Færøske kirkebøger
Fra : Han

Dato : 28-02-05 14:02

Kan nogen fortælle mig, hvor man kan lave opslag i kirkebøger fra Færøerne?
Jeg har pt. brug for fødsel/dåb i 1822. Findes mikrofilm på Landsarkivet for
Sjælland? Har lige været på RA, som henviser til Torshavn!

Hanne Jespersen
husk ved direkte mail at slette"ikkeher" i e-mail adressen

Fra : Göran Wennerström

Dato : 28-02-05 16:39

"Han" <hanneikkeher@webspeed.dk> skrev

> Kan nogen fortælle mig, hvor man kan lave opslag i kirkebøger fra
Færøerne?

"Landsskjalasavnið" i Tórshavn.

www.lss.fo

Du kan ikke søge online.

Har du et navn, kan det være at jeg kan hjælpe.

Venlig hilsen Göran.

Fra : Han

Dato : 28-02-05 22:17

"Göran Wennerström" <g[fjern dette]w@post.olivant.fo> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> www.lss.fo
>
> Du kan ikke søge online.
>
> Har du et navn, kan det være at jeg kan hjælpe.

Hej Göran Wennerström

Siden du så venligt tilbyder at hjælpe mig, kan jeg ikke lade være med at
sige mange tak.

Her er hvad jeg har vedrørende "hovedpersonen" - min mors morfar
Skomagermester Johan Frederik Antonius Møller.

Vielsesdato: 18 jun 1854. Kilde: AOL. Kirkebog, Svendborg Købstad, St.
Nicolai sogn 1850-61, side 140, nr. 10, 18 jun 1854 copulerede Ungkarl
Skomagermester Johan Frederik Antonius Møller, 32 år gl., født i Sørvaag,
vaccineret ifølge Attest 10de Jan 1832 af Dr. Krebs. Brudens navn ...:
Enkemadam, Karen Birgitte Clausen født Enghausen, 27 år gammel, født i
Svendborg. Forlovere: Skomagermester Enghausen, do. C.H. Hansen. Begge af
Svendborg.

Folketælling 1834 (DDA)

faeroerne, Vaagø, Sørvágur, Sørvaag Bøigd, , en Gaard, 1
Heine Johnsen, 58 , Gift, , Odelsbonde,

Sara Sophie Møller, 61 , Gift, , Hans kone,

Jens Sigvart Heinesen, 25 , Ugift, , deres Børn,

Heine Heinesen, 22 , Ugift, , deres Børn,

Sunneva Heinesdatter, 19 , Ugift, , deres Børn,

Johan Frederik Antonius Møller, 13 , Ugift, , Deres pleiesøn, [han er konens
søstersøn]

uverificeret oplysning:

Johan Frederik Antonius Møller født: 15 jun 1822 i Sørvaag, Sørvágur sogn,
Vaagø herred, Færøerne.

Derudover skulle han være uægte barn af Laurine Cathrine Møller, som fødte
hos søsteren på Sørvaag. Deres far var smed på Tranekær slot på Langeland,
hvor Laurine var mejerske. Udlagt barnefader skulle være Frederik Ludvig
Antony, taffeldækker på slottet [FT 1834], han var neger og "importeret" fra
Dansk Vestindien.

Frederik Ludvig Antony ses i FT 1801 som grevens tjener, med under navnet
Frederik Ludvig Neeger.

Jeg vil blive glad for en afskrift og meget gerne kopi af
kirkebogsindførslen vedr. fødsel/dåb, faddere o.sv. og evt.
konfirmationsindførsel.

PS Hvad forstår man ved Odelsbonde?

Fra : Göran Wennerström

Dato : 28-02-05 23:10

Hej igen.

"Han" <hanneikkeher@webspeed.dk> skrev

> PS Hvad forstår man ved Odelsbonde?

Selvejerbonde, hedder det vist nok på dansk.

Du hører fra mig igen.

Venlig hilsen Göran.

Fra : Göran Wennerström

Dato : 01-03-05 11:05

"Han" <hanneikkeher@webspeed.dk> skrev i

> [...]
> hos søsteren på Sørvaag. Deres far var smed på Tranekær slot på Langeland,

Mmm, jeg læser i bogen (2 bind) Sørvágur og sørvingar, af Sonni Jacobsen at
"søsteren" muligvis også var uægte, heroppe på øerne blev hun altid skrevet
Rasmusdatter Møller, selv om faderen hed Johan, og forfatteren skriver i
bogen at han har hørt fra en gammel mand i Sørvági, at da han var ung havde
hørt at "Danska-Sára Soffía" som hun blev kaldt her, var uægte.

Sara Sofie (Rasmusdatter) Møller kom herop med præsten Jørgen Land.

Hej igen, Göran.

Fra : Göran Wennerström

Dato : 01-03-05 19:54

> "Han" <hanneikkeher@webspeed.dk> skrev i

> konens

> sogn,

Langeland,

En lokal i Sørvagi svarer dette:

I Kirkebogen "Ministerialbog Waagøens Menigheder paa Færø 1797 - 1832" står
på side 120:
(siden er meget ulæselig, men han fik dette ud af siden)

---

Fødsels Aar og Datum:
1822 den 15de Junii

Barnets fulde Navn:
Johan Frederik Antonius et uægte Barn kaldt Möller

Daabens Datum enten kirken eller hjemme:
Døbt i Sørvaags Kirke Den 30th Juni a:c

Forældrenen Navn, Stand, Haandtering og Opholdsted:
Fedrene er Laurine Cathrine Möller fra Tranekkiær paa Langeland. Til
Barnefader siget Friderik Ludvig Antonius kammertiener Hos Jacob Blefeldt
paa Langeland

Fadrenes Navn, Stand og Opholdsted:
Hans Heinesen, Joen Heinesen, Johan Jørgen Heinesen, Daniels Heinesen og
Elsebeth Zacharias Datter. Alle af Bondestanden i Sørvaag.

Anmærkninger:
Moderen ankom til færøe Den 25de Maij ac og Til Sørvaag Den 9de Junii ac.
Meget frugtsommelig og fødte Bedemte Drengebarn Den følgende 15de Junii a.c.

---

Han kan ikke finde konfirmationen i Sørvági.

Om han finder mere, så skriver jeg igen.

Venlig hilsen Göran.

Fra : Han

Dato : 02-03-05 00:14

> [...]
>
> ---
>
> Han kan ikke finde konfirmationen i Sørvági.
>
> Om han finder mere, så skriver jeg igen.

Tusind tak for hjælpen også til din hjælper i Sørvagi.

Jeg må lige have lidt tid til at fordøje det, inden jeg evt. kommer med
tillægsspørgsmål.
apropos din forrige mail:
Jeg kan se, at Det kongelige Bibliotek har bygdebogen af Sonni Jacobsen, men
jeg får nok problemer med sproget.
Sofie og Laurines far hed faktisk Johan Rasmus Møller, så Sofia kunne jo med
rette kaldes Rasmusdatter. Præsten Jørgen Land ser ud til at være deres
morbror. Han er biograferet i Dansk Biografisk Leksikon.

Med venlig hilsen
Hanne

Fra : Han

Dato : 01-03-05 12:34

> [...]

> hørt at "Danska-Sára Soffía" som hun blev kaldt her, var uægte.
>
> Sara Sofie (Rasmusdatter) Møller kom herop med præsten Jørgen Land.

Hej Göran

Det var interessant!

Laurine og Sara Sofias mor, altså "officielle" var født Land(t).
Jeg vender tilbage i aften, har ikke mere tid lige nu.

Foreslår, at vi korresponderer privat, hvis ikke gruppen tilkendegiver det
modsatte, for nu er vi jo ude i det helt specielle.

Hilsen fra
Hanne

Fra : dannebrog

Dato : 02-03-05 07:34

De gamle kirkebøger fra Færøerne findes vist i Xerox-kopi ved LAK.

--
Slægtsforskning på internet
er netop udkommet, se mere på www.libris.dk

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Han

Dato : 02-03-05 21:33

"dannebrog" <dannebrog@dk-yeoman.dk> skrev i en meddelelse
> De gamle kirkebøger fra Færøerne findes vist i Xerox-kopi ved LAK.

> [...]

Nej det lader desværre til at det ikke er tilfældet. Jeg har ringet til LAK
og forespurgt.

Fra : dannebrog

Dato : 04-03-05 08:14

Det var da underligt, for de står i Xeroxkopi i publikumsmagasinet. Men
måske er de ikke omtalt i den nye kirkebogsregistratur. De ligger ikke på
mikrofiches, så vidt jeg ved. - Og jeg VED positivt, de har de xeroxkopier,
for jeg så efter i tirsdags.

Fra : Han

Dato : 04-03-05 21:43

> [...]
> måske er de ikke omtalt i den nye kirkebogsregistratur. De ligger ikke på
> mikrofiches, så vidt jeg ved. - Og jeg VED positivt, de har de

Tak, så prøver jeg LAK igen.

Fra : Han

Dato : 11-03-05 23:06

I ugens løb har jeg været på LAK, og ganske rigtigt stod der nogle få
færøske kirkebøger i publikumsmagasinet - jeg tror det var fra Strømø og
måske en mere - men ikke den jeg skulle bruge. Det tog i øvrigt lang tid før
vagten i vejledningen havde fundet ud af hvor de stod. De er tilsyneladende
ikke registreret nogen steder.