SATA drev bliver ikke fundet
Fra : Aksel

Dato : 28-02-05 07:54

Jeg er løbet ind i nogle problemer med min kones nye PC

Hardware:

CPU: Athlon64 3200
MB: MSI K8T-NEO2-FIR K8T880Pro GLAN bundkort
Mem: 1Gb RAM Dane-elec DDR400, 2 x 512 MB, Dual kit.
HD: 2 x Maxtor DM10 200GB SATA 7200 RPM 8 MB ikke RAID
Graphics: Club 3D All in Wonder ( Radeon 9800 SE)
DVD: LG DVD GDR-8163RBB
DVD RW LiteOn SOHW-1653S-09C

Mine første forsøg med denne konfiguration var ikke vellykkede, men efter
BIOS opgradering til ver. 3.3 virkede den tilsyneladende bortset fra et par
detaljer

Ved Boot får jeg disse meldinger:

SATAII150 579 BIOS Version 1.00.0.27 (c) 2002-2005 Promise Technology Inc.
all rights reserved

No device is found

BIOS is not installed.

(Der er ikke tilsluttet drev til denne controller)

Then test of VIA SATA RAID BIOS

RAID
None Defined
None RAID

Serial_CH0 master Maxtor 6B200M0
Serial_CH1 master Maxtor 6B200M0

(Ser korrekt ud)

Men i går, efter defragmentering (Win XP) gik den i stå med sort skærm med
en fejlmelding (som jeg ikke har set)
"N--- et eller andet missing, press ctrl alt del to restart

Nu kan jeg ikke komme gennem Boot, den standser når den skal finde de to
harddiske med denne melding:

VIA Technology, VIA RAID BIOS setting utility V 4.50
Scan devices........

Så efter nogle sekunder:

Hardware initiate failed, Please check device.
The BIOS does not be installed press <g> to continue.

Så kommer hardware skærmbilledet med mulighed for boot fra floppy eller CD

Med en boot floppy kan jeg heller ikke se harddiskene.

Hvad kan der være sket, og er der nogen her der har nogle råd?

Jeg kan heller ikke komme ind i BIOS settings.

Hilsen Aksel

Fra : Aksel

Dato : 28-02-05 10:48

Kunne starte i dag, har prøvet at køre PC med 100% CPU belastning, efter 10
min standsede den med blå skærm, ved genstart samme fejl som beskrevet i
første indlæg.

Jeg skal nok have fat i en kraftigere strømforsyning, min nuværende er en
NorthQ 450W

+5V 35A
+12V 15A
+3,3V 26A
-5V 0,5A
-12V 0,8A
+5Vsb 2,0A

15 A på 12 V virker ikke som særligt meget.

Hilsen Aksel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-02-05 11:33

Aksel skrev:

> 15 A på 12 V virker ikke som særligt meget.

Det er rigeligt til din maskine.

Hvilke fejl melder den, når den går ned?

Fra : Aksel

Dato : 28-02-05 12:30

> Det er rigeligt til din maskine.
>
> Hvilke fejl melder den, når den går ned?

Den blå skærm melding startede:
"Der er fundet en fjl, og windows er blevet lukket ned for at forhindre
beskadigelse af computeren." derefter en hel side med forskellige generelle
advarsler.
Nederst på skærmen står en fejlmelding:

STOP: 0x000000F4 (0x00000003,0x86212658,0x862127CC,0x805C749A

Jeg mener helt sikkert at der må være tale om et varme- eller
overbelastningsproblem, men hvad, hvis det ikke er strømforsyning har jeg
ingen gode bud, i BIOS aflæste jeg CPU temp til 38 grader lige efter den gik
ned.

Jeg vil prøve at udskifte grafikkortet til et gammelt jeg har liggende for
at afprøve min strømforsyningsteori.
Kender du forbrug for mit grafikkort og processor/bundkort? jeg ikke kan
finde oplysningerne hos producenterne.

Fungerer MBM med nyere bundkort, jeg kan ikke få den til at virke på en
Compaq jeg har stående?

Hilsen Aksel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-02-05 13:05

Aksel skrev:

> STOP: 0x000000F4 (0x00000003,0x86212658,0x862127CC,0x805C749A

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;330100

http://aumha.org/win5/kbestop.php
Søg efter "0x000000F4"

> Fungerer MBM med nyere bundkort, jeg kan ikke få den til at virke på

Aner det ikke, da jeg ikke anvender det. Jeg har tilgengæld gode
erfaringer med 'Lavalys Everest Home Edition'.

Fra : Aksel

Dato : 28-02-05 15:01

> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;330100
>
> http://aumha.org/win5/kbestop.php
> Søg efter "0x000000F4"

Jeg må nok sige at Microsofts hjælp til denne fejlmelding er imponerende:
En af de mange processer eller tråde der er nødvendige for at systemet kan
operere har fejlet eller er standset, derfor kan systemet ikke fungere, der
kan være mange grunde til det.

Jeg er i øjeblikket ved at kopiere den sekundære HD or på en anden,
tilsyneladende kan jeg køre med min Win HD uden fejl, så jeg håber det er en
defekt disk.

Jeg har heldigvis en KVM switch så jeg kan skifte mellem de to PCer jeg har
på bordet.

Hilsen Aksel

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-02-05 12:00

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> crashed Echelon writing

> Så efter nogle sekunder:
>
> Hardware initiate failed, Please check device.
> The BIOS does not be installed press <g> to continue.

Åbnet kabinettet og tjekket at kablerne sidder korrekt i og ikek har
flyttet sig. Personligt syntes jeg SATA kabler er skod i forhold til PATA
da de sidder ret løst på disken.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-05 13:19

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Men i går, efter defragmentering (Win XP) gik den i stå med sort skærm med
> en fejlmelding (som jeg ikke har set)
> "N--- et eller andet missing, press ctrl alt del to restart

Er det mon "ntldr missing" ??? I så fald skal du ha' genoprettet. Hvordan er
jeg ikke helt klar over på Sata, men prøv en google på ( ntldr
missing+sata ), det gi'r en del hits.
Held og lykke.
mvh
Ebbe

Fra : Aksel

Dato : 28-02-05 14:42

"Ebbe" <es44(at)pc(dot)dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er
> jeg ikke helt klar over på Sata, men prøv en google på ( ntldr

Ebbe og Bjarke!

Som I kan se i andre indlæg i løbet af formiddagen er jeg kommet lidt
længere end da jeg skrev første indlæg, men tak for jeres interesse i mine
problemer

Hilsen Aksel

Fra : heltfin

Dato : 03-03-05 13:59

"Aksel" skrev d. 28-02-05 14:42 dette indlæg :

> [...]
>
> Som I kan se i andre indlæg i løbet af formiddagen er jeg kommet lidt
> længere end da jeg skrev første indlæg, men tak for jeres interesse i

Installere VIA Chipset 4in1 Drivers

Support model All VIA based chipset mainboard

Description • Add a function to filter both AGP3.0/3.5 under XP SP2
and PCIE supported .
• Update IDE Miniport driver to v3.24 under Windows NT4.0.
• Update VIA Machine INF driver to 2.30 Logo.
• Enable VT8251 IDE DMA function under Windows 2000

nyeste driver komplet så fungere det

http://www.kandu.dk/

Fra : heltfin

Dato : 03-03-05 13:59

"Aksel" skrev d. 28-02-05 07:54 dette indlæg :

> [...]
>
> Hvad kan der være sket, og er der nogen her der har nogle råd?
>
> Jeg kan heller ikke komme ind i BIOS settings.

Hej læs her og hent
VIA PIDE/SATA RAID Drivers & Utility

Support model VIA VT6410, VT6420, VT6421, VT8237 SATA RAID

Description
1. The VT6410, VT6420 (VT8237), and VT6421 RAID driver versions included
in this package are:
Windows 98SE, ME: 2.0.950.420
Windows NT 4.0: 4.0.1381.420
Windows 2000: 5.0.2195.420
Windows XP: 5.1.2600.420
Windows Server 2003 IA32: 5.1.2600.420

2. The VT6420 PATA driver versions included in this package are:
Windows 98SE, ME: 2.0.950.104
Windows NT 4.0: 4.0.1381.103
Windows 2000: 5.1.2600.104
Windows XP: 5.1.2600.104
Windows Server 2003 IA32: 5.1.2600.104

3. The RAID Windows Utility versions included in this package are:
Windows 98SE/ME/NT 4.0/2000/XP/Server 2003 IA32: 4.06

Date 2005-2-15

>http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?U
ID=608&kind=1
Her er alle de driver til dit bundkort
Installere IDE driver komplet
Tryk på del under opstart så kommer du ind i bios

http://www.kandu.dk/