Garanti / Reklamationeret
Fra : Ukendt

Dato : 27-02-05 20:32

1 års garanti , og 1 år yderliger reklamationsret..
Hvad betyder det egentlig?
Har en Ericsson T68I, som helt af sig selv, pluselig er begyndt hele tiden
at låse sig fast, genstarte og andre underlig ting.
Havde den så med til telekæden hvor jeg har købt den, men de fortalte mig at
der ikke længere er garanti på tlf mere, da den er 1½ år gl.
Hvad betyder 2 års reklamations ret? man kan jo ikke klage over den ikke
virker åbentbart.?

/Kim

Fra : Hoho

Dato : 27-02-05 20:59

On Sun, 27 Feb 2005 20:32:27 +0100, "Kim Sørensen" <kim_s_dk (a) DEtteSkaLvÆk
hotmail.com> wrote in dk.videnskab.jura:

>1 års garanti , og 1 år yderliger reklamationsret..
>Hvad betyder det egentlig?

Ikke en disse, der er kun en 2 års reklamationsret der gælder.
En garanti er noget butikken selv laver oveni som et garantibevis.
Det er en periode, som iøvrigt også står i købeloven, hvor butikken reparerer
tingen uden spørgsmål. Derefter er det op til kunden at påvise at en mangel ved
tingen har sin oprindelse i tingen. D.v.s. at fejlbetjening og hårdhændet m.m.
behandling ikke er forekommet.

> [...]
>Havde den så med til telekæden hvor jeg har købt den, men de fortalte mig at
>der ikke længere er garanti på tlf mere, da den er 1½ år gl.

Det skal du ikke finde dig i, du har ret til at reklammere over mangler i 2 år
efter købet.

>Hvad betyder 2 års reklamations ret? man kan jo ikke klage over den ikke
>virker åbentbart.?

Tilbage til dem og giv dem en kopi at reklamationsretten som den står i
købeloven, og hvis de stadig stejler kan du fortælle dem at du melder dem til
forbrugerrådet.

Fra : per christoffersen

Dato : 27-02-05 21:12

"Hoho" <sunspot@postHÅNDkasse.org> skrev i en meddelelse
> Tilbage til dem og giv dem en kopi at reklamationsretten som den står i
> købeloven, og hvis de stadig stejler kan du fortælle dem at du melder dem
> til
> forbrugerrådet.

Det er nok bedre at true med Forbrugerklagenævnet, som tager sig af den
slags.
Mere om klager på www.klagetjek.dk (Forbrugerstyrelsens side).

/Per

Fra : Jimmy

Dato : 28-02-05 00:07

> Tilbage til dem og giv dem en kopi at reklamationsretten som den står i
> købeloven, og hvis de stadig stejler kan du fortælle dem at du melder dem til
> forbrugerrådet.

Reklemationsretten betyder også at køber skal bevise at fejlen/manglen
var til stede på købstidspunktet. Om de så ikke har forstået at der er 2
års reklemationsret, eller om de har afvist ham på baggrund af at han
kommer med en tlf. som har virket i 1½ år er jo et godt spørgsmål.

Fra : Hoho

Dato : 28-02-05 13:00

On Mon, 28 Feb 2005 00:06:43 +0100, Jimmy <nej@tak.spam> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Reklemationsretten betyder også at køber skal bevise at fejlen/manglen
>var til stede på købstidspunktet. Om de så ikke har forstået at der er 2

De første 6 måneder er undtaget. Det er dem forretningerne tror er en
"garantiperiode". Man skulle måske kalde det en "formodningsperiode" på grund
af teksten i købeloven. I loven formoder man at fejlen har været der fra
købstidspunktet og forretningerne reparerer/bytter uden spørgsmål. (den korte
version)

Fra : Jimmy

Dato : 28-02-05 16:28

> [...]
> købstidspunktet og forretningerne reparerer/bytter uden spørgsmål. (den korte

Men telefonen er 1½ år gammel, så jeg kan ikke se hvor formodningsreglen
kommer ind i billedet her.

Fra : Hoho

Dato : 28-02-05 18:31

On Mon, 28 Feb 2005 16:28:02 +0100, Jimmy <nej@tak.spam> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Men telefonen er 1½ år gammel, så jeg kan ikke se hvor formodningsreglen
>kommer ind i billedet her.

Det gør det heller ikke, men det du udelod at citere var.:
"Reklemationsretten betyder også at køber skal bevise at fejlen/manglen
var til stede på købstidspunktet.", hvilket du nu ved ikke passer med de første
6 måneder, hvor købeloven formoder fejlen var til stede fra købet.

Fra : Jimmy

Dato : 28-02-05 19:29

> [...]
> 6 måneder, hvor købeloven formoder fejlen var til stede fra købet.

Nu skrev jeg jo det i sammenhæng med denne sag om denne telefon som er
1½ år gammel, hvor formodningsreglen er sagen uvedkommen.

Fra : Hoho

Dato : 01-03-05 10:23

On Mon, 28 Feb 2005 19:28:58 +0100, Jimmy <nej@tak.spam> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Nu skrev jeg jo det i sammenhæng med denne sag om denne telefon som er
>1½ år gammel, hvor formodningsreglen er sagen uvedkommen.

Du skrev noget forkert, færdig.

Fra : Jimmy

Dato : 01-03-05 12:39

> Du skrev noget forkert, færdig.