"Sort skærm"
Fra : Torben Brøndum

Dato : 28-02-05 12:16

Hej,

Vi har en pc (ca. 4-5 år gl.) der periodiske pludselig stopper og giver sort
skærm. Det er som om den fryser et kort øjeblik forinden.

Jeg har skiftet skærmkort samt isat nye ram - det har ikke hjulpet.

ja man kan naturligvis skifte det "hele" - men hvad tror I kan være fejlen i
maskinen? Hvad mere vil være relavt at prøve.

Det er en firmapc så jeg vil måske ikke så lang tid mere på et finde
fejlen.......men vil lige høre Jer derude. Tak for svar på forhånd.

Torben Brøndum

Fra : iddqd

Dato : 28-02-05 14:01

Torben Brøndum wrote:

> [...]
>
> Det er en firmapc så jeg vil måske ikke så lang tid mere på et finde
> fejlen.......men vil lige høre Jer derude. Tak for svar på forhånd.

Der er mange muligheder, har du checket at alle blæserne køre som de
skal? Ellers er en syg PSU måske et bud.

Mvh

Bruno

Fra : Torben Brøndum

Dato : 28-02-05 15:01

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> skrev

> Der er mange muligheder, har du checket at alle blæserne køre som de
> skal? Ellers er en syg PSU måske et bud.

Ja du har ret - der er mange muligheder. Og når du nu skriver PSU ja så
husker jeg jo ikke, om den går helt ud. Det jeg lige nu husker er at
dioden/pæren for tænd/slut på skærmen begynder at stå og blinke.........det
tyder vel på (betyder) er der er "forbindelse" til pc´en. Når pc´er slukket
lyser pæren konstant orange.

Har som sagt prøvet en del........skal bare lige finde punktet for hvornår
man skal skrotte maskinen, hvilke dele man evt. piller ud for senere at
teste i en anden maskine.

Hvar gør I derude nrå det er en elelr defekt i en pc - i mit tilfælde en pc
der er 4-5 år gammel ?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-05 07:47

On Mon, 28 Feb 2005 12:15:41 +0100 skrev "Torben Brøndum"
<tbr@Xhenning-poulsenX.dk> .

> [...]
>
>Det er en firmapc så jeg vil måske ikke så lang tid mere på et finde
>fejlen.......men vil lige høre Jer derude. Tak for svar på forhånd.

Du skriver ikke hvilken PC der er tale om, hvis det er en IBM maskine har jeg et
godt bud på hvad der er galt.

Martin Østerberg

Fra : Torben Brøndum

Dato : 01-03-05 17:14

<Martin Østerberg> skrev i en meddelelse

> Du skriver ikke hvilken PC der er tale om, hvis det er en IBM maskine har
jeg et
> godt bud på hvad der er galt.

...........det er såmænd en Zitech ting

Torben Brøndum

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-05 21:42

On Tue, 1 Mar 2005 17:13:38 +0100 skrev "Torben Brøndum"
<tbr@Xhenning-poulsenX.dk> .

>jeg et
>
>..........det er såmænd en Zitech ting

ok...hvis du åbner den og kigger på de kondensatorer der sidder i nærheden af
CPU'en, og ser nogle af dem bule eller svede brunt, kan det meget vel være en
forklaring på dit problem. Det passer med alderen og symptomerne på maskinen,
har selv med held skiftet dem ud på en ellers opgivet maskine, og du skal nok
have fat i din nørdede nevø der hellere vil have en ny loddekolbe end en
knallert i fødselsdagsgave.

Det er ikke meget dyrt rent materielt, en ny kondensator koster 10-15 kr, og en
nørdet nevø 1,5 l cola i timen...

Martin