Grillkød og marinering - dårlig kombi?
Fra : Charlotte

Dato : 01-03-05 20:28

Hej med jer

Jeg har i dag læst noget lidt mystisk i Metro Express.

En svensk tv-kok, Jan Boris-Möller, udtaler at 'når du griller kan det være
godt at vide, at der ikke er syre i olie, og derfor er det meningsløst at
marinere kød, der skal grilles. Du kan glasere kødet, men i så fald skal det
ske efter grillningen'.

Mere står der ikke. Jeg er forvirret. Hvad er nu det? Er det formålsløst at
marinere sit kød inden grillning?

Nogen, der kan oplyse mig?

Hilsen Charlotte :)

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-03-05 21:53

"Charlotte" <no@mails.please> skrev i en meddelelse

> [...]
> meningsløst at marinere kød, der skal grilles. Du kan glasere kødet,
> men i så fald skal det ske efter grillningen'.

Noget tyder på, svenskerne kun kan marinere med olie. Når jeg marinerer til
grillen, benytter jeg en blanding, der altid indeholder syre i én eller
anden form - typisk i form af friskpresset limesaft. Marinering har vel to
formål: 1) tilføre smag og 2) mørne kødet?

BTW: Er jeg den eneste, der er helt syg med lime og limesaft? Skulle jeg
vælge én frugt/grøntsag, jeg måtte tage med på en øde ø, blev det
limefrugten. Jeg gider slet ikke bruge citronsaft længere. Jeg har både et
citrontræ og et limetræ (et lille-bitte et), men de har lidt problemer med
at producere frugt. Masser af blomster, der så visner og falder af. Kommer
der frugt, går der ikke lang tid - så falder de også af

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 01-03-05 22:45

Jens Bruun wrote:

> [...]
> limefrugten. Jeg gider slet ikke bruge citronsaft længere. Jeg har
> både et citrontræ og et limetræ (et lille-bitte et), men de har lidt

Jeg kan da godt lide lime, men foretrækker nu citronen. Lime og citron
passer efter min mening ikke til de samme ting - ikke altid i hvert fald.
Desværre er vores citroner ikke voldsomt spændende herhjemme, men det
problem er generelt og gælder også andre frugter - herunder også lime. Jeg
bruger dog afgjort citron til langt flere ting, end jeg bruger lime.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Emil

Dato : 02-03-05 01:53

On Tue, 1 Mar 2005, Charlotte wrote:

> [...]
>marinere kød, der skal grilles. Du kan glasere kødet, men i så fald skal det

Olie forhindrer effektivt en marinade i at virke, så drop olien,
den er bare glidecrem for de uvidende.

>Mere står der ikke. Jeg er forvirret. Hvad er nu det? Er det formålsløst at
>marinere sit kød inden grillning?

Det bedste du kan gøre er, at marinere kødstykket i en blanding
af salt (1% af kødets vægt), krydderurter efter smag
(laurbærblade, timian, rosmarin, hel peber af alle varianter,
o.s.v.) og lidt vin/vand til at udløse smagsstofferne. Kom det
hele i en plastpose, og masér den jævnligt i et døgns tid, når du
kommer forbi.

Afvask kødet, brun det (grill, pande, gryde eller ukrudsbrænder),
og opvarm det herefter til den ønskede kernetemperatur, som bør
holdes i nogle timer!

Herefter kan kødet serveres, eller opbevares i køleskab i en
ugestid. Ved en senere servering skal kødstykket opvarmes
langsomt til ønsket kernetemperatur.

Ovenstående er afprøvet med forskellige varianter af roastbeef-
culotte- cuvette- mørbrad- og gl. dags oksestege, til alles store
tilfredshed.

Skal kødstykket tjene som pålæg, vil en extra kraftig krydning
vore formålstjenligt, både for børn og voksne.

m.v.h. Emil