Køleren i Ahtlon 64 Box
Fra : Ukendt

Dato : 27-02-05 16:09

Hej,

Står foran et køb af Athlon 64 3500+, 90nm Box, og ville i den forbindelse
lige høre hvordan kvaliteten af den inkluderede CPU køler er mht. støj m.v.?
Bør man investere i en bedre eller er den værd at beholde?

Fra : Claus Albæk

Dato : 27-02-05 16:25

<-= KG =-> wrote:
> [...]
> lige høre hvordan kvaliteten af den inkluderede CPU køler er mht. støj m.v.?
> Bør man investere i en bedre eller er den værd at beholde?

Den er vel 'ok'
den larmer ikke voldsomt, køler ok... men heller ikke mere... hvis du
vil bygge støjsvag eller OC'e så vil jeg anbefale at du finder dig en
anden køler.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Hans

Dato : 27-02-05 16:28

<-= KG =-> wrote:
> [...]
> forbindelse lige høre hvordan kvaliteten af den inkluderede CPU køler
> er mht. støj m.v.? Bør man investere i en bedre eller er den værd at

I mine ører er boxkøleren slem, men det kan da tænkes at jeg er allergisk
overfor støj.

Hvis du ønsker en rigtig støjsvag løsning, så kan jeg anbefale Thermal
Rights XP-120 køler, monteret med en Pabst 4412F/2GLL 120 mm. blæser + En
Zalman Fan-mate hvis dit bundkort ikke understøtter styring af blæseren.

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320802

Med en rumtemperatur på 23, er min AMD64 3200+ 29 grader idle, og jeg har
endnu ikke set den over 40 grader uanset hvor hårdt maskinen bliver
belastet, og jeg kan stort set ikke høre blæseren.

Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-02-05 17:20

"<-= KG =->" <NOSPAM> skrev:

> er mht. støj m.v.? Bør man investere i en bedre eller er den værd at

Du har misset flg. gruppe, da du kiggede efter et passende sted at
poste:
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.hardware.stoej

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-05 15:53

> Du har misset flg. gruppe, da du kiggede efter et passende sted at
> poste:
> http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.hardware.stoej

Spørgsmålet gik på køleren som helhed, dvs. ikke kun støj men også køleevne,
kvalitet m.v.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-02-05 19:02

"<-= KG =->" <NOSPAM> skrev:

> Spørgsmålet gik på køleren som helhed, dvs. ikke kun støj men også
> køleevne, kvalitet m.v.

Okay, så er overclock-gruppen ikke af vejen
OC'ere ved meget om den slags, tro mig...

Fra : Jens G

Dato : 27-02-05 19:57

On Sun, 27 Feb 2005 16:08:47 +0100, "<-= KG =->" <NOSPAM> wrote:

> [...]
>lige høre hvordan kvaliteten af den inkluderede CPU køler er mht. støj m.v.?
>Bør man investere i en bedre eller er den værd at beholde?

Jeg har lige fået sådan en svend, og i forhold til det jeg havde
monteret på min gamle XP 1800+(Thermaltake Volcano 6 Cu), er den
dejligt stille, og køler OK.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-05 15:51

> Jeg har lige fået sådan en svend, og i forhold til det jeg havde
> monteret på min gamle XP 1800+(Thermaltake Volcano 6 Cu), er den
> dejligt stille, og køler OK.

Sidder med samme køler nu, og synes nok den larmer en del - især når der er
belastning på CPUen så den kører med 4700 RPM :o

Fra : Hans

Dato : 28-02-05 16:11

<-= KG =-> wrote:

> Sidder med samme køler nu, og synes nok den larmer en del - især når
> der er belastning på CPUen så den kører med 4700 RPM :o

Rart at se det ikke er mig som er overfølsom overfor støj. I mine ører
larmer den forfærdeligt i forhold til en optimeret løsning.

Hans

Fra : Jens G

Dato : 28-02-05 19:52

On Mon, 28 Feb 2005 15:51:29 +0100, "<-= KG =->" <NOSPAM> wrote:

>Sidder med samme køler nu, og synes nok den larmer en del - især når der er
>belastning på CPUen så den kører med 4700 RPM :o

Jeg har slet ikke set min oppe på de omdrejninger. Efter et par timers
Il2-FB kører den lidt over 3000 rpm, og CPU temp er ca. 44 grader. Ved
idle kommer køleren ned på ca 850 rpm, og temp er ca 35 grader.

Min CPU er en 3500+, 90 nM.

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-05 00:33

> Jeg har slet ikke set min oppe på de omdrejninger. Efter et par timers
> Il2-FB kører den lidt over 3000 rpm, og CPU temp er ca. 44 grader. Ved
> idle kommer køleren ned på ca 850 rpm, og temp er ca 35 grader.

Jeg kører med en XP2000+, og ved belastning bliver den ca. 61 grader og
køleren pløjer derudaf med 4800RPM. Og der er ellers godt nok airflow gennem
kabinettet.

Fra : Claus Albæk

Dato : 01-03-05 08:30

<-= KG =-> wrote:

> Jeg kører med en XP2000+, og ved belastning bliver den ca. 61 grader og
> køleren pløjer derudaf med 4800RPM. Og der er ellers godt nok airflow gennem
> kabinettet.

Der er også himmelvid forskel på en gammel 2000XP CPU og an ny AMD64'er

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-03-05 10:56

Claus Albæk skrev:

> Der er også himmelvid forskel på en gammel 2000XP CPU og an ny
> AMD64'er

Når du skriver AMD64, mener du så Athlon 64 eller Opteron?

Fra : Jens G

Dato : 01-03-05 16:15

On 01 Mar 2005 09:56:25 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Når du skriver AMD64, mener du så Athlon 64 eller Opteron?

Det oprindelige spørgsmål drejede sig om "Athlon 64 3500+, 90nm Box",
så man må gå ud fra at det er Athlon 64 der menes.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-03-05 17:46

Jens G skrev:

> Det oprindelige spørgsmål drejede sig om "Athlon 64 3500+, 90nm Box",
> så man må gå ud fra at det er Athlon 64 der menes.

Det må vi da håbe. Men AMD64 er ikke en CPU. AMD64 er et 64-bit
instruktionssæt.

Fra : Claus Albæk

Dato : 01-03-05 18:04

Jesper G. Poulsen wrote:

> Det må vi da håbe. Men AMD64 er ikke en CPU. AMD64 er et 64-bit
> instruktionssæt.

hold da op mand... hvor tror du jeg mente?!?
Athlon64 er en AMD64 CPU, det er vel ikke så svært at udlede, det var
den jeg mente... trådan taget i betragtning også...
Opteron box har jeg ikke haft mellem hænderne, det har været fra servere
med producentens egen køleløsning, hvorfor jeg ikke kan undtale mig om
AMD box køler til deres Opteron.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-03-05 18:26

Claus Albæk skrev:

> hold da op mand... hvor tror du jeg mente?!?

Det er ikke godt at vide, idet du kun nævner et instruksionssæt som kun
de færreste udnytter endnu

> Athlon64 er en AMD64 CPU, det er vel ikke så svært at udlede, det var
> den jeg mente... trådan taget i betragtning også... Opteron box har

Hvorfor nævner du så instruksionssættet?

Det er vel hardware'n der vigtig i denne sammenhæng, nemlig Athlon 64.

> producentens egen køleløsning, hvorfor jeg ikke kan undtale mig om
> AMD box køler til deres Opteron.

Men Opteron er også AMD64-baseret.

Fra : Claus Albæk

Dato : 01-03-05 19:47

Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
>

> Hvorfor nævner du så instruksionssættet?
>
> Det er vel hardware'n der vigtig i denne sammenhæng, nemlig Athlon 64.

hvad hedder trådens navn?!? gider ikke det navlepilleri her, du må tage
det op med en der gør.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-03-05 21:27

Claus Albæk skrev:

> hvad hedder trådens navn?!? gider ikke det navlepilleri her, du må

Har du set folk i ansigtet, når man fortæller dem at Opteron er en
64-bit AMD?

Folk tror at AMD64 = Athlon 64. Hvorfor tror du?

Fra : Claus Albæk

Dato : 01-03-05 22:40

Jesper G. Poulsen wrote:

> Har du set folk i ansigtet, når man fortæller dem at Opteron er en
> 64-bit AMD?

Nej, for de folk jeg snakker med er ligeglade, det er nok at jeg ved det.

> Folk tror at AMD64 = Athlon 64. Hvorfor tror du?

Og det er det ikke?

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Jens G

Dato : 01-03-05 20:09

On 01 Mar 2005 16:46:03 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Det må vi da håbe. Men AMD64 er ikke en CPU. AMD64 er et 64-bit
>instruktionssæt.

Det er godt at have noget at gå op i.

Jeg tror det er forholdsvis få mennesker der ikke kunne regne ud at
der med AMD64 mentes Athlon 64.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-03-05 21:39

Jens G skrev:

> Jeg tror det er forholdsvis få mennesker der ikke kunne regne ud at
> der med AMD64 mentes Athlon 64.

Jeg har nævnt det før. Dem der er 'eksperterne' bør opføre sig
derefter. Du kan vælge at være doven - det gør at folk kobler ord og
begreber forkert.
- Eller du kan være korrekt, det tager lidt ekstra tid, men stiller de
uerfarne læsere af gruppen bedre, når det kommer til stykket.

Jens, både du og Claus er eksperter på dette område. Uerfarne læsere af
gruppen læser jeres indlæg. _I_ sætter den faglige 'standard' som disse
læsere bruger ude i den virkelige verden. Der skal ikke sættes
lighedstegn mellem en CPU-model og et instruktionssæt, fordi er
indbegrebet af usandheder. Og disse forhold bliver ikke mere korrekte
af at blive gentaget igen og igen.

Analogi:
En togfører er ikke ham/hende der styrer togstammen, selvom medierne
gerne vil have det sådan. Medierne er ikke eksperter på området. Du
finder ingen eksperter der sætter lighed mellem togføreren og
vedkommende der styrer togstammen.

Lokomotivførere styrer togstammerne (såvel lokomotivtrukne tog som
togsæt).

Fra : Henrik

Dato : 02-03-05 01:58

On 01 Mar 2005 20:38:32 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Lokomotivførere styrer togstammerne (såvel lokomotivtrukne tog som
>togsæt).

Du er simpelthen for klog til det her sted.

Mvh
Henrik

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-03-05 23:06

Claus Albæk <claude@eugina.dk> writes:

> Nej, for de folk jeg snakker med er ligeglade, det er nok at jeg ved det.

> Og det er det ikke?

Kan du sige Opteron?

Jesper's pointe er vel her, at AMD64 er et ISA eller en arkitektur,
mens Athlon64 er en _implementation_ af AMD64 ISA'et.

Kai

Fra : Claus Albæk

Dato : 02-03-05 08:18

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Kan du sige Opteron?

*suk* jeg kender udemærket opteron, lever af at lave servere... men at
opteron er en AMD64 CPU betyder ikke at Athlon64 ikke er.

> Jesper's pointe er vel her, at AMD64 er et ISA eller en arkitektur,
> mens Athlon64 er en _implementation_ af AMD64 ISA'et.

Den er jeg helt med på, men med trådens emne in mente burde det være
oplagt hvad jeg mente i første omgang.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-03-05 12:33

Claus Albæk skrev:

> suk jeg kender udemærket opteron, lever af at lave servere... men at
> opteron er en AMD64 CPU betyder ikke at Athlon64 ikke er.

Nej, men _du_ sætter _lighedstegn_ mellem AMD64 og Athlon 64. Og der er
_ikke_ lighedstegn mellem de to. Athlon 64 er en delmængde af
AMD64-baserede CPU'er. Opteron er en anden delmængde.

> Den er jeg helt med på, men med trådens emne in mente burde det være

Ja _du_ er. Nu er du ikke den neste læser her i gruppen. Tænk på at
hovedparten af dem der læser her i gruppen slet ikke kender til
ovenstående.

> oplagt hvad jeg mente i første omgang.

Også for hovedparten af dem der læser i gruppen?

Fra : Claus Albæk

Dato : 02-03-05 14:26

Jesper G. Poulsen wrote:

[navellint cut away]

> Også for hovedparten af dem der læser i gruppen?

ja, det må antages...
Hvis emnet er at køre en tur og din kone spørger, om der er benzin på,
så ville du heller ikke spørge om hvilken bil hun mener, da det
selvfølgelig er den i sidder i hun mener.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-03-05 18:01

Claus Albæk skrev:

> ja, det må antages...

Din antagelse holder ikke vand, min ven...

At sætte lighedstegn mellem AMD64 og Athlon 64 holder ikke vand, uanset
hvem man er og hvor man er. At sætte det lighedstegn kan bedst
sammenlignes med at udbrede usandheder.

Fra : Claus Albæk

Dato : 02-03-05 18:26

Jesper G. Poulsen wrote:

> Din antagelse holder ikke vand, min ven...
>
> At sætte lighedstegn mellem AMD64 og Athlon 64 holder ikke vand, uanset
> hvem man er og hvor man er. At sætte det lighedstegn kan bedst
> sammenlignes med at udbrede usandheder.

Fint nok, så siger vi at Athlon64 ikke er AMD64.
Jeg tvivler på at der er nogen der misforstod i første omgang.
FUT -> /dev/null

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Bernhard Ege

Dato : 02-03-05 18:32

Claus Albæk wrote:
> [...]
> så ville du heller ikke spørge om hvilken bil hun mener, da det
> selvfølgelig er den i sidder i hun mener.

Claus, jeg forstår dig jo fint og med hensyn til temperaturer og køler
som tråden omhandler så er forskellen mellem opteron og athlon64 vist
ligegyldig. De fleste har sikkert intet problem med at forstå hvad du mener.

Du kan ikke få det mindste ret i en diskussion med Jesper. Han vil ikke
give sig om så han tager fejl (hvilket han vist ikke gør i denne
situation). Han burde dog lære at kommunikere bedre med folk for hans
måde irriterer kun den han skriver til.

Men hvis du diskuterer for længe med Jesper så smider han dig nok på en
kill liste hvilket betyder du har fred for ham i et stykke tid. Det kan
du jo overveje om er det værd. Jeg er vist på hans liste så han ser nok
ikke mit gode råd

mvh Bernhard

Fra : Claus Albæk

Dato : 02-03-05 18:50

Bernhard Ege wrote:

> [...]
> give sig om så han tager fejl (hvilket han vist ikke gør i denne
> situation). Han burde dog lære at kommunikere bedre med folk for hans

Det er også det indtryk jeg får. Jeg er enig med Jesper, og er udemærket
klar over at AMD64 er en ISA og ikke en CPU, men det er ikke hvad det
handler om... det handler om at han navlepiller i en sætning som ingen
ville misforstå medmindre man prøvede.

> [...]
> kill liste hvilket betyder du har fred for ham i et stykke tid. Det kan
> du jo overveje om er det værd. Jeg er vist på hans liste så han ser nok

mjah, muligvis, ved ikke om Thunderbird har mulighed for kill filters..
det han den sikkert men har ikke tænkt mig at afprøve det, blot
acceptere det som et axiom at han kan være en kværulant.
Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk