Købt Electrolux Assistent - men fejl???
Fra : Kent

Dato : 27-02-05 15:10

Hej

Jeg har lige købt mig en Electrolux Assistent køkkenmaskine,
http://www.tabletools.com/tabletools/showdetl.cfm/3867/electrolux_assistent_8_quart_mixer.html
og jeg er allerede blevet meget glad for den.

MEN jeg vil gerne vide - af jer - om der er en fejl ved den
medfølgende dejkrog!

Jeg har lige været ved at lave en portion dej med dejkrogen - og nu
er jeg usikker på, om dejkrogen har en produktionsfejl! Der står
i manualen, at man kan vælge at skrue dejkrogen fast tæt på
kanten. Men MIN kan slet ikke nå kanten - når armen fra maskinen
er sat fast i krogen med splitten! Så er dejkrogen lidt til højre for
midten, og kan ikke komme længere ud, og den kan så bevæge
sig ind mod midten, når dejen kører rundt. Jeg låser den jo ikke fast.
Det står der i manualen, at man ikke skal gøre ved gærdej.

Jeg oplevede desværre, at dejen bare kørte rundt om den yderste
bøjede del af æltekrogen, og den blev altså ikke æltet ordentligt.

Men ved ikke, om portionen var for lille til, at jeg kunne bruge
krogen med fordel. Dejen indeholdt kun 500 gram mel. Nu laver
jeg portion bolledej med ca. 1.800 gram mel i. Så får vi se.

Tror du, dejkrogen kan være produceret forkert - udfra det
jeg fortæller?

OBS!!!: Jeg har lagt et billede ud på dk.binaer, som viser
maskinen med dejkrogen påsat. Indlægget hedder
"Electrulux Assistent, dejkrogen påsat"

Og ja, jeg ved godt, at det staves Electrolux, men det
var lige en slåfejl .

Håber på hurtigt svar fra jer.

Vh
Kent

Fra : Ralph

Dato : 27-02-05 17:53

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> i manualen, at man kan vælge at skrue dejkrogen fast tæt på
> kanten. Men MIN kan slet ikke nå kanten - når armen fra maskinen

Mon ikke de har ment at dejSKRABEREN skal monteres helt ude ved kanten,
lyder det helt tovlig?

Jeg ved det ikke, men jeg er da lidt misundelig.

--
venligst
Ralph

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-02-05 18:19

> [...]
> jeg portion bolledej med ca. 1.800 gram mel i. Så får vi se.
>
> Tror du, dejkrogen kan være produceret forkert - udfra det

I min brugsanvisning for en ganske vist gammel Ballerup Mastermixer som så
vidt jeg se fungerer på fuldstændig samme måde som efterfølgeren du har står
der: Skraber og rørerulle anvendes ved røring, blanding mosning og æltning
af mindre portioner svær dejg.
Dejkrogen anvendes til æltning af større portioner svær dejg. Rørearmen
fastlåses med låsestiften i trin c, hvor den skal forblive under hele
æltearbejdet.
Jeg synes også det ser rigtigt ud på ditne billeder.

Steen.

Fra : Torben B. Abilgaard

Dato : 27-02-05 23:03

> [...]
> sig ind mod midten, når dejen kører rundt. Jeg låser den jo ikke fast.
> Det står der i manualen, at man ikke skal gøre ved gærdej.

Jeg har set på dit billede i binaer, din maskine ser perfekt ud.

Og jo, du kan skubbe dejkrogen mod venstre - tætte på kantskraberen - og
derved mindske spændet mellem krog og kant/skraber.

> Jeg oplevede desværre, at dejen bare kørte rundt om den yderste
> bøjede del af æltekrogen, og den blev altså ikke æltet ordentligt.

Kører dejen rundt om krogspidsen, er den for tør. Så trækker den jo heller
ikke tråde. Tilfør mere vædske.

> Men ved ikke, om portionen var for lille til, at jeg kunne bruge
> krogen med fordel. Dejen indeholdt kun 500 gram mel. Nu laver
> jeg portion bolledej med ca. 1.800 gram mel i. Så får vi se.

Tjah, jeg laver sjældent mindre end et kilo mel af gangen, men jeg HAR æltet
600 gram mel + vædske i den uden problemer. I øvrigt er det noget juks med
meget mere end 2 liter vædske og 2,5 kilo tørstof . . .

vh/Torben

Fra : Kent

Dato : 28-02-05 16:11

> [...]
> maskinen med dejkrogen påsat. Indlægget hedder
> "Electrulux Assistent, dejkrogen påsat"
>
> Og ja, jeg ved godt, at det staves Electrolux, men det

Tak til alle for jeres svar .

Og godt at høre, at der ikke er noget galt med min maskine. Og ja,
som Torben B. Abildgaard siger, så var det vist fordi, dejen var for
tør, at den kørte rundt om krogspidsen. Jeg lavede muuuuuuligvis
en fejl ved opskriften.

Men siden har jeg prøvet at lave en stor portion boller, 1.850 gram
mel - 64 boller, og det gik ret godt med dejkrogen. Den er vist
mest beregnet til store portioner.

Jeg har læst en hel del om maskinen på bla. udenlandske
hjemmesider, og mange bruger for det meste rullen+dejskraber
til gærdej. Dejkrogen kommer kun i brug ved MEGET tørre
deje, eller meget store portioner. Men det kan man jo gøre,
som man vil. Og det er noget af det, jeg kan li' ved maskinen.
Den har mange muligheder - og der er plads for den enkelte
til at finde hans/hendes foretrukne arbejdsmetode .

Jo - det er sgu simpelthen en fantastisk maskine!!!

I aften tager jeg hurtigpiskeren i brug, for vi skal have
pandekager .

Igen - tak til alle!

Kent

Fra : Torben B. Abilgaard

Dato : 28-02-05 21:17

scripsit "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hjemmesider, og mange bruger for det meste rullen+dejskraber
> til gærdej. Dejkrogen kommer kun i brug ved MEGET tørre

Hum, jeg bruger nu altid dejkrogen - også når jeg en sjælden gang laver små
portioner. Og så har jeg for vane at lade dejen køre, til den kan løfte
krogen af, dvs. jeg undlader at låse den med bolten i den sidste æltetid.

Rullen bruger jeg kun ved meget fugtig dej, f.eks. rugbrød, fordi den
forhindrer at en lille klump mel kan få lov til at fortsætte ublandet ned i
rugbrødsformen. Rullen er også god til smørdej og lignende.

Dejskraberen kan undlades, hvis det er en bolle- eller flutesdej, som er så
selvbærende, så der ikke er fare for at den klistrer op ad skålen inden den
er færdig.

vh/Torben