Se lyset/ the power of Panther
Fra : Henrik Enslev

Dato : 01-03-05 10:24

Hej

En Swift histore fra OS 7-9 til X.

ROD
Som nogle måske bemærkede havde jeg for et par måneder siden lavet
rigtig ged i bruger. Jeg fik stor hjælp til at redde skindet herinde,
det var dejligt.

UNIX
Samtidigt begyndte jeg at pille ved terminal og unixkernen. Nu efter
nogle måneder og ukomplicerede skift af computere blot ved at overføre
min brugermappe og tredieparts programmer via firewire må jeg sige, at
jeg er helt begejstret over os X.

OLDWORLD NOSTALGI
Som flere var inde på, er man bare nødt til at fatte, at Panther SKAL
stryges med hårene, og man er NØDT til at droppe alle romantiske og
nostalgiske oldworld-dage, hvor man stort set (ifølge mine erfaringer)
ikke kunne lave seriøst rod i en mac, med mindre man virkeligt bad om
problemer. Derimod kunne en mac vist selv lave så seriøse problemer, at
det var point of no return, men det har jeg godt nok aldrig prøvet selv
(måske bare et lilleblød (nordisk) rygte?).

ÆRGELSEN
Jeg sidder lige og ærger mig lidt over, at jeg har partitioneret min 120
Gb HD i 6 parter, fordi jeg absolut ikke dengang ville acceptere, at
Panther skulle bestemme hvor JEG lagde mine filer. Nu har jeg så en
situation, hvor jeg ikke kan bruge "bruger" mapperne til fx fotos, da de
jo så ryger på den 20 GB partition hvor OS X ligger. Så hvidt jeg ved,
er det ikke muligt eller tilrådeligt at fjerne partitioner fra en disk
hvor man vil bevare data.

FORMYNDEREN
Jeg kan simpelthen ikke vænne mig til eller acceptere iPhoto og al det
rod den laver med mapper og henvisninger etc, så jeg ikke kan finde
originalfotoet og fx lave en kopi af det. Derfor afsværger jeg iPhoto og
bruger Graphic Converter, et meget venligt program (jeg er ikke på
lønningslisten). Derimod finder jeg iTunes venligt, og synes godt jeg
kan finde rundt i den.

Så ved I det

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Zaphod B

Dato : 01-03-05 11:02

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Hej
>
> En Swift histore fra OS 7-9 til X.
>
> ROD
> UNIX
> OLDWORLD NOSTALGI
> ÆRGELSEN
> FORMYNDEREN
> Så ved I det

Denne var så god at jeg arkiverte den. takk!
--
/Z

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-05 12:06

> [...]

> rod den laver med mapper og henvisninger etc, så jeg ikke kan finde
> originalfotoet og fx lave en kopi af det.

Enig i din vurdering af GraphicConverter, men at finde originalen i
iPhoto er da nemmere end at indstille en digital clockradio:

Hjem>Billeder>iPhoto
Library>MappeÅrstal>MappeMåned>MappeDag>MappeOriginals>Voila

Det er en smule mere kringlet, når man opretter undermapper og flytter
rundt på de forskellige fotos, det medgiver jeg dig, for så begynder
henvisningstrippet med thumbs o.a.

M.

Fra : Bo H. Thomasen

Dato : 01-03-05 13:27

On 01/03/05 12:06, Morten Lind wrote:

> [...]
> Det er en smule mere kringlet, når man opretter undermapper og flytter
> rundt på de forskellige fotos, det medgiver jeg dig, for så begynder

Man kan vel blot vælge de fotoer i iPhoto, som man ønsker en kopi af, og
herefter eksportere dem (fra 'Arkiv'-menuen / shift+cmd+E)?

Mvh.
Bo

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-05 15:04

Bo H. Thomasen <REMOVEbothomasen@softhome.net> wrote:

> Man kan vel blot vælge de fotoer i iPhoto, som man ønsker en kopi af, og
> herefter eksportere dem (fra 'Arkiv'-menuen / shift+cmd+E)?
>

> Mvh.
> Bo

Ja, det ka´ man da, men han ville vist vide, hvor originalerne ligger
M.

Fra : Christian Bech

Dato : 06-03-05 23:37

In article <1gsqp8y.jw9drv194ipd2N%no@spam.nix>,
no@spam.nix (Henrik Enslev) wrote:

> [...]
> nogle måneder og ukomplicerede skift af computere blot ved at overføre
> min brugermappe og tredieparts programmer via firewire må jeg sige, at

Sådan er vist mange der fik det ved skiftet - selv var jeg ikke kommet
tilbage til Mac, hvis ikke det var for OS X (eller noget tilsvarende)

> [...]
> det var point of no return, men det har jeg godt nok aldrig prøvet selv
> (måske bare et lilleblød (nordisk) rygte?).

Jeg kan huske en tid, hvor man bare accepterede, at computeren skulle
genstartes et par gange i løbet af en arbejdsdag.