"spam-loven" er det spam?
Fra : MAndersen

Dato : 01-03-05 16:15

Hvor er det nu jeg finder loven om "spam".

Jeg har fået dansk spam, og vil gøre afsenderen opmærksom på, hvad de har
gang i.
Hvor er det jeg finder lovteksten - er det markedsføringsloven, eller er det
ikke lovfæstet?

Spg. er om det er Spam?

Sådan stod der i mailen:
Att: Marketingsansvarlig
Jeg kontakter jer for at høre om det kunne være interessant for jer at
markedsføre jer overfor landets andels- & ejerboligforeninger i gennem vores
bolig-portaler x.dk ?

Må jeg høre fra jer

MAndersen

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-03-05 16:32

Scripsit "MAndersen" <ikke@nogen.no>

> Hvor er det nu jeg finder loven om "spam".

Der er ingen lov der bruger det ord. Men markedsføringslovens §6a
forbyder erhvervsdrivende at rette uanmodede henvendelser med henblik
på afsætning gennem bl.a. elektronisk post.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : Anders Christensen

Dato : 01-03-05 16:33

MAndersen wrote:

> [...]
> markedsføre jer overfor landets andels- & ejerboligforeninger i gennem vores

Det er spam når de vil afsætte en vare til dig, og det er paragraf 6a i
markedsføringsloven du skal banke dem i hovedet med.
Den finder du på www.retsinfo.dk
Send evt også mailen videre til spamdk@fs.dk med en nærmere beskrivelse.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Henning

Dato : 01-03-05 17:33

>Det er spam når de vil afsætte en vare til dig, og det er paragraf 6a i
>markedsføringsloven du skal banke dem i hovedet med.
> [...]

Er der også tale om spam, når det er B2B og ikke til slutbruger? Det
kunne lyde som om det var noget erhvervsrelateret?
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Anders Christensen

Dato : 01-03-05 17:45

Henning wrote:

> Er der også tale om spam, når det er B2B og ikke til slutbruger? Det
> kunne lyde som om det var noget erhvervsrelateret?
> Henning
> hsb(at)image.dk

6a i markedsføringloven omhandler ikke kun privatpersoner.

Fra : Hoho

Dato : 01-03-05 16:51

On Tue, 1 Mar 2005 16:14:33 +0100, "MAndersen" <ikke@nogen.no> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Hvor er det nu jeg finder loven om "spam".

Det er ikke en lov, men en ISP politik. Debatèr det i en udbydergruppe.

F.eks. denne side.
http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=sikkerhed-artikel&id=43185

Jeg vil iøvrigt mene at den politik er i strid med grundlovens § 77.

Fra : per christoffersen

Dato : 01-03-05 17:16

"Hoho" <sunspot@postHÅNDkasse.org> skrev i en meddelelse
> On Tue, 1 Mar 2005 16:14:33 +0100, "MAndersen" <ikke@nogen.no> wrote in
> dk.videnskab.jura:

> Det er ikke en lov, men en ISP politik. Debatèr det i en udbydergruppe.

Markedsføringsloven brører som andre har påvist dele af spam-begrebet, så jo
der er også lovregulering på området.

> F.eks. denne side.
> http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=sikkerhed-artikel&id=43185
>
> Jeg vil iøvrigt mene at den politik er i strid med grundlovens § 77.

Den paragraf berører ikke forholdet mellem TDC og deres abbonnenter.

/Per

Fra : Hoho

Dato : 01-03-05 21:14

On Tue, 1 Mar 2005 17:16:20 +0100, "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Den paragraf berører ikke forholdet mellem TDC og deres abbonnenter.

TDC er ikke en domstol men undertrykker ytringsfriheden i deres
kundevilkår/spampolitik.

Fra : per christoffersen

Dato : 01-03-05 21:30

> TDC er ikke en domstol men undertrykker ytringsfriheden i deres
> kundevilkår/spampolitik.

Ytringsfriheden, som den er beskrevet i Grundloven, er et forhold mellem
staten og borgerne, og ikke borgerne imellem.

Ytringsfriheden er ikke en ret til at ytre sig hvor man har lyst og når man
har lyst, men udelukkende en beskyttelse mod at staten sætter generelle
begænsninger på ytringer ud fra censurerende principper.

/Per

Fra : Hoho

Dato : 02-03-05 10:25

On Tue, 1 Mar 2005 21:30:03 +0100, "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>har lyst, men udelukkende en beskyttelse mod at staten sætter generelle
>begænsninger på ytringer ud fra censurerende principper.

Og hvor har du så det fra ?

Fra : Rune Wold

Dato : 02-03-05 12:31

Hoho wrote:

[klip]

> Og hvor har du så det fra ?

Han har det formentlig fra grundloven.

/Rune Wold

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-03-05 15:30

"Rune Wold" <uuu@uuu.invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Hoho wrote:
>
> [klip]

> Han har det formentlig fra grundloven.

Nemlig

/Per

Fra : Hoho

Dato : 02-03-05 17:38

On Wed, 2 Mar 2005 15:29:47 +0100, "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

>"Rune Wold" <uuu@uuu.invalid.dk> skrev i en meddelelse

>Nemlig
>
>/Per

Point for seriøsitet=0.

Fra : Rune Wold

Dato : 02-03-05 18:01

Hoho wrote:

[klip]

> Point for seriøsitet=0.

Har du læst grundloven?

I bekræftende fald må jeg give dig 0 point for forståelsen af
grundlovens betydning for forholdet mellem private individer.

/Rune Wold

Fra : Sune Storgaard

Dato : 01-03-05 17:25

Hoho wrote:

> Jeg vil iøvrigt mene at den politik er i strid med grundlovens § 77.

Er grafitti på din husmur også det ?

§ 77
Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine
tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende
forholdsregler kan ingensinde på ny indføres

Fra : Hoho

Dato : 01-03-05 21:10

On Tue, 1 Mar 2005 17:25:06 +0100, "Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

>Er grafitti på din husmur også det ?

Hvad mener du? Grafitti er jo netop et udtryk for ytringsfrihed men kan samtidig
betegnes som hærværk der kan anmeldes til myndighederne.
Man kan gøre hvad man har lyst til *under ansvar for domstolene*.

> [...]
>tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende
>forholdsregler kan ingensinde på ny indføres

Netop, TDC er ikke en domstol men undertrykker ytringsfriheden i deres
kundevilkår/spampolitik

Fra : SoftMan Brian

Dato : 02-03-05 21:43

"Hoho" <sunspot@postHÅNDkasse.org> wrote in message

> [...]
> betegnes som hærværk der kan anmeldes til myndighederne.
> Man kan gøre hvad man har lyst til *under ansvar for domstolene*.

Så hvis politiet tager en, mens man laver grafitti, skal de vente til man er
færdig, da det ellers er et brud på ytringsfriheden?

> Netop, TDC er ikke en domstol men undertrykker ytringsfriheden i deres
> kundevilkår/spampolitik

Og hvis eksempelvis Berlingske Tidne ikke trykker dit læserbrev, er det også
et brud på ytringsfriheden?

Der er ingen der har pligt til at formidle dine ytringer! Hverken aviser,
blade, radiostationer, tv kanaler eller internetudbydere, der har pligt til
at formidle hvad du vi sige.

Fra : Hoho

Dato : 02-03-05 22:25

On Wed, 2 Mar 2005 21:42:57 +0100, "SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>blade, radiostationer, tv kanaler eller internetudbydere, der har pligt til

Og snik-snakken fortsætter for fuld fart.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-03-05 23:16

Hoho wrote:

-snip-

> Og snik-snakken fortsætter for fuld fart.

Nååååh, det er bare dig, Gerner... Jeg undrede mig over hvem denne Hoho
nu var.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Hoho

Dato : 03-03-05 10:32

On Wed, 02 Mar 2005 23:16:15 +0100, Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Hoho wrote:
>
>-snip-

>Nååååh, det er bare dig, Gerner... Jeg undrede mig over hvem denne Hoho
>nu var.

Nej, jeg har tøj på, når jeg sidder ved computeren.