Forslag til støjsvag mikro pc?
Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 27-02-05 02:45

Hejsa

Jeg overvejer lidt at købe mig en ny desktop og så ville jeg lige høre om
der er nogen der har fingeren på pulsen?

Jeg skal primært (95% af tiden) brugen den til surfing, office og
rutineagtige photobehandling og kun yderst sjældent til spil (og så er det
UT classic der ikke kræver specielt meget). Mine vigtigste prioriteter er at
den er super støjsvag, relativt billig og stabil. Ydelsen behøves ikke at
være det helt vilde, specielt ikke hvis det går ud over støjniveauet!

Jeg har selv kigget lidt på shuttle men jeg har svært ved at gennemskue de
forskellige modeller og hvor meget de larmer osv. så er der nogen der kan
give nogle pointers? også gerne til andre mærker end shuttle så længe det er
billigt.

For lige at nævne nogle specs (selvom jeg ikke har fulgt så meget med i det
nyeste) jeg gerne vil have:

- 2.0 ghz eller hurtigere (kan det betale sig at købe celeron, bruger vel
mindre strøm og kræver mindre køling?).
- masser af ram (støjer jo ikke vel 1gb?
- 120gb hd eller mere, skal være så støjsvag som muligt!
- onboard grafik er fint så længe det kan trække UT classic (kører flydende
på min IBM X24 laptop med 16mb grafik...)
- helst ikke meget over 4000kr, er det muligt?

Mvh Morten

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-05 11:50

"Morten Sten Andersen" <no@thanks.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg overvejer lidt at købe mig en ny desktop og så ville jeg lige høre om
> der er nogen der har fingeren på pulsen?
<SNIP>
> [...]
> UT classic der ikke kræver specielt meget). Mine vigtigste prioriteter er
<SNIP>
> nyeste) jeg gerne vil have:
> - masser af ram (støjer jo ikke vel 1gb?

Question:
Hvorfor vil du have 1GB ram i, med de ting du nævner du skal bruge den til?

Rent objektivt ville jeg da sige, at du nok aldrig kom over et forbrug på
512MB

--
/Stoltze
Har du husket at klippe i dit indlæg? Og læst det igennem en ekstra gang?

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 27-02-05 12:27

> [...]
til?

> Rent objektivt ville jeg da sige, at du nok aldrig kom over et forbrug på

Ok, er vel også billigere med 512mb, er bare ikke helt klar over hvad man
skal have i dag.

Morten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-02-05 13:09

Morten Sten Andersen skrev:

> - 2.0 ghz eller hurtigere (kan det betale sig at købe celeron, bruger
> vel mindre strøm og kræver mindre køling?).

Det kan betale sig at købe en Athlon 64 Winchester, da den har et
ekstremt lavt strømforbrug når den ikke belastes. Og du vil aldrig
komme til at belaste sådan én. Nul belastning => nul strømforbrug =>
nul varmeafgivelse => nul kølebehov - groft set

Smid heatpipe-køling på sådan én - det støjer ikke.

> - helst ikke meget over 4000kr, er det muligt?

Svært at sige... Hvor meget har du i forvejen?

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 27-02-05 13:14

> [...]
> nul varmeafgivelse => nul kølebehov - groft set
>
> Smid heatpipe-køling på sådan én - det støjer ikke.

> Svært at sige... Hvor meget har du i forvejen?

Jeg har ikke noget problem med AMD så det lyder fint, skal bare være billigt
men samtidigt hurtigt nok til at køre XP, office og lidt PS, ingen nye tunge
spil osv.

Jeg har ikke noget som helst, kører med 2 bærbare for tiden, så jeg skal
starte helt fra bunden.

Men hvis nu vi siger 512mb ram og en hd på 120gb? kan man så holde sig under
4000 kr? Skal siges at kabinettet gerne må være "pænt" dvs. jeg kan bedst
lide de Shuttle kabinetter der har dækplader foran drev.

Morten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-02-05 14:21

Morten Sten Andersen skrev:

> Jeg har ikke noget problem med AMD så det lyder fint, skal bare være
> billigt men samtidigt hurtigt nok til at køre XP, office og lidt PS,
> ingen nye tunge spil osv.

En Athlon XP er faktisk hurtig nok. Montér den med en Spire WhisperRock
IV, så er støj heller ikke det store problem. Til billedbehandling er
RAM faktisk vigtigt, så en GiB Kingston er ikke helt hen i vejret

> Jeg har ikke noget som helst, kører med 2 bærbare for tiden, så jeg
> skal starte helt fra bunden.

Du skal også have skærm?

> Men hvis nu vi siger 512mb ram og en hd på 120gb? kan man så holde

Kingston RAM kunne fås til 509,- for 512MiB for et par uger siden.
Athlon XP 2600+ med FSB333 koster knap 600,-
Bundkortet kunne være Shuttle MK40VN til 550,- eller Abit VA-20 til
419,-
Spire WhisperRock IV koster 109,- hos SHG.

> sig under 4000 kr? Skal siges at kabinettet gerne må være "pænt" dvs.
> jeg kan bedst lide de Shuttle kabinetter der har dækplader foran drev.

Kabinetter har jeg ingen erfaring med. Disken bør nok være fra Seagate.
PSU'en bør være NorthQ NQ-4001, den er både kraftig og støjsvag; pris
ca. 400,-.

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 27-02-05 14:27

> [...]
>
> Kabinetter har jeg ingen erfaring med. Disken bør nok være fra Seagate.
> PSU'en bør være NorthQ NQ-4001, den er både kraftig og støjsvag; pris

Jo, men jeg havde jo tænkt på at købe en "barebone" (vidst det de hedder?)
dvs. hvor bundkort og kabinet og psu er med fra start (og der er grafik, lan
og lyd på bundkortet) så jeg kun skal købe ram, cpu og hd (og måske et dvd
drev, men det kan jeg godt selv finde ud af .

Men de der AMD 64 cpu'er, bruger de mindre strøm/varmer mindre end CP'erne?
for så vil jeg da hellere have sådan en hvis den kan køre med passiv køling!

Morten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-02-05 14:34

Morten Sten Andersen skrev:

> Jo, men jeg havde jo tænkt på at købe en "barebone" (vidst det de
> hedder?) dvs. hvor bundkort og kabinet og psu er med fra start (og

Det er _vigtigt_ at få et godt bundkort og en god PSU.

> Men de der AMD 64 cpu'er, bruger de mindre strøm/varmer mindre end
> CP'erne? for så vil jeg da hellere have sådan en hvis den kan køre
> med passiv køling!

AMD64 er instruktionssættet og rummer bla. også Opteron

Både Athlon 64 (Winchester) og Athlon XP kan køre passivt kølet, med
den rette køler.

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 27-02-05 14:47

> Det er _vigtigt_ at få et godt bundkort og en god PSU.

> AMD64 er instruktionssættet og rummer bla. også Opteron
>
> Både Athlon 64 (Winchester) og Athlon XP kan køre passivt kølet, med
> den rette køler.

Ak ja, det er ikke sådan til når man ikke har fulgt med i et par år...:o/

Men hvis
http://eu.shuttle.com/en/desktopdefault.aspx/tabid-72/170_read-10059/ den
her kan gøre det?

Godt nok er der ikke bygget noget grafikkort ind i den, men har vidst et
gammelt gforce2 liggende med passivkøling så det burde kunne klare opgaven

Kan godt lide designet og det betyder trodsalt noget når den skal stå på
skrivebordet. Den har også fået gode anmeldelser på edbpriser

Morten

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 27-02-05 14:49

> [...]
> gammelt gforce2 liggende med passivkøling så det burde kunne klare opgaven

ups, forkert link
http://eu.shuttle.com/en/desktopdefault.aspx/tabid-72/170_read-10497/

Men er det ikke med indbygget grafikkort? står det er nvidia chipsæt og de
laver da grafikkort så vidt jeg ved?

Morten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-02-05 15:25

Morten Sten Andersen skrev:

> Men er det ikke med indbygget grafikkort? står det er nvidia chipsæt

Der er ikke grafikkort.

> og de laver da grafikkort så vidt jeg ved?

Ja, men derfor behøver der ikke at være onboard grafik, fordi der er
nVidia chipset.

Abit NF7 er forsynet med nVidia chipset. Der er ikke skyggen af et
grafikkort onboard

VIA laver iøvrigt også grafikkort og ATI laver også chipsets.

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 27-02-05 15:37

> [...]
> grafikkort onboard
>
> VIA laver iøvrigt også grafikkort og ATI laver også chipsets.

Ihh altså

Morten

Fra : Brian Lund

Dato : 27-02-05 15:25

> ups, forkert link
> http://eu.shuttle.com/en/desktopdefault.aspx/tabid-72/170_read-10497/
>
> Men er det ikke med indbygget grafikkort? står det er nvidia chipsæt og de
> laver da grafikkort så vidt jeg ved?

Expansion slots
1 x AGP 8X/4X (1,5V only)

Så selvom der skulle være et indbygget (hvad jeg umiddelbart ikke lige kan
se der er), så kan du altid sætte et andet i!
Og ja, computeren vil være mere end rigeligt til dit behov ;)

Iøvrigt svarede Jesper vist lidt udenom på spørgsmålet om strømforbrug;
En Athlon 64 bruger ca. det samme som en Athlon XP (en del mindre end en P4
Prescott) - Men Athlon 64 har så noget der hedder Cool'n'Quiet som gør at
processoren clocker ned i hastighed når den ikke bliver brugt, dvs. at du i
95% (mindst!) af tilfældende vil bruge mindre strøm (og blive mindre varm)
end en Athlon XP! - Og med Cool'n'Quiet kan du vist spare 50% eller mere på
strøm/varme (hvis min hukommelse ikke har svigtet helt ;))

Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-02-05 15:32

Brian Lund skrev:

> Iøvrigt svarede Jesper vist lidt udenom på spørgsmålet om
> strømforbrug; En Athlon 64 bruger ca. det samme som en Athlon XP (en

Nej, men det er støj der er den afgørende faktor her og siden begge
CPU'er kan køles passivt, så er det ikke dér vægten skal lægges.

Fra : Brian Lund

Dato : 27-02-05 15:54

> Nej, men det er støj der er den afgørende faktor her og siden begge
> CPU'er kan køles passivt, så er det ikke dér vægten skal lægges.

Jeg vil nu ikke køle en XP passivt ved standard clock og Vcore... - Det skal
vist være en imponerende stor køler alligevel ;) - En XP-M vil jeg ikke
udelukke at det er muligt med!

Min pointe var at pga. Cool'n'Quiet er en A64 nok nemmere at køle passivt
f.eks.!

Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-02-05 17:08

Brian Lund skrev:

> Jeg vil nu ikke køle en XP passivt ved standard clock og Vcore... -

Det ville jeg ikke have betænkeligheder ved.

> Det skal vist være en imponerende stor køler alligevel ;) - En XP-M

Det skal bare være den rette.

> Min pointe var at pga. Cool'n'Quiet er en A64 nok nemmere at køle
> passivt f.eks.!

Det har du så ret i.

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 27-02-05 13:19

> [...]
> komme til at belaste sådan én. Nul belastning => nul strømforbrug =>
> nul varmeafgivelse => nul kølebehov - groft set

Hvilken af de 748 forskellige AMD cpu'er er Winchester? (kan ikke lige
overskue det på edbpriser)

Morten

Fra : T.Nielsen

Dato : 27-02-05 14:29

Morten Sten Andersen wrote:

> Hvilken af de 748 forskellige AMD cpu'er er Winchester? (kan ikke lige
> overskue det på edbpriser)
>
> Morten

Det er Athlon 64 du skal kigge efter Morten.

Bare til orientering og inspiration, jeg er selv ude i nøjagtig det
samme som dig ligenu.

Er der i den forbindelse nogen der kan anbefale en god støjsvag
cpu-køler der skal kunne sidde på en Athlon 64 (socket 939) på et MSI
RS480M2 bundkort inde i et microATX kabinet??

Skal lige siges at en Zalman 7700 *er* forsøgt....
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109823 ...;-/

MSI RS480M2 (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=123340 )
Antec Aria Kabinet (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88163#)

--
T.Nielsen

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 27-02-05 14:55

> [...]
> RS480M2 bundkort inde i et microATX kabinet??
>
> Skal lige siges at en Zalman 7700 *er* forsøgt....

Tak for oplysningen! (jeg er totalt blank i forhold til det nyeste,
sidst jeg købte en desktop var det med en T-bird 1.2ghz...wrooooom)

Morten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-02-05 14:31

Morten Sten Andersen skrev:

> Hvilken af de 748 forskellige AMD cpu'er er Winchester? (kan ikke lige

Dem med 90nm teknologi

Den skal være Socket 939.

Fandt denne (som burde være Winchester):

Bundkort:

Desuden bør du handle være forhandlere der har e-mærke og god
barometerstand

RAM, PSU og disk tager du fra mit andet indlæg. Til denne CPU medfølger
køler.

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 27-02-05 14:37

Må være sådan noget her jeg skal bruge så?

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-05 23:31

> Må være sådan noget her jeg skal bruge så?

Jeg synes 2650 kr. er meget dyrt for et kabinet og bundkort.
Bevares der er PSU med...

Jeg har stadig tilgode at høre en shuttle der ikke støjer.
Det er som om de i deres iver for at gøre maskinerne små ser stort på
støjgenerne.
Oftest er disse maskiner kølet af nogle hysteriske små blæsere i stedet for
nogle større langsomme.

Skal det være stille bliver det svært at gøre småt.

Rune

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 28-02-05 00:37

> [...]
for
> nogle større langsomme.
>
> Skal det være stille bliver det svært at gøre småt.

Ja, det er også det indtryk jeg har fået ved at læse lidt på edbpriser, at
støj ofte er et problem, så det er klart jeg vil høre/se maskinen live før
jeg køber.

Men har du et alternativt forslag?

Morten

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 27-02-05 14:58

Hvis man vil gøre den mere støjsvag kan man vel bare nedclocke cpu'en så den
varmer mindre right?

Det er jo begrænset hvor meget hastighed man har brug for til at køre XP og
jeg syntes ideen om passiv køling lyder tillokkende (kørte med en pabst 12db
cpu blæser på min gamle T-bird 1.2ghz, dejligt støjsvagt)

Med hensyn til diske hvad er så godt på markedet idag? Har læst på edbpriser
at folk klager over støj fra de nye segate diske, de var ellers det bedste i
sin tid med hensyn til støj.

Skal vel være SATA så hvad skal jeg vælge, har ikke noget mod at ofre lidt
hastighed hvis det betyder mindre støj!

Morten

Fra : T.Nielsen

Dato : 27-02-05 15:29

Morten Sten Andersen wrote:
> [...]
> sin tid med hensyn til støj.
>
> Skal vel være SATA så hvad skal jeg vælge, har ikke noget mod at ofre lidt

Jeg har læst rundt omkring at en god støjsvag for tiden kan være fx
Samsung SP1614 160GB
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=67840&Vis=All#
(sådan en har jeg selv lige købt, men jeg mangler at få samlet sagerne
før jeg kan give førstehåndsindtryk)
--
T.Nielsen

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 27-02-05 15:38

> [...]
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=67840&Vis=All#
> (sådan en har jeg selv lige købt, men jeg mangler at få samlet sagerne

Ok! ser frem til at høre om den er god (læs: støjsvag)

Samsung er da relativ ny på hd markedet eller hvad? mener ikke de var
specielt fremme i skoene da jeg sidst købte hd.

Morten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-02-05 15:30

Morten Sten Andersen skrev:

> Hvis man vil gøre den mere støjsvag kan man vel bare nedclocke cpu'en
> så den varmer mindre right?

Winchesteren clocker sig selv ned, når ikke den belastes.

> Det er jo begrænset hvor meget hastighed man har brug for til at køre
> XP og jeg syntes ideen om passiv køling lyder tillokkende (kørte med

Winchester kan sagtens køles passivt, selv ved fuldt blus. Du skal bare
sørge for luftcirkulation i kabinettet - især af hensyn til disken.

> Skal vel være SATA så hvad skal jeg vælge, har ikke noget mod at ofre
> lidt hastighed hvis det betyder mindre støj!

Vælg en Seagate og trim den til mindre støj. Det kan gøres med software.

Fra : T.Nielsen

Dato : 27-02-05 15:57

Jesper G. Poulsen wrote:
> Winchester kan sagtens køles passivt, selv ved fuldt blus. Du skal bare
> sørge for luftcirkulation i kabinettet - især af hensyn til disken.

Jesper, skal lige være helt sikker før jeg bestiller den køler jeg
mangler: Passiv køling vil også fungere i et mikroATX kabinet?

Jeg står, som nævnt andetsteds i tråden, i samme situation som Morten.
Blot har jeg allerede købt det hele pånær en blæser/køler.

I mit tilfælde er CPU'en en AMD Athlon 64 3000+ Winchester soc. 939.
Den kommer til at sidde på et
MSI RS480M2 bundkort (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=123340 )
i et
Antec Aria kabinet (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88163#)

Nu har jeg lusket rundt på nettet efter mit fejlkøb af en Zalman, men
kan ikke helt gennemskue, hvilken køler der lige passer i mit kram.
Enhver hjælp vil blive værdsat
--
T.Nielsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-02-05 17:10

T.Nielsen skrev:

> Jesper, skal lige være helt sikker før jeg bestiller den køler jeg
> mangler: Passiv køling vil også fungere i et mikroATX kabinet?

Ja, sålænge der er luftcirkulation omkring CPU. Husk at der også skal
være luftcirkulation omkring harddisken ellers fiser du den af

> Nu har jeg lusket rundt på nettet efter mit fejlkøb af en Zalman, men
> kan ikke helt gennemskue, hvilken køler der lige passer i mit kram.

Hvad er problemet med Zalman'en?

Fra : Khawk

Dato : 11-03-05 18:16

> Vælg en Seagate og trim den til mindre støj. Det kan gøres med software.
Jeg synes ellers at kunne huske at seagate har fjernet muligheden for at
trimme den til mindre støj. (Vist nok p.g.a. et spørgsmål om rettigheder til
funktionen).

mvh
Kim

Fra : Brian Lund

Dato : 27-02-05 15:32

> Hvis man vil gøre den mere støjsvag kan man vel bare nedclocke cpu'en så
den
> varmer mindre right?

Jeg ved ikke om du kan nedclocke en Athlon 64, multiplieren er sikkert låst,
men om du kan sænke FSB ved jeg ikke, det må en med erfaring svare på ;)

MEN, med Cool'n'Quiet tror jeg ikke du får brug for at clocke den ned!

> [...]
> sin tid med hensyn til støj.
>
> Skal vel være SATA så hvad skal jeg vælge, har ikke noget mod at ofre lidt

Om du vælger en SATA eller alm ATA disk af samme model kan være ligemeget,
de er lige hurtige, og støjer lige meget/lidt!

Iøvrigt ang. Winchester, du kan hos www.shg.dk se at der ved nogen af
CPU'erne står "0,09 micron" - Det er sådan en du skal have fat i! - 0,13
CPU'erne bliver nemlig varmere...
Og så har Winchester 512 KB cache.

Brian

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 27-02-05 15:36

> [...]
>
> Iøvrigt ang. Winchester, du kan hos www.shg.dk se at der ved nogen af
> CPU'erne står "0,09 micron" - Det er sådan en du skal have fat i! - 0,13

Super, jeg får jo lige et crash course i "moderne cpu 101"

Takker!

Med hensyn til SATA vs. ATA så har jeg altså læst på edbpriser at de nye
Segate SATA diske har en meget irriterende højfrekvent hyletone som ikke var
ved de lidt ældre diske, men har self. ikke selv hørt det...så?!

Morten

p.s. det er altså sjovere at samle selv, når man altså ved hvad man skal gå
efter

Fra : Brian Lund

Dato : 27-02-05 15:56

> [...]
var
> ved de lidt ældre diske, men har self. ikke selv hørt det...så?!

Hvis det er _den_samme_model_ burde de støje nøjagtigt lige meget! - For
forskellen på SATA og PATA er bare printpladen som sidder på den, og
printpladen i sig selv støjer jo ikke! ;)

Brian

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 27-02-05 16:03

> Hvis det er _den_samme_model_ burde de støje nøjagtigt lige meget! - For
> forskellen på SATA og PATA er bare printpladen som sidder på den, og
> printpladen i sig selv støjer jo ikke! ;)

´
He he, jeg får rigtig udstillet mig selv i dag

Undrer mig bare over hvorfor folk brokker sig over det så?

Hvad er din erfaring med hd'er? noget mærke du kan anbefale som værende
specielt støjsvagt?

Morten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-02-05 17:12

Morten Sten Andersen skrev:

> He he, jeg får rigtig udstillet mig selv i dag

Nej.

> Undrer mig bare over hvorfor folk brokker sig over det så?

Fordi der sikkert ikke er tale om samme mekanik.

Fra : Brian Lund

Dato : 27-02-05 23:36

> Undrer mig bare over hvorfor folk brokker sig over det så?
>
> Hvad er din erfaring med hd'er? noget mærke du kan anbefale som værende
> specielt støjsvagt?

Jeg har købt to stk. Seagate 7200.7 ATA 80 GB diske som i starten var stort
set lydløse, men så begyndte den ene at støje, et par måneder efter gik den
istykker...

Nu har jeg lagt mærke til at den anden også er begyndt at have en
højfrekvent støj af en art ind imellem... Jeg har ingen idé hvad det er, men
hvis jeg åbner ACDsee, kigger på et billede og trykker pil
op/ned/højre/venstre (for at køre rundt på billedet) - Ja så forsvinder
lyden!...

Anyway, den er stadig meget støjsvag, jeg kan kun høre den fordi resten af
min computer er så støjsvag, jeg har 5 blæsere i alt, to stk 16 dB på CPU
køleren, en 120 mm ved 5V, en 12dB 40 mm på grafikkortet og en 12-17 dB i
PSU'en...

Jeg ved ikke hvad der er godt fra nyt, jeg har ikke lige haft øjnene på
harddisk markedet for nyligt da 80 GB er rigeligt til mig ;)

Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-02-05 10:49

Brian Lund skrev:

> Jeg ved ikke hvad der er godt fra nyt, jeg har ikke lige haft øjnene
> på harddisk markedet for nyligt da 80 GB er rigeligt til mig ;)

Jeg har 2 Maxtor og en Seagate. Seagate'n er både tavs og sløv...
- Alle diske er 120+GB

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-02-05 10:40

Morten Sten Andersen skrev:

> Men har du et alternativt forslag?

Et _stort_ kabinet med 120mm blæsere der er droslet til mellem 5V og 7V.
Her er en med adgang til nogle gode blæsere, du kunne tage kontakt til
ham

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 28-02-05 20:07

> Et _stort_ kabinet med 120mm blæsere der er droslet til mellem 5V og 7V.
> Her er en med adgang til nogle gode blæsere, du kunne tage kontakt til
> ham

Hmm, jeg føler godt at det er lidt svært at finde det jeg gerne vil have, så
mange muligheder, og specielt med hensyn til støjgener er jeg lidt tvivlende
over for hvor gode micro-pc'er er efter at jeg har fået læst lidt rundt
omkring.

Måske man skulle købe en Dell i stedet i en skrabet opsætning?

Nogen der ved om de støjer meget i en standard say series 5000 model med en
3.0ghz P4?

Kan få en 5000 model med 2.8ghz, 160gb hd, 512ram, dvd drev og cdbrænder og
19" lcd skærm her i UK for blot 6000 kr. Er det ikke et ok køb til det jeg
skal bruge den til?

Morten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-02-05 17:16

Brian Lund skrev:

> Om du vælger en SATA eller alm ATA disk af samme model kan være
> ligemeget, de er lige hurtige, og støjer lige meget/lidt!

Fordelen ved SATA er at kablingen tager mindre airflow
Ulempen er at stikket er noget værre juks:

Søg på "He he, kræver måske en forklaring "