Jacob Berg og Anne Kirstine Feifer
Fra : Oystein Johansen

Dato : 27-02-05 21:24

Min oldefar, Harald Ferdinand Berg, ble født på Christianshavn,
København 15. mars 1842 av foreldre Jacob Frederic Berg og Anne
Kirstine Henrichsdatter Pheiffer/Feifer.
Arbeidsmand Jacob Berg, født ca 1809, er i følge folketellingen av
1845 født i Slagelse på Sjælland, mens man i folketellingen av 1850
oppgir Jordrup i Sjælland som fødested. Jeg trodde for øvrig at
Jordrup lå på Jylland, men det får så være. Mine spørsmål som jeg
trenger hjelp med er følgende: 1. Hvor i Danmark ble Jacob Berg født,
og hvem var hans foreldre?
2. Hvem var Anne Kirstine Feifers foreldre? Hun ble født i København
ca 1809.
Takknemlig for alt som kan sette meg på sporet.
Jeg har både 1801-tellingen og 1845-tellingen på CD, men det har ikke
bragt meg nærmere en løsning.

Mvh Øystein Johansen, Norge

oeystjo@online.no

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 28-02-05 12:00

Oystein Johansen skrev:
> [...]
> Takknemlig for alt som kan sette meg på sporet.
> Jeg har både 1801-tellingen og 1845-tellingen på CD, men det har ikke

Jeg kan ikke fortælle dig, hvor de er født, men i 1834 bor de i
Sundbyøster på Amager.

kbhv, Sokkelund, Taarnby, et Huus, , Sundbyeøster, 69, FT-1834
Hans Rasmussen, 50 , Gift, , Huusmand,lever af sin Jord,
Maren Hansen, 45 , Gift, , hans Kone,
Jacob Berg, 25 , Gift, , Inderste og Dagleier,
Stine Pheiffer, 25 , Gift, , hans Kone,
Marie Hansen, 29 , Ugift, , logerer hos Jacob Berg,
Peter Hendrik, 1 , Ugift, , hendes Søn,

De blev gift i Tårnby kirke den 9. december 1832.
www.arkivalieronline.dk
Kirkebog 1831 - 1837. Opslagsnummer 227.
Ingen oplysninger om fødested. Forloverne var fra Sundbyøster.
En oplysning du måske kan bruge er, at Jacob Berg ifølge kirkebogen blev
vaccineret af Distriktkirurg Gravenhorst i Skælskør. Det er ikke så
langt fra Slagelse.

Børge Fogsgaard

PS. Ifølge foketællingerne boede Gravenhorst i Korsør.

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 28-02-05 12:18

> [...]
> langt fra Slagelse.
>
> Børge Fogsgaard
>
> PS. Ifølge foketællingerne boede Gravenhorst i Korsør.

Jeg tog fejl, det var ikke Gravenhorst fra Korsør.
Johan Christian Lorentz Gravenhorst var Distriktkirurg i Vester
Flakkebjerg herred. Det vil sige området syd for Slagelse ned til Skælskør.
Jeg tror at pesonen, der indtastede folketællingen har læst fejl.
Jordrup må være Fårdrup. (måske stavet Fordrup?).
Fårdrup er desværre ikke på Arkivalieonline endnu.
Børge

Fra : Oystein Johansen

Dato : 28-02-05 21:25

Takk for meget nyttige opplysninger. At vaksinasjonen ble utført av
distriktskirurgen i Vester Flakkebjerg tyder på at Jacob Berg er født
i området mellom Slagelse og Skælskør. Hvor ligger forresten Fårdrup?

Øystein

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 28-02-05 21:54

Oystein Johansen skrev:
> Takk for meget nyttige opplysninger. At vaksinasjonen ble utført av
> distriktskirurgen i Vester Flakkebjerg tyder på at Jacob Berg er født
> i området mellom Slagelse og Skælskør. Hvor ligger forresten Fårdrup?

Fårdrup ligger 7 km syd for Slagelse i Vester Flakkebjerg Herred.
Børge

Fra : Oystein Johansen

Dato : 28-02-05 22:22

Da tror jeg du har funnet Jacob Bergs fødested for meg.
Hjertelig takk.

Da spørs det bare om noen kunne foreta et oppslag i kirkeboken for
Fårdrup ca 1809, dersom noen har tilgang til den.

mvh Øystein,
som setter stor pris på den meget gode hjelpen jeg har fått fra både
deg og andre danske slektsforskere.

On Mon, 28 Feb 2005 21:54:14 +0100, Børge Fogsgaard

Fra : Lars Foller Larsen

Dato : 28-02-05 17:00

"Oystein Johansen" <oeystjo@online.no> skrev i en meddelelse
> Min oldefar, Harald Ferdinand Berg, ble født på Christianshavn,
> København 15. mars 1842 av foreldre Jacob Frederic Berg og Anne
> Kirstine Henrichsdatter Pheiffer/Feifer.

Hej

Jeg kan ikke umiddelbart finde deres fødsel, men denne vielse virker
interessant

HELENE CHRISTINE PFEIFER
Female
Marriages:
Spouse: WILHELM HENRICHSEN
Marriage: 30 AUG 1793 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

hun kunne sagtens være datter af dette par

mvh
Lars

Fra : Oystein Johansen

Dato : 28-02-05 21:28

Takk for forslaget, men ville hun ikke da hett Anne Kirstine
Wilhelmsdatter hvis vi skal følge datidens navnetradisjon?

mvh Øystein

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-05 19:33

En interessant vielse kunne jo også være denne:

Henrich Pheiffer og Anneke Christensdatter 23. aug. 1805 i Helligåndskirken,
København.

Dette ægtepar får en søn døbt 13-4-1806 Henrich Henriksen i Børnehuset
København.
(Mon forældrene var ansatte/indsatte der ?)

En Henric Larsen Pheiffer bliver født 1-3-1779 og døbt 7-3-1779 i Nyk.
Sjælland.
Forældre: Johan Albreth Pheiffer og Kirsten Henricsdatter.

Disse personer som er hentet fra IGI kunne jo være interessante at følge og
måske håbe på at der er bingo på et tidspunkt.

mvh

Carsten Fischer

Fra : Oystein Johansen

Dato : 28-02-05 21:34

Ja, jeg tror vi nærmer oss sannheten. Navnet Pheiffer i ulike
variasjoner er jo ganske sjeldent, og jeg tviler på at det er svært
mange andre med fornavnet Henrich/Heinrich og bærere av etternavnet
Pheiffer som gifter seg i København i årene umiddelbart før 1809 da
Anne Kirstine ble født.
Neste spørsmål blir jo da: Hvor stammer Henrich Pheiffer og Anneke
Christensdatter fra? Dette med Børnehuset var jo interessant.

Mange takk for hjelpen.

mvh Øystein