine øjne...... Men!!

I mine øjne en aldeles håbløs og meget belastende ide. TDC gjorde det
samme for en tid siden og det betød, at folk, der "tillod sig" at have
forskellige internet-udbydere hjemme og på arbejdet pludselig skulle
ændre mail-opsætning, når de skiftede lokation.

F.eks. en bruger med domænet klapskalle.dk, som har domænet hos B-one
eller Scannet - han skal så bruge smtp.mail.dk (TDCs relæ), når han er
på arbejdet, hvor de har TDC og han skal bruge mail.klapskalle.dk, når
han er hjemme.

Det er dumt og irriterende for avancerede brugere og en enorm
belastning for meget simple brugere.

> Det er vist ikke svært at forestille sig hvor belastet den server kan gå hen
> og blive på sigt...

Vel ikke mere end TDCs tilsvarende.

--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : Claus E Beyer

Dato : 02-03-05 13:34

"Lars Øland Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> skrev i en meddelelse

> Så har Tele2 i dag lukket for port 25 på deres post-server.

Hvad med port 465, vil den stadig være åben til postafsendelse?

Claus

Fra : lomito

Dato : 02-03-05 21:33

> [...]
> meget stor del af Tele2´s kunder gør det samme?"......
>
> Gad vide om Tele2 har husket at tage højde for det inden de valgte at

Det kan være de har gjort det samme som TDC gjorde.
Alle med adsl og dynamisk ip kan kun bruge TDC's smtp,
men hvis du vælger fast ip kan du bruge egen smtp hvis du vil.
Jeg havde dynamisk ip og blev lukket for port 25, men valgte
så at få fast ip, så kunne jeg bruge min egen smtp igen.

Lomito

Fra : Hauge

Dato : 02-03-05 22:23

Hejsa
lomito wrote:
> Jeg havde dynamisk ip og blev lukket for port 25, men valgte
> så at få fast ip, så kunne jeg bruge min egen smtp igen.

Kræver at det er fast ip med DHCP..
På PPPoE er der stadig lukket for port 25, på trods af fast ip, men ikke på
DHCP.

Mvh Hauge

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-03-05 23:01

On Wed, 2 Mar 2005 22:22:36 +0100, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Kræver at det er fast ip med DHCP..
>På PPPoE er der stadig lukket for port 25, på trods af fast ip, men ikke på
>DHCP.

PPPoE er da ikke ensbetydende med fast IP?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Hauge

Dato : 03-03-05 06:21

Hejsa
Lasse Hedegaard wrote:
> PPPoE er da ikke ensbetydende med fast IP?

Det skrev jeg heller ikke, jeg skrev at der stadig er lukket for port 25, på
trods af fast ip på PPPoE.

På dynamisk er der generelt lukket, uanset DHCP eller PPPoE.
Så skulle den misforståelse være væk.

Mvh Hauge

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-03-05 14:26

On Thu, 3 Mar 2005 06:20:51 +0100, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Det skrev jeg heller ikke, jeg skrev at der stadig er lukket for port 25, på
>trods af fast ip på PPPoE.
>
>På dynamisk er der generelt lukket, uanset DHCP eller PPPoE.
>Så skulle den misforståelse være væk.

Enten misforstår jeg eller du et eller andet.

PPPoE og DHCP er da to vidt forskellige ting, det ene udelukker da
ikke det andet?

Jeg er da ret overbevist om, at da jeg havde ADSL hos TDC fik IPen
tildelt af DHCP, og havde PPPoE.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 03-03-05 15:26

> PPPoE og DHCP er da to vidt forskellige ting, det ene udelukker da
> ikke det andet?
>
> Jeg er da ret overbevist om, at da jeg havde ADSL hos TDC fik IPen
> tildelt af DHCP, og havde PPPoE.

PPPoE kunder får deres IP tildelt via radius.
--
Kasper Bøggild
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC A/S"

Fra : Morten Guldager

Dato : 03-03-05 16:18

2005-03-03 Kasper Bøggild wrote
> "Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> PPPoE kunder får deres IP tildelt via radius.

Øh, er det ikke noget sludder?

Klienterne får vel deres IP adresse tildelt med ppp
protokollen.

At den centralt placerede router har fået den fra en
radius server er så en anden sag. Men det er vel op
til ISP'en hvordan de vælger at gøre det internt.

/Morten - Som tilfældigvis arbejder hos Tele2, men
som her udtaler sig på egne vejne.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-03-05 11:27

Lasse Hedegaard skrev:

> Jeg er da ret overbevist om, at da jeg havde ADSL hos TDC fik IPen
> tildelt af DHCP, og havde PPPoE.

PPPoE (PPP over Ethernet) er en dialup-løsning og på en
dialup-forbindelse kommer man ikke i kontakt med en DHCP-server.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-03-05 19:05

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev

> PPPoE (PPP over Ethernet) er en dialup-løsning og på en
> dialup-forbindelse kommer man ikke i kontakt med en DHCP-server.

Sikke noget vrøvl, jeg har f.eks. bolignet med PPPOE...

Claus

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-03-05 11:58

On 2005-03-04, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> PPPoE (PPP over Ethernet) er en dialup-løsning og på en
> dialup-forbindelse kommer man ikke i kontakt med en DHCP-server.

Men PPPoE-serveren kan godt trække kundens IP-adresse fra en
DHCP-server.

--
Andreas